معرفی و دانلود کتاب هانا آرنت

عکس جلد کتاب هانا آرنت
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هانا آرنت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هانا آرنت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هانا آرنت

کتاب هانا آرنت درباره‌ی زنی است که یکی از مهم‌ترین روشنفکران قرن بیستم به شمار می‌رود و درباره‌ی مفاهیم مهم عصر حاضر مانند آزادی، انقلاب، توتالیتاریسم، مدرنیته و... آثاری متعدد پدید آورده است. ماوریتسیو پاسرین دِنترِوِس در این مدخل دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد، پس از شرح کوتاه زندگی پرحادثه‌ی این فیلسوف آلمانی – یهودی، به مهم‌ترین نظریات او از جمله نظریه‌ی حکم و عمل می‌پردازد و برخی از آثار وی را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب هانا آرنت

هنگامی که هانا آرنت در دسامبر 1975 درگذشت، در درجه‌ی اول با گزارش جنجال‌برانگیزش از محاکمه‌ی آدولف آیشمن و اصطلاح «ابتذال شر» شناخته می‌شد. حلقه‌ی کوچکی از پیروان و منتقدان او در آمریکا و آلمان آثار او را خوانده بودند و مردم به‌ندرت او را به‌عنوان متفکر سیاسی می‌شناختند. در سال‌های پس از مرگ او همه‌چیز تغییر کرد: کتاب‌های او به چندین زبان ترجمه شدند، مردم در سراسر جهان علاقه‌ی زیادی به آثار او پیدا کردند، کتاب‌ها و مقالات متعددی درباره‌ی آرنت نوشته‌ شدند و ارجاع به آرنت در فضای مجازی اوج گرفت. چرا علاقه به هانا آرنت در سال‌های اخیر زیاد شده است؟ این فیلسوف آلمانی درباره‌ی عمیق‌ترین مشکلات، سردرگمی‌ها و چالش‌های انسان در زندگی سیاسی مدرن صحبت می‌کرد. بسیاری از سخنان او، در جامعه‌ی امروز هم صدق می‌کنند. در جامعه‌ای که اوضاع حتی خطرناک‌تر و شدیدتر شده‌ است. به همین دلیل لازم است که همه درباره‌ی این متفکر قرن بیستم بدانند و آگاهی سیاسی خود را بالا ببرند. کتاب هانا آرنت (Hannah Arendt) از ماوریتسیو پاسرین دنتروس (Maurizio Passerin d'Entrèves) حجم زیادی ندارد و برای شروع مناسب به نظر می‌رسد.

هانا آرنت در سال 1906 در یک خانواده‌ی سکولار آلمانی – یهودی متولد شد و در اوایل دهه‌ی بیستم میلادی با مهم‌ترین فیلسوفان آلمان مانند هوسرل، هایدگر، یاسپرس و بولتمان همنشین بود. با رشد نازیسم و یهودی‌ستیزی، آرنت در کتابخانه‌ی دولتی برلین علیه تبلیغات یهودی‌ستیزانه‌ی نازی‌ها فعالیت می‌کرد. در سال 1933 او را دستگیر و به مدت هشت روز بازجویی کردند. او پس از آزادی تصمیم گرفت از آلمان فرار کند و به کشور دیگری برود. آرنت سرانجام راهی پاریس شد و رسماً 18 سال بدون هیچ تابعیتی پناهنده‌ی دو کشور فرانسه و آمریکا بود. همین تجربه باعث شد که آرنت به وضعیت اسفبار پناهندگان اعتراض کند و زندگی مخاطره‌آمیز آنان را در مقاله‌هایش انعکاس دهد. پیش از حمله‌ی نازی‌ها به فرانسه، مقامات فرانسوی دستور دادند که همه‌ی اتباع بیگانه‌ی «دشمن» به اردوگاه‌ها فرستاده شوند. آرنت به گورس، اردوگاهی در جنوب فرانسه در مرز اسپانیا، رفت. وقتی نازی‌ها به فرانسه حمله کردند، آرنت از گورس فرار کرد. بسیاری از زنانی که موفق به فرار از این اردوگاه نشدند، به دستور آدولف آیشمن به آشویتس فرستاده شدند. حالا چالشی جدید پیش‌روی آرنت جوان بود: چگونه می‌توانست از اروپای جنگ‌زده فرار کند؟ تنها مقصد، ایالات متحده‌ی آمریکا بود. مسیری پرپیچ‌وخم از فرانسه به اسپانیا، از اسپانیا به بندر لیسبون و سفری دریایی به آمریکا. سرانجام در 1941، هانا آرنت و همسرش، هاینریش بلوشر، وارد نیویورک شدند. چنین تجربیاتی در شکل دادن به نوع تفکر این فیلسوف آلمانی مؤثر بودند. ماوریتسیو پاسرین دنتروس به طور خلاصه فعالیت‌های وی را در فصل اول کتاب هانا آرنت بازگو می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب هانا آرنت

شهرت آرنت به‌عنوان یک متفکر بزرگ سیاسی با کتاب «توتالیتاریسم» تثبیت شد و سپس دیگر جلدهای این مجموعه با نام‌های «یهودی‌ستیزی» و «امپریالیسم» منتشر گشت. آرنت رشد توتالیتاریسم را نتیجه‌ی دولت – ملت سنتی می‌دانست و استدلال می‌کرد که حکومت‌های توتالیتر، ساختار اجتماعی را متحول می‌کنند و پیش‌بینی آینده را برای دیگران ناممکن می‌سازند. آرنت نسبت به مفهوم «مدرنیته» بدبین بود و این طرز تفکر را در کتاب «وضع بشر» نشان داد. او تا حد زیادی در این کتاب مدیون فلسفه‌ی هایدگر بود. ماوریتسیو پاسرین دنتروس در بخشی از کتاب هانا آرنت درباره‌ی تلقی این فیلسوف از مدرنیته بحث می‌کند.

