معرفی و دانلود کتاب انتخاب سوفی

عکس جلد کتاب انتخاب سوفی
قیمت:
۲۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انتخاب سوفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انتخاب سوفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انتخاب سوفی

هولوکاست سقوط انسانیت است و کتاب انتخاب سوفی نمایشی است از زیستن در عمق آن چاه. آگامبن فیلسوف، شعر سرودن پس از آشویتس را حرام می‌داند و سوفی، زیستن پس از مرگ پسرش را. ویلیام استایرن در میان صفحات این رمان فریاد می‌زند: «مادر نمونه! دخترت یا پسرت؟ یکی را انتخاب کن که بکشی و دیگری را به زیستن در این دنیای آکنده از خشم و نفرت تشویق کنی!»

درباره‌ی کتاب انتخاب سوفی

احتمالا درباره‌ی دوراهی قطار چیزهایی به گوش‌تان خورده باشد. فرض کنید شاهد برخورد قطار به گروهی از آدم‌های روی ریل باشید و این امکان را داشته باشید که با تغییر دادن مسیر قطار در جهت ریلی دیگر، جان آن گروه را نجات دهید. فقط یک مشکل کوچک وجود دارد: روی آن یکی مسیر ریل، یک نفر ایستاده است و با تغییری که شما ایجاد می‌کنید قطار حتما به او اصابت خواهد کرد و او را خواهد کشت. ویلیام استایرن (William Styron) به ما که قرار است سوفی را برای تصمیمش قضاوت کنیم می‌گوید: «خب بفرمایید و تصمیم بگیرید! جان یک گروه را نجات می‌دهید یا یک نفر را؟» کتاب انتخاب سوفی (Sophie's Choice) روایت تصمیمی است که یک مادر دل‌نگران برای نجات جان فرزندانش از چنگال نازی‌ها می‌گیرد.

معرفی و دانلود کتاب انتخاب سوفی

رمان انتخاب سوفی پیوند داستان دو مصیبت‌کش است به نام‌های استینگو و سوفی. استینگو نویسنده‌ی جوانی است که کمی پس از گذشت جنگ جهانی اول زادگاهش ویرجینیا را ترک می‌کند و چمدان پر از آرزوهای دورودرازش را با خود تا نیویورک می‌کشاند. شهری که قرار است زیر بال‌های او را بگیرد تا نویسنده‌ی موفقی شود. استینگو که مثل تمام نویسندگان جهان تنها با سکه‌ای در ته جیبش به این‌سو و آن‌سو می‌رود مجبور می‌شود تا در نیویورک سراغ محله‌ای ارزان‌ برود و با زوجی به نام‌های سوفی و ناتان همسایه شود. اما استینگو خیلی زود متوجه موارد عجیبی در آن خانه می‌شود.

سوفی و ناتان، ساکنین طبقه‌ی اول، با هم رابطه‌ی شور و شیرینی دارند. گاهی با صدای بلند با هم دعوا می‌کنند و بعد هم ناگهان با هم خوب و مهربان می‌شوند. اما هرچه باشد نیویورک شهر عجایب است و این هم برای استینگو چیز چندان عجیبی نیست. استینگو با وجود چنین سروصداهایی هم‌چنان می‌تواند روی نوشتن خودش تمرکز کند و شب‌ها در سکوت ساختمان، توی تختش پهلوبه‌پهلو شود و خودش را در مهمانی نویسندگان محبوبش درحالی ببیند که الگوی نویسندگی‌اش با نوشیدنی‌ای در دست مشغول تعریف و تمجید از قلم او باشد.

اما این زوج مرموز داستان انتخاب سوفی که هستند؟ تنها دیوانه‌هایی که ازدواج کنار هم نگه‌شان داشته و یا آن‌که سرگذشت عجیبی آن‌ها را به هم پیوند داده است؟ استینگو طبق عادت کنجکاوی همیشگی نویسندگان، شیفته‌ی رمزوراز زندگی همسایه‌هایش می‌شود. او با نزدیک شدن به همسایه‌هایش به بهترین دوست آنان تبدیل می‌شود. سوفی به او اعتماد می‌کند و سر درد و دل را با او باز می‌کند اما این نقطه‌ی توقفی برای استینگو نیست. او باید به سوفی نزدیک و نزدیک‌تر شود و از گذشته‌ی پنهانی او با خبر شود. سوفی مثل اتاق تاریکی است که تنها بخش مرکزی آن روشن است و گوشه‌وکنار این اتاق پر است از رمزورازهای مخفی.

