معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد
قیمت:
۱۴۴۰۰۰ ۱۰۰,۸۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

جمعی از باستان‌شناسان، مورخان و مردم‌شناسان در کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد، خلاصه‌ای از تاریخ این تمدن کهن را بازگو می‌کنند. شانزده مقاله‌ی این اثر تاریخ ایران را از دوره‌ی پارینه‌سنگی تا دوران پس از انقلاب اسلامی پوشش می‌دهند. ویراستاری این کتاب بر عهده‌ی استاد تاریخ و مدیر بخش مطالعات و فرهنگ ایران، تورج دریایی، بوده است.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

«ملتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار آن خواهد بود.» این جمله و روایت مشهور که گوینده‌ی آن مشخص نیست، اهمیت مطالعه‌ی تاریخ را به‌تمامی نشان می‌دهد. چه بسیار سلسله‌ها و پادشاهانی که برآمدند و سرانجام سقوط کردند، چه بسیار دشمنانی که به خاک سرزمین ایران حمله بردند، چه بسیار دانشمندان و هنرمندانی که در این کشور بالیدند و تمام وجودشان را وقف آبادانی و پیشرفت سرزمین مادری‌شان کردند. برای اطلاع از همه‌ی این سلسله‌ها، کشورگشایی‌ها، حمله‌ها و زندگی این دانشمندان و هنرمندان باید چندین سال از عمر خود را وقف خواندن چندین کتاب کنیم و سرانجام نیز به این نتیجه برسیم که دانش محدود ما، نمی‌تواند و نخواهد توانست راه رهایی از مشکلاتی را پیدا کند که سالیان سال است گریبانگیر ایران و مردمانش شده. در این میان کسانی هستند که عمرشان را صرف مطالعه‌ی تاریخ این ملت کرده‌اند و چکیده‌ای از دانسته‌هایشان را در کتابی جامع و کم‌حجم گرد آورده‌اند. کتاب تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد (The Oxford Handbook of Iranian History). کتابی است که شاید با مطالعه‌ی آن، دیگر مجبور نباشیم تاریخ را دوباره و دوباره تکرار کنیم و در عوض، طرحی نو برای سرزمینمان دراندازیم.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

کتابی متشکل از 16 مقاله‌ی کوتاه از برجسته‌ترین انسان‌شناسان، باستان‌شناسان، مورخان و زبان‌شناسان دنیا. در این کتاب صوتی تاریخ ایران به سه دوره‌ی باستان، میانه و معاصر تقسیم می‌شود. فصل 1 تا 7 به ایران باستان اختصاص دارد، در فصل‌های 8 تا 13 به ایران در سده‌های میانه پرداخته می‌شود و در سه فصل آخر، تاریخ معاصر ایران تشریح می‌‌گردد. تورج دریایی (Touraj Daryaee) در پیشگفتار کتاب عنوان می‌کند که هر فصل حاوی اطلاعاتی است که هم برای دانشجویان و استادان متخصص در حوزه‌ی تاریخ مفید خواهد بود و هم برای کسانی که صرفاً به تاریخ علاقه دارند. درنتیجه این کتاب بیش از آنکه مرجعی برای پژوهش‌های علمی باشد، نوعی پیش‌درآمد برای شناخت بهتر تاریخ ایران است.

کامیار عبدی که در رشته‌ی مردم‌شناسی تحصیل کرده، در کشورهایی نظیر ایران، آمریکا و ترکیه پژوهش‌های میدانی باستان‌شناختی انجام داده است و در زمینه‌ی تمدن ایلام و ایران باستان تخصص دارد، فصل اول کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد را نوشته است. وی با بهره‌گیری از جدیدترین و به‌روزترین پژوهش‌ها الگوهای سکونت اقوام مختلف را در فلات ایران از حدود یک‌میلیون سال تا 559 پیش از میلاد را دنبال می‌کند و به نتایج جالبی درباره‌ی اقوام آریایی می‌رسد. دانیل تی. پاتز به فرهنگ ایران باستان علاقه‌ای ویژه دارد و مانند کامیار عبدی، سال‌هایی از عمر خود را وقف کارهای میدانی باستان‌شناختی کرده است. دومین فصل کتاب صوتی با عنوان «ایلامی‌ها» نوشته‌ی اوست که در آن تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این تمدن مهم در جنوب غربی ایران تشریح می‌شود.

