معرفی و دانلود خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز

عکس جلد خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز
قیمت:
۵۲,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز

اگر علاقه دارید رمانی تمثیلی، اجتماعی و پرهیجان درباره‌ی افغانستان مدرن را بشنوید، خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز اثر خالد حسینی یکی از بهترین گزینه‌هاست؛ چون یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است. کتاب مذکور به زندگی فردی به نام امیر می‌پردازد که با دیدن چند بادبادک، دچار دگرگونی می‌شود و از آمریکا به افغانستان بازمی‌گردد تا خانواده‌ی دوست دوران کودکی‌اش، حسن را پیدا کند.

درباره‌ی خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز

خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز (The Kite Runner) نوشته‌ی خالد حسینی (Khaled Hosseini) که پر از نماد و رمز و راز است یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در چند سال اخیر بوده است. ماجرای این رمان در سال 2001 و با شخصیتی به نام امیر آغاز می‌شود. او در سانفرانسیسکو و در حال قدم زدن در کنار یک دریاچه است که ناگهان، بادبادک‌هایی را در آسمان می‌بیند و یاد دوران بچگی و فردی به اسم حسن لب‌شکری بادبادک‌باز می‌افتد؛ در نتیجه، تصمیم می‌گیرد به افغانستان بازگردد تا با حسن و خانواده‌ی او ملاقات کند.

امیر و پدرش بعد از حمله‌ی شوروی به افغانستان، به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و چند سالی آن‌جا مانده‌اند؛ اما اکنون امیر پس از هجوم طالبان که گروهی شرور و شیطانی هستند به افغانستان بازگشته است. او می‌خواهد سهراب، فرزند دوستش را پیدا کند؛ اما متوجه می‌شود که او را به‌عنوان برده فروخته‌اند. امیر مجبور می‌شود با فردی به اسم عاصف مبارزه‌ی تن‌به‌تن کند تا بتواند سهراب را از چنگش نجات دهد.

بادبادک در این رمان، نماد دوران کودکی، کابل و معصومیت از دست رفته است. پیرنگ اصلی خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز، علاوه بر نوستالژی دوران کودکی، مربوط به رابطه‌ی امیر و حسن می‌شود. آن‌ها کودکانی بودند که به‌عنوان دو دوست در افغانستان زندگی می‌کردند ولی بعدها از هم جدا شدند. این امر بهانه‌ای می‌شود برای بیان مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بسیار فقیر و جنگ‌زده‌ی افغانستان. علاوه بر این، نویسنده به نبرد پشتوها و هزاره‌ها نیز توجه می‌کند که بحث‌های نژادی و مذهبی را پیش می‌کشد.

معرفی و دانلود خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز

هزاره‌ها شبیه به مغول‌ها هستند که بیشتر قوم‌های دیگر آن‌ها را مسخره می‌کنند؛ پس کودکان دیگر بر این اساس، امیر و حسن را لولو می‌نامند و این دو بچه را اذیت می‌کنند. نکته‌ی بسیار مهم دیگر، ارجاعات بسیار زیاد به شاهنامه‌ی فردوسی است که خالد حسینی در خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز، مدام به آن اشاره می‌کند و در کنار بادبادک، تبدیل به یک نماد اصلی می‌شود.

یکی دیگر از مفاهیم مورد توجه خالد حسینی، بحث‌های طبقاتی و اقتصاد سیاسی است. امیر و حسن از دو طبقه‌ی متفاوت هستند؛ بنابراین، رابطه‌ی آن‌ها بر این اساس، ساختار می‌یابد که در طول داستان نیز تبدیل به یک کشمکش اساسی می‌شود. امیر، فردی است که از نظر روان‌شناختی، با درگیری‌های ذهنی گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند و سهراب نیز دچار مشکلات زیادی است.

خالد حسینی در خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز به‌خوبی مسائل کلیدی منطقه‌ی خاورمیانه را نشان می‌دهد که عبارت‌اند از: کشمکش بین سنت و مدرنیته، کشمکش بین آزادی و استبداد و کشمکش بین طبقات مختلف. این سه مفهوم اساسی در ایران نیز بارها تکرار شده است که ردپایش را می‌توانید از «بوف کور» نوشته‌ی صادق هدایت تا «همسایه‌ها» اثر احمد محمود ردیابی کنید.

اگر از منظر روانکاوی به خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز نگاه کنید، متوجه‌ی سه رابطه‌ی بسیار مهم می‌شوید: 1. رابطه‌ی پدر و پسر (امیر)، 2. رابطه‌ی غیاب مادر و پسر (امیر) و 3. رابطه‌ی امیر با کودکی بسیار سخت. خالد حسینی با ارجاع به داستان‌های کلاسیکی مثل تراژدی رستم و سهراب از فردوسی، اشعار عاشقانه‌ و رمزی حافظ، رمان آیوانهو اثر سر والتر اسکات، رمان بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته و امثالهم تلاش می‌کند زندگی کارکترهای خود را تصویرپردازی و واکاوی کند.

