معرفی و دانلود کتاب روانشناسی رشد ورزشی

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی رشد ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی رشد ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی رشد ورزشی

کارولین هنی، نیکولا کنتزر و بن اوکلی در کتاب روانشناسی رشد ورزشی به این موضوع اشاره دارند که رشد ورزشی به تمامی عوامل روانشناختی‌ای بستگی دارد که به رشد و بهبود عملکرد ورزشکاران کمک می‌کند یا بالعکس، مانع آن می‌شود. این عوامل شامل تأثیرات مثبت یا منفی از جانب خانواده‌ها، تعاملات مربی و ورزشکار، و دوره‌های مختلف در مسیر حرفه‌ای ورزشکار است.

درباره‌ی کتاب روان‌شناسی رشد ورزشی

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که ورزشکاران حرفه‌ای در مسیر رشد و پیشرفت رشته‌ی خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند و چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند؟ به نظر شما قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی و تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای تا چه میزان به عوامل محیطی و تا چه اندازه به خود فرد ورزشکار بستگی دارد؟ آیا سعی و تلاش فرد و استمرار او در انجام تمرینات سخت تنها عواملی هستند که در مسیر رشد او مؤثرند یا عوامل دیگری هم هستند که نقش تعیین‌کننده دارند؟

کارولین هنی (Caroline Heaney)، نیکولا کنتزر (Nichola Kentzer) و بن اوکلی (Ben Oakley) در کتاب روانشناسی رشد ورزشی (Athletic Development: A Psychological Perspective) دیدگاه‌های روان‌شناختی منحصربه‌فردی را در مورد رشد ورزشکار ارائه کرده‌اند. این کتاب راهنما طیفی از موضوعات و چالش‌های روز را بررسی می‌کند که بر رشد و روند بهبود حرفه‌ای هر ورزشکاری تأثیر می‌گذارد. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقدمه‌ای بر رشد ورزشی که یک دیدگاه کلی‌نگر و روان‌شناختی از روند رشد ورزشی را نشان می‌دهد.
  • تأثیرات اجتماعی بر رشد ورزشی، که اثرات مختلف اجتماعی (به‌عنوان‌مثال، مربی، خانواده، هم‌سالان، مدرسه) بر مشارکت و عملکرد ورزشی را از دیدگاه روان‌شناختی بررسی می‌کند.
  • بهزیستی ورزشکار، که جنبه‌های مختلفی که بر سلامت روان و رفاه تأثیر می‌گذارد را بررسی می‌کند.

استراتژی نویسندگان کتاب روان‌شناسی رشد ورزشی به این صورت است که نظریات کلیدی را با مطالعات موردی ترکیب کرده‌اند تا پیچیدگی‌های رشد ورزشی را تجزیه‌وتحلیل کنند. کتاب همچنین نوعی از دیدگاه انتقادی را ارئه می‌دهد که برخی از بحث‌ها و مجادلات در این زمینه‌ها را برجسته می‌کند. ضمن اینکه از کادرهای هر فصل برای تمرکز بر سؤالات یا موضوعات مدنظر استفاده شده است. این کتاب در چهار بخش و پانزده فصل به رشته‌ی تحریر درآمده است. اولین بخش کتاب «رشد ورزشی» نام دارد و ذیل آن به اینکه اصولاً رشد ورزشی چیست و چه تعاریفی دارد پرداخته شده است. عنوان بخش دوم «تأثیرات اجتماعی بر مسیر رشد ورزشکار» است و به بررسی مسائلی چون رفتارهای مربی با ورزشکار و ایجاد انگیزه در او اختصاص دارد. بخش‌های سوم و چهارم نیز به‌ترتیب «تأثیر سلامت روان و بهزیستی بر مسیر رشد ورزشکار» و «نتیجه‌گیری» نام دارند.

انتشارات ویراست کتاب روان‌شناسی رشد ورزشی را با ترجمه‌ی فارسی دکتر امیر دانا، دکتر گلین مهدی‌نژاد گرجی و دکتر سیده فاطمه نصیرخانی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب روا‌ن‌شناسی رشد ورزشی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب روا‌ن‌شناسی رشد ورزشی یک اثر کلیدی برای همه‌ی دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی ورزش و تمرین، مربیگری ورزشی، و موضوعات مرتبط با علوم ورزشی است.