استاد مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه هاروارد، پروفسور پرودس اُکتور شروو، در این دانشگاه زبان‌های باستانی ایران را تدریس می‌کند و مطالعاتش بیشتر بر ادیان قبل از اسلام در سرزمین ایران متمرکز است. در سومین فصل کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد، نسخه‌های مختلف اوستا توسط شروو بررسی می‌شود و مجموعه‌ای از متون اوستایی معرفی می‌گردند. علیرضا شاپور شهبازی برای ایرانیان نامی آشناست که چندین کتاب درباره‌ی سلسله‌ی هخامنشی و ساسانی به نگارش درآورده. به همین دلیل تورج دریایی او را برای نگارش فصل چهارم کتاب با عنوان «شاهنشاهی پارسی هخامنشی» برگزیده است. کتاب‌های بسیاری درباره‌ی تاریخ سلسله‌‌ی هخامنشی نوشته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها متأثر از نوشته‌های مورخان یونانی نظیر هرودوت هستند. شهبازی مهم‌ترین و به‌روزترین پژوهش‌ها را در یادداشت کوتاه خود گرد می‌آورد و درباره‌ی نظام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره‌ی هخامنشیان سخن می‌گوید.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

اوانجلوس ونتیس که پژوهشگر ارشد مطالعات اسلامی و ایرانی دانشگاه لیدن است، به روابط ایران و یونان علاقه‌ای ویژه دارد و در فصل پنجم، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران را در زمان حکومت اسکندر و جانشینانش در سلسله‌ی سلوکیان توضیح می‌دهد. ادوارت دومبرووا استاد تاریخ دانشگاه یاگیلونیان لهستان است و مطالعاتش بر حکومت پارت‌ها یا اشکانیان تمرکز دارد. او تاریخ خاندان اشکانی را از حدود 250 پیش از میلاد تا زمان تصرف تیسفون توسط اردشیر، بررسی می‌کند. در آخرین فصلی که به تاریخ ایران باستان اختصاص دارد، تورج دریایی، ویراستار کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد، تأثیر مذهب زردشتی را بر تاریخ سیاسی و اجتماعی امپراتوری ساسانی نشان می‌دهد. او در این فصل به سراغ جنگ‌های ایران با امپراتوری روم می‌رود و تأثیرات این دو سرزمین از یکدیگر را دنبال می‌کند.

مایکل جی. مورونی، استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا، به حمله‌ی اعراب به ایران می‌پردازد و نبردهای میان سرداران عرب و سپاهیان ساسانی را به‌طور کامل در فصل هشتم کتاب ترسیم می‌کند. نگین یاوری، فارغ‌التحصیل تاریخ اسلام از دانشگاه کلمبیا، در فصل نهم کتاب تمام تاریخ ایران از زمان حمله‌ی اعراب تا حمله‌ی مغول را در چند از کتاب تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد جای می‌دهد. جورج لین که در مدرسه‌ی عالی مطالعات شرقی دانشگاه لندن تدریس می‌کند و کتاب‌هایی درباره‌ی امپراتوری مغول و ایلخانان نوشته است، در دهمین فصل کتاب تصویری نسبتاً جامع از حکومت مغولان ارائه می‌دهد و شکوفایی فرهنگی و اقتصادی ایران را منتج از حمله‌ی چنگیزخان می‌داند.

علی انوشهر که به تدریس تاریخ جهان و تاریخ تطبیقی اسلام در دانشگاه کالیفرنیا اشتغال دارد، در یازدهمین فصل کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد خاستگاه‌های دو سلسله‌ی تیموری و ترکمن را در آسیای مرکزی دنبال می‌کند و دوره‌ی گذار ایران به سلسله‌ی صفویه و رواج تشیع را به‌خوبی نشان می‌دهد. کاترین بابایان، دانشیار تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه میشیگان، فصل دوازدهم را از جد صفویان یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی شروع می‌کند و در ادامه به پیامدهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و از همه مهم‌تر مذهبی دولت می‌پردازد. کامران آقایی که سرپرست مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تگزاس است، در آخرین فصل مختص به ایران در عصر میانه، توضیحات مختصری درباره‌ی حمله‌ی افغانان به ایران و سلسله‌های زندیه و افشاریه می‌دهد.

