معرفی و دانلود کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا

عکس جلد کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا
قیمت:
۱۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا

با ورود نظریه جنجال‌برانگیز بیگ بنگ، جهان ادیان و الهیات به کدام سمت‌وسو خواهد رفت؟ جانر تاسلامان محقق دنیای علم در اثر ویژه‌ی خود کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا سعی می‌کند به این سوال پرمناقشه پاسخ دهد. او همچنین در این پژوهش منحصر‌به‌فرد قصد دارد درستی یا غلط بودن این تئوری را به‌ویژه از دیدگاه باورمندان به وجود خدا بررسی کند و درنهایت به یک نتیجه‌گیری منطقی میان خلقت هوشمندانه یا آفرینش تصادفی برسد.

درباره‌‌ی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا

پژوهش‌گر پرسابقه‌ی دنیای علوم و ادیان، دکتر جانر تاسلامان (Caner Taslaman)، در اثر خواندنی خود، کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا (The Big Bang Philosophy and God) یافته‌ها و نظریات دانشمندان دنیای اخترشناسی را از زیر ذره‌بین باورمندان به ادیان الهی تماشا می‌کند و به دنبال وجه اشتراکی برای برقراری پیوند میان دو وادی علم و الهیات می‌گردد. او همچنین تلاش می‌کند تا به مجموعه‌ای از پرسش‌های فلسفی درباره‌ی این نظریه پاسخ دهد و برای بررسی این مقوله، عینک دلیل و برهان بر چشم بگذارد.

اما ایده‌ی اولیه‌ی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، از کجا شکل می‌گیرد؟ درست در سال‌های میانی قرن بیستم میلادی بود که با به میان آمدن یک تئوری تازه در دنیای فیزیک و اخترشناسی، جهان علوم با انفجار بزرگی رو‌به‌رو شد. تئوری بیگ‌بنگ یا همان انفجار بزرگ خیلی سریع تیتر اصلی خبر‌های سراسر دنیا را به خود اختصاص داد؛ نظریه‌ای که سرمنشأ و آغاز هستی را به یک انفجار کیهانی در میلیون‌ها سال نوری گذشته نسبت می‌داد. اما چالش و اختلاف بزرگ در نظریه‌ی بیگ بنگ از جایی شروع می‌شد که با پذیرش چنین دیدگاهی و با قبول کردن این که سرآغاز آفرینش از یک انفجار کیهانی شکل گرفته، به‌ظاهر بسیاری از باور‌ها و اعتقادات کهن نسبت به وجود خداوند زیر سوال می‌رفت.

معرفی و دانلود کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا

نویسنده‌ی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، تلاش می‌کند تا مبانی نظریه‌ی انفجار بزرگ را باردیگر از ابتدا شرح دهد و جزئیات آن را مرحله‌به‌مرحله با دلایل منظقی و دیدگاه عقلانی بسنجد. او از طرف دیگر و با همین روش، عقاید باورمندان به وجود خدا را بررسی می‌کند و درنهایت این دو مسیر تحقیقاتی را در فضای قیاس با یک‌دیگر قرار می‌دهد. هدف نویسنده‌ی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، از این سلسله‌ی تحقیقات، صحت‌سنجی میان تئوری بیگ‌بنگ و معتقدان به وجود خداوند و پی بردن به وجوه اشتراک و افتراق میان این دو دیدگاه است.

از روزی که تئوری بیگ‌بنگ بر سر زبان‌ها افتاد مختصصین بسیاری در حوزه‌ی ادیان و الهیات ترجیح دادند تا به جای صحبت از انفجار بزرگ و تطبیق آن با مبانی عقیدتی، از چنین مباحثه‌ای دوری کنند و داده‌ها و یافته‌های جهان علوم را در حوزه‌ی باور‌های مذهبی وارد نکنند. جانر تاسلامان نگارنده‌ی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، در اثر خود با چنین رویکری موافقت نمی‌کند. او معتقد است که با داشتن نگرش تطبیقی و مقایسه‌ای میان حوزه‌ها و دیدگاه‌های مختلف و ازجمله نظریات علمی با حوزه‌ی ادبیان و الهیان، می‌توان بستری برای دوستی و اتحاد بیشتر میان یافته‌های علمی و باور‌های الهی شکل داد، حتی با کمک گرفتن از قراین و شواهد علمی، به نگرشی تازه در اثبات باور‌های دینی دست پیدا کرد. به عبارتی نویسنده‌ی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، پذیرش دیدگاه‌های علمی را لزوماً در تضاد و تناقص با باور‌های الهی نمی‌داند و بلکه معتقد است درنهایت ریشه‌ی تمامی علوم در راستای اثبات سرمنشأ خلقت یعنی خداوند حرکت می‌کنند.

