معرفی و دانلود کتاب پرخوری عصبی (بولیما)

عکس جلد کتاب پرخوری عصبی (بولیما)
قیمت:
۳۴,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پرخوری عصبی (بولیما) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پرخوری عصبی (بولیما) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پرخوری عصبی (بولیما)

روان‌شناسان هرساله بیماری‌ها و اختلالات گوناگونی را شناسایی می‌کنند که حتی نامشان هم برای مردم عجیب است. یکی از این بیماری‌ها، پرخوری عصبی است. کتاب پرخوری عصبی (بولیما)، اثری‌ست در حوزه‌ی روان‌پزشکی که به زبان ساده، علائم این اختلال، دلایل بروز و روش‌های درمانی‌اش را شرح می‌دهد. پگی جی. پارکس، نویسنده‌ی این کتاب، به ما کمک می‌کند تا در صورت مبتلا بودن خود یا یکی از نزدیکانمان به این اختلال، بهتر بتوانیم آن را تشخیص داده و کنترل کنیم.

درباره‌ی کتاب پرخوری عصبی (بولیما)

پرخوری عصبی از آن دسته اختلالاتی‌ست که فرد مبتلا، از وجود آن احساس شرمساری و گناه می‌کند. به همین دلیل سعی می‌کند تا بیماری‌اش را از دیگران پنهان کند و با روش‌هایی مثل استفراغ خودخواسته یا ورزش‌های خیلی سنگین و سخت، تمام غذایی را که خورده، از بدن خود خارج کند. روش‌هایی که ضررهای جبران‌ناپذیری به بدن او وارد می‌کنند و موجب بیماری‌هایی مانند خرابی دندان، مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند. البته لازم به ذکر است که هر نوع پرخوری‌ای، پرخوری عصبی یا بولیما نیست و ابتلای یک فرد به این مشکل، با وجود تعدادی از علائم مشخص اثبات می‌شود.

پگی جی. پارکس (Peggy J. Parks) در کتاب پرخوری عصبی (Bulimia: Diseases and Disorders)، به‌صورت جامع درباره‌ی این مشکل توضیح می‌دهد. مبتلایان به پرخوری عصبی، به شکلی غیرعادی نسبت به بالا رفتن وزن خود حساس هستند و درصورت جذب کالری زیاد، اصرار دارند که هرچه سریع‌تر، کالری دریافتی را به هر روشی که شده بسوزانند. برخی از مبتلایان برای سوزاندن کالری خود، از قرص‌ها و داروهای گوناگون نیز استفاده می‌کنند که بدیهی‌ست این روش، فرد را به بیماری‌های جسمانی و روانی مختلف دچار می‌کند.

پگی جی. پارکس از نویسندگان باسابقه‌ای‌ست که تاکنون در زمینه‌های مختلفی مانند داستان برای کودکان و همچنین اختلالات روانی، کتاب‌هایی را به نگارش درآورده است. کتاب پرخوری عصبی (بولیما)، یکی از آثار این نویسنده‌ی آمریکایی‌ست که در آن، سعی دارد به مبتلایان به اختلال پرخوری عصبی کمک کند. در باب اهمیت این مسئله، می‌توان به اقدام به خودکشی بسیاری از این افراد اشاره کرد. آمار خودکشی در میان مبتلایان به این اختلال، دو برابر بیشتر از سایر افراد است. این افراد از غذاخوردن، برای کنترل احساسات ناخوشایند خود استفاده می‌کنند. غذا برای آن‌ها، وسیله‌ای برای رفع گرسنگی نیست، بلکه گریزگاهی مفید برای فرار از مشکلات محسوب می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب پرخوری عصبی (بولیما)

کتاب پرخوری عصبی (بولیما) از افراد معروفی همچون لیدی گاگا که در نوجوانی با این بیماری دست و پنجه نرم کرده‌اند نیز می‌گوید. او مانند بسیاری از مبتلایان به بیماری پرخوری عصبی، بعد از خوردن غذا تلاش می‌کرد تا بدن خود را با روش‌هایی مانند استفراغ اجباری پاک‌سازی کند و در آن دوره، این کار به بدن او آسیب زیادی وارد کرد. از نظر پگی جی. پارکس، دلیل وقوع این اختلال را می‌توان در میان عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های بیولوژیکی، فرهنگی، خانوادگی و ژنتیکی جست‌وجو کرد؛ اما عواملی که سبب شده‌اند تا مبتلایان برای لاغرماندن به هر روشی دست بزنند، موارد مشخصی مانند رواج الگوهای ظاهری تحمیل‌شده به زنان، تبلیغات تولیدکنندگان قرص‌های لاغری و ذی‌نفعان عمل‌های زیبایی هستند.

پگی جی. پارکس زنان را نخستین قربانیان این بیماری می‌داند. آمارها نشانگر این واقعیت هستند که زنان بیشتر از مردان به بیماری پرخوری عصبی مبتلا می‌شوند؛ اما در سال‌های اخیر به علت رواج الگوهای زیبایی مردانه و عوامل فرهنگی و عرفی گوناگون، روند ابتلای مردان به این بیماری نیز شدت گرفته و درحال نزدیک‌شدن به درصد ابتلای زنان است. گروهی از روان‌پزشکان آمریکایی، مهم‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری را تغییر شیمی مغز و به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌ها عنوان می‌کنند، اما عاملی مثل بروز استرس نیز در اوج‌گرفتن بیماری پرخوری عصبی تاثیر زیادی دارد. پگی جی. پارکس در کتاب پرخوری عصبی، از راه‌های گوناگونی مانند اصلاح الگوی تفکر ناسالم، افزایش اعتمادبه‌نفس و اصلاح سبک زندگی برای کنترل این بیماری نام می‌برد.

