معرفی و دانلود کتاب فلسفه در قرن جدید

عکس جلد کتاب فلسفه در قرن جدید
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه در قرن جدید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه در قرن جدید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه در قرن جدید

کتاب فلسفه در قرن جدید مجموعه‌ای متشکل از مقالات و یادداشت‌های فیلسوف آمریکایی، جان سرل، است و نگاه و روش فلسفی این متفکر معاصر را به‌خوبی نمایش می‌دهد. جان سرل، که یکی از مشهورترین نمایندگان فلسفه‌ی تحلیلی است، برای سال‌ها فعالیت‌ حرفه‌ای و تفکر و تعمق خود را روی مباحث فلسفه‌ی زبان، فلسفه‌ی ذهن و چیزی که خود فلسفه‌ی اجتماع می‌نامد متمرکز کرده و چکیده‌ی آراء او در این کتاب، به‌خوبی قابل درک و مشاهده است.

درباره‌ی کتاب فلسفه در قرن جدید

جان سرل (John Searle) یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فلاسفه‌ی معاصر و از نمایندگان فلسفه‌ی تحلیلی است که در سال‌های اخیر خدمات ارزشمند بسیاری در حوزه‌های فلسفه‌ی ذهن، زبان و جامعه‌شناسی انجام داده است. سرل، مدرک فلسفه‌ی خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده و تاکنون موفق به دریافت پنج مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف جهان شده است. او تا سال 2019 میلادی که به‌دلیل زیر پا گذاشتن قوانین آزار جنسی از دانشگاه کالیفرنیا اخراج شد، مشغول به تدریس فلسفه در دانشگاه برکلی کالیفرنیا بود. جان سرل تا به امروز، آثار تکان‌دهنده و ارزشمند بسیاری از خود به‌جای گذاشته که کتاب فلسفه در قرن جدید (Philosophy in a New Century: Selected Essays) از جمله‌ی آن‌هاست.

کتاب فلسفه در قرن جدید از ده مقاله و نوشتار متمایز تشکیل شده که هرکدام در زمان‌های متفاوت و با محوریت دغدغه‌های متفاوتی به‌نگارش درآمده‌اند. جان سرل در مقدمه‌ی کتاب عنوان می‌کند که مقاله‌ی اول، شامل درک کلی و تعریف او از فلسفه و مسائل اساسی فلسفه در عصر جدید است که به‌زعم خودش مقدمه‌ی کامل و جامعی برای آشنایی با آراء او و درک مطالب کتاب را فراهم می‌آورد. سرل ادعا می‌کند که کلیت فلسفه و پایه‌های تفکر او در این مقاله‌ی مختصر ارائه شده و دیگر مقالات کتاب همه مثال‌ها و نمونه‌های جزئی‌تری از ایده‌های مطرح‌شده در این مقاله را فراهم می‌آورند. این یکی از دلایلی است که کتاب فلسفه در قرن جدید را به یکی از بهترین آثار مقدماتی برای آشنایی با فلسفه‌ی جان سرل تبدیل می‌کند.

جان سرل در تحلیل و استدلال خود از دغدغه‌هایی که پیشرفت تکنولوژی و امکانات علمی در برابر انسان مدرن قرار داده بسیار الهام گرفته و این تاثیر را می‌توان به‌خوبی در کتاب فلسفه در قرن جدید مشاهده کرد. از جمله‌ی مشهورترین ایده‌های مطرح‌شده به‌وسیله‌ی جان سرل می‌توان به استدلال اتاق چینی اشاره کرد که چهارمین مقاله‌ی این کتاب به آن اختصاص داده شده است. در این فرضیه سرل از ما می‌خواهد او را در اتاقی تصور کنیم که تنها یک در به‌سمت بیرون و یک کامپیوتر درون خود دارد. در ادامه او از ما‌ می‌خواهد که تصور کنیم روزانه تعدادی کاغذ حاوی پیام‌های نوشته‌شده به زبان چینی از زیر در به درون اتاق انداخته می‌شود. او استدلال می‌کند که با وجود اینکه هیچ دانشی از زبان چینی ندارد، اما می‌تواند پیام‌ها را به کامپیوتر دهد و آن وسیله‌ی هوشمند، پاسخ‌های مناسبی به زبان چینی در اختیار او قرار خواهد داد.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه در قرن جدید

