معرفی و دانلود کتاب صوتی گذرگاه تاریک

عکس جلد کتاب صوتی گذرگاه تاریک
قیمت:
۷۸۰۰۰ ۴۶,۸۰۰ تومان ۴۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گذرگاه تاریک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گذرگاه تاریک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی گذرگاه تاریک

در کتاب صوتی گذرگاه تاریک، همراه با وینسنت پاری، به دنبال قاتل واقعی‌ همسرش بگردید! پاری که به جرم قتل زنش به حبس ابد محکوم شده، از زندان فرار می‌کند و خودش حل معمای قتل را بر عهده می‌گیرد. بر اساس این کتاب مشهور دیوید گودیس، فیلمی هالیوودی در ژانر نوآر با بازی همفری بوگارت و لورن باکال ساخته شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی گذرگاه تاریک

روزها، هفته‌ها و ماه‌ها به‌کندی می‌گذرند. انگار یک سنگ یک‌تنی به پایش بسته باشند. نه راه پس دارد، نه راه پیش. هر روز که می‌گذرد، به اندازه‌ی یک ماه پیرتر می‌شود. شروع می‌کند به فکر کردن درباره‌ی همه‌ی چیزهایی که زمانی داشته، همه‌ی برنامه‌هایی که می‌خواسته روزی عملی کند، و همه‌ی چیزهایی که دیگر ندارد. این‌ جملات وصف حال وینست پاری است. مردی که اتهام قتل همسرش، او را به حبس ابد کشانده. اما وینسنت می‌داند که همسرش را نکشته است. تنها چیزی که به آن ایمان دارد، همین است؛ پس باید آن را به دیگران ثابت کند. قهرمان کتاب صوتی گذرگاه تاریک (Dark Passage)، باید از ظلمات زندان فرار کند تا به روشنایی برسد. اما چطور می‌تواند این کار را انجام دهد؟

دیوید گودیس (David Goodis) داستان گذرگاه تاریک را در سال‌های جنگ جهانی دوم در سانفرانسیسکو روایت می‌کند. وینسنت پاری، مرد جوانی است که به‌خاطر شرایط پزشکی‌اش، به خدمت سربازی نرفته و شغلی در یک شرکت سرمایه‌گذاری دارد که فقط خرج بخور و نمیرش می‌شود. او ازدواج کرده؛ اما از زندگی مشترکش راضی نیست. وقتی همسرش می‌میرد، پاری به جرم قتل او، به حبس ابد در زندان سن‌کوئنتین محکوم می‌شود. او طی اتفاقاتی عجیب، از زندان فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد قاتل همسرش را خودش پیدا کند. وینسنت پس از فرار با زنی به نام ایرن جنی آشنا می‌شود که پرونده‌ی او را در زمان محکومیت دنبال می‌کرده است و به بی‌گناهی او اعتقاد دارد. این زن ثروتمند به پاری کمک می‌کند تا عمل جراحی پلاستیک را انجام دهد و بدون شناخته شدن، در شهر به دنبال قاتل همسرش بگردد. اما قتل دوست صمیمی‌اش، همه چیز را پیچیده می‌کند. سؤال اصلی این‌جاست: چه کسی با پاری دشمنی دارد؟

معرفی و دانلود کتاب صوتی گذرگاه تاریک

کتاب گذرگاه تاریک تصویری است از افراد شکست‌خورده، تنها و غمگین که با وجود همه‌ی مشکلات، انگیزه‌شان را برای زندگی از دست نداده‌اند. دیوید گودیس در این رمان سبک نوآر، خواننده را به شهری پرجمعیت می‌برد که ظاهری شاد دارد؛ اما تاریکی آن در هر خیابان و هر خانه پیداست. گودیس با جملات کوتاه و بریده، عبارات تکراری و آهنگین و توصیف‌های طولانی از صحنه، شخصیتی شاعرانه و تاریک به پاری می‌دهد. شاید رمان صوتی گذرگاه تاریک پر از صحنه‌های اکشن و کنش‌های بیرونی باشد؛ بااین‌حال گودیس از حالات باطنی شخصیت‌هایش غافل نمی‌شود و از طریق دیالوگ‌های میان آن‌ها، درونیاتشان را آشکار می‌کند. قهرمان کتاب یعنی وینسنت پاری، شکل و شمایل قهرمانی را دارد که تا زمان انتشار کتاب (سال 1946) نظیرش در دنیای ادبیات دیده نشده بود: مردی منزوی که از جامعه جداست و هیچ‌کس را ندارد. نه کسی را دارد که از او مراقبت کند یا او از آن‌ها مراقبت کنند. مردی که فقط برای خودش زندگی می‌کند و باید زنده بماند؛ نه برای دیگران، بلکه برای خودش.

