معرفی و دانلود کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی: نقش بدن در طراحی معماری

عکس جلد کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی: نقش بدن در طراحی معماری
قیمت:
۲۸,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی: نقش بدن در طراحی معماری

ریتو بات، استاد تاریخ و معماری، مجموعه‌ی مقالات نظریه‌پردازان مختلف را در کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی گردآوری کرده تا زیبایی‌شناسی را با محوریت بدن انسان در زندگی روزمره‌ مورد کاوش قرار بدهد. این مجموعه مقالات به آموزه‌ها و نظریات گوناگونی می‌پردازند و ارتباط میان بدن، ذهن، طراحی و زیبایی‌شناسی را به مطالعه می‌گذارند.

درباره‌ی کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی

‌همه دوست دارند در خانه‌ای زیبا زندگی کنند، اتاقشان را بنا بر سلیقه‌ی خودشان بچینند، باغچه‌های پرگل و زیبا داشته باشند و پنجره‌هایشان به جای ساختمان‌های سیمانی و بی‌روح، رو به چشم‌اندازهای زیبا باز شود. خیلی‌ها برای عزیزانشان یک سفره‌ی دلپذیر می‌چینند یا هدیه‌ها را به بسته‌بندی و تزئینات زیبا مزین می‌کنند. تمام این‌ها از مصادیق زیبایی‌شناسی در زندگی روزمره‌ی ما محسوب می‌شوند که اگر ساختار اجتماعی فعلی اجازه بدهد، همه خواستار آن هستند. زیبایی‌شناسی تنها به کتاب‌های نظری یا آثار هنری محدود نمی‌شود و کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی (Rethinking Aesthetics: The Role of Body in Design) نوشته‌ی جمعی از نویسندگان و با تنظیم و تصحیح ریتو بات (Ritu Bhatt) به قصد نشان دادن ردپای زیبایی‌شناسی در زندگی هرروزه گردآوری و تدوین شده است.

زیبایی‌شناسی نخستین بار در قرن هجدهم به‌عنوان علم، اما با عنوان دانش معرفت حسی، شناخته شده و در آن زمان حوزه‌ای جدا از تجربیات بشری بوده است. این دانش زیبایی‌شناسی را به تجربه‌ی هنری محدود می‌کرد. شاید بتوان گفت کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی اولین اثری است که معماری، فلسفه و زیبایی‌شناسی را با هم پیوند داده تا رابطه‌ی میان بدن و طراحی را مورد کندوکاو قرار بدهد. گردآورنده با تکیه بر تحولات نظری فراوانی که در حوزه‌های پدیدارشناسی، فلسفه، عصب‌شناسی و... رخ داده است، ارتباطات میان زیبایی‌شناسی و زندگی هرروزه‌ی انسان‌ها را به بررسی می‌گذارد و نشان می‌دهد که این مفهوم چه تاثیراتی بر ما دارد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی

ساختار کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی در دو بخش و هفت فصل نوشته شده است و مقالات مختلفی از نظریه‌پردازان حوزه‌های معماری، هنر، فلسفه و محیط زیست را در بر می‌گیرد. مجموعه مقالات گردآوری شده در کتاب حاضر کوشش دارند روایت‌های کلان زیبایی‌شناسی را کنار بگذارند، این مفهوم را در زندگی روزمره پی بگیرند و پیوند جدانشدنی آن را با بدن و ذهن انسان نشان بدهند. به این ترتیب، اهداف اصلی اثر حاضر اول پیگیری گفتمان‌های زیبایی‌شناسی در معماری است و دوم بازاندیشی در این گفتمان‌ها با محوریت بدن انسان. بخش اول کتاب ارتباط میان ما و محیط روزمره را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش دوم به درک جسمانی زیبایی‌شناسی می‌پردازد و نشان می‌دهد که واکنش‌های ما به زیبایی صرفا کارکردهای ذهنی و شناختی نیستند. در این بخش مفاهیم فلسفی شرقی و غربی، از آموزه‌های بودا تا رویکردهای اگزیستانسیالیستی تشریح می‌شوند و نظریات نحو فضایی و طراحی ساختمان‌ها و اشیا مورد بحث قرار می‌گیرند.

کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی را رضا علی‌پور به فارسی برگردانده و نشر پله با همکاری انتشارات کتاب سرای نیک ذیل مجموعه‌ی زیبایی و رهایی روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است. شما آن را با صدای شهره روحی می‌شنوید.

