معرفی و دانلود کتاب وسواس فکری

عکس جلد کتاب وسواس فکری
قیمت:
۲۹,۴۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب وسواس فکری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب وسواس فکری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب وسواس فکری

یکی از پرچالش‌ترین انواع اختلالات روانی، وسواس فکری است. برخی از افراد مبتلا به این اختلال، نمی‌توانند کوچک‌ترین بی‌نظمی یا آلودگی‌ای را تحمل کند. پگی جی. پارکس در کتاب روان‌شناسی وسواس فکری با کمک گرفتن از تجربیات مبتلایان و نظرات روان‌پزشکان، یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی به نام او‌.سی‌.دی یا همان وسواس فکری - عملی را به ما معرفی می‌کند.

درباره‌ی کتاب وسواس فکری

درخت‌ها همه مانند یکدیگر نیستند و برخی از شاخه‌های آن‌ها کوتاه و برخی بلندتر هستند. خطوط عابر پیاده دقیقاً هم‌اندازه و هم‌رنگ نیستند. تابلوی روی دیوار با وزش کمی باد کج می‌شود و ذره‌ای غبار روی مبلمان می‌نشیند. میکروب‌های کم‌خطر همه‌جا هستند و باکتری‌ها روی پوست ما زندگی می‌کنند. حال تصور کنید فردی در کنار شماست که حتی برای لحظه‌ای نمی‌تواند این شرایط را تحمل کند. مغز او پذیرای بی‌نظمی‌های عادی نیست و ممکن است با سطلی پر از آب به خیابان برود و ماشین‌های خاک‌گرفته‌ی مردم را بشوید. او روزی چندین‌بار با گریه و نگرانی غیرمعمول حالتان را می‌پرسد و باز هم مضطرب است! مدام دوش می‌گیرد و احساس می‌کند تمیز نیست! پگی جی. پارکس (Peggy J. Parks) در کتاب وسواس فکری (Obsessive-Compulsive Disorder)، این بیماری شایع و در مواردی خطرناک را به‌طور کامل معرفی می‌کند.

روان‌پزشکان اختلال وسواس فکری را با نام او.سی.دی نیز می‌شناسند. هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست که دلیل ابتلا به این اختلال چیست؛ اما به احتمال زیاد بیماری‌های وراثتی و مدارهای معیوب مغزی، ازجمله عوامل پدیدآورنده‌ی آن هستند. به هر روی، بخش قابل‌توجهی از مردم جهان، کم و بیش به این اختلال مبتلا هستند. مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا، آمار مبتلایان به او.سی.دی را چیزی در حدود دو تا نه‌میلیون نفر عنوان کرده است. درصد خودکشی، سوءمصرف موادمخدر، افسردگی و اختلالات تغذیه نیز در میان مبتلایان به وسواس فکری بالاتر از سایر افراد است.

معرفی و دانلود کتاب وسواس فکری

نویسنده‌ی کتاب وسواس فکری با گروهی از افرادی که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت‌وگو کرده و ما را در جریان تجربیات عجیب آن‌ها می‌گذارد. در میان مبتلایان به او.سی.دی، افرادی از نژادهای گوناگون، جنسیت‌های متفاوت و طبقات اجتماعی مختلف حضور دارند. این شرایط نمایان‌گر این است که تفاوت‌های طبقاتی در ابتلا به وسواس فکری نقش خاصی ندارند. این اختلال به همان اندازه که فرد مبتلا را آزار می‌دهد، می‌تواند برای دیگران نیز بسیار خطرناک باشد. به طور مثال فرد مبتلا به وسواس فکری - عملی ممکن است بین شستن فرش‌‌های خانه و نجات کودکی که توی استخر افتاده و درحال خفه‌شدن است، شستن فرش‌ها را انتخاب کند.

پگی.جی پارکس در کتاب وسواس فکری، کودکی و نوجوانی را سال‌های آغازین ابتلا به این اختلال معرفی می‌کند؛ اما از دوره‌ی جوانی (دهه‌ی بیست‌سالگی) به‌عنوان زمان اوج‌گرفتن وسواس فکری - عملی نام می‌برد. روان‌پزشکان نشانه‌های او.سی.دی را در مردان بیشتر از زنان مشاهده کرده‌اند. بروز علائم وسواس فکری در پسرها، چند سال زودتر از دخترها اتفاق می‌افتد و چون کودکان توانایی درک شرایط غیرعادی خود را ندارند، فرایند بهبود این بیماری نیز برای آن‌ها دشوارتر خواهد بود. عموم مبتلایان به وسواس فکری، بهبود کامل را تجربه نمی‌کنند و به‌طور قطعی درمان نمی‌شوند، اما روان‌پزشکان با کمک دارودرمانی و قراردادن مبتلایان در محیط‌های اضطراب‌آور، به‌مرور مشکل آن‌ها را کاهش می‌دهند.

