معرفی و دانلود کتاب دوستی

عکس جلد کتاب دوستی
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دوستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دوستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دوستی

کتاب دوستی درباره‌ی مفهومی مهم از دیدگاه متفکران بزرگ سراسر تاریخ سخن می‌گوید. بنت هلم در این کتاب به ارزش و ماهیت دوستی از نظر ارسطو اشاره می‌کند، مهم‌ترین نظریه‌های اخلاقی را درباره‌ی دوستی مطرح می‌گرداند و از انواع دوستی می‌گوید. این اثر شما را به اندیشیدن درباره‌ی این مفهوم پراهمیت و ارزشمند در زندگی وا می‌دارد.

درباره‌ی کتاب دوستی

تصور کنید که بین دو گزینه به شما حق انتخاب داده شده است: زیبایی بیش‌ازحد، ثروت بی‌اندازه، قدرت، شهرت و سلامتی بدون این‌که هیچ دوستی در کنارتان باشد. و در دومین گزینه، زیبایی، ثروت، شهرت و سلامتی در حد متوسطی قرار دارد و در زندگی‌تان دوستی‌های عمیقی خواهید داشت. «هیچ‌کس زندگی بدون دوستان را انتخاب نمی‌کند.» ارسطو، فیلسوف یونان، حدود 2500 سال پیش با شما شرط می‌بندد که هیچ‌کس، مطلقاً هیچ‌کس زندگی بدون دوستان را انتخاب نخواهد کرد. استدلال او این بود که شما برای داشتن یک زندگی خوب به دوستانتان نیاز دارید. وقتی شرایط زندگی بد است، آن‌ها به کمک شما می‌آیند و وقتی در شرایط خوبی به سر می‌برید، در کنار دوستانتان جشن می‌گیرید. پس از ارسطو، بسیاری دیگر از فیلسوفان درباره‌ی مفهوم دوستی سخن گفتند. کتاب دوستی (Friendship)، نوشته‌ی بنت هلم (Bennett W. Helm)، مهم‌ترین دیدگاه‌ها را در متنی کوتاه گرد هم آورده است.

معرفی و دانلود کتاب دوستی

از نظر ارسطو، ما سه نوع دوستی داریم: دوستی‌های منفعت‌نگر، دوستی‌های لذت‌نگر و دوستی‌های فضیلت‌نگر. بیشتر ما فقط چند دوست صمیمی داریم؛ چون لازم داریم زمان زیادی را برای شناخت شخصیت یک نفر صرف کنیم و طبیعتاً عمرمان محدود است. به همین دلیل ارسطو نتیجه می‌گیرد که بیشتر دوستی‌ها براساس منفعت یا لذت‌جویی است. بنت هلم در کتاب دوستی درباره‌ی این نوع دوستی‌ها بحث می‌کند و به شما می‌گوید که چگونه دو فرد لذت‌جو یا منفعت‌جو می‌توانند با یکدیگر دوست باشند. در صورتی که هر دو طرف متوجه چنین موضوعی باشند و به طور متقابل از دوستی یکدیگر بهره ببرند،‌ این رابطه دوستی نامیده می‌شود. برای مثال اگر شما با هم‌کلاسی خود به‌خاطر جزوه گرفتن دوست شوید و او هم متقابلاً برای کمک گرفتن در درس‌ها با شما دوست شود، رابطه‌ی شما نوعی دوستی منفعت‌نگر به حساب می‌آید. ارسطو عقیده دارد: «اختلافات بین دوستان زمانی به وجود می‌آید که ماهیت دوستی آن‌ها دقیقاً همان چیزی نباشد که آن‌ها فکر می‌کنند.»

نگاه ارسطو به دوستی‌های فضیلت‌نگر چگونه است؟ داشتن دوستی این‌چنین درست مانند این است که به کمال برسید؛ زیرا شخصی مانند خودتان را برای دوستی انتخاب کرده‌اید و شادی او شادی شما هم هست. چنین دوستانی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند؛ زیرا عقل و فضیلت در همگان یافت نمی‌شود و این نوع دوستی فقط زمانی ایجاد می‌شود که شما دو نفر وقت زیادی را با کیفیت بسیار بالایی در کنار یکدیگر بگذرانید. دوستان فاضل به گذراندن اوقات خوش در کنار هم بسنده نمی‌کنند و به شکوفایی یکدیگر اهمیت می‌دهند. آن‌ها می‌خوهند دوستانشان افراد خوبی باشند و زندگی خوبی داشته باشند و برای رسیدن به چنین هدفی، با تمام وجود تلاش می‌کنند. اما در این‌جا تناقضی شکل می‌گیرد: اگر شما این نوع دوستی را تجربه کنید و در میانه‌ی راه ببینید که دوستتان به بی‌راهه کشیده شده است، باید چه کاری انجام دهید؟ در این میان، فیلسوفان نظرات مختلفی دارند که در کتاب دوستی به آن‌ها اشاره می‌شود. بنت هلم در این بخش به نظرات کاکینگ، کنت و بلوم اشاره می‌کند و نتایجی جالب می‌گیرد.