در بخشی از کتاب روانشناسی رشد ورزشی می‌خوانیم

در این کتاب ما تمرکز روشنی بر ورزش رقابتی داریم. در مورد جنبه‌ی ورزشی ورزش رقابتی، با تعریف NSCA از ورزشکاری مواجهیم: “توانایی انجام مکرر حرکات با دقت و اعتمادبه‌نفس در محیط‌های مختلف، که به سطوح شایسته‌ای از مهارت‌های حرکتی، استقامت، قدرت، سرعت، چابکی، تعادل و هماهنگی نیاز دارد” (لوید و همکاران، 2016، ص 1491). زمانی‌که بیانیه‌ی NSCA رشد ورزشی بلندمدت را به‌عنوان رشد معمول ورزش در طول زمان توصیف می‌کند و آن را با اعتمادبه‌نفس و شایستگی مرتبط می‌کند، به حرکاتی اشاره داشته که افراد در محیط‌های متنوع و یک زندگی ورزشی متعادل کسب می‌کنند. ما عمداً به یک زندگی ورزشی متعادل اشاره می‌کنیم، زیرا به معنای زندگی است که در آن ورزشکاران در طیفی از حرکات و زمینه‌های ورزشی تنوع را تجربه می‌کنند.

هدف ما این است که اصطلاح ورزشی شامل مشارکت پایدار و لذت‌بخش در ورزش رقابتی و موفقیت برای همه‌ی سطوح باشد (برگرون و همکاران، 2015). بااین‌حال، موفقیت ورزشی براساس چه استانداردهایی است؟ یک استاندارد موفقیت خود ارجاع، دستیابی به رتبه‌ی اول می‌باشد (مثلاً شنای 500 متر یا دوی 5 کیلومتر). از طرف دیگر، موفقیت با ارجاع خارجی ممکن است در برابر زمان آستانه‌ی شناخته‌شده یا انتخاب تیمی باشد (به‌عنوان‌ مثال، رقابت در یک سطح، تیم یا لیگ خاص). دستیابی به استانداردها با ارجاع خارجی اغلب برای تعریف نتایج رشد ورزشی استفاده می‌شود. برخی از این ایده‌ها را با کمک سناریوهای مطالعه‌ی موردی در بخش بعدی ارزیابی می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

رشد ورزشی
درباره‌ی مشارکت‌کنندگان
قدردانی ویراستاران
مقدمه
بخش اول: رشد ورزشی
فصل 1: رشد ورزشی چیست؟
فصل 2: چگونه به اینجا رسیدیم؟
فصل 3: گذار در مسیر رشد ورزشکار
فصل 4: بازنشستگی از ورزش
فصل 5: تحقیق در مورد رشد ورزشی
بخش دوم: تأثیرات اجتماعی بر مسیر رشد ورزشکار
فصل 6: روابط مربی و ورزشکار
فصل 7: پیش به سوی درک متقابل
فصل 8: ایجاد یک جوّ انگیزشی بهینه برای مربیگری مؤثر
فصل 9: خانواده‌ی حامی ورزشکار
فصل 10: چگونه محیط مدرسه بر رشد ورزشی تأثیر می‌گذارد؟
بخش سوم: تأثیر سلامت روان و بهزیستی بر مسیر رشد ورزشکار
فصل 11: درک سلامت روان و بهزیستی در ورزش
فصل 12: توسعه‌ی تاب‌آوری در مسیر رشد ورزشکار
فصل 13: پیشرفت در محیط رشد ورزشی
فصل 14: رفاه ورزشکاران برای رشد ورزشی بهینه
بخش چهارم: نتیجه‌گیری
فصل 15: رشد ورزشی مؤثر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی رشد ورزشی
نویسنده، ،
مترجمامیر دانا، گلین مهدی نژاد گرجی، فاطمه نصیرخانی
ناشر چاپینشر ویراست
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات429
زبانفارسی
شابک978-622-349-110-8
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی رشد ورزشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی رشد ورزشی

برای دریافت کتاب روانشناسی رشد ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.