استینگو با خودش مرور می‌کند: سوفی روی دستش جای زخمی دارد که به‌طرز عجیبی عددگذاری شده است، او افسرده است و در میان حرف‌هایش به‌طور عمد از صحبت درباره‌ی گذشته خودداری می‌کند. نتیجه گرفتن از این اطلاعات سطحی برای استینگو بسیار سخت و دشوار بود. سوفی حتما یک روان‌زخم بزرگ را از همگان پنهان می‌کند. استینگو که نمی‌تواند در برابر قلقلک ریز حقیقت از خود مقاومت نشان دهد با پیگیری ماجرا از راه اختصاصی خودش موفق می‌شود به مسیر مخفیانه‌ی زندگی سوفی پی ‌ببرد: سوفی به اردوگاه کار اجباری نازی‌ها فرستاده شده است و در آن‌جا یک تصمیم مهم اتخاذ کرده است. افسران نازی او را مجبور کرده‌اند که بین دو کودکش یکی را برای زنده ماندن و دیگری را برای فرستاده شدن به اتاق گاز انتخاب کند.

معرفی و دانلود کتاب انتخاب سوفی

این گفت‌وگو میان اهالی کتاب وجود دارد که تجربیات شخصی نویسنده بر نگارش این رمان بی‌تاثیر نبوده است. ویلیام استایرن که او را از وارثان همینگوی می‌دانند، با فردی که از لهستان پناهنده شده بود ملاقات کرد و ماجراهایی که در ادامه پیش آمد باعث شد تا او شخصاً از اردوگاه آشویتس بازدید کند و تحقیقات عملی خود را برای نوشتن رمانش آغاز کند. دختر او درباره‌ی این اثر چنین گفته است که شخصیت سوفی در این داستان به نوعی به پدرش الهام شده است.

اکثر آثار مهم ویلیام استایرن با نیم‌نگاهی به مسائل سیاسی و اجتماعی کشورش شکل گرفته است. مساله‌ی آفریقایی‌آمریکایی‌ها و شورش‌های آنان و مسائل و مصیبت‌های جنگ عمده درگیری‌های او بوده است. ویلیام استایرن که خود در جنگ جهانی دوم شرکت داشته است، ذهن عمیق و پرسش‌گرش را را به واکاوی مسائل عمیق اخلاقیِ پنهان در پشت‌پرده‌ی فجایع انسانی بزرگی وا می‌داشته است. در کتاب انتخاب سوفی، تلاش او بر آن بوده است تا توجه مخاطبانش را از این مساله که آشویتش تنها در سطح مشکلات یهودیت است خارج کند و با معرفی کردن اردوگاه کار اجباری به‌عنوان دره‌ی هولناک انسانیت، تمام بشریت را از فرو افتادن در چنین چاه عمیقی باخبر کند.

کتاب انتخاب سوفی توسط آرش و افشین رضاپور ترجمه شده است و وظیفه‌ی انتشار آن نیز بر عهده‌ی انتشارات هنوز بوده است.

جوایز و افتخارات کتاب انتخاب سوفی

  • برنده‌ی جایزه‌ی ملی کتاب آمریکا سال 1980

  • جزو فهرست 100 کتاب قرن لوموند

نکوداشت‌های کتاب انتخاب سوفی

  • شاهکاری که آثار مشهورتری درباره‌ی هولوکاست مانند فهرست شیندلر را مبهم و احساساتی به نظرمان می‌رساند. (تایمز)
  • «انتخاب سوفی» اثر ویلیام استایرن نقطه‌عطفی است بر ادبیات داستانی آمریکا در اواسط قرن بیستم. رمان قطوری که اکثر آمریکایی‌های تحصیل‌کرده ادعا می‌کنند آن را خوانده‌اند، حتی اگر نخوانده باشند. (ساندی تلگراف)
  • رمانی سنگین و پرشور، دلیرانه و استادانه. (نیویورک تایمز)
  • استایرن نویسنده‌ی نویسنده‌هاست. (زان بروکس، گاردین)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب انتخاب سوفی

