معرفی و دانلود کتاب بی‌اشتهایی

عکس جلد کتاب بی‌اشتهایی
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بی‌اشتهایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بی‌اشتهایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بی‌اشتهایی

پگی جی. پارکس در کتاب بی‌اشتهایی به معرفی و بررسی یک اختلال شایع پرداخته که حتی بسیاری از افراد مشهور را نیز درگیر می‌کند. این کتاب که ذیل مجموعه‌ی اختلال‌های روانی منتشر شده، اطلاعاتی را در مورد بی‌اشتهایی، علل آن و تأثیر آن بر سلامتی جسمی و روانی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. نویسنده پس از بررسی جزءبه‌جزء این بیماری، راه‌های درمان آن را نیز با بررسی مقالات علمی، نقل‌قول‌های عینی، آمار و داده‌های عددی و همچنین تحقیقات به‌روز ارائه کرده است.

درباره‌ی کتاب بی‌اشتهایی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد افرادی را با اندام طبیعی و نرمال ببینید که وسواس عجیبی در ارتباط با رژیم غذایی خود و آنچه می‌خورند، دارند. این افراد بعضاً هر آنچه را که طی روز می‌خورند، وزن می‌کنند، با وسواس میزان کالری هر تکه خوراکی را چک کرده و حتی پس از خوردن کمترین میزان غذا نیز عذاب وجدان دارند و ساعت‌ها ورزش می‌کنند تا آن را بسوزانند! این رفتار از دید فردی با ذهن طبیعی، بسیار عجیب و باورنکردنی‌ست اما پگی جی. پارکس (Peggy J. Parks) در کتاب بی‌اشتهایی (Anorexia) به شما می‌گوید که این افراد از نوعی اختلال روانی رنج می‌برند که خودشان بر آن واقف نیستند؛ اختلالی تحت‌عنوان بی‌اشتهایی.

پگی پارکس نویسنده‌ای است که بیش از 100 کتاب آموزشی غیرداستانی برای کودکان و نوجوانان نوشته است و در میان آثار او، دو عنوان «بهترین کتاب» سال به انتخاب انجمن آمریکایی پیشرفت علم نیز وجود دارد. در کتاب «بی‌اشتهایی» از این محقق و نویسنده که ذیل مجموعه‌ی «اختلال‌های روانی» (Compact Research) منتشر شده می‌خوانید: بی‌اشتهایی عصبی، که معمولاً به آن بی‌اشتهایی می‌گویند، یک اختلال جدی سلامت روان است. در این نوع از اختلال، فرد بیمار رژیم‌های غذایی شدید و طولانی‌مدت را بر خود تحمیل می‌کند و دچار کاهش وزن شدید می‌شود. بنابر گزارش‌های مؤسسه‌ی ملی سلامت روان در آمریکا، بی‌اشتهایی با «لاغری شدید و عملکرد غذایی بسیار آشفته، مانند گرسنگی دادن عمدی به خود» مشخص می‌شود. در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری، فرد دچار لاغری مفرط و کمبود وزن می‌شود، بدن او دچار کمبود ویتامین شده و در بعضی موارد بیماری‌های جسمی دیگر بر اثر ضعف بدنی به سراغش می‌آیند. حتی تغییر چهره و حالت صورت نیز در موارد حادتر دیده شده که برخی از مدل‌های معروف نیز مثال‌هایی از این نمونه هستند. اما آیا چنین اختلالی راه درمانی هم دارد؟ چاره چیست و چه باید کرد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که پاسخشان را در کتاب پیش رو خواهید یافت.

از آنجایی که اولین مرحله‌ی درمان هر بیماری، شناخت علل بروز آن است، پگی جی پارکس نیز در ابتدای کتاب خود و پیش از هر چیز، به بررسی ابتلای افراد به این بیماری پرداخته. او می‌گوید پزشکان هنوز نمی‌دانند علت بروز اختلال بی‌اشتهایی در افراد مختلف دقیقاً چیست، اما نسبت به گذشته درک بسیار بهتری از این بیماری پیدا کرده‌اند. در قدیم طرز فکر رایج این بود که بی‌اشتهایی یک انتخاب آگاهانه توسط فرد است؛ تلاش بی‌وقفه‌ی دختران برای لاغری، یا شاید وسواس فکری بیمارگونه برای شبیه شدن به افراد مشهور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی. حتی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، زمانی آن را یک بیماری بیهوده، کاذب و ساختگی می‌دانستند و اغلب افراد بی‌اشتها را به‌دلیلِ آسیب رساندن عمدی به خود سرزنش می‌کردند. امروز ثابت شده که چنین دیدگاه‌هایی نادرست هستند اما همچنان در میان مردم وجود دارند.

پگی جی پارکس در ادامه‌ی کتاب بی‌اشتهایی می‌گوید که مطالعات در سال‌های اخیر نشان داده این اختلال نه یک کار بیهوده است و نه حتی یک انتخاب. امروزه به‌طورِ گسترده پذیرفته شده که بی‌اشتهایی یک اختلال تهدیدکننده‌ی زندگی است و علت واحدی هم ندارد. دلایل بروز این بیماری در افراد متفاوت است و ترکیبی از عوامل مختلف، ازجمله ژنتیک، تیپ شخصیتی، هورمون‌ها و علم شیمی مغز، و همچنین جامعه و محیط، در آن دخیل هستند.

