معرفی و دانلود کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده

عکس جلد کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده
قیمت:
۶۴۵۰۰ ۴۵,۱۵۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده

فعالیت ورزشی با افزایش سوخت‌وساز انرژی در بدن همراه است. در این بین، برقراری تعادل بین سوخت‌وساز و فعالیت ورزشی‌ اهمیت ویژه دارد و اینجاست که علم بیوشیمی ورزشی وارد می‌شود. کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده نوشته‌ی آنتونی سی. هاکنی چگونگی سوخت‌وساز انرژی را در بدن مطالعه می‌کند و مباحث مرتبط با آن را شرح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده

بیوشیمی ورزشی یکی از علوم میان‌رشته‌ای است که در آن شیمی زیستی و علوم ورزشی با هم ارتباط پیدا می‌کنند. متخصصانی که در این حوزه وارد می‌شوند، بدون دانستن مبانی علم زیست شیمی به‌سختی می‌توانند به درک درستی از تغییرات سلولی و مولکولی در پاسخ به فعالیت ورزشی دست یابند. به این منظور، آنتونی سی. هاکنی (Anthony C Hackney) در کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده (Exercise, sport, and bioanalytical chemistry: principles and practice) این مفاهیم را ساده و روان توضیح می‌دهد.

نویسنده در فصل اول درباره‌ی تولید انرژی شیمیایی از راه واکنش‌های زیست‌شیمیایی توضیح می‌دهد. سپس در فصل‌های بعد به سوخت‌وساز انرژی هنگام ورزش و فعالیت بدنی می‌پردازد. انرژی شیمیایی موجود در غذا هنگام سوخت‌وساز بدن به ATP تبدیل می‌شود. در بین غذاها، کربوهیدرات‌ها مسیر اصلی تولید ATP هستند که در فصل دوم به طور مفصل درباره‌ی‌ آن توضیح داده می‌شود. در این بین، سازوکارهای فیزیولوژیایی وجود دارند که سوخت‌وساز انرژی را کنترل می‌کنند. این سازوکارها شامل دو بخش مرکزی و محیطی می‌شوند که به نوبه‌ی خود به انواع دیگری تقسیم می‌شوند. نویسندگان در فصل سوم سازوکارهای مرکزی و محیطی کنترل‌کننده‌ی سوخت‌وساز را تشریح می‌کنند.

فصل چهارم کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده به سنجش انرژی هزینه‌ای می‌پردازد که مبنایی برای مطالعه‌ی فیزیولوژی و تغذیه‌ی ورزشکار به شمار می‌رود. در این فصل، ارزیابی به دو روش تحلیل آزمایشگاهی و برآوردهای میدانی توضیح داده می‌شود. در فصل پنجم، مبحث انرژی هزینه‌ای ادامه می‌یابد و نویسنده جنبه‌هایی را بیان می‌کند که با فعالیت‌های بدنی زندگی روزانه و فعالیت‌های ورزشی ارتباط دارد.

نویسنده در فصل شش درباره‌ی معادله‌ی تعادل انرژی توضیح می‌دهد تا نشان دهد که وزن بدن چگونه باتوجه‌به انرژی دریافتی و انرژی هزینه‌ای تغییر می‌کند. در فصل هفتم از کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده، اصول صحیح تمرین فعالیت ورزشی مطرح می‌شود تا سازگاری مطلوب ایجاد شود و خطر آسیب یا دیگر پیامدهای منفی سلامتی به حداقل برسد. سرانجام در فصل هشتم به داروهای مکمل و خوراکی پرداخته می‌شود که عملکرد را افزایش یا وزن را کاهش می‌دهند. نویسنده این کتاب را با بحث درباره‌ی لزوم فعالیت ورزشی منظم و آینده‌ی پژوهش‌های علمی در فعالیت‌های ورزشی جمع‌بندی می‌کند.

در میان کتاب‌هایی که با موضوع بیوشیمی ورزشی نوشته شده‌اند، برخی کتاب‌ها در سطح مقدماتی و برخی در سطح پیشرفته هستند. کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده حد میانه را گرفته است. این کتاب از طرفی مباحثی برای متخصصان دارد و از طرف دیگر، به غیرمتخصصان اجازه می‌دهد تا مبانی علم شیمی زیستی و ارتباط آن را با علوم ورزشی متوجه شوند. این کتاب را انتشارات تخصصی حتمی با ترجمه‌ی فرهاد دریانوش، سید مسلم اسدپور و محمد شرافتی مقدم منتشر کرده است.

کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان، استادان و متخصصان رشته‌ی تربیت بدنی و علوم ورزشی که در زمینه‌ی بیوشیمی ورزشی مطالعه می‌کنند، مفید است.

در بخشی از کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده می‌خوانیم

هموستاز حفظ تعادل و پایداری محیط داخلی بدن در مواجهه با چالش‌های مختل‌کننده خارجی یا داخلی است. بدن، پیوسته می‌کوشد هموستاز را حفظ کنند. زمانی که انرژی تولیدی باید زیاد شود - برای مثال هنگام فعالیت‌های ورزشی - درون‌دادهای حسی روانه مغز، باعث افزایش برون داد روانه بافت‌ها و اندام‌ها سمپاتیکی می‌شود (برای مثال درون‌داد، پیام‌های آوران، برون‌داد، پاسخ‌های حرکتی). این درون‌دادهای حسی آگاهانه یا ناآگاهانه‌اند و نشانه تغییر کردن هموستاز به شمار می‌روند. سازوکارهای رویدادهای حسی و حرکتی ANS که پاسخ را شناسایی می‌کنند، فوق‌العاده سریع‌اند و تغییرات سوخت‌وساز را خیلی سریع تولید می‌کنند. عامل پیام‌رسانی زیرشاخه سمپاتیکی، میانجی عصبی (نوروترانسیمتر) نوراپی نفرین است (در بریتانیا به آن نورآدرنالین می‌گویند.) هورمون اپی نفرین مربوطه (آدرنالین)، همان آثار فیزیولوژیایی را دارد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: انرژی و انرژی سوخت‌وساز
فصل دوم: سوخت‌وساز انرژی درشت‌مغزی‌ها هنگام فعالیت ورزشی
فصل سوم: تنظیم سوخت‌وساز انرژی هنگام فعالیت ورزشی
فصل چهارم: روش‌های سنجش انرژی هزینه‌ای
فصل پنجم: انرژی هزینه‌ای استراحتی و هنگام انواع گوناگون فعالیت بدنی
فصل ششم: ذخیره‌سازی، هزینه کردن و استفاده از انرژی: عناصر و عوامل تأثیرگذار
فصل هفتم: تمرین فعالیت ورزشی و سازگاری‌های سوخت‌وسازی
فصل هشتم: مواد دارویی و غذایی ویژه افزایش عملکرد یا کاهش وزن
فصل نهم: نکته پایانی: چرا باید فعالیت ورزشی انجام دهیم؟
فصل دهم: آینده پژوهش‌های علمی در فعالیت ورزشی و ورزش و نقش شیمی زیستی تحلیلی در آن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده
نویسنده
مترجمفرهاد دریانوش، سید مسلم اسدپور، محمد شرافتی مقدم
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات121
زبانفارسی
شابک978-600-355-158-9
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
۶۴۵۰۰ ۴۵,۱۵۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده

برای دریافت کتاب بیوشیمی ورزشی به زبان ساده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.