معرفی و دانلود کتاب عروس ورزشگاه ژرلان

عکس جلد کتاب عروس ورزشگاه ژرلان
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عروس ورزشگاه ژرلان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عروس ورزشگاه ژرلان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عروس ورزشگاه ژرلان

کتاب عروس ورزشگاه ژرلان یک مجموعه داستان کوتاه از نسرین میرزایی است که تمام داستان‌های آن بر محوریت یک درون‌مایه و دوره‌ی زمانی مشخص برپا شده. داستان‌های این مجموعه در مورد منافقیان یا مجاهدان خلق است که نویسنده آن‌ها را به پدرش تقدیم کرده. او در نثر روایی و داستان‌پردازی خود در این مجموعه‌داستان از سبک رئالیسم بهره برده است.

درباره‌ی کتاب عروس ورزشگاه ژرلان

داستان کوتاه یک مدیوم ادبی است که در ادبیات معاصر ایران در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. در واقع داستان کوتاه دنیای مخصوص به خود را دارد. این شکل داستان‌نویسی، برخلاف رمان، مسیر دیگری را طی می‌کند. در داستان کوتاه، بیشتر با یک موقعیت، یک ضربه‌ی دراماتیک و لحظه‌ی احساسی مواجه هستیم. اما چنین ویژگی‌هایی به معنای محدود بودن دنیای این سبک نیست، چه بسا یک داستان کوتاه به‌قدری قدرتمند نوشته شده که تا سال‌ها در ذهن مخاطبان باقی مانده و تأثیر قدرتمندتری را نسبت به یک رمان ایجاد کرده است.

معمولاً مجموعه‌های داستان‌ کوتاه لزوماً در درون‌مایه یا حتی سبک نوشتاری به‌هم شباهت ندارند و بیشتر، این جهان‌بینی کلی یک نویسنده است که میان آن‌ها پیوند ایجاد می‌کند. اما این نکته در مورد کتاب عروس ورزشگاه ژرلان صدق نمی‌کند، چون نسرین میرزایی تمام داستان‌های این مجموعه را بر محوریت یک مضمون واحد به نگارش درآورده است. داستان‌هایی در مورد منافقان و مجاهدان خلق که نویسنده با نثر خود قادر است تأثیر جالب‌توجهی بر مخاطبش بگذارد.

می‌توان گفت قدرت اصلی مجموعه‌ی عروس ورزشگاه ژرلان به تسلط و شناخت گسترده‌ی نسرین میرزایی به یک برهه‌ی به‌خصوص از تاریخ سیاسی ایران، منافقان و همچنین پیشینه‌ی خانوادگی‌اش در مواجهه با این فرقه بازمی‌گردد. با در نظر گرفتن این موارد، نویسنده قادر است در این مجموعه و در طی هر داستانی که روایت می‌کند، به‌طور کامل، آن بستری را که در نظر دارد خلق کند. مشخصاً در چنین کتاب‌هایی بعد ایدئولوژیک آن نیز اهمیت دارد و نویسنده باید بتواند به‌واسطه‌ی زبان و بیان ادبی، باورهای خود را به‌درستی انتقال دهد و از شعارزدگی اجتناب کند. به همین روی، می‌توان گفت که در کتاب عروس ورزشگاه ژرلان با یک زاویه‌ی دید مشخص نسبت به مضمون مورد بحث مواجه هستیم که نسرین میرزایی قادر بوده به‌واسطه‌ی تسلط بر موضوع و همچنین نوشتار ادبی‌اش، نگاه خود را به مخاطب القا کند.

آنچه در این داستان‌ها می‌خوانید، روایت نسرین میرزایی از جوانانی است که مرعوب تفکرات این فرقه‌ شده‌اند. او در داستان‌هایش سعی دارد نشان دهد که این جریان‌های فکری چرا، چگونه و به چه شکل بسیاری از جوانان را گمراه کردند و بر پرتگاه نابودی کشاندند. هر کدام از این داستان‌ها، روایت یک جوان است که فریب‌خورده و مرعوب خواسته‌های این فرقه شده است. پس مشخصاً همانطور که گفته شد، رویکرد سیاسی در این داستان‌ها نقش پررنگی را بازی می‌کند و اساس این مجموعه را شکل داده. اگر می‌خواهید بدانید که چرا زنان جوان ایرانی در آن زمان تن به خواسته‌های این فرقه دادند و مسیر خود را گم کردند، با خواندن این داستان‌ها به ابعاد گوناگونی در این زمینه پی خواهید برد.

این مجموعه داستان قصد ندارد جوانان را قضاوت کند. برعکس، سعی دارد بگوید که بسیاری از جوانانی که در آن دورانِ به‌خصوص به سمت‌وسوی اندیشه‌های این فرقه کشانده شدند، تحتِ تأثیر عوامل گوناگونی قرار گرفته‌ بودند. عواملی که از دید نویسنده فریبنده و شیطانی بودند. به همین روی، می‌توان گفت در طول خواندن این داستان‌ها ما قضاوت‌گر جوانان نیستیم و حتی ممکن است با آن‌ها در مسیری که طی می‌کنند هم‌ذات‌پنداری کنیم. اما در انتها،‌ این‌ شخصیت‌ها کسانی هستند که مورد بازیچه قرار گرفتند و به‌خاطر سرگشتگی‌ای که تجربه‌ کردند، لحظات تاریکی برای خود و دیگران رقم زدند.