کتاب راهنمای پیش رو در شش بخش به رشته‌ی تحریر درآمده و عناوین آن شامل موارد روبه‌روست: «بی‌اشتهایی در یک نگاه»، «بی‌اشتهایی تا چه حد جدی است؟»، «چه چیزی باعث بی‌اشتهایی می‌شود؟»، «علل پیچیده‌ی بی‌اشتهایی»، «آیا بی‌اشتهایی درمان‌شدنی است؟» و «درمان بی‌اشتهایی». در هر بخش از کتاب، نقل‌قول‌های منابع دست‌اول و حقایق و تصاویری ارائه شده که رویکرد استناد بر منابع توسط نویسندگان این مجموعه کتاب‌ها را نشان می‌دهد.

انتشارات راه طلایی کتاب بی‌اشتهایی را با ترجمه‌ی فارسی پرنیا اسد منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب بی‌اشتهایی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر خودتان یا یکی از نزدیکانتان به اختلال بی‌اشتهایی مبتلا هستید، مطالعه‌ی این کتاب در کنار مراحل درمان جدی، برایتان کاربردی و مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب بی‌اشتهایی می‌خوانیم

افراد بی‌اشتها چنان ترس شدیدی از افزایش وزن دارند که نمی‌توانند به چیزی جز لاغر شدن فکر کنند. بااین‌حال، علی‌رغم گرسنگی دادن به خودشان، وسواس غذایی دارند؛ این غذا دائماً در ذهن آن‌هاست، حتی تا جایی که آن‌ها را در شب بیدار نگه می‌دارد. استلا جونز که اختلال بی‌اشتهایی‌اش بهبود یافته توضیح می‌دهد: «از اینکه هفت انگور خورده باشم یا هشت انگور عذاب می‌کشیدم. ساعت‌ها در آشپزخانه می‌ایستادم و فکر می‌کردم که آیا غذا بخورم یا نه... با وحشت از خواب بیدار می‌شدم و با خودم می‌گفتم چیزی خورده‌ام که هرگز به خودم اجازه نمی‌دادم آن را لمس کنم. غذا را می‌جویدم، فقط مزه‌اش می‌کردم و سپس آن را در سینک تف می‌کردم. مقدار زیادی غذا را در سطل زباله می‌ریختم». به همان اندازه که افراد بی‌اشتها نسبت به غذا وسواس و درگیری فکری دارند، خودشان را متقاعد کرده‌اند که اگر تسلیم میل به خوردن شوند، چاق خواهند شد. اگر حتی ساده‌ترین هوس‌هایشان، مانند خوردن یک کلوچه‌ی کوچک، آن‌ها را تحریک کند، با احساس گناه آن را می‌خورند و اغلب ساعت‌ها ورزش می‌کنند تا کالری‌ آن را بسوزانند. جونز هر روز تقریباً هفت مایل می‌دوید، حتی با وجود گرسنگی شدیدی که داشت.

رژیم غذایی با گرسنگی کشیدن

افراد بی‌اشتها معمولاً با کمتر از 500 کالری در روز سر می‌کنند، درحالی‌که تمام کالری‌هایی را که مصرف می‌کنند با دقت حساب می‌کنند. اِولین اشتراوس که در نوجوانی با بی‌اشتهایی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، قبل از خوردن، گیلاس‌ها را روی ترازوی آشپزخانه وزن می‌کرد تا مطمئن شود که دقیقاً 100 گرم هستند. چارلی مایلسکی، یکی دیگر از بیماران بی‌اشتهایی که بهبود یافته، می‌دانست که لیس زدن یک تمبر پستی 24 کالری دارد. لوری گوتلیب به‌قدری در مصرف کالری وسواس داشت که می‌ترسید با استنشاق بخار قابلمه چاق شود. او نوشت: «فکر می‌کردم بخار مستقیم به‌سمتِ بینی‌ام می‌رود، سپس به بدنم و مستقیم به شکمم می‌رود. ناگهان احساس سیری کردم». کلئو گلاید، مدل سابق و بیمار بهبودیافته‌ی بی‌اشتهایی، زمانی با رژیمی زندگی می‌کرد که فقط متشکل از انگور سبز بود. او 3 عدد انگور برای صبحانه و 2 عدد برای میان وعده می‌خورد. اگر 6 عدد انگور می‌خورد، آن را پرخوری می‌دانست. این نوعی ذهنیت بی‌اشتهایی است: غذا دشمن در نظر گرفته می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بی‌اشتهایی در یک نگاه
مرور کلی
بی‌اشتهایی تا چه حد جدی است؟
نقل‌قول‌های منابع دست‌اول
حقایق و تصاویر
چه چیزی باعث بی‌اشتهایی می‌شود؟
نقل‌قول‌های منابع دست‌اول
حقایق و تصاویر
علل پیچیده‌ی بی‌اشتهایی
نقل‌قول‌های منابع دست‌اول
حقایق و تصاویر
آیا بی‌اشتهایی درمان‌شدنی است؟
نقل‌قول‌های منابع دست‌اول
حقایق و تصاویر
درمان بی‌اشتهایی
پی‌نویس‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بی‌اشتهایی
نویسنده
مترجمپرنیا اسد
ناشر چاپیانتشارات راه طلایی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات132
زبانفارسی
شابک978-622-93201-7-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بی‌اشتهایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بی‌اشتهایی

برای دریافت کتاب بی‌اشتهایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.