معرفی و دانلود کتاب اصل بنیاد

عکس جلد کتاب اصل بنیاد
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اصل بنیاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصل بنیاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصل بنیاد

کتاب اصل بنیاد، یکی از مهم‌ترین آثار فیلسوف مشهور، مارتین هایدگر است که از متن درس‌گفتارهای او در نیم‌سال 1955 و 1956 در دانشگاه فرایبورگ و یک سخنرانی در همان سال، نوشته شده است. در این کتاب هایدگر به مسئله‌ی همیشگی خود، هستی می‌پردازد، ولی این بار از منظر اصل بنیادِ فیلسوف مشهور، گوتفریت لایبنیتس به هستی می‌نگرد و با جمله‌ی پیچیده‌ی «نه چیزی هست بدون بنیاد» آغاز به فلسفیدن می‌کند.

درباره‌ی کتاب اصل بنیاد

مارتین هایدگر (Martin Heidegger)، یکی از مشهورترین فیلسوفان آلمانی است که به تفکر در باب هستی مشهور است. او در طول دهه‌ها تفکر خود، از مناظر مختلف به هستی، که شاید مهم‌ترین و عمیق‌ترین مسئله‌ی انسان است پرداخته. این فیلسوف برجسته در کتاب‌های مختلف خود، از فلسفه‌ی فیلسوفان پیش از خود کمک می‌گیرد تا مسئله‌ی هستی را واکاوی کند و به معنایی عمیق‌تر دست یابد. هایدگر در کتاب اصل بنیاد (Satz vom Grund)، نیز مسیر جدیدی برای فلسفیدن در باب هستی یافته است: اصل بنیاد.

اصل بنیاد، یکی از بخش‌های مهم فلسفه‌ی لایبنیتس، فیلسوف دیگر آلمانی است که به صورت ساده می‌گوید، هر چیز، برای موجود بودن و هستی یافتن، باید بنیادی داشته باشد. یعنی اگر چیزی هست، جهتی برای بودن آن وجود دارد و هیچ چیز بدون جهت نیست. هایدگر، این اصل و مفهوم را از لایبنیتس می‌گیرد و طی سیزده جلسه درس‌گفتار، برای درک بهتر هستی به کار می‌برد. او در این راه، از زبان آلمانی، یونانی و لاتین کمک می‌گیرد تا به فهمی عمیق‌تر از معنای اصل «هر چیزی بنیادی دارد» برسد که در فارسی به جمله‌ی عجیب «نه چیزی هست بدون بنیاد» بدل می‌شود. جمله‌ای که نشان می‌دهد، اصل بنیاد چیزی جز هستی نیست.

معرفی و دانلود کتاب اصل بنیاد

در ادامه‌ی بحث، او به تفکرات فیلسوفان دیگر نظیر ارسطو و کانت و اندیشمندانی مانند سیسمون، هامان، گوته و موتسارت مراجعه می‌کند و بحث خود را با برداشت نکاتی از فلسفه و اندیشه‌ی هر کدام بسط می‌دهد تا بتواند هستی را به وسیله‌ی اصل بنیاد تحلیل کند. فلسفه‌ی او، نه برای تفکر صرف، بلکه برای اندیشیدن در باب هستی و وضعیت کنونی انسان در جهانی رو به فروپاشی است. این بحث درباره‌ی هستیِ هر چیز است؛ خواه بمب هسته‌ای باشد، فقر باشد یا هنر.

ترجمه‌ی کتاب اصل بنیاد، به علت مبنای زبان‌شناسانه‌ی درس‌گفتارها و تکیه بر زبان‌های آلمانی، یونانی و لاتین، کاری بسیار دشوار بوده است که طالب جابری، آن را با حوصله‌ای ستودنی انجام داده و با پانویس‌هایی مفصل، در هر کجا که لازم است، ذهن خواننده را با نکات تکمیلی و توضیحات اضافی باز و آماده ی یادگیری می‌کند. در انتهای کتاب اصل بنیاد نیز یک واژه‌نامه‌ی فارسی، انگلیسی، آلمانی وجود دارد که می‌تواند به درک بهتر مخاطب از کلمات کمک کند. سخنرانی انتهای کتاب، که در سال 1956 ایراد شده است، محتوای درس‌گفتارهای ارائه شده را به‌صورت کامل، جامع و درعین‌حال خلاصه، ارائه می‌دهد و جمع‌بندی خوبی به حساب می‌آید. کتاب اصل بنیاد را انتشارات ققنوس به چاپ رسانده است.

در نکوداشت‌ کتاب اصل بنیاد

  • مارتین هایدگر با شروع از اصل دلیل کافیِ لایبنیتس، به رابطه‌ی میان فلسفه‌ی مدرن، فلسفه‌ی باستان و شعر و تفکر می‌پردازد. (Choice)

کتاب اصل بنیاد برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب اصل بنیاد برای علاقه‌مندان به فلسفه‌ی هایدگر خواندنی است. برای درک بهتر کتاب، آشنایی با مفاهیم پایه‌ی فلسفه الزامی است.

در بخشی از کتاب اصل بنیاد می‌خوانیم

اما آنچه اصل بنیاد وضع می‌کند و نحوه‌ی وضع آن، به عبارت دقیق‌تر طریقی که این اصل یک اصل است [یا این گزاره یک گزاره است]، با هیچ اصل [یا گزاره‌ی] دیگری قابل مقایسه نیست. ما چنین ادعایی داریم. اگر این ادعا صادق باشد، آنگاه با این ابهام روبه رو خواهیم شد که آیا اصل بنیاد اساساً به معنایی که جملات را به لحاظ دستوری می‌فهمیم یک گزاره است. شاید آنچه این اصل می‌گوید و نحوه‌ی گفتنش ما را به شیوه‌ی سخن گفتنی کاملاً متفاوت وارد کند. بنابراین در نخستین تلاش‌های کورمال خود برای بحث از اصل بنیاد باید با وضوح بیشتری به ویژگی‌های خاص آن توجه کنیم، حتی اگر به صورت خام. در این باره پیش‌تر گفتیم که اصل بنیاد صرف یک تخمین نیست، همچنین قاعده‌ای استثناپذیر را نیز بیان نمی‌کند. چیزی که این اصل بیان می‌کند، ضرورتاً چنان است که هست: هر هستنده‌ای و [به عبارتی] همه‌ی هستنده‌ها ضرورتاً بنیادی دارند. این اصل چیزی را بیان می‌کند که گریزی از آن نیست. این اصل چیزی نامشروط را بیان می‌کند. به زبان ساده‌تر این اصل امری بنیادی را بیان می‌کند. اصل بنیاد یک اصل بنیادی است. شاید بتوان به چیزی بیش از این حکم کرد و گفت: اصل بنیاد اصل بنیادی تمام اصول بنیادی است. این اشاره با نیرویی که کمتر بدان توجه می‌کنیم ما را به سوی امر رازآمیزی هدایت می‌کند که خود را در این اصل و آنچه این اصل می‌گوید بروز می‌دهد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصل بنیاد
نویسنده
مترجمطالب جابری
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات241
زبانفارسی
شابک978-600-278-357-8
موضوع کتابکتاب‌های هستی شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اصل بنیاد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اصل بنیاد

برای دریافت کتاب اصل بنیاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.