تکنیک خالد حسینی بسیار قدرتمند و حرفه‌ای است. او از راوی اول شخص استفاده می‌کند و از طریق این راوی، ماجرای خود را پیش می‌برد و زندگی سیاسی و فرهنگی افراد مختلف را توصیف می‌کند. تمثیلات و نمادها نیز بخشی اساسی از تکنیک خالد حسینی هستند. در واقع، نویسنده در یک پیرنگ از شیوه‌ی رمان اجتماعی و سیاسی بهره می‌برد و در پیرنگ دیگر از شیوه‌ی رمان تمثیلی. حسینی با این تکنیک‌ها به مسئله‌ی بسیار مهم آسیب‌های دوران کودکی می‌پردازد.

گویندگی خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز نوشته‌ی خالد حسینی و ترجمه‌ی آرزو خوشابی را هوتن شاطری‌پور انجام داده که از سوی انتشارات سپاس منتشر شده و توسط انتشارات جیحون به شکل کتاب صوتی درآمده است.

جوایز و افتخارات کتاب بادبادک باز

  • فروش بیش از 7 میلیون نسخه از سال 2003
  • بیش از دو سال حضور در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
  • برنده‌ی جایزه‌ی بوکه در سال 2004
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی الکس
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی اله

نکوداشت‌های کتاب بادبادک‌باز

  • یک داستان گیرا و احساسی از خیانت و رستگاری. (گاردین)
  • یک رمان زیبا... این داستان شیوای غیرمعمول درباره‌ی رابطه‌ی شکننده‌ی پدران و پسران، انسان‌ها و خدایان، و مردان و کشورهایشان است. (دنور پست)
  • [یکی از] اولین رمان‌های قدرتمند یک نویسنده... رویدادهای سیاسی درخشان و دراماتیک رمان بادبادک‌باز، تنها بخشی کوچک از این داستان هستند. (نیویورک تایمز)
  • این رمان درخشان، داستان درگیری و کشمکش مردمی عادی در برهه‌ای فاجعه‌بار از تاریخ را روایت می‌کند. (People)
  • تصویری پرتحرک و تکان‌دهنده از افغانستان مدرن. (Entertainment Weekly)
  • کیفیت نویسندگی حسینی و تأثیر عاطفی داستان او، ماندگاری بادبادک‌باز را تضمین می‌کند. (Booklist)

اقتباس‌های سینمایی (و فرهنگی) از کتاب بادبادک‌باز

  • از سال 2003 که این رمان منتشر شد بارها روی صحنه‌ی تئاتر، اقتباس شده است.
  • فیلمی در سال 2007 توسط مارک فورستر ساخته شد که همایون ارشادی در آن بازی کرد.

خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به رمان‌های اجتماعی و سیاسی بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید درباره‌ی افغانستان بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم این کتاب صوتی را گوش دهید.

در بخشی از خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز می‌شنویم

دسامبر 2001

در سن دوازده سالگی به آدمی تبدیل شدم که حالا هستم. در روزی دلگیر و سرد در زمستان 1975. آن لحظه را خوب به خاطر می‌آورم که پشت دیواری سست و گلی کز کرده بودم و دزدکی به کوچه کنار مسیل یخ بسته نگاه می‌کردم. از آن روز زمان زیادی می‌گذرد اما حالا متوجه شده‌ام اینکه می‌گویند گذشته فراموش می‌شود چندان درست نیست چون گذشته راه خود را با چنگ و دندان باز می‌کند حالا که به گذشته بر می‌گردم می‌بینم بیست‌وشش سال آزگار است که دارم دزدکی به آن کوچه متروک نگاه می‌کنم. روزی در تابستان سال گذشته دوستم رحیم خان از پاکستان تلفن کرد. از من خواست به دیدنش بروم. همان‌طور که در آشپزخانه گوشی به دست ایستاده بودم متوجه شدم این فقط رحیم خان نیست که از پشت تلفن با من حرف می‌زند بلکه گذشته پر از گناه من هم هست که هنوز تقاص‌اش را پس نداده بودم...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
22 دقیقه
فصل یک تا چهار
19 دقیقه
فصل پنج تا نه
20 دقیقه
فصل ده تا شانزده
21 دقیقه
فصل هفده تا بیست
28 دقیقه
فصل بیست‌ویک تا بیست‌وپنج
15 دقیقه
فصل بیست‌وشش تا سی
12 دقیقه
فصل سی‌ویک تا سی‌وسه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابخلاصه کتاب صوتی بادبادک باز
نویسنده
مترجمآرزو خوشابی
راویهوتن شاطری پور
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۱۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابخلاصه کتاب صوتی داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز

برای دریافت خلاصه کتاب صوتی بادبادک باز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.