روان‌پزشکان بنیاد ملی او.سی.دی در ایالات متحده‌ آمریکا، از میان هر دویست کودک و نوجوان، یک نفر را مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی تشخیص داده‌اند و از این مشکل، به‌عنوان چهارمین اختلال روان‌پزشکی بعد از فوبیا، سوءمصرف موادمخدر و افسردگی نام می‌برند. تفاوت وسواس فکری با شیزوفرنی، دوقطبی و... در این است که فرد مبتلا به او.سی.دی برخلاف شخص مبتلا به شیزوفرنی، متوجه است که کارهایش عادی نیست، اما نمی‌تواند در مقابل دستورات مغزش مقاومت کند و از تکرار اعمالش دست بکشد. با توجه به نکات مطرح‌شده، می‌توان بر اهمیت مطالبی که پگی جی. پارکس در کتاب خود طرح می‌کند، تأکید کرد.

کتاب وسواس فکری با ترجمه‌ی سهیلا محمدپور به زبان فارسی، در انتشارات راه طلایی منتشر شده و در دسترس مخاطبان علاقه‌مند قرار گرفته است.

کتاب وسواس فکری برای چه کسانی مناسب است؟

پگی. جی پارکس این کتاب را برای علاقه‌مندان به تحقیقات روان‌پزشکی و کتاب‌های روان‌شناسی عمومی تألیف کرده است؛ اما به‌طور کلی خواندن کتاب وسواس فکری به افرادی که تصور می‌کنند ممکن است خود یا یکی از نزدیکانشان به این اختلال مبتلا باشند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب وسواس فکری می‌خوانیم

هنگامی که کودکان حوادث دردناک یا ترسناکی را در زندگی خود تجربه می‌کنند، اغلب از اضطراب زیادی رنج می‌برند. آن‌ها ممکن است کابوس ببینند یا دائماً نگران چیزهایی باشند که خارج از کنترل آن‌هاست. این ترس‌ها ممکن است باعث شود آن‌ها رفتارهای اضطرابی از خود نشان دهند، همان‌طور که انجمن ملی سلامت روان آمریکا بیان می‌کند: «رفتارهایی مانند شب‌ادراری، مکیدن انگشت شست، مانند کودک نوزاد صحبت کردن یا ترس از تنها خوابیدن ممکن است در برخی کودکان کوچک‌تر تشدید شود یا این علائم پس از بزرگ‌تر شدن کودکان دوباره ظاهر شود.» ممکن است آن‌ها از دل‌درد یا سردرد واقعی شاکی باشند و تمایلی به مدرسه رفتن نداشته باشند. مهم است که به‌یاد داشته باشید این کودکان «بد نیستند»، فقط «می‌ترسند.» هنگامی که کودکان از اضطراب رنج می‌برند، لزوماً به این معنا نیست که آن‌ها اُسی‌دی دارند.