کتاب دوستی شما را به اندیشیدن درباره‌ی این مفهوم ارزشمند دعوت می‌کند. این اثر در مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد و با ترجمه‌ی راضیه سلیم‌زاده به انتشار رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد

اگر به جست‌وجوی نام یک فیلسوف یا نظریه‌ی فلسفی در فضای اینترنت بپردازید،‌ دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد (Stanford Encyclopedia of Philosophy) جزء اولین نتایجی است که مشاهده می‌کنید. دانشگاه استنفورد انتشار این دانشنامه را در سال 1995 آغاز کرد و پس از مدتی، متن کامل مقالات را در اینترنت در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کسانی که در تدوین این دانشنامه‌ی بزرگ نقش دارند، از استادان و مؤلفان به‌نام در حوزه‌ی فلسفه هستند. این دانشنامه به سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا، چندصد مدخل دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفی است. مسعود علیا، در سال 1392 با همکاری انتشارات ققنوس، تصمیم به ترجمه‌ی بعضی از مدخل‌های این دانشنامه گرفت. او به همراه مترجمانی نام‌آشنا آخرین ویراست مقالات دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد را با حفظ سبک و زبان، به ترجمه درآورد. انتشارات ققنوس این مجموعه را با کسب اجازه از گردانندگان این دانشنامه (به‌ویژه دکتر زالتا) منتشر کرده است. تاکنون صد جلد از این مجموعه روانه‌ی بازار شده است که عناوین بعضی از آن‌ها عبارتند از: مفهوم شر، فلسفه‌ی دین، عقل به روایت کانت، زیبایی‌شناسی فمینیستی، ژاک لکان، اخلاق ارسطو، باروخ اسپینوزا و پدیدارشناسی.

کتاب دوستی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به فلسفه، به‌خصوص دوست‌داران ارسطو، از خواندن کتاب دوستی لذتی وافر خواهند برد.

در بخشی از کتاب دوستی می‌خوانیم

مسئله‌ی ارزش دوستى را به طریقى دیگر نیز که جنبه اجتماعى‌ترى دارد، مى‌توان تحلیل کرد: وجود رابطه‌ی دوستى میان اعضاى جامعه چه خیرى براى جامعه دارد؟ پاسخ تلفر این است که دوستى خیر عام را افزون مى‌گرداند «بدین طریق که موجب درجه و نوعى از اعتنا به سعادت دیگران مى‌شود که بیرون از دایره‌ی دوستى ممکن نیست». بلوم با او همرأى است و ادعا مى‌کند که دوستى دقیقا از این رو که اساساً متضمن عمل کردن به خاطر دوست است، عملى که مى‌تواند ارزش اخلاقى قابل ملاحظه‌اى داشته باشد، یکى از سرچشمه‌هاى مهم تعالى اخلاقى است.

در مخالفت با این دیدگاه که اعمال دوستانه، فى‌نفسه اعمالى اخلاقاً خوب هستند، کاکینگ و کنت اظهار مى‌کنند که «ممکن است من دوست کاملاً خوبى باشم اما به هیچ وجه انسانى کاملاً اخلاقى نباشم». آن‌ها در تأیید این نتیجه، در چارچوب روایتشان از دوستى که متضمن هدایت شدن و تفسیر شدن به دست دوست است، اظهار مى‌کنند که «احتمال این‌که من به سمت علاقه شما به قمار در کازینو هدایت شوم همان‌قدر است که احتمال سوق یافتن به سمت علاقه‌ی شما به باله». با این حال، ظاهراً کاکینگ و کنت به این نظر که دوستان پرواى افزایش سعادت یکدیگر را دارند نظرى که مورد قبول آن‌هاست دقت کافى مبذول نداشته‌اند؛ زیرا اگر من خواهان سعادت شما باشم و ببینم که شما قصد دارید به عملى غیراخلاقى دست بزنید، برخلاف نظر کاکینگ و کنت، نباید کورکورانه اجازه دهم که مرا به همدستى با خود بکشانید، بلکه باید سعى کنم شما را از آن کار منصرف سازم یا دست‌کم نسبت به درست یا نادرست بودن عملتان به تردید افکنم و این مصداقى است از هدایت کردن و تفسیر کردن شما.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دبیر مجموعه
درآمد
1: ماهیت دوستى
2: ارزش و توجیه دوستى
3: دوستى و نظریه‌ی اخلاقى
یادداشت‌ها
کتابنامه
واژه‌نامه‌ی انگلیسى به فارسى
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دوستی
نویسنده
مترجمراضیه سلیم زاده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات84
زبانفارسی
شابک978-600-278-108-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دوستی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دوستی

برای دریافت کتاب دوستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.