منصوره اتحادیه نیز یکی دیگر از نام‌های آشنا برای پژوهشگران حوزه‌ی تاریخ است که بر تاریخ قاجار تمرکز دارد و اکنون مطالعاتش حول محور ایران در دنیای معاصر می‌گردد. او در آغاز بخش تاریخ معاصر، خلاصه‌ای از دوران سلطنت همه‌ی پادشاهان قاجار از آقامحمدشاه تا احمدشاه به دست می‌دهد و از نقش قدرت‌های خارجی در صحنه‌ی سیاسی و اجتماعی ایران می‌گوید. افشین متین‌عسگری، استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، وضعیت خاورمیانه‌ی قرن بیستم را در عصر پهلوی در ایران تحلیل می‌کند و عوامل بیرونی و درونی مؤثر بر جریانات منجر به انقلاب ایران را برمی‌شمارد. مازیار بهروز، استاد دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو درباره‌ی ایران معاصر کتاب‌هایی تألیف کرده و بیشتر به تاریخ جنبش چپ در ایران پرداخته است. وی در آخرین فصل کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد، درباره‌ی سال‌های پس از انقلاب، جنگ ایران و عراق، دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد و وقایع سال 1388 ایران بحث می‌کند.

کتاب تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد در سال 2012 به انتشار رسید. شهربانو صارمی با همکاری را به سرانجام رساند و انتشارات ققنوس برای اولین‌بار این اثر ویراسته‌ی تورج دریایی را در سال 1398 هجری شمسی منتشر کرد.

نکوداشت‌های‌ کتاب تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

  • اثری که جمعی از متخصصان ادوار مختلف تاریخ ایران به نگارش درآورده‌اند. کتابی معتبر، دقیق، علمی و درعین‌حال مختصر که تورج دریایی آن را ویرایش کرده است. (مایکل آکسوُرثی، نویسنده‌ی کتاب «ایران در عصر نادر»)
  • گنجاندن تاریخ یک ملت از حدود یک میلیون سال پیش از میلاد تا سال 2009 میلادی کاری دشوار و بدیع به نظر می‌رسد که جمعی از استادان و مختصصان تاریخ آن را در کتاب تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد به ثمر رساندند. (مجتبی ابراهیمیان، دانشجوی دکتری ادبیات و فرهنگ ایران در دانشگاه آریزونا)
  • کتاب تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد چندین مسئله را درباره‌ی سنت فرهنگی ایران روشن می‌کند و تاریخ چندهزارساله‌ی این سرزمین را با دیدی نسبتاً جامع و ساده توضیح می‌دهد. (استفان کامولا، استاد دانشکده‌ی تاریخ در دانشگاه ایالتی کنکتیکت شرقی)

کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید کتابی جامع و درعین‌حال کم‌حجم و ساده درباره‌ی تاریخ سرزمین ایران بخوانید، کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد بهترین گزینه است.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد می‌شنویم

در سده‌ی نهم م ٫ سوم ه.ق ایران به‌ظاهر تحت حاکمیت خلفا قرار داشت؛ اما در عمل پادشاهی‌هایی مجزا بود که ابتدا ایرانیان محلی و بعدها ترک‌ها عهده‌دار اداره‌ی آن شدند. ترک‌ها مهاجران تازه‌وارد از استپ‌ها ابتدا به‌عنوان سرباز و غلام آمدند؛ اما سرانجام به شاهان و سلاطین ایران تبدیل شدند. آل بویه و سامانیان فارسی‌زبان از سده‌ی یازدهم تا سیزدهم م پنجم تا هفتم ه. ق جای خود را به غزنویان سلجوقیان و خوارزمشاهیان ترک‌تبار دادند. اما زبان و ارزش‌های ایرانی هنوز چنان پرقدرت بود که تازه‌واردان به‌تمامی جذب آن و ایرانی شدند. در واقع فرهنگ و انسان‌مداری ایرانی دست‌به‌دست هم داد و عصر تازه‌ای از علم و فضیلت برای خاورمیانه و دنیا به وجود آورد.

