معرفی و دانلود کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش

برای دانلود قانونی کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش

در کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش به قلم مارتین جی. ترنر، مارک وی. جونز و اندرو جی. وود می‌خوانید که درمان‌های شناختی-رفتاری (CBTs) در واقع پایه و اساس روانشناسی ورزشی محسوب می‌شوند و اکثر تکنیک‌های روان‌شناختی‌ای که توسط روانشناسان ورزشی در تمریناتشان با ورزشکاران استفاده می‌شود، از CBT نشأت می‌گیرد. بااین‌حال، در مورد اینکه CBT چیست و چگونه می‌توان انواع مختلف CBTها را در ورزش به کار برد، اطلاعات دقیقی در دست نیست. کتاب پیش رو دقیقاً به همین منظور تألیف شده تا منبعی دقیق در این حوزه باشد.

درباره‌ی کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش

عملکرد ورزشی یک ورزشکار، حمایت مربی و هر نوع فعالیتی که مربوط به رابطه‌ی بین تفکر، رفتار، هیجانات و فیزیولوژی می‌شود، در یک زمینه رخ می‌دهند. و براساس تحقیقات صورت‌گرفته در این حوزه، مفاهیمی نیز وجود دارند که این تعامل را بر هم می‌زنند؛ مانند ذهنیت خودِ ورزشکار. پس نمی‌توان قدرت تفکر مثبت را در این فرآیند پیچیده دست‌کم گرفت. اما کدام‌یک از جنبه‌های ذکرشده درباره‌ی یک موقعیت عملکردی، بیشتر در معرض تغییر سریع و آسان است؟ رفتارهای مختلف خود ورزشکار، هیجانات او، فیزیولوژی بدنش، یا مواردی دیگر که بررسی آن‌ها به تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌تر و پیچیده‌تر نیازمند است؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید پاسخ درست، به هیچ‌وجه شناخت نیست. در کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش (Applying Cognitive Behavioural Therapeutic Approaches in Sport) می‌خوانید که نویسندگان آن، یعنی مارتین جی. ترنر (Martin J. Turner)، مارک وی. جونز (Marc V. Jones) و اندرو جی. وود (Andrew G. Wood) بااستفاده از سال‌ها تجربه‌ی خود در این حوزه، به این نتیجه رسیده‌اند که هیچگونه پاسخ قطعی برای این پرسش بنیادین وجود نداشته و همه‌چیز به شرایط بستگی دارد.

معرفی و دانلود کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش

به عقیده‌ی کارشناسان این حوزه، فرد متخصص باید با الگویی به موقعیت نزدیک شود که قادر به رسیدگی به هر یک یا همه‌ی جنبه‌های مهم ذکرشده باشد. و تنها شیوه‌ای که این الگوها را ارائه می‌دهد، سنت روان‌درمانی رفتاری شناختی است. کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش شامل شواهدی پیشرفته در مورد تئوری و عمل CBTها در ورزش می‌شود که توسط استادان دانشگاهی این حوزه در ده فصل به رشته‌ی تحریر درآمده است. عناوین این فصل‌ها مواردی چون «درمان شناختی رفتاری (CBT)»، «درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)»، «شفقت درمانی (CFT)»، «شناخت درمانی (CT)»، و «درمان عقلانی هیجانی رفتاری (REBT)» را شامل می‌شوند و اطلاعات کلیدی تاریخی و نظری در مورد CBTها و جزئیات پیچیده در مورد نحوه‌ی اعمال طیف وسیعی از CBTها در دنیای واقعی ورزش را ارائه می‌دهند. همچنین، در هر فصل از کتاب، نویسندگان ادبیات تاریخی و معاصر را پوشش می‌دهند و یک مطالعه‌ی موردی کاربردی اما فرضی را ارائه می‌کنند که جزئیات نحوه‌ی استفاده از این رویکرد را در ورزش توضیح می‌دهد.