در کلیت می‌توان گفت که کتاب عروس ورزشگاه ژرلان سعی کرده در بستر سیاسی-تاریخی‌ای که گزینش کرده، در مدیوم داستان کوتاه تجربه‌گرایی کند و در نهایت به کلیت قابل اعتنایی دست یابد. حجم داستان‌های این مجموعه زیاد نیست اما نسرین میرزایی در هرکدام از آن‌ها کوشیده پرداخت کاملی نسبت به موقعیت‌ها و شخصیت‌ها داشته باشد. اگر می‌خواهید در قالب داستان کوتاه با دوره‌ای به‌خصوص از تاریخ سیاسی عصر معاصر ایران روبه‌رو شوید و با نثر روایی آن شخصیت‌ها و موقعیت‌ها را تجربه کنید، این کتاب تجربه‌ی متفاوتی برای شما خواهد بود. کتاب عروس ورزشگاه ژرلان تألیف نسرین میرزایی توسط نشر محتوای الکترونیک صاد منتشر شده است.

کتاب عروس ورزشگاه ژرلان برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به دوست‌داران رمان‌ها و داستان‌های کوتاه فارسی و همچنین علاقه‌مندان به روایت‌های سیاسی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب عروس ورزشگاه ژرلان می‌خوانیم

هرچه اتوبوس کمرکش کوه را بالا رفته بود، زنگ صدا ضعیف و ضعیف‌تر شده بود تا وقتی زیر مجسمه میدان آزادی دختر از اتوبوس پیاده شده بود و دیگر نه ردّی از قاب لرزان مادر باقی مانده بود نه نجوای دعای خیرش. دختر از آزادی تا انقلاب پرسان و پیاده رفته و به منظره پایتخت و آپارتمان‌های یک‌شکل و بلندش نگاه کرده و ترس بَرَش داشته بود وقتی دیده بود آدم‌ها، هول و آشفته می‌دوند و حواس هیچ‌کدامشان به دختر شهرستانی تنهایی نیست که برای اوّلین‌بار پا به شهرشان می‌گذاشت. بی‌توجهی آدم‌های پایتخت حسّ گنگ و ناشناسی شده و به جانش افتاده بود. حسّی گنگ و مجهول، شبیه به حسّ همین الانش. تمام مدّتی که پلّه‌های خاکی برج انقلاب را بالا می‌رفت، دندان به لب فشرده بود و تصویر قاب لرزانِ روی دیوار و صدای مهدی، میان جمجمه‌اش غلت خورده بود.

این اسم را خودش برای ساختمان بلند و نیمه‌کاره خیابان انقلاب گذاشته بود. همان اوایلی که سرخوش از کلاس‌های تبیین دانشگاه، با مصطفی سیزده طبقه، پلّه خاکی را بالا می‌آمدند تا بشینند توی مستطیل خالی پنجره و از آن بالا همه مردم را یک‌شکل و یک‌اندازه ببینند. و حالا که فکر می‌کند، می‌بیند یادش نمی‌آید در این یک مورد هیچ‌وقت با مصطفی به‌توافق رسیده باشند. همیشه به‌نظرِ مصطفی، آدم‌های آن زیر هم‌اندازه و یک‌جور بودند و به‌نظر صفیه فرق داشتند. بچه‌های تیم، تا هواتاریکِ عصر دیروز به شور نشسته بودند و هرکدامشان در مورد اتّفاقی که داشت می‌افتاد، چیزی گفته بود. هوا که تاریک شد و به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند، بلند شدند و یکی‌یکی رفتند خانه‌هایشان و صفیه و مصطفی را تنها گذاشتند. دختر خیلی که با خودش فکر کرده و چیزی از اتّفاق در حال وقوعِ، سازمان دستگیرش نشد، به جان خاطراتش افتاده و خیلی زود حجم بزرگ و درهمی از آن اتّفاقات به یادش آمد که همگی به جان هم افتاده بودند و داشتند با سماجتی غیرمنطقی به هم می‌آمیختند. از ابتدای زندگی مشترکش با مصطفی را مرور کرد و فکر کرد دلش می‌خواهد اتّفاق مهم فردا چه باشد؟ در نهایت به این نتیجه رسید که مدّتی است تکلیفش با خودش روشن است و برایش هیچ اهمیّتی ندارد مسعود و مهدی یا حتّی خودِ مریم می‌خواهند چه بگویند؟

فهرست مطالب کتاب

قابله‌ها
برادرانِ شریف
جایی شبیه ننگرهار
عروس ورزشگاه ژرلان
یعنی دَرهَم‌پیچیده و تاریک
فاخته‌ای در میلیشیا
مهری جان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عروس ورزشگاه ژرلان
نویسنده
ناشر چاپینشر محتوای الکترونیک صاد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات96
زبانفارسی
شابک978-622-5996-37-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عروس ورزشگاه ژرلان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عروس ورزشگاه ژرلان

برای دریافت کتاب عروس ورزشگاه ژرلان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.