معرفی و دانلود بهترین و پرطرفدارترین داستان‌ها و رمان‌های ایرانی

چرا باید داستان‌ها و رمان‌های ایرانی بخوانیم؟

حتماً می‌دانید که آثار ادبیات داستانی از نظر فرم، اغلب به سه شکل داستان کوتاه، داستان بلند و یا رمان نوشته ‌می‌شوند. نویسنده در هنگام نوشتن داستان کوتاه از نظر زمان و فضا با محدودیت‌ مواجه است. به همین دلیل پیرنگ داستان کوتاه چندان پیچیده و تودرتو نیست و گره‌‌های داستانی نباید از حوصله‌ی این قالب بیشتر باشند؛ اما در داستان بلند و رمان اوضاع متفاوت است. نویسنده‌ی رمان در انتخاب تعداد شخصیت‌ها، پیچیده کردن پیرنگ و انتخاب تعداد گره‌های داستانی آزاد است. به همین سبب یک رمان ممکن است مانند «بوف کور» صادق هدایت چندان طولانی نباشد یا همچون رمان «کلیدر» نوشته‌ی محمود دولت آبادی به ده مجلد برسد و شخصیت‌های داستانی‌اش بسیار زیاد باشد.

تاریخچه‌ و سیر تحول داستان‌ها و رمان‌های ایرانی

با وجود اینکه تاریخ ادبیات ایران از قصه، افسانه‌، حکایت و انواع آثار منظوم و منثور دیگر سرشار است، اما نگارش داستان کوتاه و رمان به سبک‌وسیاق ادبیات غرب، از دوران مشروطه آغاز شد. بسیاری از پژوهشگران ادبی، کتاب «ستارگان فریب‌خورده» اثر میرزا فتحعلی آخوندزاده را که در سال 1295 شمسی منتشر شد، اولین رمان ایرانی می‌دانند. به‌مرور زمان با وقوع جنگ‌های جهانی و به اقتضای تغییرات صورت‌گرفته در اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور، آثار ادبی متنوعی به نگارش درآمدند.

گفته می‌شود رمان مدرن در ایران در سال 1315 شمسی، با «بوف کور» اثر صادق هدایت پا گرفت. در دهه‌های بعد صادق چوبک با رمان اجتماعی «سنگ صبور» و هوشنگ گلشیری با نگارش رمان تاریخی «شازده احتجاب»، موفق شدند در عرصه‌ی داستان و رمان ایرانی طرحی نو دراندازند. ژانر کمدی و طنز نیز که همیشه در میان مخاطبان ایرانی از محبوبیت برخوردار بوده، در این عرصه با رمان‌ «دایی جان ناپلئون» نوشته‌ی ایرج پزشکزاد در سال 1349، الگوی ماندگار و درخشانی برای خود یافت. با نزدیک شدن به وقوع انقلاب 1357 و پس از آن وقوع جنگ ایران و عراق، رویکرد بسیاری از نویسندگان ادبیات کشور دچار تحول عمده‌ای شد. در این زمینه کتاب «زمین سوخته» به قلم احمد محمود، یکی از مهم‌ترین رمان‌هایی محسوب می‌شود که به روایت فضای این جنگ و جامعه‌ی آن زمان پرداخته است.

با سپری شدن بحران‌های سیاسی و اجتماعی کشور، داستان و رمان مدرن ایرانی وارد فاز جدیدی شد و با آثاری همچون «طوبا و معنای شب» اثر شهرنوش پارسی پور، سبک رئالیسم جادویی را نیز تجربه کرد. در اواخر دهه‌ی 1360 و اوایل دهه‌ی 1370 شمسی، عباس معروفی با نگارش رمان‌های اجتماعی و عاشقانه‌ی «سمفونی مردگان» و «سال بلوا»، تأثیر مهمی بر جریان ادبیات ایران گذاشت. در ادامه‌ی دهه‌ی 1370، رمان‌ معروف «بامداد خمار» نوشته‌ی فتانه حاج سید جوادی، نویسندگان بسیاری را برای نوشتن آثار عاشقانه‌ی عامه‌پسند ترغیب کرد. با آغاز دهه‌ی 1380 رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» به قلم زویا پیرزاد، موجب شد که رمان‌های ایرانی شکل تازه‌تری به خود بگیرند.

به‌مرور و خصوصاً در سال‌های اخیر، آثار متعلق به ژانر وحشت و همچنین کتاب‌های معمایی، جنایی و پلیسی نیز جایگاه قابل توجهی در ادبیات داستانی فارسی پیدا کرده‌اند و نویسندگان ایرانی بسیاری را به قلم زدن در سبک و سیاق خود واداشته‌اند. رمان جنایی - معمایی «خفاش شب» نوشته‌ی سیامک گلشیری، نمونه‌ای از این سبک است. در کنار این ژانرها، با وسعت یافتن گستره‌ی مخاطبان آثار علمی - تخیلی و فانتزی در دنیا، نویسندگان ایرانی بسیاری به تألیف اثر در این سبک روی آورده‌اند. کتاب‌هایی مانند «آترا و گردنبند نفرین شده در سرزمین جنیان» نوشته‌ی فخر الدین هاشمی و «آینده‌ی کهن» اثر آرمان آرین که در آن‌ها از اساطیر ایرانی یا موجودات تخیلی دیگری که در سرزمین‌هایی خیالی ساکن هستند استفاده می‌شود، نمونه‌ای از این گونه آثارند که در میان نوجوانان و بزرگسالان، طرفداران خاص خود را دارند.