سرل در ادامه‌ی استدلال از ما می‌خواهد که فرض کنیم شخص پشت در نمی‌داند با یک کامپیوتر در حال برقراری ارتباط است و به تلاش برای برقراری ارتباط با این انسان ادامه می‌دهد. این کامپیوتر در این شرایط آزمون تورینگ را با موفقیت پشت سر گذاشته، یعنی توانسته یک انسان را متقاعد کند که در حال مکالمه با انسانی دیگر است، اما آیا ما می‌توانیم ادعا کنیم این کامپیوتر از آگاهی و اراده‌ی یک انسان برخوردار است؟ یا کامپیوتر تنها توانسته در تقلید و تکرار رفتار انسان موفق باشد؟ سرل سال‌هاست با ایده‌هایی از این دست، تعاریف دانشمندان و متفکران از مفاهیم آگاهی، اراده، زبان، ارتباط انسانی و ساختار جامعه را به‌چالش‌ کشیده است. برای درک بهتر فلسفه و استدلال جان سرل و آشنایی با ایده‌های این متفکر معاصر، شما را به مطالعه‌ی کتاب فلسفه در قرن جدید دعوت می‌کنیم.

کتاب فلسفه در قرن جدید با ترجمه‌ی محمد یوسفی و چاپ نشر ققنوس در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

در نکوداشت‌ کتاب فلسفه در قرن جدید

  • نیازی به تاکید نیست که جان سرل یکی از برجسته‌ترین فلاسفه‌ی معاصر است و تقریباً تمام نوشته‌هایش به‌شدت گیرا و جذاب هستند. کتاب فلسفه در قرن جدید برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار با عقاید سرل آشنا شوند، مقدمه‌ی بی‌نظیری فراهم می‌آورد. و برای کسانی که با فلسفه‌ی او به‌اندازه‌ی کافی آشنا هستند، این اثر قطعاً فرصتی برای یادآوری و تفکر دوباره در تمام آثار این فیلسوف را به دست می‌دهد. (Marcos Breuer, Logical Analysis and History of Philosophy)

کتاب فلسفه در قرن جدید برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب فلسفه در قرن جدید را به‌تمام دانشجویان فلسفه، به‌خصوص افراد علاقه‌مند به فلسفه‌ی تحلیلی و فلسفه‌ی معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب فلسفه در قرن جدید می‌خوانیم

طبق نظر تورینگ، هر ماشین تورینگ می‌تواند عملکردهای ابتداییِ خاصی را به انجام رساند: می‌تواند صفر را روی نوارِ خود به عنوان یک، و یک را به عنوان صفر بازنویسی کند، می‌تواند نوار را یک خانه به چپ، یا یک خانه به راست حرکت دهد. این ماشین با دستورالعمل برنامه کنترل می‌شود و هر دستورالعمل وضعیتی را مشخص می‌کند که اگر تحقق یابد، عملی به انجام می‌رسد.