دکتر جانر تاسلامان، از پژوهشگران شناخته‌شده در حوزه‌ی فلسفه و ادیان در کشور ترکیه است. او بخش زیادی از فعالیت حرفه‌ای را به مباحث میان‌رشته‌ای در وادی فیزیک و الهیات اختصاص داده و علاوه‌بر نظریه‌ی بیگ‌بنگ، بر روی دیگر تئوری‌های بحث‌برانگیز جهان علم ازجمله نظریه‌ی تکامل نیز تحقیقات مفصلی انجام داده. او همچنین در اثر ویژه‌ی خود یعنی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، از مباحث جذاب دیگری مثل شواهد و نگاه منتقدین و مخالفین نظریه‌ی بیگ بنگ، برهان ازلیت خدا و ماده و همچنین رویکرد ندانم‌گرایی صحبت می‌کند. این کتاب اولین‌بار در سال 2006 به انتشار درآمد. ترجمه‌ی نسخه‌ی فارسی کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا، را رامین کریمی برعهده داشته و انتشارات سایلاو آن را به دست علاقه‌مندان می‌رساند.

کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب پرفایده را به علاقه‌مندان به وادی علم و ادیان و مباحث میان‌رشته‌ای در حوزه‌ی الهیات توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا می‌خوانیم

پس از مطرح شدن الگوی بطلمیوس، این الگو بیش از 1500 سال از سوی جمعیت‌های بسیاری و در رأس آن جوامع مسیحی طرفدار پیدا کرد و به عنوان اساس نجوم‌شناسی شناخته شد. بله، بیش از 1500 سال! به دلیل تأیید درستی این نظریه‌ی نجوم‌شناسی از سوی کلیسا، این الگو به منزله‌ی دیدگاه رسمی مسیحیت پذیرفته شد؛ تا جایی که مخالفت با تصمیم کلیسا در این مورد، مصداق بارز مخالفت با خدا قلمداد می‌شد. از همین رو، الگوی جهان بطلمیوس و ارسطو- به اندازه‌ای که حتی از تصور خود آن‌ها هم خارج بود- مورد پذیرش عموم قرار گرفت. به ارسطو و بطلمیوس لقب عزیز اعطا شد و افکارشان رنگ و بوی تقدس به خود گرفت.

نابودی این نظام با کوپرنیک (1543-1473) آغاز شد. وی نظریه خورشید مرکزی را پایه‌گذاری کرد و از تناسب الگوی خود با جهان قابل مشاهده سخن گفت. این اعتراض که در برابر الگوی حاکم هزارساله‌ی بطلمیوس مطرح می‌شد، در ابتدا، کلیسا را به تکاپو وانداشت اما بعدها، کلیسای کاتولیک، لوتر و کالوین به شدت به مخالفت با آن برخاستند. بر اساس دیدگاه آن‌ها، هیچ تردیدی در خصوص نظام زمین‌مرکزی جایز نبود که اگر نظریه خورشید مرکزی درست می‌بود، کلیسا و افرادی که کلیسا به آن‌ها لقب عزیز عطا کرده بود؛ همگی در اشتباه بودند. بعدها، این اعتراض جدی به اشتباه بزرگ کلیسا یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری لائیسم قلمداد شد. اگر دانش و تصمیمات کلیسا این چنین به نقد کشیده نمی‌شد، بی‌تردید تحولات منتسب به لائیسم و سکولاریسم هم، هرگز به وقوع نمی‌پیوست.

تعمیم مطلق و بی‌چون و چرای دیدگاه‌های مقدس کلیسا (به خصوص دیدگاه‌های ارسطو) و راهبری نظام آموزشی تحت کنترل کلیسا بر پایه‌ی این دیدگاه‌ها، از دلایل اصلی احساس نیاز به این تحولات بود. کنترل علم از سوی کلیسا، باعث و بانی محکومیت صدها ساله‌ی تمام دنیای غرب به اشتباهات فاحش فیزیک ارسطو و تقدیس این فیزیک بسان وحی الهی بود. بعدها آسیب‌های به بار آمده از این وضع، تکیه‌گاه شکل‌گیری لائیسم و سکولاریسم شد.

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسنده
مقدمه‌ی مؤلف برای خواننده‌ی ایرانی
بخش اول: تاریخچه پیش از تولد نظریه‌ی انفجار بزرگ
فصل اول: تاریخ فلسفه و ادیان پیش از بیگ‌بنگ
فصل دوم: تاریخ علم پیش از طرح نظریه بیگ‌بنگ
بخش دوم: نظریه‌ی انفجار بزرگ و علم
فصل سوم: شواهد اصلی نظریه‌ی بیگ‌بنگ
فصل چهارم: شواهد غیرمستقیم در حمایت از بیگ‌بنگ
فصل پنجم: بررسی مدل‌های علمی جایگزین بیگ‌بنگ
بخش سوم: بیگ‌بنگ، تاریخ فلسفه را به محکمه می‌کشاند
فصل ششم: بررسی دیدگاه پذیرش ازلی ماده و انکار خدا در پرتو بیگ‌بنگ
فصل هفتم: دیدگاه پذیرش ازلی هم ماده و هم خدا در پرتو بیگ‌بنگ
فصل هشتم: رویکرد آگنوستیک (لاادری‌گرایانه)
فصل نهم: دیدگاه پذیرنده وجود خدا و خلقت ماده در پرتو بیگ‌بنگ
فصل دهم: برهان طراحی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا
نویسنده
مترجمرامین کریمی
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-622-95915-7-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا

برای دریافت کتاب بیگ بنگ، فلسفه و خدا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.