معرفی و دانلود کتاب اورستس

عکس جلد کتاب اورستس
قیمت:
۳۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اورستس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اورستس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اورستس

دسیسه‌های خانوادگی قصه‌ی تمام‌نشدنی تراژدی‌های یونانی هستند و ما این‌بار شاهد شوربختی اورستس هستیم. او در دنیایی به سر می‌برد که از آنِ پادشاهان، اشراف، قهرمانان و خدایان است. دنیایی که از آنِ ما مردم عادی نیست. ما تنها اجازه داریم کتاب اورستس نوشته‌ی اوریپید را به دست بگیریم و به تماشای رنج‌های او بنشینیم. دردسرهای اورستس از ما جداست؛ اما ما او را به‌عنوان شخصیتی از دنیای خودمان می‌پذیریم و با او در کشته شدن پدرش از طریق دسیسه‌ی کلوتمنسترا هم‌ذات‌پنداری می‌کنیم. کار بعدی آن است که منتظر بنشینیم تا اورستس انتقام خون پدرش را بگیرد.

درباره‌ی کتاب اورستس

کتاب اورستس ترجمه‌ی یکی از نمایشنامه‌های کتاب (Helen. Phoenician Women. Orestes) است. اورستس نمایشنامه‌ای است نوشته‌ی درام‌نویس مشهور یونانی، اوریپید (Euripides). ماجراهای این داستان مربوط است به پس از جنگ تروآ. آگاممنون توسط همسرش کلوتمنسترا به قتل می‌رسد و حالا اورستس قصد دارد تا انتقام این قتل را از او بگیرد. او در مسیر گرفتن این انتقام و پس از ماجراهای آن دچار دردسرهای تراژیک فراوانی می‌شود و در نهایت نیز به دادگاه محاکمه احضار می‌شود. تماشای جدال او با خدایان در مسیر این محاکمه، تماشای یک تقدیر محتوم و شوم است.

معرفی و دانلود کتاب اورستس

از نگارش نمایشنامه‌ی اورستس بیش از 2500 سال می‌گذرد؛ اما چرا ما هم‌چنان نمایشنامه‌های کلاسیک یونانی را مورد مطالعه قرار می‌دهیم؟ این تراژدی‌های سهمگین چه‌چیزی در خود دارند که ما را تا این میزان به خود جذب می‌کنند؟ وقتی‌که اولین تراژدی‌نویسان یونانی، از جمله اوریپید، در حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح شروع به نگارش نمایشنامه‌های خود کردند، شاید تصور نمی‌کردند که آثارشان تا به این میزان در زمان و مکان سفر کند. سال‌ها بعد، در حدود قرن 16‌ام، هنگامی‌که تراژدی‌های شکسپیر مورد توجه عموم قرار گرفت، زنگ توجه دوباره‌ای برای ژانر تراژدی‌ به صدا در آمد.

تقدیر و نقش مهم سرنوشت در زندگی یکی از فلسفی‌ترین و اصلی‌ترین نکات مورد توجه نویسندگان تراژدی‌های یونانی بوده است. اوریپید در بسیای از آثار خود این مضمون فلسفی را مدنظر داشته است. برای مخاطب یونانی در 500 سال قبل از میلاد مسیح، کشته‌شدن آگاممنون توسط همسرش کلوتمنسترا، سرنوشتی بوده است که اورستس را به خود دچار کرده است و حالا اورستس به‌جز آن‌که انتقام کشته شدن پدرش را بگیرد چاره‌ی دیگری ندارد. گویی این پیشانی‌نوشت اوست.

ارسطو، فیلسوف و درام‌شناس بزرگ، اوریپید را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تراژدی‌نویس یونان باستان می‌دانست. حکم تایید نظر ارسطو نیز مقبولیت همیشگی اوریپید در طول زمان بوده است. از مهم‌ترین آثار او «مده‌آ» و «الکترا» است. یکی از ویژگی‌های مهم آثار اوریپید آن است که نکات فلسفی بسیاری را در آثار خود گنجانده است. یکی از واضح‌ترین پیام‌هایی که اوریپید در نمایشنامه‌ی اورستس قرار داده است، میل به صلح و پایان جنگ در دوران طولانی پس از جنگ‌های تروآ است. بیانیه‌ی پایانی این نمایشنامه به‌طور ویژه در همین جهت عمل می‌کند.

اوریپید چنان نقش مهمی در تئاتر یونان داشت که پس از مرگ او دیگر عرصه‌ی تراژدی‌نویسی در یونان باستان رنگ و لعاب سابق خود را بازنیافت. او یک رأس بسیار مهم و انکارنکردنی در مثلث نمایشنامه‌نویسان یونانی بود. او در کنار سوفوکل و آیسخولوس سه عضو انجمن طلایه‌داران نمایشنامه‌نویسی یونان بودند. پس از آنان دیگر نمایشنامه‌نویسی یونان به روزهای اوج خود نزدیک نشد.

کتاب اورستس توسط مقداد جاویدی صباغیان ترجمه شده است و وظیفه‌ی انتشار آن را نیز انتشارات مهرگان خرد برعهده داشته است.

اقتباس سینمایی از کتاب اورستس

این نمایشنامه نیز هم‌چون سایر آثار اوریپید مورد اقتباس نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. فیلم سینمایی اورستس ساخته‌شده به سال 1969 از جمله آثار سینمایی‌ای بوده است که به‌صورت غیرآزاد از نمایشنامه‌ی اورستس اقتباس شده‌است. کارگردان فیلم سینمایی اورستس، واسیلیس فوتوپولوس یونانی است.

کتاب اورستس برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مطالعه‌ی آثار نمایشی ادبیات کلاسیک یونان می‌توانند از مطالعه‌ی این اثر فاخر لذت فراوانی ببرند.

در بخشی از کتاب اورستس می‌خوانیم

الکترا: اورستس - آه خدایان که تو را اینجا می‌بینم، حالا که گویا مرگ و گور به تو بسیار نزدیک است - و من تاب آن ندارم! مویه می‌کنم. که اکنون آخرین بار تو را می‌بینم! به‌راستی که عقل از جانم خواهد گریخت!
اورستس: بس است الکترا. چنین زن‌وار گریستن و موییدن بس است. باور کن. می‌دانم که بسیار دشوار است، اما باید تقدیرمان را بپذیری.
الکترا: چگونه خویش را جلو گیرم؟ نور را ببین، و پیرامون را ببین که تابان است؛ ما هرگز دیگربار چنین [منظری] را نخواهیم دید!
اورستس: نه دیگربار، الکترا. بس نیست که اهالی آرگوس فرمان به کشتن من رانده‌اند؟ تو هم باید هلاکم کنی؟
الکترا: ولی تو بسیار جوانی، بسیار جوان‌تر از آنکه کشته شوی! اورستس، تو باید جان به در ببری! باید جان به در ببری!
اورستس: کاری نکن که گریه کنم! این ماتم‌خواری‌ها ترس در جانم می‌ریزد.
الکترا: اما نزدیک است که بمیرم! زندگی شیرین، چه شیرین است! هیچ‌کس نمی‌خواهد بمیرد.
اورستس: نه، ولی چاره‌ای نیست. عمر ما به سر آمد. تنها باید چگونه مردن را انتخاب کنیم: شمشیر یا ریسمان.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اورستس
نویسنده
مترجممقداد جاویدی صباغیان
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-7678-62-8
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
۳۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اورستس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اورستس

برای دریافت کتاب اورستس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.