اهمیت مطالعه‌ی داستان‌های و رمان‌های ایرانی

روند پرفرازونشیبی که ادبیات داستانی ایران تا به امروز طی کرده، خود به وضوح اهمیت مطالعه‌ی این آثار را روشن می‌کند. مطالعه‌ی داستان‌ها و رمان‌های ایرانی به‌طور خاص به شما کمک می‌کند تا با دیدگاه‌های مختلف افراد جامعه آشنا شوید و درنتیجه به‌طور ناخودآگاه، نگاهی مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه نسبت به جامعه‌ی ایرانی در شما رشد پیدا کند. علت جذابیت ویژه‌ی داستان‌ها و رمان‌های ایرانی در این است که هم‌زمان با روایت ماجرا و داستانی خواندنی و شنیدنی، مخاطبان خود را نسبت به اوضاع سیاسی و اجتماعی هر دوره و سیر تحول جامعه، به‌خوبی آگاه می‌کند.

دسته‌بندی داستان‌ها و رمان‌های ایرانی در کتابراه

تاکنون مؤسسات انتشاراتی بسیاری در ایران، در حوزه‌ی نشر آثار ادبی فارسی و به‌خصوص داستان‌های کوتاه و رمان‌های ایرانی، موفق عمل کرده‌اند. ناشران ایرانی مختلف مانند چشمه، آگاه، نیماژ، آگه، ثالث و نگاه، با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی خود نقش پررنگی در رونق مطالعه‌ی این گونه‌ی ادبی مهم در جامعه داشته‌اند. اگرچه تنوع نشر و تکثر ژانرهای این حوزه، آثار بسیار جذاب و پرباری را در دسترس خوانندگان قرار داده است، اما گاهی همین گستردگی موجب سردرگمی مخاطب برای یافتن اثر موردعلاقه‌اش می‌شود. به همین دلیل وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه، با ارائه‌ی داستان‌ها و رمان‌های ایرانی در یک طبقه‌بندی منظم، شامل دسته‌های «اجتماعی»، «عاشقانه»، «داستان کوتاه»، «علمی - تخیلی»، «تاریخی»، «جنایی - معمایی»، «روانشناسی»، «واقعی»، «مذهبی»، «پندآموز»، «ترسناک»، «کهن»، «فلسفی»، «ادبی» و «شاهنامه»، به شما کمک می‌کند تا بدون گرفتار شدن در مسیرهای پرپیچ‌وخم، راه سرراست رسیدن به کتاب موردعلاقه‌تان را بیابید.

خواندن داستان‌ها و رمان‌های ایرانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر تمایل دارید به دید تازه‌ و همه‌جانبه‌تری نسبت به جامعه‌ی ایرانی دست پیدا کنید؛ با سیر تحول جامعه و نگرش‌های طبقات و قشرهای مختلف آن آشنا شوید؛ فراتر از دغدغه‌های زندگی روزمره، در متن مسائل و مشغله‌های مهم دیگری زیست کنید و از این طریق همدلی را تجربه کنید و در نهایت اگر قصد دارید در کنار سرگرم شدن، زندگی‌های متفاوتی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید؛ به شما توصیه می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب‌های داستان و رمان ایرانی را از دست ندهید.

پرطرف‌دارترین داستان‌ها و رمان‌های ایرانی در کتابراه

وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه آثار پرشمار و متنوعی از داستان‌ها و رمان‌های ایرانی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. آثاری با سبک‌ها و ژانرهای مختلف و جذاب که در قالب کتاب صوتی، الکترونیک و PDF منتشر شده‌اند و هر یک، با جذابیت‌های منحصربه‌فرد خود مخاطبان را به مطالعه ترغیب می‌کنند. در این بین برخی آثار با اقبال بیشتری از سوی خوانندگان مواجه شده‌اند و افراد بیشتری برای خرید و دانلود آن‌ها اقدام کرده‌اند. از میان پرطرف‌دارترین داستان‌ها و رمان‌های ایرانی در کتابراه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب چشم‌هایش، نوشته‌ی بزرگ علوی
  • کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصر الدین شاه، اثر لطف الله ترقی و حسین لعل
  • کتاب سمفونی مردگان، به قلم عباس معروفی
  • کتاب پاییز فصل آخر سال است، نوشته‌ی نسیم مرعشی
  • کتاب میدگارد، مجموعه رمان‌های فانتزی احمدرضا صالحی
  • کتاب سالتو، اثر مهدی افروزمنش
  • کتاب عاشقانه‌ای برای هیچ، نوشته‌ی رویا شاعری
  • کتاب این کتاب جن دارد: سرگذشت ننه خورشید، نوشته‌ی نجمه میرزاآقایی
  • کتاب سیزده، نوشته‌ی علی میرصادقی

پیشنهاد برای دانلود داستان‌ها و رمان‌های رایگان ایرانی در کتابراه

از آن‌جا که طیف گسترده‌ای از افراد کتاب‌خوان به مطالعه‌ی داستان‌ها و رمان‌های ایرانی علاقه‌مندند، کتابراه نسخه‌های الکترونیک، صوتی و PDF آثار متنوعی در این زمینه را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. شما می‌توانید این عناوین رایگان را بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای، از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن کتابراه دانلود کرده و به کتابخانه‌ی خود اضافه کنید. برخی از این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

  • کتاب آتور (آتش)، اثر مهیار رساطلب
  • کتاب کادناس، اثر مونا مزینانی
  • کتاب یه جور ناجور، مجموعه داستانی از زهرا علیرضازاده
  • کتاب سرزمین جعبه‌ها، اثر احسان کیان فرد
  • کتاب سکانس پایانی زندگی خسرو، به قلم فاطمه فیروزی نیا
  • کتاب آدمیان، نوشته‌ی زویا قلی پور