در نکوداشت کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

  • ریتو بات بلندآوازه‌ترین نام‌های حوزه‌ی فلسفه‌ی زیبایی شناسی را در اثر حاضر گردآوری کرده است. او در این کتاب رشته‌های معماری و زیبایی‌شناسی را در کنار هم بررسی می‌کند و به بازنگری بدن در طراحی معماری می‌پردازد. (نشریه‌ی فلسفه‌ی معماری)

کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در رابطه با مفهوم زیبایی‌شناسی کنجکاو هستید یا به حوزه‌های فلسفه، معماری و طراحی علاقه دارید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی: نقش بدن در طراحی معماری می‌شنویم

ساختمان‌ها کارکردی کاربردی و به عنوان سرپناهی برای فعالیت انسان‌ها دارند و هر گاه به منظور دیگری به کار روند، به عنوان نمادی حاوی معنا شمرده می‌شوند. میان استفاده از یک ساختمان و ستایش زیباشناسانه‌ی آن تفاوت وجود دارد: هنگامی که ما از ساختمان استفاده می‌کنیم، بر ویژگی‌های کاربردی آن تمرکز داریم؛ زمانی که زیباشناسانه آن را تجربه می‌کنیم، بر کیفیات هنری آن متمرکز هستیم. این بدین معنا نیست که ویژگی‌های کاربردی ساختمان بر ارزیابی زیباشناسانه‌ی ما از آن بی‌تأثیر است، بلکه به معنای این است که می‌توانیم ساختمان‌ها را از جهات گوناگونی بررسی کنیم. می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و نیز آن‌ها را همچون آثار هنری یا معماری در نظر آوریم. یعنی یک اثر معماری علاوه بر کارکردهای کاربردی و عملی، کارکردی زیباشناسانه نیز دارند. بنابراین هنگامی که سازه‌ها به عنوان هنر در نظر گرفته می‌شوند، معماری است؛ در غیر این صورت، تنها یک ساختمان است. همان ساختمان را می‌توان گاه ساختمان و گاه اثر معماری برشمرد. خانه‌های سقف شیبدار که اولین خانه‌های نیوانگلند در آمریکا بودند، کاربرد اصلی‌شان تأمین سرپناه بود و امروزه به عنوان نمونه‌های هنری معماری استعماری آمریکا برشمرده می‌شوند؛ مانند آنچه در مورد ماسی‌ها، خانه‌های روستایی کاتالان، اتفاق افتاده است. این تغییر در بردارنده‌ی این مفهوم است که هر ساختمانی می‌تواند نوعی اثر معماری باشد، همان گونه که هر شیئی می‌تواند اثر هنری باشد. به عبارت دیگر، هنر می‌تواند همه جا باشد، از این رو نیازی به جاودانه بودن وضعیت هنر یا معماری نیست، بلکه این وضعیت بستگی به کاربردهای آن به عنوان یک نماد در زمانی معین دارد. به همین منظور دلیلی وجود ندارد که به دنبال معیاری برای تمایز ساختمان‌های ساده از معماری باشیم؛ زیرا هر ساختمانی می‌تواند همزمان هر دوی آن‌ها باشد؛ بنابراین این پرسش هوشمندانه نیست که معماری چیست؟ و به جای آن باید بپرسیم ساختمان چه هنگامی معماری است؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی کتاب
5 دقیقه
سخن دبیر مجموعه
16 دقیقه
مقدمه- قسمت اول
14 دقیقه
مقدمه- قسمت دوم
6 دقیقه
بخش اول: نقش پاسخ زیبایی‌شناسی در زندگی روزمره، یک: از ساختمان تا معماری- قسمت اول
20 دقیقه
یک- قسمت دوم
12 دقیقه
یک- قسمت سوم
17 دقیقه
یک- قسمت چهارم
18 دقیقه
دو: نفس توسعه‌یافته- قسمت اول
18 دقیقه
دو- قسمت دوم
9 دقیقه
دو- قسمت سوم
13 دقیقه
دو- قسمت چهارم
18 دقیقه
دو- قسمت پنجم
18 دقیقه
دو- قسمت ششم
7 دقیقه
دو- قسمت هفتم
14 دقیقه
بخش دوم: وجوه پاسخ زیبایی‌شناختی، سه: تن‌آگاهی و زیبایی‌شناسی- قسمت اول
23 دقیقه
سه- قسمت دوم
6 دقیقه
سه- قسمت سوم
21 دقیقه
چهار: بعد اخلاقی زیبایی‌شناسی ژاپنی- قسمت اول
19 دقیقه
چهار- قسمت دوم
18 دقیقه
چهار- قسمت سوم
11 دقیقه
پنج: بهره‌وری‌های جدید از دانش سنتی- قسمت اول
19 دقیقه
پنج- قسمت دوم
14 دقیقه
پنج- قسمت سوم
17 دقیقه
پنج- قسمت چهارم
14 دقیقه
شش: تجسدیافتگی محیطی، مرلو پونتی، و نظریه نحو- قسمت اول
13 دقیقه
شش- قسمت دوم
18 دقیقه
هفت: بوم‌شناسی ذهنی و هستی‌گرا- قسمت اول
23 دقیقه
هفت- قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی: نقش بدن در طراحی معماری
نویسنده، ، ، ، ، ،
مترجمرضا علی پور
راویشهره روحی
ناشر چاپیانتشارات پله
ناشر صوتیانتشارات کتابسرای نیک
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه هنر، کتاب‌های معماری سنتی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی

برای دریافت کتاب صوتی بازاندیشی در زیبایی شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.