معرفی و دانلود کتاب نخستین عشق

عکس جلد کتاب نخستین عشق
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نخستین عشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نخستین عشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نخستین عشق

داستانی عاشقانه برای تمام فصول و ادوار، روایتی پرجاذبه میان پسری شانزده ساله و دختری بیست‌ویک ساله که در تاریخ ادبیات روسیه جایگاه والایی دارد. کتاب نخستین عشق براساس تجربیات شخصی ایوان تورگینف نوشته شده و نمایانگر این است که چرا در کنار تولستوی و داستایفسکی، او مهمترین رمان‌نویس روسی است. نخستین عشق با وجود آنکه حجم کمی دارد اما چنان به‌لحاظ سبک ادبی و نثر روایی ارزشمند است که در تاریخ ادبیات از آن به‌عنوان شاهکار یاد می‌شود.

درباره‌ی کتاب نخستین عشق

پسری شانزده ساله که همچنان به‌طور کامل به بلوغ فکری و جنسی دست نیافته، با تمام وجود شیفته و دل‌باخته‌ی زنی می‌شود که از او بزرگ‌تر است. دختری در حوالی محلۀ زندگی‌اش که بیست‌ویک سال دارد و با زیباییِ اثیری‌اش تمام ذهن پسر را مجذوب خود می‌کند. هرچه می‌گذرد، پسر نوجوان دیگر نمی‌تواند به روزمرگی بازگردد، تمام وجودش سرشار از احساس به این دختر زیباست و به تنها چیزی که فکر می‌کند به‌دست‌آوردن اوست. اما کتاب نخستین عشق (First Love)، همچون دیگر آثار ادبیات روسیه، قرار نیست با سهولت و آرامش پیش رود و مخاطب همراه با شخصیت اصلی رمان با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شود.

داستان از آنجایی آغاز می‌شود که زنی زیبا و اغواگر به‌نام زیناییدا به محل زندگی پسر نوجوان داستان، به‌نام ولادیمیر پتروویچ، که راوی داستان است نقل مکان می‌کند. در همان روزهای نخست ملاقات، ولادیمیر عاشق این زن می‌شود. اما وقتی برای رسیدن به این زن خود را در رقابتی آزاردهنده با دیگران می‌یابد، درونش مملو از خشم و اندوه می‌شود. ولادیمیر با خود می‌گوید که چطور می‌تواند با سن کمی که دارد با چنین مردانی رقابت کند و روح و روان خود را به افکار منفی آغشته می‌کند.

یکی از ویژگی‌های کتاب نخستین عشق اثر ایوان تورگینف (Ivan Turgenev) در این مورد نفهته که چگونه شخصیت اصلی داستان با یک ضربه‌ی احساسی مواجه می‌شود. نوعی از فروپاشی روانی که منجر به «بلوغ» و رویارویی مستقیم با «واقعیت» می‌شود. بی‌شک یکی از دغدغه‌های ایوان تورگینف پرداختن به مسائل اجتماعی بود. اینکه انسان در مقام یک فردیت چگونه تحت‌تأثیر محیطی که در آن زیست می‌کند قرار می‌گیرد. یا چگونه واقعیت وجودی «دیگری» بر فرجام آرزوها و اشتیاق یک فردیت تأثیر می‌گذارد. این رمان کوتاه در پی کنکاش چنین موقعیتی است: شخصیت نوجوان عاشق به چه روش‌ها و با چه تجربه‌هایی به درک جدیدی از میل، «دیگری» و همچنین وجودیت خود در یک فضای اجتماعی خواهد رسید.

معرفی و دانلود کتاب نخستین عشق

ارائه‌ی جزئیات بیشتر در مورد داستان، ممکن است آن لذت کشف را از مخاطب دریغ کند. چراکه رمان نخستین عشق اثر ایوان تورگینف به آن ضربه‌ی احساسی و پیچشی که در پایان داستان رخ می‌دهد شهرت دارد. به همین روی، باید فقط به همین مسئله اکتفا کرد که با داستانی مواجه هستیم که چگونه آن وجه «ایده‌آل» که توسط شخص عاشق در «دیگری» دیده می‌شود (یا تصور می‌شود)، از بین خواهد رفت. در واقع، همچون بسیاری از رمان‌های بزرگ عاشقانه، در اینجا «تصویر ایده‌آل دیگری» در ذهن عاشق در برابر «واقعیت وجودی دیگری» قرار می‌گیرد. اما تورگینف قرار نیست صرفاً به یک شوک پایانی بسنده کند. چراکه اگر دست‌یابی به یک پایان‌بندی اعجاب‌انگیز تنها خصیصه‌ی یک رمان باشد، هیچگاه به یک شاهکار ادبی تبدیل نخواهد شد. پس در اینجا با رویکردها و تمهیدات ویژه‌ای از نظر سبکی و نثر روایی طرف هستیم که در کمتر رمانی تجربه کرده‌ایم.

