معرفی و دانلود کتاب پی یر و ژان

عکس جلد کتاب پی یر و ژان
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پی یر و ژان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پی یر و ژان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پی یر و ژان

کتاب پی یر و ژان نوشته‌ی گی دو موپاسان نویسنده‌ی فرانسوی، روایتگر ماجرای دو برادر به نام‌های پی‌یر و ژان است که دوست خانوادگی آن‌ها ارث هنگفتی را برای ژان به جا می‌گذارد و این موضوع تخم حسادت را در پی‌یر می‌کارد و او را به خودخوری و فکرکردن‌های عمیق درباره‌ی وفاداری مادر و حقانیت برادرش وا می‌دارد.

درباره‌ی کتاب پی یر و ژان

گی دو موپاسان (Guy de Maupassant) در کتاب پی‌یر و ژان (Pierre et Jean) داستان دو برادر را روایت می‌کند که در روستایی کوچک در فرانسه زندگی می‌کنند. دوست خانوادگی آن‌ها که یک کشاورز ثروتمند است، ارث بزرگی را برای ژان به جا می‌گذارد و همین امر باعث می‌شود برادرش پی‌یر به او حسادت کند و فکرش درگیر انتخاب‌های حساس شود. نکته‌ای که کتاب پی‌ یر و ژان را جالب می‌کند، استفاده از روان‌شناسی پنهان در شخصیت‌پردازی است. گی دو موپاسان با دقت تصویری از زندگی و احساسات انسان‌ها ارائه می‌دهد. او به‌شکل ظریفی به مسائلی مانند عشق، حسادت، و تأثیر ارث‌ومیراث بر روابط انسانی پرداخته است.

معرفی و دانلود کتاب پی یر و ژان

کتاب پی‌ یر و ژان را می‌توان یک مانیفست کامل دانست که نوعی راهنما برای نویسندگان است. این کتاب به‌طور کلی به مسائلی مانند توسعه‌ی شخصی، تأثیر انتخاب‌ها بر زندگی و تعاملات انسانی می‌پردازد. گی دو موپاسان معتقد است نویسندگان عینی به‌جای اینکه حالت روحی یک شخصیت را به‌تفصیل شرح دهند، کنش یا حرکتی را می‌جویند که آن وضعیت روحی بی‌بروبرگرد در شرایط مشخصی به فرد تحمیل می‌کند. او باور دارد این شکل از روایت باعث می‌شود شخص از ابتدا تا انتهای کتاب به گونه‌ای رفتار کند که تمام اعمال و حرکاتش انعکاس سرشت درونی و همه‌ی افکار و کل خواسته‌ها یا تردیدهایش باشد. بنابراین به‌جای اینکه روان‌شناسی را عیان کند، پنهانش می‌سازد.

این دقیقا اتفاقی است که در کتاب پی‌ یر و ژان شاهدش هستیم؛ نویسنده در ابتدای داستان روحیات شخصی کاراکترهای اصلی را به تصویر می‌کشد و سپس نشان می‌دهد هرکدام از کاراکترها با توجه به ویژگی‌های اخلاقی‌ای که دارند، در مواجهه با چالش‌ها و اتفاقات داستان، چه واکنشی خواهند داشت.

گی دو موپاسان پی‌یر را مردی پرشور، باهوش و سرشار از آرمان‌گرایی و بینش‌های فلسفی نشان می‌دهد و ژان در مقالبش شخصی بامتانت، دل‌سوز و باشخصیت است. همین ویژگی‌های اخلاقی باعث می‌شوند که روند داستان به‌نوعی پیش‌بینی‌پذیر شود و دقیقاً قصد نویسنده هم همین است. هدف نویسنده این است که به ما بگوید هر اتفاق چه تأثیری بر فرد می‌گذارد و افکار و احساسات دردناک یا نشاط‌انگیز را در او به‌وجود می‌آورد. پی‌یر فردی لج‌باز است و زمانی که با کنجکاوی به راز خانوادگی و ماجراهای مادرش پی می‌برد، به‌وضوح ویژگی دمدمی‌مزاجش بارز می‌شود؛ روزی پر از کینه و حسادت است و روز دیگر با خجالت مادرش را مصداق پاک‌دامنی و صداقت می‌داند. در مقابل ژان همان‌طور که از شخصیتش پیداست، هنگام مواجهه با اتفاقات، واکنشی با متانت و متعادل از خود نشان می‌دهد و در تلاش است تا فضا را آرام و کنترل کند.

گی دو موپاسان در کتاب پی‌ یر و ژان این عقیده‌ی ناتورالیستیِ خود را به تصویر کشیده است که سرشت و سرنوشت آدمی تحت سلطه‌ی جبر محیطی قرار می‌گیرد. این موضع نویسنده را بارها در طول داستان احساس می‌کنیم. پی‌یر به‌دلیل شرایط محیطی و انتسابی مثل ژنتیک، نمی‌تواند در موضوعات مختلفی چون تجارت یا رابطه با زن‌ها با ژان رقابت کند؛ به همین دلیل سازش می‌کند و در طول داستان هم شاهد این هستیم که شخصیت‌های اصلی به همان مسیری ادامه می‌دهند که گویی سرنوشت برایشان مقرر کرده است.

