معرفی و دانلود بهترین و پرطرفدارترین داستان‌ها و رمان‌های نوجوان

چرا باید داستان و رمان نوجوان بخوانیم؟

کتاب‌هایی که به‌عنوان داستان نوجوان شناخته می‌شوند، شامل آثاری هستتند که معمولاً برای رده‌ی سنی 12 تا 18 سال به نگارش درمی‌آیند و در خلال روایت داستانی خود، به بیان دغدغه‌ها و مسائل مخاطبان نوجوان می‌پردازند. خوب است بدانید که ادبیات داستانی نوجوان با اصطلاح «Young adult» یا به اختصار «YA» نیز شناخته می‌شود.

از میان مهم‌ترین مسائلی که در داستان‌های نوجوان به آن‌ها پرداخته شده است، می‌توان به چالش‌های دوران بلوغ، سرکشی‌ها و طغیان دوران نوجوانی، علاقه به ماجراجویی، استقلال‌طلبی، عشق، کشف و بازیابی هویت شخصی، ارتباط با خانواده، دوستی، نیازهای احساسی، سوءمصرف مواد مخدر، تمایلات جنسی و... اشاره کرد. با وجود اینکه در اغلب این آثار، قهرمان داستان یک نوجوان است، اما هر داستانی که شخصیت اصلی آن نوجوان باشد، الزاماً در این ژانر قرار نمی‌گیرد. درواقع علاوه‌بر سنِ شخصیت اصلی داستان، مسائل مطرح‌شده در آن نیز مدنظر قرار می‌گیرند.

تاریخچه‌ی شکل‌گیری ادبیات نوجوان و اصطلاح YA

به‌ عقیده‌ی برخی منتقدین ادبی، در حوالی جنگ جهانی دوم، کتابداران کتابخانه‌ی عمومی نیویورک با جداسازی کتاب‌هایی که برای کمک به نوجوانان نوشته شده بودند، فاصله‌ای میان ادبیات کودک و بزرگسال ایجاد کردند و از این طریق، برای رده‌ی سنی نوجوان تمایز قائل شدند. در سال 1929 میلادی، اولین فهرست سالانه‌ی کتاب نوجوانان که توسط این نهاد تهیه شده بود، به مدارس و کتابخانه‌های سراسر آمریکا ارسال شد و در سال 1944 مارگارت اسکاگین، کتابدار این کتابخانه، عنوان ستون کتابخانه را از «کتاب‌هایی برای پسران و دختران بزرگ‌تر» به «کتاب‌هایی برای نوجوانان (YA)» تغییر داد؛ نامی که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ابتدا این ژانر بیشتر به ماجراهای عاشقانه اختصاص داشت، اما در دهه‌ی 1960 و در پی بررسی بیشتر زندگی و مسائل نوجوانان، این ژانر نیز رشد فزاینده‌ای پیدا کرد و به موضوعات گسترده‌تری پرداخت. در این بین تأثیر رمان «بیگانگان» اثر اس. ای. هینتون را هم نمی‌توان نادیده گرفت. مایکل کارت، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان اهل آمریکا، معتقد است که اصطلاح YA برای اولین بار در اواخر دهه‌ی 1960 و در اشاره به داستان‌های واقع‌گرایانه‌ای که به مسائل موردعلاقه‌ی جوانان می‌پرداختند، رواج پیدا کرد.

با تمام این‌ها، ادبیات نوجوان را نمی‌توان در یک قالب و چارچوب محدود و ازپیش‌تعیین‌شده محصور کرد؛ چراکه هم «ادبیات» و هم «نوجوان»، اصطلاحاتی پویا هستند که بسته به تحولات فرهنگ و جامعه، رشد و تغییر پیدا می‌کنند. بنابراین عجیب نیست که حتی متخصصینی که در این حوزه مطالعه و تجربه‌ی تدریس دارند نیز، هنوز برای ارائه‌ی یک تعریف کامل درباره‌ی این اصطلاح به اجماع نرسیده‌اند. به‌طوری که بارها تعاریف متعددی در این حوزه ارائه شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کتاب‌هایی که خوانندگان 12 تا 20 سال به‌طور مستقل انتخاب می‌کنند.
  • ادبیاتی که برای نوجوانان 11 تا 18 سال نوشته شده است.
  • داستانی ادبی که یک نوجوان، شخصیت اصلی آن است و با مسائل مربوط به زندگی نوجوانان درگیری دارد.
  • کتاب‌هایی که برای خوانندگان 13 تا 24 سال طراحی شده‌اند.

