معرفی و دانلود بهترین داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی

چرا باید داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی گوش بدهیم؟

داستان‌سرایی صوتی که دهه‌هاست جای خود را در میان مردم دنیا باز کرده، مخاطبان را به شیوه‌هایی سرگرم می‌کند که کلمات به‌تنهایی قادر به ایجاد آن‌ها نیستند. صداها، از زمان تولد رادیو تا دوره‌ی رشد کتاب صوتی و پادکست، با قدرت ویژه‌ی خود همچنان قادرند افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت را مجذوب خود کنند. امروزه داستان‌ها و رمان‌های صوتی با تلفیق صدا، روایت، موسیقی و جلوه‌های صوتی، به یکی از مؤثرترین روش‌های انتقال و عرضه‌ی داستان به مخاطب بدل شده‌اند.

تاریخچه‌ی مختصر داستان و رمان صوتی

اگر رد صدا و داستان را در تاریخ پی بگیریم، می‌توانیم اولین بارقه‌های تلفیق این دو عنصر را در دوران باستان ببینیم؛ زمانی که قصه‌ها، افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی به‌صورت شفاهی و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شدند. هرچند این شکل از داستان‌گویی که با عنوان ادبیات شفاهی شناخته می‌شود، دقیقاً ذیل آنچه که امروز به‌عنوان داستان صوتی می‌شناسیم، قرار نمی‌گیرد، اما می‌توان این شیوه را گونه‌ای از داستان‌سرایی صوتی به‌صورت کلی قلمداد کرد. با تمام این‌ حرف‌ها، در اصل، رادیو اولین قالب واقعی داستان‌گویی صوتی محسوب می‌شود.

از اوایل دهه‌ی 1900 میلادی مردم جوامع مختلف، به‌مرور با رادیو آشنا شدند. در ابتدا رادیو اغلب برای نقل اخبار و اطلاعات و همین‌طور پخش تبلیغات و پیام‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما از اواخر دهه‌ی 1920 با پخش موسیقی، داستان‌خوانی، نمایش‌های صوتی و...، پتانسیل‌های نهفته‌ی رادیو برای سرگرم کردن مخاطب آشکار شد.

در دهه‌ی 1930 اولین کتاب‌های صوتی با هدف آموزش پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند و تا چند دهه بعد نیز تولید و انتشار آن‌ها به همین منوال ادامه داشت. تا اینکه در اواخر دهه‌ی 1970، استفاده از کتاب‌های صوتی برای مقاصد سرگرمی باب شد و در سال 1979 کتاب صوتی «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» اثر داگلاس آدامز، به‌عنوان اولین رمان صوتی در ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر شد. اثری که خیلی زود به محبوبیت دست یافت و بازار خرید و فروش کتاب‌های صوتی را پررونق کرد.

با ظهور اینترنت و ورود به عصر دیجیتال، علاقه‌مندان با دانلود داستان‌ها و رمان‌های صوتی، ساده‌تر از قبل به کتاب‌های موردنظرشان دسترسی پیدا کردند. بی‌تردید محبوبیت داستان‌ها و رمان‌های صوتی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ چراکه این محصولات همچنان به‌عنوان راهی بسیار جذاب برای لذت بردن از داستان‌ها و رمان‌ها به‌حساب می‌آیند.

لذت بردن از انواع ژانر‌های ادبی با داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی

آثار داستانی را می‌توان بر اساس مضامین، سبک و عناصر روایی موجود در آن‌ها، در ژانرهای خاصی طبقه‌بندی کرد. ژانرهای ادبی نه‌تنها به نویسندگان کمک می‌کنند تا خلاقیت خود را بروز دهند، بلکه به خوانندگان نیز این امکان را می‌دهند تا در چشم‌انداز وسیع ادبی گام بردارند و داستان‌هایی متنوع را بیابند و از این طریق با جریان‌ها و دنیاهایی متفاوت هم‌قدم شوند.

یکی از ژانرهای محبوب ادبی، ژانر عاشقانه است. شما با شنیدن رمان‌ صوتی «بلندی‌های بادگیر» اثر امیلی برونته، می‌توانید طعم تلخ یک عشق نافرجام و خشم ناشی از یک انتقام را در وجود خود حس کنید و یا با گوش سپردن به داستان صوتی «دفتر خاطرات» نوشته‌ی نیکلاس اسپارکس، همراه با شخصیت‌های داستانی، فرارونشیب‌های یک رابطه‌ی عاشقانه را پشت سر بگذارید.

