معرفی و دانلود کتاب در طلب توجه: نگرشی روانکاوانه و ادبی به مفهوم توجه

عکس جلد کتاب در طلب توجه: نگرشی روانکاوانه و ادبی به مفهوم توجه
قیمت:
۲۹۰۰۰ ۲۰,۳۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در طلب توجه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در طلب توجه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در طلب توجه: نگرشی روانکاوانه و ادبی به مفهوم توجه

آدام فیلپیس روانکاو و جستارنویس مشهور بریتانیایی در کتاب در طلب توجه به بررسی مفهوم توجه پرداخته و جنبه‌های مختلف آن را از وسواس گرفته تا علایق خاص در هر فرد شرح داده و آن‌ها را ریشه‌یابی کرده است. او تلاش کرده تا در این کتاب به پرسش‌هایی اساسی در باب توجه پاسخ دهد و به مخاطبان بیاموزد که توجه دقیقا چیست و چرا بشر در طلب آن است.

درباره‌ی کتاب در طلب توجه

تصور کنید داوطلب شرکت در یک آزمایش روانشناسی شده‌اید و فرد سنجش‌گر در مقابلتان یک کتاب و یک سیگار قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد از میان آن دو یکی را انتخاب کنید. انتخابتان کدام است؟ کتاب یا سیگار؟ آزمایش طرح شده ساده و بی‌معنی به نظر می‌رسد اما در واقع چیزی که در این آزمایش حائز اهمیت است انتخاب شما نیست، پیش‌زمینه‌ای است که منجر به جلب توجه شما به یک شی شده و سبب شده تا شما تصمیم بگیرید سیگار یا کتاب را انتخاب کنید. به نظر شما چه چیزهایی در این تصمیم‌گیری دخیل هستند؟ پیدا کردن اولین عامل بسیار ساده است. اعتیاد شما به سیگار یا علاقه‌تان به کتاب می‌تواند در تصمیم شما تاثیر بگذارد، اما یافتن عوامل دیگر به این سادگی نیست. تحقیقات نشان داده است موارد متعددی در جلب توجه ما نسبت‌به افراد و اشیا نقش دارند. به عنوان مثال فرهنگ، جامعه و خانواده‌ای که در آن پرورش یافتیم به طور مستقیم نقشی اساسی در انتخاب‌های ما دارند. اگر شما در فرهنگی بزرگ شده باشید که در آن سیگار کشیدن امری نکوهیده باشد، حتی اگر علاقه‌‌ای به کتاب خواندن هم نداشته باشید، باز هم انتخابتان احتمالا کتاب است! جالب است که بدانید که ژنتیک نیز نقشی اساسی در جلب توجه ما نسبت‌به موارد گوناگون دارد.

معرفی و دانلود کتاب در طلب توجه

اما همیشه این ما نیستیم که توجهمان به چیزهای مختلف جلب می‌شود. گاهی خودمان در پی دریافت این توجه از جانب دیگرانیم. گرچه جلب توجه غالبا یک فعالیت نه‌چندان خوشایند به شمار می‌رود، تقریبا تمام افراد در زندگی‌شان به دنبال این مسئله هستند! عده‌ای از افراد می‌کوشند تا این توجه را از طریق درخشیدن در علم و ادبیات و هنر به دست بیاورند و عده‌ای دیگر نیازشان به توجه را از طریق انجام کارهای عجیب و غریب، رفع می‌کنند.

اما نظر علم روانشناسی نسبت به جلب توجه چیست؟ آیا در علم روانشناسی و روانکاوی نیز جلب توجه امری نکوهیده به حساب می‌آید یا احساسی کاملا نرمال و عادی‌ست؟ سر منشا این جلب توجه کجاست و چه اندازه و چه نوعی از آن منفی به حساب می‌آید؟ آیا این توجه خواهی می‌تواند سبب بروز احساسات دیگری نیز بشود؟

آدام فیلیپس (Adam Phillips) در کتاب در طلب توجه (Attention Seeking) به تمامی سوالات بالا پاسخ می‌دهد و به بررسی جنبه‌های مختلف جلب توجه می‌پردازد. این کتاب متشکل از سه جستار و یک مقدمه‌ی جذاب و خواندی‌ست و گریزی کوتاه بر مفهوم توجه می‌زند.

در جستار اول این کتاب نویسنده به شرح این مسئله می‌پردازد که چه عواملی سبب جلب توجه ما به سمت موارد دیگر می‌شود و آنچه بذر توجه‌طلبی را در وجود ما می‌کارد چیست. فصل دوم در باب شرم و توجه به رشته‌ی تحریر در آمده است و با زبانی ادبی ارتباط میان این دو حس معمول را در انسان شرح داده است. آدام فیلیپس در آخرین بخش کتاب نیز به سراغ مسئله‌ی حفره‌های توجه می‌رود و در ذیل آن از گریزی به سرنوشت تریسترام شندی و راسلاس می‌زند.