لازم به ذکر است که این مسیر ادبی پرچالش، همچنان نیز با تغییر و تحولات دنیا و جوامع، دست‌خوش تغییر می‌شود.

انواع داستان و رمان نوجوان

داستان و رمان نوجوان از لحاظ فرم، به صورت‌های مختلفی به نگارش درمی‌آید؛ به‌طوری که ممکن است در قالب‌های متنوع رمان گرافیکی یا مصور، داستان کوتاه، خاطره‌نگاری و یا نمایش‌نامه به رشته‌ی تحریر درآید. نویسنده می‌تواند داستان خود را در قالب یکی از این فرم‌ها و با استفاده از ژانرهای مختلف، به شکلی جذاب به مخاطب ارائه دهد. موارد زیر برخی از محبوب‌ترین انواع ژانر در میان داستان‌های نوجوان هستند:

  • داستان علمی - تخیلی نوجوان: در این‌گونه داستان‌ها و رمان‌های نوجوان، نویسنده با تمرکز بر موضوعات مرتبط با تکنولوژی و یا با نگاه به آینده و روایت داستانی آرمان‌شهری یا پادآرمان‌شهری، افکار نوجوانان را به مسائلی فراتر از دنیای امروز جلب می‌کند. مجموعه رمان «مایکل وی» اثر ریچارد پل اوانز، نمونه‌ای از این نوع رمان‌هاست.
  • داستان فانتزی نوجوان: داستان‌هایی مانند «دختری که به اعماق دریا افتاد» به قلم اکسی اوه که با بهره‌گیری از عناصر فراطبیعی مثل جادو، ارواح و موجودات اساطیری، ماجراهایی شگفت و هیجان‌انگیز در باب مسائل نوجوانان خلق می‌کنند، در گروه داستان فانتزی نوجوان قرار می‌گیرند.
  • داستان تاریخی نوجوان: گاهی نویسندگان، مخاطب نوجوان خود را به دل یک واقعه‌ی تاریخی می‌برند و در میانه‌ی مرور داستان، او را با تاریخ نیز آشنا می‌کنند. مجموعه کتاب‌های «دروازه‌ی مردگان» به قلم حمیدرضا شاه آبادی، از بهترین رمان‌های نوجوان به‌شمار می‌آیند که در ژانر تاریخی نوشته شده‌اند.
  • داستان معمایی و ماجراجویانه‌ی نوجوان: این دسته از داستان‌های نوجوانانه، با محوریت سفر و جست‌وجو به روایت ماجرا می‌پردازند و در طی آن‌ها، شخصیت‌ها شرایط سخت و خطرناک و تنش بسیاری را تجربه می‌کنند. «تیمارستان متروک» نوشته‌ی دن پابلوکی، نمونه‌ای از این کتاب‌هاست.
  • داستان کلاسیک نوجوان: آثار داستانی کلاسیک خارجی، همچون رمان معروف «شاهزاده و گدا» اثر مارک تواین و یا داستان‌های کهن فارسی که در قالب کتاب‌هایی مانند مجموعه دوازده‌جلدی «قصه‌های شاهنامه» برای نوجوانان بازنویسی شده‌اند، در این دسته قرار می‌گیرند.
  • داستان روان‌شناسی نوجوان: درون‌مایه‌ی این داستان‌ها، اغلب بر افکار شخصیت‌های نوجوان و مسائلی روان‌شناختی همچون تجربه‌ی فقدان، سوگ، انواع اضطراب و... در دوران نوجوانی متمرکز است. رمان‌های «بهشت» نوشته‌ی میه کو کاواکامی و «آخرین باری که می‌گوییم خداحافظ» اثر سینتیا هند، نمونه‌هایی از این داستان‌های روان‌شناسی نوجوان هستند.
  • داستان ترسناک نوجوان: ژانر وحشت و داستان‌های ترسناک، یکی از محبوب‌ترین ژانرهای داستانی در میان نوجوانان است که با ایجاد تعلیق و روایت ماجراهایی هولناک، حس ترس را به مخاطب القا می‌کنند. در این زمینه، کتاب «دختری در اتاق قفل شده: داستان ارواح» نوشته‌ی مری داونینگ هان، یکی از پرطرف‌دارترین نمونه‌های رمان‌های ترسناک نوجوان در جهان است.
  • داستان عاشقانه‌ی نوجوان: عشق نوجوانی، تجربه‌ای‌ست که هیچ انسانی نمی‌تواند بدون چشیدن طعم آن، به معنای واقعی به دوران بزرگسالی پا بگذارد. به‌همین دلیل است که ژانر عاشقانه در بین نوجوانان طرف‌داران بسیاری دارد؛ چراکه به آن‌ها کمک می‌کند با شناخت تجربه‌های متفاوت، به درک بهتری از مفهوم عشق برسند و درنتیجه در واکنش به آن، رویکرد مناسبی از خود نشان دهند. رمان «به گمانم زندگی همین جا باشد» به قلم کلر آن، اثری جذاب در این ژانر به‌شمار می‌آید.
  • داستان طنز نوجوان: عنصر شوخ‌طبعی و طنز، یکی از عناصر جذابی است که می‌تواند نوجوانان را به خواندن داستان و رمان علاقه‌مند کند. کتاب‌های «هویج بستنی» اثر فرهاد حسن زاده و «آدرس: نامشخص» نوشته‌ی سوزین نیلسن، از جمله آثاری هستند که نگاه طنزآمیز نویسنده به پرداخت داستانیِ مسائل نوجوانان در آن‌ها، کمک بسیاری کرده است.
  • داستان اجتماعی نوجوان: برقراری ارتباط مناسب با دوستان و تجربه‌ی رابطه‌ی عاطفی، ازجمله مسائلی هستند که نوجوانان با ورود به اجتماع با آن‌ها برخورد می‌کنند و موجب درگیری‌شان با چالش‌های متعددی می‌شوند. داستان‌های اجتماعی نوجوان، مثل «خانم چاپستیک» اثر شین ران، با توجه به این دغدغه‌ها و برای کمک به نوجوانان در حل این چالش‌ها، نوشته و منتشر می‌شوند.