کتاب نخستین عشق بارها به زبان فارسی و با عناوین دیگری چون «عشق اول» منتشر شده است. این نسخه توسط بابک شهاب ترجمه شده و انتشارات نیماژ آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب نحستین عشق

  • یک اثر بی‌نظیر که به شما در مورد عشق درس بزرگی می‌دهد. این واقعیت که عشق می‌تواند عذاب‌آور باشد. (readingornot)
  • کتاب با لحظات و تصاویری قدرتمند که تا ابد در نزد من باقی خواهد ماند. (mookseandgripes)
  • نبوغ اصلی نخستین عشق در این است که به انتظارات مخاطب خیانت کرده و مسیر دیگری را برای فرجام داستان طی می‌کند. (Paulo Breitman)

جوایز و افتخارات کتاب نخستین عشق

  • قرار گرفتن در لیست ده رمان کوتاه برتر تاریخ ادبیات به انتخاب یکی از نویسندگان نشریه‌ی «گاردین»
  • قرار گرفتن در لیست ده رمان کوتاه برتر تاریخ ادبیات در نظرسنجی نشریه‌ی «نیویورک تایمز» در سال 2013

اقتباس‌های سینمایی از کتاب نخستین عشق

  • فیلم تلویزیونی «نخستین عشق» ساخت کشور روسیه و به کارگردانی واسیل اوردینسکی که در سال 1968 نمایش داده شد. کمپانی «موسفیلم» تولید این فیلم را برعهده داشت.
  • فیلم سینمایی «نخستین عشق» ساخت مشترک دو کشور سوئیس و آلمان به کارگردانی ماکسیمیلیان شل. در این فیلم شناخته‌ شده بازیگرانی چون دومینیکه ساندا به ایفای نقش پرداختند. این اثر سینمایی در سال 1970 نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار در شاخه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان شد. این فیلم از منقدان واکنش‌های متناقضی دریافت کرد.

کتاب نخستین عشق برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این رمان به کسانی که به داستان‌های عاشقانه و ادبیات روسیه علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب نخستین عشق می‌خوانیم

سروان مردی بود چهل‌ساله، به طرز وحشتناکی آبله‌رو، با موهایی مجعد مثل سیاه‌پوستان اتیوپی، کمی گوژپشت، با پاهای کج و پالتوی نظامی که بدون سردوشی تن کرده بود و دکمه‌های جلواش را باز گذاشته بود.

شاهزاده تکرار کرد: «گفتم برگه را بنویسید. کی به شما اجازه داده اعتراض کنید؟ موسیو والدمار اولین بار است با ما بازی می‌کند. او امروز از هر قانونی آزاد است. به‌جای غر زدن بنویسید. من این‌طور می‌خواهم.»

کنت شانه بالا انداخت، ‌اما مطیعانه سرش را خم کرد. پر را با دست سفید و مزین به انگشتری برداشت، تکه‌ای کاغذ کند و شروع کرد به نوشتن.

لوشین با لحنی تمسخرآمیز گفت: «دست‌کم اجازه بدهید به آقای والدمار توضیح بدهیم موضوع چیست. آخر کاملاً دست‌وپایش را گم کرده است. ببینید جوان! ما داریم جریمه‌بازی می‌کنیم. شاهزاده جریمه شده ‌است و کسی که برگه‌ی شانس را بیرون بکشد، حق دارد دست او را ببوسد. فهمیدید چه گفتم؟»

من همان‌طور که گیج‌وگنگ سر جایم ایستاده بودم، فقط نگاهش می‌کردم. شاهزاده باز روی صندلی پرید و شروع کرد به تکان دادن کلاه. همه به سمت او حرکت کردند و من هم دنبالشان رفتم.

شاهزاده خطاب به جوانی با صورتی لاغر، ‌چشم‌هایی ریز و تنگ و موهای سیاه بسیار بلند گفت: «مایدانف، شما در مقام یک شاعر باید بزرگواری کنید و برگه‌ی خودتان را به موسیو والدمار بدهید تا او به‌جای یک شانس دو شانس داشته باشد.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نخستین عشق
نویسنده
مترجمبابک شهاب
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-600-3678-18-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نخستین عشق

زهره افشار
۱۴۰۳/۳/۱۸
باتشکر از کتابراه عزیزم من فکر میکردم که با خواندن این رمان مقداری با فرهنگ و آداب ورسوم روسیه آشنا میشوم ولی اینطور نشدبه نظرم نویسنده پایان رمان را خیلی خوب به رشته تحریر در نیاورده و مقداری ابهام آمیز است درکل برای یک بار خواندن بدنیست
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب نخستین عشق

برای دریافت کتاب نخستین عشق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.