کتاب در طلب توجه به کوشش پوریا صحرانورد به فارسی ترجمه و توسط انتشارات بذر خرد به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب در طلب توجه

  • فوق‌العاده سرگرم‌کننده و درعین‌حال ناراحت‌کننده. (تایمز)
  • آدام فیلپیس از جمله نویسندگانی است که خواندن شیوه‌ی تفکر و نظراتش به‌تنهایی لذت‌بخش است. (ساندی تلگراف)
  • باخواندن کتاب در طلب توجه ممکن سرگرم و البته مضطرب و متحیر شوید. اما مطمئن باشید هرگز حوصله‌تان سر نمی‌رود. (Observer)

کتاب در طلب توجه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به کتاب‌های روانشناسی و خودیاری مناسب و کاربردی خواهد بود.

در بخشی از کتاب در طلب توجه: نگرشی روانکاوانه و ادبی به مفهوم توجه می‌خوانیم

همه‌ چیز از نظر فروید واکنشی نسبت به تمایلات جنسی تلقی می‌شود، همه ‌چیز برای کنارآمدن با این خواسته به کار گرفته می‌شود ([تلاش برای کنار آمدن با این تمایلات] به گفته‌ی دی. اِی. میلر نوعی شکست یا «اجتناب»، یا نوعی تظاهر به حساب می‌آید). افرادی که به‌طور افراطی تمایلات جنسی‌شان سرکوب شده است، یعنی هیستریک‌ها، به بازدارنده‌های بیشتری مانند شرم نیاز دارند تا آن‌ها را از این خواسته‌ها در امان نگه دارند. کودکان برخلاف افراد هیستریک «اساساً فاقد احساس شرم هستند» که یعنی از نشان‌دادن بدنشان مخصوصاً اعضای جنسی لذت می‌برند؛ و کنجکاوی درباره‌ی اعضای جنسیِ دیگران برایشان لذت‌بخش و آسان است (ازاین‌رو، احساس شرم بازدارنده‌ی یکی از اجزای اصلی تمایلات جنسی، یعنی کنجکاوی، است. نوعی توجه است که توجه را سلب می‌کند؛ مخرّبِ کنجکاوی است، هم درباره‌ی خود و هم درباره‌ی چیزی که باعث شده از آن شرمسار شویم).

و به عقیده‌ی فروید، یکی از تفاوت‌های اساسی بین پسران و دختران که در دوران کودکی قابل مشاهده است، این است که تمایلات جنسی دختران زودتر و با مقاومت کمتری نسبت به پسران مهار می‌شود. شرم مانند سایر مقاومت‌ها و بازدارنده‌های تمایلات جنسی، یکی از دستاوردهای دوران رشد و شرط لازم برای فرهنگ‌پذیری [از جامعه] است. بنابراین از نظر فروید، شرم یکی از آن «نیروهای» اساسی است که تمایلات جنسی بدون آن آزادانه‌تر و ازاین‌رو مخرّب‌تر جریان می‌یابند و بدین ترتیب فرد و فرهنگ جامعه‌ی او را در معرض خطر قرار می‌دهند. تمایلات جنسی به وجود احساس شرم نیاز دارند، درست همان‌طور که آب هم از دیدگاه برخی مردم به سد نیاز دارد. این مسئله تلویحاً بدان معناست که اگر شرم وجود نداشت، ما هم احتمالاً بدنمان را و اعضای جنسی‌مان را به دیگران نشان می‌دادیم و درمورد دیدن این اعضا در بدن مردم هم بسیار کنجکاو بودیم (یا همین مسئله درمورد دیگران هم صدق می‌کند).

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
درباره‌ی نویسنده
فصل 1: توجه‌طلبی
1. علایق و هویت
2. عالم پنهان «خواسته»
3. اخلاقیات و تحصیلات
فصل 2: شرم و توجه
1. شرم در سبک آستین
2. اتاق جیووانی
3. نفرت، شرم و اصول اخلاقی
فصل 3: خلأ‌های توجه
1. تریسترام شَندی
2. سرگذشت راسلاس
3. توجه محدود و توجه گسترده
پیوست
قدردانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در طلب توجه: نگرشی روانکاوانه و ادبی به مفهوم توجه
نویسنده
مترجمپوریا صحرانورد
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات118
زبانفارسی
شابک978-622-5353-58-9
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۹۰۰۰ ۲۰,۳۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در طلب توجه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در طلب توجه

برای دریافت کتاب در طلب توجه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.