کتاب پی‌ یر و ژان نوشته‌ی گی دو موپاسان در ایران توسط محمود گودرزی به فارسی ترجمه شده و انتشارات افق آن را چاپ کرده است.

نکوداشت‌های کتاب پی‌ یر و ژان

  • باید اعتراف کنم که این کتاب موفقیت بزرگی در داستان‌نویسی بوده است. (اکسل اسوالدو)
  • هیچ کسی مانند گی دو موپاسان در روح شخصیت‌هایش نفوذ نمی‌کند. (الکس پلر)

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب پی‌ یر و ژان

  • فیلم فرانسوی 1943 Pierre et Jean به کارگردانی آندره کایات؛
  • فیلم مکزیکی A Woman Without Love 1952 به کارگردانی لوئیس بونوئل؛
  • فیلم هندی 2000 Astitva به کارگردانی ماهش مانجکار؛
  • فیلم آمریکایی 2015 Peter and John به کارگردانی جی کریو؛

کتاب پی‌ یر و ژان مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان ادبیات داستانی و سبک رئالیسم پیشنهاد می‌شود. همچنین کسانی که به رمان‌های روان‌شناختی علاقه دارند، می‌توانند از این اثر لذت وافری ببرند. نویسندگان نیز می‌توانند با مطالعه‌ی این کتاب به اصول مهمی از رمان و داستان‌نویسی دست یابند.

در بخشی از کتاب پی یر و ژان می‌خوانیم

در بیمارستان‌های پاریس با ماروفسکوی پیر آشنا شده بود. پیرمردی لهستانی بود، آن‌طور که می‌گفتند پناهنده‌ا‌ی سیاسی که در کشور خود ماجراهایی هولناک از سر گذرانده و به فرانسه آمده بود تا پس از امتحانات مجدد، شغل داروسازی‌اش را دوباره ادامه دهد. کسی چیزی درباره‌ی زندگی گذشته‌اش نمی‌دانست؛ بنابراین افسانه‌هایی بر سر زبان انترن‌ها، پزشک‌های پاره‌وقت و بعد همسایه‌ها افتاده بود. شهرت او به اینکه توطئه‌گری مخوف، نهیلیست، شاه‌کُش، وطن‌پرستی است که دست به هر کاری می‌زند و به لطف معجزه از مرگ‌ گریخته است، ذهن تیز و ماجراجوی پی‌یر، رولان را اغوا کرده بود؛ و او دوست پیرمرد لهستانی شده بود، بی‌آنکه هرگز توانسته باشد درباره‌ی زندگی گذشته‌اش از او اعترافی بگیرد. به ‌لطف پزشک جوان بود که رفیق ما در هاور مستقر شده بود، دلخوش به مشتریان بی‌شماری که قرار بود پزشک تازه‌وارد برایش مهیا کند. تا آن زمان فرابرسد، در داروخانه‌ی حقیر خود فقیرانه می‌زیست و به خرده‌مالکان و کارگران محله‌اش دارو می‌فروخت.

پی‌یر بعد از شام بیشتر اوقات به دیدنش می‌رفت و ساعتی با او گپ می‌زد، چون چهره‌ی آرام و گفت‌وگوی پر از مکثش را دوست داشت و سکوت‌های طولانی‌اش را عمیق می‌انگاشت. بالای پیشخانی که مملو از بطری‌های کوچک بود فقط یک چراغ‌گاز روشن بود. چراغ‌های ویترین از روی صرفه‌جویی روشن نشده بودند. پشت این پیشخان، پیرمردی طاس نشسته روی صندلی، با پاهای درازکرده روی هم و بینی دراز و منقارمانندی که ادامه‌ی سر بی‌مویش بود و به او حالت غم‌انگیز طوطی‌ها را می‌داد، چانه‌اش را روی سینه‌اش گذاشته و به خواب عمیقی فرورفته بود. با صدای زنگ در بیدار شد، برخاست و وقتی دکتر را به‌جا آورد با دستان درازکرده به پیشوازش رفت. کت فراک سیاهش که با لکه‌های اسید و شربت خال‌خالی شده و برای تن نحیف و ریزنقشش بیش‌ازحد گشاد بود، به خرقه‌ای قدیمی می‌مانست؛ این مرد با لهجه‌ی غلیظ لهستانی حرف می‌زد که به صدای ظریفش حالتی کودکانه و تُک‌زبانی‌ می‌بخشید و لحن موجودِ کم‌سن‌وسالی را می‌داد که سخن‌گفتن را شروع کرده است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پی یر و ژان
نویسنده
مترجممحمود گودرزی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-353-853-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پی یر و ژان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پی یر و ژان

برای دریافت کتاب پی یر و ژان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.