بحث‌برانگیزترین کتاب آرنت «آیشمن در اورشلیم» نام دارد. این اثر براساس گزارشی از محاکمه‌ی آدولف آیشمن، نشان داد که جنایات این فرد به‌خاطر شرارت یا فسادش نبود؛ بلکه ناشی از «بی‌فکری»، «مسئولیت‌ناپذیری» و «فرمان‌برداری تام و تمام» وی بود. او صرفاً یک بوروکرات جاه‌طلب بود که درباره‌ی عواقب کارهایش فکر نمی‌کرد. از نظر آرنت، هر کدام از ما ممکن است به یک آیشمن بدل شویم. آرنت در اواخر زندگی‌اش کتاب «حیات ذهن» را به نگارش درآورد. در ابتدا قرار بود این اثر در 3 جلد با نام‌های «تفکر»، «اراده» و «حکم» منتشر شود؛ اما مرگ وی این طرح را ناتمام گذاشت و فقط دو جلد از حیات ذهن منتشر شد. در بخش مهمی از کتاب هانا آرنت، به تلقی این روشنفکر قرن بیستم از مفهوم «تفکر»، «اراده» و «عمل» پرداخته می‌شود.

ماوریتسیو پاسرین دنتروس ابتدا در رشته‌ی جامعه‌شناسی در دانشگاه لندن تحصیل کرد و سپس دکترای فلسفه‌ی خود را از دانشگاه بوستون گرفت. او تاکنون در چند دانشگاه مانند دانشگاه بوستون، هاروارد، منچستر، کیپ‌تاون، ییل و استلنبوش تدریس کرده است. کتاب‌های او عبارتند از: «مدرنیته، عدالت و جامعه»، «فلسفه‌ی سیاسی هانا آرنت»، «هابرماس و پروژه‌ی ناتمام مدرنیته»، «عمومی و خصوصی: دیدگاه‌های حقوقی، سیاسی و فلسفی» و «دموکراسی و تأملات عمومی: دیدگاه‌های جدید».

کتاب هانا آرنت هشتمین جلد از مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد انتشارات ققنوس است که با ترجمه‌ی مریم خدادادی منتشر شده.

کتاب هانا آرنت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه‌ و به‌ویژه فلسفه‌ی سیاسی علاقه دارید، کتاب هانا آرنت برای شما مناسب است.

در بخشی از کتاب هانا آرنت می‌خوانیم

به نظر آرنت، قلمرو عمومى از دو بُعد متمایز و در عین حال مرتبط به هم تشکیل مى‌شود. اولى فضاى نمود است، فضاى آزادى و برابرى سیاسى که هرگاه شهروندان به صورت هماهنگ و جمعى از طریق سخن و اقناع عمل مى‌کنند، به وجود مى‌آید. دومى جهان مشترک است، جهان مشترک و عمومىِ مصنوعات، نهادها و محیط‌هاى انسانى که ما را از طبیعت جدا مى‌کند و زمینه‌اى نسبتاً پایدار و بادوام براى فعالیت‌هایمان فراهم مى‌آورد. هر دو بُعد براى کنش شهروندى اساسى‌اند؛ اولى فضاهایى را فراهم مى‌کند که شهروندى در آن‌ها مى‌تواند شکوفا شود و دومى زمینه‌اى پایدار را فراهم مى‌آورد که فضاهاى عمومى عمل و مشورت مى‌توانند از آن پدید آیند. به نظر آرنت، از سرگیرى شهروندى در جهان مدرن هم به بازیابى جهانى مشترک و عمومى وابسته است و هم به ایجاد فضاهاى متعدد نمود که در آن‌ها افراد مى‌توانند هویت خود را آشکار کنند و روابط متقابل و مناسبات همبستگى برقرار سازند.

سه خصوصیت قلمرو عمومى و قلمرو سیاست به طور کلى، در تلقى آرنت از شهروندى نقش محورى دارند. نخست کیفیت مصنوعى یا برساخته‌ی آن؛ دوم کیفیت فضایى آن؛ و سوم تمایز میان منافع عمومى و خصوصى.

آرنت در مورد خصوصیت نخست، همواره بر مصنوعى بودن زندگى عمومى و فعالیت‌هاى سیاسى به طور کلى، تأکید مى‌کند، یعنى این واقعیت که آن‌ها مصنوع بشر و برساخته‌اند و طبیعى یا داده‌شده نیستند. او این مصنوعى بودن را مایه خرسندى مى‌داند نه تأسف. سیاست به نظر آرنت نتیجه گرایشى طبیعى یا تحقق خصایص ذاتى طبیعت بشر نیست، بلکه دستاورد فرهنگى دست‌اولى است که افراد را قادر مى‌سازد از ضرورت‌هاى زندگى فراتر بروند و جهانى را شکل دهند که در آن عمل و گفتمان سیاسى آزاد مى‌تواند شکوفا شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دبیر مجموعه
درآمد
1: خلاصه‌ی زندگینامه
2: مقدمه
3: تصور آرنت از مدرنیته
4: نظریه‌ی عمل آرنت
5: نظریه‌ی حکم آرنت
6: تلقى آرنت از شهروندى
کتابنامه
واژه‌نامه‌ی انگلیسى به فارسى
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هانا آرنت
نویسنده
مترجممریم خدادادی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات95
زبانفارسی
شابک978-600-278-111-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هانا آرنت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هانا آرنت

برای دریافت کتاب هانا آرنت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.