این تعریفِ استاندارد محاسبه است، ‌اما اگر دقیق نظر کنیم چنین تعریفی تا ‌اندازه‌ای رهزن است. اگر شما رایانه خانگی خود را باز کنید، بسیار بعید است که در آن صفر یا یک یا حتی نواری پیدا کنید. ‌اما برای تعریف فوق چنین چیزی اهمیت ندارد. برای ‌این‌که پی ببریم چیزی به‌راستی یک رایانه دیجیتال است یا خیر، لازم نیست به دنبال صفر و یک‌ها و غیره باشیم، بلکه کافی است در جستجوی چیزی باشیم که بتوانیم آن را به‌منزله عملکرد صفر و یک قلمداد کنیم. به‌علاوه مسئله زمانی گیج‌کننده‌تر می‌شود که‌ این ماشین را تقریباً از هر چیزی بتوان ساخت. چنان‌که جانسون لیرد می‌گوید، «می‌توان آن را مانند ماشین‌حساب‌های قدیمی‌ از چرخدنده‌ها و اهرم‌ها ساخت؛ می‌توان از سیستمی هیدرولیک ساخت که در آن آب جریان دارد؛ می‌توان از ترانزیستورهایی که بر تراشه‌ای سیلیکونی جای دارند و در آن‌ها الکتریسیته جریان دارد ساخت. حتی مغز می‌تواند آن را انجام دهد. هر یک از این ماشین‌ها از ابزاری متفاوت برای ارائه نمادهای دودویی استفاده می‌کنند: حضور و غیاب آب، میزان ولتاژ یا شاید تکانه‌های عصبی» (Johnson Laird 1988: 39).

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: فلسفه در قرن جدید
1. فلسفه و دانش
2. دوران پسا‌شکاکانه
3. جمع‌بندی
2: هستی‌شناسی اجتماعی: برخی اصول اساسی
1. مسئله هستی‌شناسی اجتماعی
2. ساختار منطقی اجتماع
3. بسط بیشتر در نظریه هستی‌شناسی اجتماعی
4. چند نوع واقعیت نهادی وجود ‌دارد؟
5. تحلیل مفهومی‌ و داده‌های تجربی
6. انواع گوناگون «نهادها»
ضمیمه فصل دوم
3: آزمون تورینگ: پنجاه و پنج سال بعد
1. شیوه‌های گوناگون تعبیر آزمون تورینگ
2. از رفتارگرایی به هوش مصنوعی قوی
3. ابطال هوش مصنوعی قوی و لوازم فلسفی آن
4. چرا زمانی همه رفتارگرا بودند؟
5. طرد آزمون تورینگ قوی
4: بیست و یک سال در اتاق چینی
نتیجه‌گیری
5: آیا مغز یک رایانه دیجیتال است؟
1. مقدمه، هوش مصنوعی قوی، هوش مصنوعی ضعیف و شناخت‌گرایی
2. حکایت اولیه
3. تعریف محاسبه
4. مشکل نخست: نحوْ ذاتیِ فیزیک نیست
5. مسئله دوم: مغالطه آدمک در شناخت‌گرایی شایع است
6. مسئله سوم: نحو فاقد توان علّی است
7. معضل چهارم: مغز اطلاعات را پردازش نمی‌کند
8. خلاصه بحث
6: توهم پدیدارشناختی
1. وضعیت کنونی فلسفه
2. تجارب من با پدیدارشناسی
3. تقلیل استعلایی، شهود ذات، و چگونگیِ تمایز آن‌ها از تحلیل منطقی
4. چند مثال از توهم پدیدارشناختی
5. تشخیص توهم پدیدارشناختی
6. اصالت دیدگاه و نسبی‌گرایی در ‌هایدگر
7. پاسخ به دریفوس
8. جمع‌بندی: نقش پدیدارشناسی
7: خود به منزله مسئله ای در فلسفه و عصب زیست شناسی
1. مسئله فلسفیِ خود
2. مسئله عصب‌زیست‌شناسیِ آگاهی
8: چرا دوگانه‌انگار خاصه‌ای نیستم
ضمیمه
9: واقعیت و ارزش، «هست» و «باید»، و دلایلِ عمل
الف. دگردیسی مسئله: از متافیزیک به زبان و از زبان به عقلانیت
ب. پنج نکته مقدماتی
پ. دلایل مستقل از میل
ت. قول دادن چون مثالی خاص
برخی خطاها درباره قول دادن
10: وحدت گزاره
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه در قرن جدید
نویسنده
مترجممحمد یوسفی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات311
زبانفارسی
شابک978-600-278-344-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه در قرن جدید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه در قرن جدید

برای دریافت کتاب فلسفه در قرن جدید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.