ژانر معمایی نیز یکی دیگر از گونه‌های ادبی پرطرفدار است که رمان‌های رازآلودِ پلیسی و جنایی را در خود جای می‌دهد. این سب،ک گاهی ممکن است با ژانر ترسناک نیز آمیخته شود و ماجرایی دلهره‌آور و درعین‌حال پررمزوراز را بیافریند. از میان داستان‌های و رمان‌های صوتی خارجی که در ژانر معمایی می‌گنجند، می‌توان به عناوینی همچون «شرلوک هلمز: یال شیر» اثر سر آرتور کانن دویل و «شیطان به قتل می‌رسد» نوشته‌ی آگاتا کریستی اشاره کرد.

داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی در ژانر فانتزی، با در هم آمیختن جادو و تخیل و اساطیر با روایت‌های داستانی، ماجراهای جذابی را خلق می‌کنند. مجموعه کتاب صوتی «ارباب حلقه‌ها» اثرجی. آر. آر. تالکین، نمونه‌ی مشهور و ارزشمندی در این ژانر است. سبک کمدی و طنز نیز یکی دیگر از ژانرهای محبوب علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی داستان و رمان است. داستان‌های صوتی «مگه تو ممکلت شما خر نیس؟» به قلم عزیز نسین و «هر چه باداباد» نوشته‌ی استیو تولتز، ازجمله آثاری هستند که می‌توانند رضایت طرف‌داران این ژانر را جلب کنند.

اهمیت گوش سپردن به داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی

در طول تاریخ، داستان‌ها و رمان‌ها با به چالش کشیدن هنجارها و ترغیب افراد به ایجاد تغییر، تأثیر بزرگی بر شکل‌دهی جوامع و فرهنگ‌ها داشته‌اند. شنیدن داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی، دیدگاه‌ها و تجربیات مختلفی را در باب ویژگی‌های ملیت‌های مختلف در اختیار خواننده قرار می‌دهد و باعث رشد توانایی درک و هم‌دلی او نسبت به طبقات مختلف جامعه می‌شود. گوش سپردن به داستان‌های صوتی تنها جنبه‌ی سرگرمی ندارد، بلکه می‌تواند ابزاری کارا در جهت آموزش و تغییرات اجتماعی باشد. بسیاری از آثار داستانی با پرداختن به موضوعات تابو، بحث‌برانگیز شده‌اند. رمان‌هایی مانند «کلبه عمو تام» اثر هریت بیچر استو و «1984» نوشته‌ی جورج اورول، با به چالش کشیدن باورهای رایج، تغییرات اجتماعی و سیاسی مهمی را نمایندگی کردند.

شنیدن داستان‌های صوتی فانتزی، موجب رشد مهارت تخیل و افزایش خلاقیت خواننده می‌شود و مخاطب را تشویق می‌کند تا فراتر از محدودیت‌های موجود در دنیای حقیقی بیندیشد. افزون بر این‌ها، شنیدن کتاب‌های صوتی داستان و رمان خارجی مزایای ویژه‌ی دیگری را نیز برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد: این آثار از سویی، با ایجاد فضاسازی‌های جذاب به کمک صدا و موسیقی، روایت را جان‌دارتر می‌کنند و بستری را برای شنونده فراهم می‌سازند تا بتواند فارغ از دغدغه‌ها و مشغله‌های روزمره، قدم به دنیایی متفاوت بگذارد. از طرف دیگر، شنیدن روایت و پیگیری ماجرای داستان از طریق قوه‌ی شنیداری، قدرت تمرکز و توانایی‌های ذهنی مخاطب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که گوش سپردن به داستان کوتاه و یا رمان صوتی، حکمِ نشانه گرفتنِ چند هدف را دارد؛ آن هم فقط با یک تیر.

دسته‌بندی داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی در کتابراه

علاوه بر اینکه سالیانه مترجمان بسیاری عناوین داستانی خارجی را به فارسی برمی‌گردانند، ناشران پرشماری هم هستند که با چاپ و نشر این آثار، به گسترش ادبیات در جامعه یاری می‌رسانند. در سال‌های اخیر ناشران صوتی کارآزموده و معتبری همچون «ماه آوا»، «آوانامه»، «نوین کتاب گویا»، «استودیو نوار»، «گروه فرهنگی سماوا» و بسیاری دیگر، داستان‌ها و رمان‌های خواندنی را در قالب آثار صوتی عرضه کرده‌اند.

وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه برای کمک به مخاطبان ادبیات داستانی جهان در جهت تجربه‌ی خریدی آسان‌تر و سردرگم نشدن در دنیای رنگارنگ داستان‌ها، تمامی کتاب‌های صوتی داستان و رمان خارجی را به‌طور منظم در قالب دسته‌بندی‌های «ادبیات کلاسیک»، «داستان کوتاه»، «اجتماعی»، «عاشقانه»، «جنایی و معمایی»، «تاریخی»، «روانشناسی»، «علمی - تخیلی»، «فلسفی»، «طنز»، «نمایشنامه»، «مدرن»، «واقعی» و «ترسناک» ارائه کرده است.

گوش سپردن به داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر می‌خواهید با شنیدن داستان و غوطه‌ور شدن در ماجراهایی جذاب، از کسالت‌های زندگی روزمره جدا شوید و در کنار آن با فرهنگ‌ها، ملیت‌ها و باورهای مختلف آشنایی پیدا کنید تا از افکار کلیشه‌ای فاصله بگیرید و دنیای تازه‌ای را تجربه نمایید، پس پیشنهاد می‌کنیم که گوش سپردن به داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید.

پرطرف‌دارترین داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی در کتابراه

با توجه به اینکه طیف گسترده‌ای از جامعه‌ی کتاب‌خوان به آثار داستانی علاقه دارند، بخش بزرگی از آثار موجود در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه به این حوزه اختصاص پیدا کرده است تا از این طریق در کنار جلب رضایت مخاطبان، عرصه‌ی وسیع ادبیات داستانی نیز تا حد امکان پوشش داده شود. از این رو شما می‌توانید داستان‌ها و رمان‌های خارجی پرشماری را به‌صورت نسخه‌های الکترونیک، صوتی و همین‌طور در قالب فایل PDF، از طریق سایت یا اپلیکیشن کتابراه دانلود و دریافت کنید. در این میان برخی از این آثار با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند و افراد بیشتری برای خریدشان اقدام کرده‌اند. در این‌جا تعدادی از این کتاب‌های صوتی داستان و رمان خارجی پرطرف‌دار در کتابراه را به شما معرفی کنیم:

  • کتاب خاطرات آدمکش، اثر کیم یونگ ها
  • کتاب ملت عشق، به قلم الیف شافاک
  • کتاب کیمیاگر، نوشته‌ی پائولو کوئیلو
  • کتاب مزرعه حیوانات، اثر جورج اورول
  • کتاب آناکارنینا، نوشته‌ی لئو تولستوی
  • کتاب مغازه خودکشی، به قلم ژان تولی
  • کتاب یادداشت‌های یک پزشک جوان، اثر میخائیل بولگاکف

پیشنهاد برای دانلود رایگان داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی در کتابراه

بسیاری از کتاب‌های صوتی داستان و رمان خارجی، به‌طور رایگان در سایت و اپلیکیشن کتابراه قرار گرفته‌اند. با مراجعه به کتابراه می‌توانید این کتاب‌های رایگان را که در قالب‌های مختلف صوتی، الکترونیک و PDF عرضه شده‌اند، بدون دغدغه‌ی پرداخت هزینه‌ی خرید، دانلود کنید. برخی از داستان‌ها و رمان‌های صوتی خارجی رایگان در کتابراه عبارت‌اند از:

  • کتاب آخرین روز یک محکوم به اعدام، نوشته‌ی ویکتور هوگو
  • کتاب راننده شب، اثر روبم فونسکا
  • کتاب سه پرسش، تألیف لئو تولستوی
  • کتاب شرط‌بندی، به قلم آنتون چخوف
  • کتاب مزدور، اثر جان اشتاین بک

مجموعه کتاب‌های صوتی
حماسه ویچر

مشاهده کتاب‌ها

کتابخانه نیمه شب؛
اجرایی متفاوت از آرمان
سلطان‌زاده و شیما درخشش

دریافت کتاب صوتی

زندگینامه‌ یک عشق؛
اثری تحسین شده
از الکساندر ژردن

دریافت کتاب صوتی