معرفی و دانلود کتاب پرتاب‌های فلسفه

عکس جلد کتاب پرتاب‌های فلسفه
قیمت:
۳۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پرتاب‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پرتاب‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پرتاب‌های فلسفه

کتاب پرتاب‌های فلسفه نوشته‌ی محمدمهدی اردبیلی، یکی از نویسندگان و مترجمان برجسته‌ی حوزه‌ی فلسفه در زمانه‌ی ماست. در این کتاب، مسائل مختلف زندگی روزمره موضوع فلسفیدن قرار می‌گیرد و نویسنده در جستارهایی کوتاه و مختصر، نگاه انتقادی و عمیق خود را در باب آن موضوع ویژه، با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

درباره‌ی کتاب پرتاب‌های فلسفه

برای بسیاری از افراد کتاب‌خوان، این موضوع که بدانند نویسندگان و فیلسوفان درباره‌ی مسائل مختلف چه نظر و دیدگاهی داشته‌اند بسیار گرانبهاست، اما عموماً ما نظرات هر فیلسوف و نظریه‌پردازی را در زمینه‌ای خاص که عمر پژوهشی خود را صرف آن کرده است، می‌دانیم. حال آنکه شاید دوست داشته باشیم بدانیم آن‌‌ها درباره‌ی مسائل ساده‌تر چگونه می‌اندیشند؛ مسائلی مانند سفر، پدر، زلزله یا سوگواری. پرتاب‌های فلسفه کتابی است با جستارهایی کوتاه درباره‌ی نه فقط فسفه، بلکه فلسفه در متن زندگی. این کتاب را محمدمهدی اردبیلی، فیلسوف و متفکر نام‌آشنای ایرانی نوشته است.

کتاب پرتاب‌های فلسفه نه فقط برای خوانندگان جدی آثار فلسفی، بلکه برای کتابخوان‌هایی که کمی از فلسفه می‌دانند، بسیار گیراست چرا که با ادبیاتی بسیار روان و قابل فهم، جستارهایی عمیق و اندیشمندانه درباره‌ی مفاهیمی که شاید به نظر ساده بیایند ارائه می‌دهد. جستارهایی که به ما ثابت می‌کنند اوضاع جوری که خیال می‌کنیم نیست و با کنار زدن پوسته‌ی سخت رویی که فرهنگ و جامعه به ما تحمیل کرده است، چیزهایی را در مسائل هر روزه می‌بینیم که پیش از این تصورش را هم نمی‌کردیم.

معرفی و دانلود کتاب پرتاب‌های فلسفه

محمدمهدی اردبیلی، در مقدمه‌ی کتاب پرتاب‌های فلسفه، عنوان می‌کند که هر متنی نوعی پرتاب است و سرنوشت آن نامعلوم. به همین جهت، این کتاب را پرتاب‌های فلسفه نامیده است. در ادامه و پس از بحث‌های دیگر، به این موضوع اشاره دارد که این کتاب، یک اثر پژوهشی آکادمیک نیست و صرفا جستارهایی است که نویسنده در طول سال‌ها و مواقع مختلف، در واکنش به موضوعی خاص نوشته و عمدتاً در بسترهای متفاوت به چاپ رسیده است. با این حال، این بار نوشتارها را بازنویسی کرده و طبق نظمی منطقی، در کنار هم قرار داده است تا مخاطبان آثار و دنبال‌کنندگان آرای او به همه‌ی این نوشته‌ها دسترسی داشته باشند. همین باعث می‌شود این کتاب، در عین حال که برای پژوهشگران و متفکران حوزه‌ی فلسفه جالب باشد، افرادی را که کتاب‌های فلسفی کمتری هم خوانده‌اند جذب کند.

برای خواندن کتاب پرتاب‌های فلسفه، نیازی نیست که پیشینه‌ی زیادی در باب فلسفه داشته باشید، شما عموماً بحث‌های کتاب را متوجه خواهید شد. ممکن است در جستاری خاص با موضوعی روبه‌رو شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید و آن نوشته‌ی خاص را متوجه نمی‌شوید. آن وقت است که می‌توانید چند صفحه جلوتر بروید تا جستار تازه‌ای را شروع کنید، یا با کمی جست‌وجو در اینترنت، با موضوع اصلی مورد بحث آشنا شوید.