درست مثل بزرگسالان، تروما یا همان آسیب‌های روانی ممکن است به شروع افکار وسواسی و اعمال اجباری در کودکانی منجر شود که دارای ترکیب شیمیایی مغزی‌ای هستند که آن‌ها را مستعد ابتلا به این اختلال می‌کند. این همان اتفاقی است که برای ادوارد زین رخ داد، او در 10سالگی، پس از مشاهده مرگ مادرش، دچار ضربه روحی شد. بااین‌حال، او به‌قدری مضطرب بود که به هیچ‌کس نگفته بود وقتی مادرش آخرین نفس‌هایش را می‌کشیده او در اتاق تنها بوده است. در عوض، در سکوت رنج می‌برد؛ و این در نهایت ضایعه سنگینی را بر او تحمیل کرد. در کتابی درباره نبرد زین با اُسی‌دی، نویسنده کتاب، تری ویبل مورفی، می‌نویسد: «او این راز بزرگ و هولناک را که ناشی از غم سنگین از دست دادن مادرش بود تا سال‌ها با خود داشت تا این‌که دیگر نتوانست تأثیرات مخرب آن را تحمل کند. با گذشت زمان، زین همچنان دلتنگی عاطفی را در خود نگه می‌داشت و وسواس‌های آزاردهنده حال او را به تدریج بدتر می‌کرد.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
اختلال وسواس مهارنشدنی در یک نگاه
سرفصل مطالب
اختلال وسواس فکری مهارنشدنی چیست؟
موضوعات مربوط به وسواس
افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری‌عملی
شیوع اختلال وسواس
چه چیزی باعث اختلال وسواس فکری می‌شود؟
اختلالات همرا ه با اُسی‌دی
چگونه اختلال وسواس فکری‌عملی تشخیص داده می‌شود؟
چه مشکلاتی با اختلال وسواس فکری عملی مرتبط است؟
اختلال وسواس فکری‌عملی چگونه درمان می‌شود؟
آیا افراد می‌توانند بر اختلال وسواس فکری‌عملی غلبه کنند؟
اختلال وسواس فکری ‌عملی چیست؟
یک اختلال فلج‌کننده
مبتلایان جوان
نیاز به هر چیزی «درست همان‌طور» که باید باشد
احتکار اجباری
آفت وسواس در احتیاط (امور مذهبی و اخلاقی)
زندگی در درد و رنج
منبع اولیه نقل‌قول‌ها - اختلال وسواس فکری‌عملی چیست؟
واقعیت‌ها و تصاویر - اختلال وسواس فکری‌عملی چیست؟
رایج‌ترین بیماری‌های روانی
چرخه اضطراب
آنچه مردم به آن وسواس دارند
تشخیص زودهنگام
چه عواملی سبب ایجاد اختلال وسواس فکری‌عملی می‌شود؟
مدار مغز منحرف «تفنگ» و «ماشه»
تروما یا آسیب‌های روحی روانی در کودکی
ارتباط باکتریایی
اسرار ماندگار
منبع اولیه نقل‌قول‌ها - چه عواملی سبب ایجاد اختلال وسواس فکری‌عملی می‌شود؟
واقعیت‌ها و تصاویر - چه عواملی سبب ایجاد اختلال وسواس فکری‌عملی می‌شود؟
یک بیماری روانی پیچیده
پیوند ژنتیکی
چه مشکلاتی با اختلال وسواس فکری‌عملی مرتبط است؟
اُسی‌دی و همبودی
وقتی ترس غلبه می‌کند
چگونه دقت زیاد واقعیت را تحریف می‌کند
نیاز مبرم به فرار
خودآزاری عمدی
اندوه تسلی‌ناپذیر
منبع اولیه نقل‌قول‌ها - چه مشکلاتی با اختلال وسواس فکری‌عملی مرتبط است؟
واقعیت‌ها و تصاویر - چه مشکلاتی با اختلال وسواس فکری‌عملی مرتبط است؟
تأثیر منفی اُسی‌دی
اُسی‌دی و خطر خودکشی
آیا افراد می‌توانند بر اختلال وسواس فکری‌عملی غلبه کنند؟
رویارویی با ترس‌ها
پیروزی بر اُسی‌دی
یک رویکرد درمان اساسی
یک فرایند طولانی و دردناک
منبع اولیه نقل‌قول‌ها - آیا افراد می‌توانند بر اختلال وسواس فکری غلبه کنند؟
واقعیت‌ها و تصاویر - آیا افراد می‌توانند بر اختلال وسواس فکری غلبه کنند؟
درمانی که مؤثر است
مراحل درمان با ای‌آرپی
‌کودکان می‌توانند از اُسی‌دی رهایی یابند
جراحی مغز برای اُسی‌دی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب وسواس فکری
نویسنده
مترجمسهیلا محمدپور
ناشر چاپیانتشارات راه طلایی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات103
زبانفارسی
شابک978-622-93201-0-5
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب وسواس فکری

ملکه
۱۴۰۳/۳/۲۹
به این کتاب امتیاز عالی نمیدم ولی کتاب خوبیه. از این جهت میگم عالی نیست چون بیشتر جنبه‌ی تئوری و علمی در این کتاب اتخاذ شده و خوندنش برای افرادی که با اصطلاحات علمی و پزشکی یا روانشناسی آشنایی ندارن ممکنه یکم گیج کننده یا نامفهوم باشه. فک میکنم بیشتر برای دانشجوها یا روانشناس‌ها کاربرد داشته باشه. ولی خوندنش برای خودم که تا حد زیادی با این کتابها سر و کار دارم خالی از لطف نبود. چون خودم و اطرافیانم تا حدودی دچار وسواس فکری عملی هستیم تصمیم گرفتم بخونمش و راضی هستم. اختلال وسواس در موارد حاد میتونه تمام زندگی فرد رو تحت تاثیر قرار بده چون مدام افکار تکراری سوالات تکراری و موضوعات تکراری رو مجبوری توی ذهنت نشخوار کنی و با ترس و اضطراب بی وقفه‌ای دست و پنجه نرم کنی. این کتاب در بیان و تعریف این اختلال و همچنین ارائه راهبردهای عملی تا حد زیادی موفق عمل کرده. هرچند در کتاب گفته شده که اختلال وسواس تا حد زیادی ناشی از ژن‌های معیوبِ ارثی هست ولی میشه با کار کردن و تمرین روی بخش‌های آسیب دیده‌ی روح و روان و رفتار و کمک گرفتن از علائم جسم تروما زده، علائم این اختلال رو تا حد زیادی کاهش داد تا بهبودی نسبی حاصل بشه. کتاب خوبیه خوندنش رو از دست ندید ممنونم کتابراه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب وسواس فکری

برای دریافت کتاب وسواس فکری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.