انتشارات ویراست کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش را با ترجمه‌ی فارسی دکتر بهروز عبدلی، دکتر ابراهیم متشرعی و دکتر امیر دانا منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای کسانی که به نظریه و تمرین روان‌شناسی ورزشی علاقه داشته و به‌ویژه کسانی که مایل‌اند در مورد نحوه‌ی به‌کارگیری روش CBT برای ورزشکاران بیشتر بیاموزند،‌ مناسب است.

در بخشی از کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش می‌خوانیم

شناختی-رفتاری در این رویکرد چیست؟ به زبان ساده، اتخاذ یک رویکرد شناختی-رفتاری به این معنی است که می‌دانید بین شناخت، هیجانات و رفتار ارتباط وجود دارد. این رابطه به گونه‌ای است که تغییر در یک عنصر (مثلاً شناخت) می‌تواند منجر به تغییر عناصر دیگر (مثلاً هیجانات و رفتار) شود. هنگام تلاش برای درک مکانیسم‌هایی که از طریق آن عملکرد و به‌طورکلی، بهزیستی در ورزش تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، اغلب از ما خواسته می‌شود که رویکردی چندلایه و چندمتغیره برای ارزیابی داشته باشیم و اغلب راه‌حل‌های چندوجهی و التقاطی را به کار ببریم. اغلب، مفسران در مورد CBT تأکید زیادی بر بخش شناختی دارند و بنابراین گفتگو در مورد CBTها می‌تواند بسیار ساده و تک‌بعدی باشد. در عمل، اکثر CBTها استفاده از اصلاحات شناختی، هیجانی و رفتاری را به‌عنوان ابزاری برای کاهش بدکارکردی (و ارتقای عملکرد) و تسهیل پیگیری سالم ورزش و اهداف معنادار زندگی ترویج می‌کنند. این سنت شناختی-رفتاری گسترده در درون انواع CBTها تدوین شده که هرکدام موقعیت خاص خود را درمورد ریشه‌های رنج و رضایت انسان دارند و بنابراین هرکدام مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از راه‌حل‌های بالقوه را ارائه می‌دهند. اصول اصلی و پیشینه‌ی CBT توسط جیمز کولارد در اوایل این کتاب پوشش داده شده است، که بسیار بهتر از این مقدمه‌ی کوتاه است. اما همین کافی است که بگوییم CBT یک اصطلاح گسترده برای خانواده‌ای از درمان‌ها است و به‌این‌ترتیب وقتی از CBT صحبت می‌کنیم، در واقع به معنای CBT‌ها است. یا همان‌طور که کو (2019) بیان می‌کند، CBT نباید به‌عنوان یک رویکرد منحصربه‌فرد در نظر گرفته شود. در عوض، CBT نشان‌دهنده‌ی حجم وسیعی از مداخلات مرتبط بوده که از یک رویکرد درمانی با عناصر مشترک بهره می‌برد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
تقدیر و تشکر
مشارکت‌کنندگان
معرفی: مقدمه‌ای بر کاربرد رویکردهای درمانی شناختی رفتاری در ورزش
1: درمان شناختی رفتاری (CBT)
2: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
3: شفقت درمانی (CFT)
4: شناخت درمانی (CT)
5: درمان عقلانی هیجانی رفتاری (REBT)
6: طرح‌واره درمانی (ST)
7: ایمن‌سازی در مقابل استرس (SIT)
8: روان‌شناسی ورزشی شناختی-رفتاری پویا
9: تفسیر کوتاه ویراستار در مورد فصل روان‌شناسی ورزشی شناختی رفتاری پویا: اتخاذ یک رویکرد چندوجهی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش
نویسنده، ،
مترجمامیر دانا، ابراهیم متشرعی، بهروز عبدلی
ناشر چاپینشر ویراست
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات279
زبانفارسی
شابک978-622-349-104-7
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش

برای دریافت کتاب کاربرد رویکردهای درمان شناختی رفتاری در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.