دسته‌بندی داستان‌ها و رمان‌های نوجوان در کتابراه

برای ورود به دنیای وسیع و رنگارنگ ادبیات نوجوان، در ابتدا لازم است علاقه و سلیقه‌ی خودتان را بشناسید، سپس با استفاده از یک نقشه‌ی راه به کتاب‌های موردعلاقه‌تان دسترسی پیدا کنید. از همین رو کتابراه با طبقه‌بندی داستان‌ها و رمان‌های نوجوان، در قالب دسته‌های «داستان علمی و تخیلی»، «داستان معمایی و ماجراجویانه»، «داستان آموزنده»، «داستان اجتماعی»، «داستان ترسناک»، «ادبیات کلاسیک»، «داستان طنز»، «داستان کوتاه»، «داستان تاریخی»، «قصه‌های کهن»، «داستان عاشقانه»، «داستان روانشناسی»، «داستان مذهبی» و «نمایشنامه نوجوان»، راه دسترسی نوجوانان و علاقه‌مندان به داستان نوجوان را برای خرید و دانلود کتاب موردعلاقه‌شان بسیار ساده کرده است.

گفتنی‌ست که این کتاب‌ها، همگی در قالب نسخه‌های مختلف الکترونیک، صوتی و PDF، در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه ارائه شده‌اند و با توجه به اینکه ناشران معروف و معتبری همچون «پرتقال»، «افق»، «پیدایش»، «نگاه آشنا»، «دانش آفرین» و.. برای نشرشان اقدام کرده‌اند، بدون شک مخاطبان خود را از لذت مطالعه یا شنیدن آثاری باکیفیت بهره‌مند خواهند ساخت.

اهمیت مطالعه‌ی داستان و رمان نوجوان

داستان‌ها و رمان‌های نوجوان فراتر از سرگرمی و لذت، با پیش کشیدن معضلات و دغدغه‌های جسمی، فکری، روانی، جنسی و اجتماعی نوجوانان، به آن‌ها کمک می‌کنند تا پیش از هر چیز بدانند که تنها آن‌ها نیستند که با چنین مسائلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. علاوه‌بر این، شنیدن یا مطالعه‌ی این کتاب‌ها به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا از زوایای دیگری به مسائل خود نگاه کنند و در نهایت، به‌طور مستقل راه‌حل منصربه‌فرد خود برای کنار آمدن با چالش‌های پیش‌رویشان را بیابند. به این ترتیب می‌توانند با اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس بیشتری، دوران نوجوانی و فرازونشیب‌‌های مختلف آن را پشت سر بگذارند.

از سوی دیگر اگرچه این ژانر، نوجوانان را مخاطبان هدف خود می‌داند، اما پژوهشی در سال 2012 نشان می‌دهد که نیمی از خریداران کتاب‌های نوجوان را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. به‌نظر می‌رسد مطالعه‌ی این آثار، علاوه‌بر اینکه برای نوجوانان جذاب است، به همان اندازه (اما شاید به شکلی دیگر) برای مخاطبان بزرگسال هم جذابیت دارد. بنابراین اگر در سنین بزرگسالی هستید نیز می‌توانید با مطالعه یا شنیدن این آثار، هم لذت ببرید و هم با دغدغه‌ها و مسائل نوجوانان آشنا شوید.