بین سده‌های نهم و سیزدهم م سوم و هفتم ه.ق دنیای ایرانی در علم، فلسفه، شعر، و انسان‌مداری به اوج خود رسید. محمد بن موسی خوارزمی در شرق ایران جبر و اعداد اعشاری را معرفی کرد. در واقع واژه‌ی الگوریتم برگرفته از نام خوارزمی است. زکریای رازی که اواخر قرن نهم م ٫ سوم ه.ق در ری چشم به جهان گشود، یکی از پرآوازه‌ترین پزشکان دوران خود شد. او بیمارستان‌هایی تأسیس کرد و بیماری‌هایی مانند آبله و سرخک را به‌درستی تشخیص داد، او الکل طبی را تقطیر و کشف کرد. در سده دهم م ٫ چهارم ه.ق ابونصر فارابی تنها و مهم‌ترین کتاب درباره تئوری موسیقی را نوشت و در غرب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان شرق و مفسر اصلی آثار ارسطو شناخته شد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
43 دقیقه
پیشگفتار
40 دقیقه
فصل اول: فلات ایران از دوران پارینه‌سنگی تا ظهور شاهنشاهی هخامنشی - بخش اول
44 دقیقه
فصل اول - بخش دوم
41 دقیقه
فصل دوم: ایلامیان - بخش اول
25 دقیقه
فصل دوم - بخش دوم
46 دقیقه
فصل سوم: جامعه‌ی اوستایی - بخش اول
37 دقیقه
فصل سوم - بخش دوم
44 دقیقه
فصل سوم - بخش سوم
26 دقیقه
فصل سوم - بخش چهارم
35 دقیقه
فصل سوم - بخش پنجم
48 دقیقه
فصل چهارم: شاهنشاهی هخامنشی - بخش اول
33 دقیقه
فصل چهارم - بخش دوم
44 دقیقه
فصل پنجم: ایران در دوران اسکندر مقدونی و سلوکیان - بخش اول
27 دقیقه
فصل پنجم - بخش دوم
37 دقیقه
فصل ششم: شاهنشاهی اشکانی - بخش اول
26 دقیقه
فصل ششم - بخش دوم
28 دقیقه
فصل ششم - بخش سوم
35 دقیقه
فصل هفتم: شاهنشاهی ساسانی - بخش اول
43 دقیقه
فصل هفتم - بخش دوم
39 دقیقه
فصل هشتم: ایران در آغاز دوره‌ی اسلامی - بخش اول
45 دقیقه
فصل هشتم - بخش دوم
29 دقیقه
فصل نهم: ایران در سده‌های میانه - بخش اول
26 دقیقه
فصل نهم - بخش دوم
40 دقیقه
فصل دهم: مغول‌ها در ایران - بخش اول
33 دقیقه
فصل دهم - بخش دوم
26 دقیقه
فصل دهم - بخش سوم
30 دقیقه
فصل یازدهم: تیموریان و ترکمانان - بخش اول
17 دقیقه
فصل یازدهم - بخش دوم
40 دقیقه
فصل دوازدهم: صفویان در تاریخ ایران - بخش اول
34 دقیقه
فصل دوازدهم - بخش دوم
27 دقیقه
فصل سیزدهم: حمله‌ی افغان‌ها و برآمدن سلسله‌های زندیه و افشاریه - بخش اول
19 دقیقه
فصل سیزدهم - بخش دوم
33 دقیقه
فصل چهاردهم: ایران در دوران قاجار - بخش اول
28 دقیقه
فصل چهاردهم - بخش دوم
23 دقیقه
فصل چهاردهم - بخش سوم
25 دقیقه
فصل چهاردهم - بخش چهارم
30 دقیقه
فصل پانزدهم: عصر پهلوی - بخش اول
24 دقیقه
فصل پانزدهم - بخش دوم
24 دقیقه
فصل پانزدهم -بخش سوم
30 دقیقه
فصل شانزدهم: ایران پس از انقلاب - بخش اول
36 دقیقه
فصل شانزدهم - بخش دوم
29 دقیقه
فصل شانزدهم - بخش سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد
نویسنده،
مترجمشهربانو صارمی
راویسلمان ظاهری
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲۳ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی
۱۴۴۰۰۰ ۱۰۰,۸۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران: پژوهش آکسفورد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.