فیلم انتخاب سوفی در سال 1982 و توسط کارگردان آمریکایی، آلن جی پاکولا ساخته شده است. مریل استریپ برای بازی در نقش سوفی در این فیلم موفق شد تا جایزه‌ی اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر زن سال را کسب کند. این فیلم موفق نامزد جوایز بی‌شماری از قبیل بهترین موسیقی سال، بهترین فیلنامه‌ی اقتباسی، بهترین طراحی سال و بهترین فیلمبرداری شد.

کتاب انتخاب سوفی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مطالعه‌ی رمان‌های تاریخی می‌توانند از مطالعه‌ی این رمان مشهور و خواندنی لذت بسیاری ببرند. جریان‌های پس از جنگ جهانی دوم و مصیبت‌های وارده بر یهودیان در اردوگاه‌های کار اجباری یکی از نقاط عطف بسیار مهم این کتاب است.

در بخشی از کتاب انتخاب سوفی می‌خوانیم

این حرفش کمکم کرد تا کمی از ماجرا را برایش تعریف کنم، گرچه داستانم مبهم و کلی بود: یک آواره بی‌نام‌ونشان لهستانی، چند سال بزرگ‌تر از من، آن‌قدر زیبا که زبان از توصیفش قاصر است. قربانی جنگ. جسته‌گریخته به آشویتس اشاره کردم ولی از ناتان حرفی نزدم. در ادامه گفتم مدتی است گرفتار عشقش هستم ولی به دلایل گوناگون اوضاع دشوار شده است. کمی به جزئیات پرداختم: کودکی‌اش در لهستان، آمدنش به بروکلین، شغلش، عجز و درماندگی همیشگی‌اش. گفتم: یک باره ناپدید شده و فکر نکنم‌ دوباره ببینمش. لحظه‌ای ساکت شدم و بعد با خویشتن‌داری گفتم: «فکر کنم تا چند وقت دیگه حالم خوب بشه.» روشنش کردم که می‌خواهم موضوع را عوض کنم. حرف زدن از سوفی دوباره شکمم را گرفتار امواج درد کرده بود و دل‌درد وحشتناکی داشتم.

پدرم چند جمله مرسوم و تسلی‌بخش را زیر لب زمزمه کرد و ساکت شد. بالاخره گفت: «کارت چطور پیش میره؟» قبلاً از این موضوع طفره رفته بودم. «کتابت در چه حاله؟»

احساس کردم شکمم آرام گرفت. گفتم: «واقعاً خوب داره پیش میره. تو بروکلین خوب داشتم کار می‌کردم. لااقل تا وقتی‌که موضوع این زن پیش اومد، منظورم این جداییه. باعث شد همه چی متوقف بشه، به حالت سکون در بیاد.» البته داشتم قضایا را کمتر از آنچه بودند نشان می‌دادم. با ترسی آزاردهنده‌ احتمال بازگشت به خانه یتا زیمرمان را مزمزه کردم، تا در آن‌جا بکوشم در خلأ نفس‌گیر بدون سوفی و ناتان کارم را از سر بگیرم و کاغذها را در مکانی که بازتاب دل‌خراش خاطرات دوران خوش ناپدید شده بود، خط‌خطی کنم. با دودلی گفتم: «فکر کنم همین روزها شروع کنم.» دیدم حرف‌های‌مان دارد تمام می‌شود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انتخاب سوفی
نویسنده
مترجمآرش رضاپور، افشین رضاپور
ناشر چاپیانتشارات هنوز
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات832
زبانفارسی
شابک978-600-6047-46-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انتخاب سوفی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انتخاب سوفی

برای دریافت کتاب انتخاب سوفی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.