یکی از ارزش‌های مهم ادبیات نوجوان، ظرفیت گسترده‌ی آن برای تقویت درک و هم‌دلی است. این آثار به‌شکلی واضح و روشن، زندگی درونی و بیرونی نوجوانان را به‌تصویر می‌کشند و مخاطب را به‌سمت احساس نوع‌دوستانه‌ی شفقت سوق می‌دهند. بنابراین نمی‌توان هیچ بزرگسالی را از این قضیه منع کرد که به سراغ داستان‌ها و رمان‌های نوجوان برود.

خواندن داستان‌ها و رمان‌های نوجوان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر یک نوجوانِ اهل کتاب هستید و به دنبال بهترین داستان‌ها و رمان‌های رده‌ی سنی خودتان می‌گردید، یا درصورتی‌که به‌عنوان والد یا معلم، قصد دارید با دنیای نوجوانانه بیشتر آشنا شوید و قدرت درک خود را از این دنیای متفاوت بالا ببرید و یا فقط می‌خواهید از جهان جذاب ادبیات نوجوان لذت ببرید، پس توصیه می‌کنیم خرید و دانلود داستان‌ها و رمان‌های نوجوان را فراموش نکنید.

پرطرف‌دارترین داستان‌ها و رمان‌های نوجوان در کتابراه

داستان و رمان نوجوان، یکی از ژانرهای ادبی جذاب است که خوانندگان مشتاق بسیاری در میان رده‌های سنی نوجوان و بزرگسال دارد. با توجه به این موضوع، وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه بخش بزرگی از محتوای خود را به عناوین این حوزه اختصاص داده و با ارائه‌ی بهترین رمان‌های نوجوان در قالب کتاب الکترونیک، صوتی و PDF، امکان خرید و دانلود این آثار را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. در این بین برخی از کتاب‌ها به‌سبب جذابیت محتوایشان، مخاطبان بیشتری را برای خرید ترغیب کرده‌اند که لیست زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره دارد:

  • کتاب پسر، موش کور، روباه و اسب، اثر چارلی مکسی
  • مجموعه کتاب افسانه دیانا، نوشته‌ی سارا رجب پور
  • کتاب دختری که ماه را نوشید، به قلم کلی بارن هیل
  • کتاب پاستیل‌های بنفش، تألیف کاترین اپلگیت
  • کتاب دختری که به اعماق دریا افتاد، به قلم اکسی اوه
  • کتاب تیمارستان متروک، اثر دن پابلوکی

پیشنهاد برای دانلود رایگان داستان‌ها و رمان‌های نوجوان در کتابراه

همیشه هم نیازی نیست برای خرید بهترین داستان‌های نوجوان، هزینه‌های بالایی صرف کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه، به‌صورت رایگان به عناوین پرشماری از داستان‌ها و رمان‌های نوجوان در قالب نسخه‌های صوتی، الکترونیک و PDF دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب بی‌هیچ نگرانی‌ای بابت هزینه‌ها، با دانلود اثر موردعلاقه‌تان، با لذت بیشتر به خواندن و یا شنیدن مشغول می‌شوید. برخی از این عناوین رایگان را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • کتاب جهانگیرشاه و اسب بالدار: افسانه‌های کهن ایران زمین، اثر زهره خورشیدی
  • کتاب ماجراهای بچه زرنگ در دنیای مجازی، به قلم فاطمه گلکار
  • کتاب مجمع مردگان - سه گانه شهر جلد اول، نوشته‌ی دارن شان
  • کتاب شکار، تألیف مگان اسپونر
  • کتاب در جست و جوی مقصود به همراه بابانوئل و آدم برفی، نوشته‌ی کریستوفر استاکس

    نسخه‌ی صوتی
    سه‌گانه‌ی جذاب و مهیج
    دروازه مردگان منتشر شد!

    مشاهده کتاب‌ها

    نفرین سانی بروک؛
    تریلری جذاب و مهیج
    از کارا توماس

    دریافت کتاب

    افسانه دیانا؛
    رمانی هیجان‌انگیز
    و جذاب از سارا رجب پور

    مشاهده کتاب‌ها

    داستان هیجان‌انگیز
    روحی در جزیره گنج
    اثر سید فلاشمن

    دریافت کتاب