معرفی و دانلود کتاب صوتی گذرگاه تاریک

دیوید گودیس یکی از جواهرهای کشف‌نشده در زمان خود بود. او در سال 1917 در فیلادلفیا از والدینی یهودی به دنیا آمد که به آمریکا مهاجرت کرده بودند. یهودی‌ستیزی در دوره‌ی زندگی او بسیار رایج بود؛ به طوری که گودیس به شخصیتی گوشه‌گیر و سرخورده بدل شد. او بعدها این سرخوردگی و ناتوانی را ویژگی اصلی شخصیت‌های کتابش قرار داد. گودیس از همان جوانی به محلات فقیرنشین می‌رفت و در نوشته‌هایش از مردم آن‌جا الهام می‌گرفت. او عشق را با دختری سیاه‌پوست و در شهری دیگر پیدا کرد. گودیس در سال 1938 از رشته‌ی روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شد و در روزنامه‌ها و صنعت تبلیغات مشغول به کار شد. همه‌ی آثار او به‌نوعی انعکاسی هستند از تجربیات او. او در رمان‌هایش که همگی به سبک نوآر هستند، با افراد ستم‌دیده، آدم‌های شکست‌خورده و انسان‌هایی که از جامعه جدا افتاده‌اند، همذات‌پنداری می‌کند. به همین دلیل است که سبک نوآر را برای نقد جامعه و توصیف ناتوانی‌های انسان، آن هم به تاریک‌ترین شکل ممکن، برگزیده. ژانر نوآر زمانی خلق شد که فرهنگ سرمایه‌داری در سراسر آمریکا رسوخ کرده بود و ارزش‌های فردی به ارزش‌های سنتی جمعی و خانوادگی غلبه یافت. در عصری که همه چیز در کنار هم ظهور پیدا کرده بود: رشد اقتصادی همراه با فاجعه‌های زیست‌محیطی، امید و ناامیدی، جنگ و صلح.

نشر برج این کتاب جذاب را برای اولین‌بار در ایران با ترجمه‌ی محمود گودرزی چاپ کرد. رادیو گوشه کتاب صوتی گذرگاه تاریک را با صدای اشکان عقیلی‌پور تهیه و منتشر کرده است.

اقتباس سینمایی و فرهنگی از کتاب صوتی گذرگاه تاریک

در سال 1947 فیلمی با درخشش زوج هنری معروف، همفری بوگارت و لورن باکال از روی کتاب گذرگاه تاریک ساخته شد. برادران وارنر به دیوید گودیس برای خرید حق امتیاز این کتاب، 25 هزار دلار پرداخت کرد. بوگارت کتاب را خوانده بود و قصد داشت فیلمی از روی آن ساخته شود. در این فیلم از تکنیک جدیدی به نام «دوربین سوبژکتیو» یا «نمای نقطه‌نظر» بهره گرفته شد که در آن بیننده همه چیز را از نگاه قهرمان داستان می‌بیند.

در زمان پخش سریال «فراری» (سال 1963)، گودیس ادعای نقض قانون کپی‌رایت کرد. دعوای حقوقی میان گودیس و United Artists Television بر سر یکی از قسمت‌های سریال، نهایتاً به نفع شبکه‌ی تلویزیونی ختم شد.

کتاب صوتی گذرگاه تاریک برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به رمان‌های جنایی ژانر نوآر علاقه دارید، کتاب صوتی گذرگاه تاریک بهترین انتخاب است.

در بخشی از کتاب صوتی گذرگاه تاریک می‌شنویم

وقتی به تپه‌ها رسید، نشست تا استراحتی کند. می‌خواست بداند آیا ممکن است این‌جا در تپه‌ها بماند، چند روزی به خودش فرصت بدهد تا گروه جست‌وجو پراکنده شوند؟ اما اگر پلیس نمی‌توانست جایی دیگر سرنخی پیدا کند، برمی‌گشت سراغ جاده و ممکن بود همه‌‌جای تپه‌ها را بگردد. هرچه بیشتر درباره‌اش فکر می‌کرد بیشتر این ضرورت را می‌فهمید که باید مدام حرکت کند، سریع حرکت کند. راهش همین بود؛ سریع، همه‌چیز سریع.

بلند شد و در مسیر اولی که پیش گرفته بود حرکت کرد. تپه‌ها گویی همراهش حرکت می‌کردند. بعد از مدتی دوباره خسته شد اما یاد سرعت افتاد و حاضر نشد یک بار دیگر استراحت کند. ماندگی لحظه‌ای رهایش کرد، اما پس از چند دقیقه برگشت و تشنگی و میل به سیگار هم همراهش آمدند. کاری برای تشنگی‌اش نمی‌توانست بکند، اما پاکت سیگاری کم‌وبیش خالی توی جیب شلوارش بود. سیگاری بین لب‌هایش گذاشت و بعد گشت دنبال کبریت. به اطراف نگاه کرد، گویی فکر کند شاید جایی باشد که بتواند از آن یک بسته کبریت بخرد. به سیگارش پک زد و کوشید تصور کند روشن است و دودش را به سینه‌اش می‌برد. کبریت نداشت. به چیزهایی که نداشت فکر کرد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
33 دقیقه
یک
25 دقیقه
دو
20 دقیقه
سه
31 دقیقه
چهار
30 دقیقه
پنج
12 دقیقه
شش
36 دقیقه
هفت
8 دقیقه
هشت
21 دقیقه
نُه
37 دقیقه
ده
19 دقیقه
یازده
46 دقیقه
دوازده
26 دقیقه
سیزده
32 دقیقه
چهارده
30 دقیقه
پانزده - قسمت اول
35 دقیقه
پانزده - قسمت دوم
39 دقیقه
شانزده
23 دقیقه
هفده
25 دقیقه
هجده
26 دقیقه
نوزده - قسمت اول
20 دقیقه
نوزده - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی گذرگاه تاریک
نویسنده
مترجممحمود گودرزی
راویاشکان عقیلی پور
ناشر چاپینشر برج
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۳۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۷۸۰۰۰ ۴۶,۸۰۰ ت ۴۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی گذرگاه تاریک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی گذرگاه تاریک

برای دریافت کتاب صوتی گذرگاه تاریک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.