کتاب حاضر به کوشش انتشارات راه طلایی و با ترجمه‌ی فاطمه دباغ به زبان فارسی برگردانده شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

کتاب پرخوری عصبی (بولیما) برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پرخوری عصبی (بولیما) به قلم پگی جی. پارکس، برای علاقه‌مندان به مطالعات روان‌پزشکی و مباحث مربوط به اختلالات روانی جالب و مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب پرخوری عصبی (بولیما) می‌خوانیم

همان‌طور که ژنتیک در ایجاد پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی مهم است، عوامل محیطی نیز نقش دارند. ژنتیک به‌تنهایی نمی‌تواند مسئول باشد، زیرا بسیاری از (حتی اکثر) افرادی که از نظر بیولوژیکی مستعدند به این اختلال مبتلا نمی‌شوند.

مازئو و بولیک توضیح می‌دهند که «طبق تعریف، اختلالات خوردن صفات پیچیده‌ای هستند. یعنی... آن‌ها تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی متعدد با تأثیرات کوچک تا متوسط قرار دارند. ژن خاصی برای بی‌اشتهایی عصبی یا ژنی برای پرخوری عصبی وجود ندارد.»

دانشمندان متعددی این دیدگاه را دارند که ژنتیک و عوامل محیطی با هم در ایجاد پرخوری عصبی مؤثرند. برای نشان دادن این مفهوم، متخصصان سلامت روان اغلب از این استعاره استفاده می‌کنند که ژنتیک تفنگ را پر می‌کند و محیط ماشه را می‌کشد.

ترکیب پیچیده ژنتیک و محیط به این معناست که تعامل کودک با والدین اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال، اگر فردی از نظر ژنتیکی آسیب‌پذیر باشد و والدین او بیش‌ازحد بر شکل بدن و لاغری تأکید کنند، خطر ابتلا به بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی در فرد بسیار بیشتر است. براساس مطالعات، در میان نوجوانان مبتلا به اختلالات خوردن، این امر رایج است که یکی از والدین یا هر دو با بدن و ظاهر خود درگیر باشند، وسواس زیادی به ورزش داشته باشند یا خودشان رفتارهای غذایی ناسالم داشته باشند. مازئو و بولیک می‌نویسند:

نظرات مادران درباره وزن و ظاهر خود، با نگرش و ارزش‌گذاری دختران و پسران کلاس چهارم و پنجم به بدنشان مرتبط است و مادرانی که از وزن خود شکایت می‌کنند به احتمال زیاد دخترانی دارند که نگران وزنشان هستند...

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
پرخوری عصبی در یک نگاه
تعریف پرخوری عصبی (بولیمیا)
رفتارهای پاکسازی و غیرپاکسازی
شیوع و فراوانی
علائم رفتاری
علائم فیزیکی
علل ایجادکننده
مخاطرات سلامتی
پیشگیری
غلبه بر پرخوری عصبی
بررسی اجمالی
پرخوری عصبی چیست؟
ریشه‌یابی عمیق‌تر مشکل
خارج شدن از کنترل
ارزیابی فراوانی
علائم هشداردهنده
اختلالات مختلف، صفات مشترک
چه چیزی باعث به وجود آمدن پرخوری عصبی می‌شود؟
خطرات پرخوری عصبی چیست؟
اقدامات پیشگیرانه
چگونگی تشخیص پرخوری عصبی
آیا افراد می‌توانند بر پرخوری عصبی غلبه کنند؟
اختلالی دردسرساز
پرخوری عصبی چیست؟
اختلالی مدرن
اعتیاد نومیدانه
این بیماری مختص زنان نیست
پرخوری‌های عصبی غیرمعمول
از دست دادن کنترل
نقل‌قول‌های منبع اولیه: پرخوری عصبی چیست؟
حقایق و تصاویر: پرخوری عصبی چیست؟
پرچم‌های قرمز (علائم خطر) پرخوری عصبی
چه چیزی باعث ایجاد پرخوری عصبی می‌شود؟
نقل‌قول‌های منبع اولیه: چه چیزی باعث پرخوری عصبی می‌شود؟
حقایق و تصاویر: چه چیزی باعث بولیمیا می‌شود؟
تأثیر رژیم غذایی
خطرات پرخوری عصبی چیست؟
نقل‌قول‌های منبع اولیه: خطرات پرخوری عصبی چیست؟
حقایق و تصاویر: خطرات پرخوری عصبی چیست؟
پرخوری عصبی خطر خودکشی را در نوجوانان افزایش می‌دهد
آیا افراد می‌توانند بر پرخوری عصبی غلبه کنند؟
پیدا کردن مسیر شغلی و حرفه‌ای «استاندارد طلایی» درمان پرخوری عصبی
نقل‌قول‌های منبع اولیه: آیا افراد می‌توانند بر پرخوری عصبی غلبه کنند؟
حقایق و تصاویر: آیا مبتلایان به پرخوری عصبی می‌توانند بر آن غلبه کنند؟
تاریخ‌شماری
منابعی برای تحقیقات بیشتر
کتاب‌ها
نشریات و گاهنامه‌ها
منابع اینترنتی
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پرخوری عصبی (بولیما)
نویسنده
مترجمفاطمه دباغ
ناشر چاپیانتشارات راه طلایی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-5638-00-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پرخوری عصبی (بولیما)

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پرخوری عصبی (بولیما)

برای دریافت کتاب پرخوری عصبی (بولیما) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.