کتاب پرتاب‌های فلسفه را انتشارات ققنوس به چاپ رسانیده است.

کتاب پرتاب‌های فلسفه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پرتاب‌های فلسفه برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی فلسفه جذاب و خواندنی خواهد بود.

در بخشی از کتاب پرتاب‌های فلسفه می‌خوانیم

مى‌توان در این‌جا برداشتِ دیگرى از «اکنون» را تصور کرد یا برساخت که از نقد فوق مبرا باشد، یا به بیان دقیق‌تر، برداشتى از «اکنون» که نقد فوق را چنان به جان بخرد و درونى سازد که در برابرش آبدیده شود. این برداشت نیازمند بازآفرینىِ معنایى تازه از زمان است. در این معنا، اکنون دیگر مرزى میان گذشته و آینده نیست، بلکه دربردارنده هر دوى آن‌هاست. در این برداشت، که نخستین بارقه‌هایش در آگوستینوس، هرچند با انگیزه‌هاى دینى، قابل ردیابى است، «اکنون» بدل به امرى جوهرى و فراگیر مى‌شود. «در کلمه تو همه‌چیز یکجا و آناً، اما جاودانه بیان مى‌شود» (آگوستینوس 1381، 360).

بخش اعظم دفتر یازدهم از کتاب اعترافات به تلاش براى جوهریت‌بخشى به «اکنون» اختصاص دارد. تلاشى که هرچند از حیث نظرى به دلیل انسداد منطق و برداشت فیزیکىِ زمانه ناکام مى‌ماند، حامل ایده‌اى است که شاید تازه امروز امکان تحقق یافته باشد. تنها به شرطى مى‌توان به «اکنون» اندیشید که «اکنون» چنان غنى شود که مشتمل بر کل گذشته و آینده باشد. این همان حقیقت پنهان کهنى است که هزاران سال به‌غلط تفسیر شده است. «اکنون» مرز گذشته و آینده نیست، بلکه گذشته و آینده تجلیات «اکنون» ‌اند.

فهم این حقیقت مستلزمِ وارونه‌نمایىِ دیالکتیکىِ زمان است. به بیان ساده، زمان بر مکان نمى‌گذرد، بلکه این مکان است که در زمان مى‌گذرد. تصور خطى از زمان، در حقیقت، زمان را بدل به روایتى از مکان مى‌کند. گذشته و حال و آینده سه دقیقه از مکان‌اند و زمان تنها اتصال اعتبارى آن‌هاست. از همین‌روست که هگل در نقل‌قول فوق مى‌نویسد: «زمان، موجودى است که، در هستى، نیست و در نیستى، هست.» اما اگر خودِ نیستى، هستى باشد چه؟ اگر جوهر ذاتاً در حرکت و خود همین شدن باشد، آن‌گاه دیگر گذشته و حال و آینده، به نحوى مجزا از هم، وجود ندارند. بلکه زمانْ درهم‌تنیدگىِ دیالکتیکىِ گذشته و آینده است که در «اکنون» رفع شده‌اند. در این معنا، حقیقت زمان است. با اشاره‌اى انتقادى به کوژو مى‌توان ادعا کرد که «وجود صرفاً زمانمند نیست، بلکه خودِ زمان است».

فهرست مطالب کتاب

ایده‌ی پرتاب
بخش اول: مختصات پرتاب
انسداد
نقدِ رادیکال
خلقِ متن
نقدِ درون‌زا
حیاتِ متن
بخش دوم: نیروى پرتابه
فیلسوف در بحران
اندیشیدن به اکنون
قدیس‌مآبىِ متفکر
روشنفکرِ مردمى
بخش سوم: زاویه‌ی پرتاب
وسوسه‌ی خوردن
معصومیتِ کودکانه
ترس از تاریکى
نفرین‌شدگان
هیولاى گیوتین
زلزله
بخش چهارم: پرتاب
عشق
پدر
سفر
جنازه
سنگ قبر
مرگ
سوگوارى
تعهد فیلسوف
سکوت
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پرتاب‌های فلسفه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات111
زبانفارسی
شابک978-622-040336-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پرتاب‌های فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پرتاب‌های فلسفه

برای دریافت کتاب پرتاب‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.