معرفی و دانلود کتاب خرد رنج آموخته: اورستیا به روایت هیوبرت دریفوس

عکس جلد کتاب خرد رنج آموخته: اورستیا به روایت هیوبرت دریفوس
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خرد رنج آموخته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خرد رنج آموخته و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خرد رنج آموخته: اورستیا به روایت هیوبرت دریفوس

کتاب خرد رنج آموخته، نوشته‌ی زانیار ابراهیمی، تفسیری از شرحِ هیوبرت دریفوس، فیلسوف آمریکایی، بر نمایشنامه‌ی اورستیای آیسخولوس است. با مطالعه‌ی این کتاب از دیدگاه‌های دریفوس درباره‌ی نمایشنامه‌ی اورستیا و نکته‌های فلسفیِ این اثر آشنا خواهید شد.

درباره‌ی کتاب خرد رنج آموخته

کتاب خرد رنج آموخته، منبعی برای آشنایی با نظرها و عقاید دریفوس، فیلسوف متاخر آمریکایی، درباره‌ی نمایشنامه‌ی اورستیا به حساب می‌آید. دریفوس در شرح اورستیا، تقابل عاطفه و عقل را به کار گرفته و ما را با تفسیری متفاوت از نمایشنامه‌ی اورستیا روبه‌رو می‌کند. مطالب این کتاب، ابهام‌های خواننده درباره‌ی نمایشنامه اورستیا را بر طرف می‌سازد. به گفته‌ی زانیار ابراهیمی، نویسنده‌ی کتاب خرد رنج آموخته، دقیقاً بازتابی از مطالبی است که دریفوس در کلاس‌های درس دانشگاهی درباره‌ی اورستیا مطرح کرده. مطالب این کتاب، مقدمه‌ای سودمند برای مطالعه‌ی نمایشنامه‌های سه‌گانه‌ی آیسخولوس به حساب می‌آید. نویسنده‌، همچنین مفهوم اراده‌ی انسان را در اورستیا بررسی کرده است. نویسنده‌ی کتاب در کنار شرح نمایشنامه‌ی اورستیا، به توضیحاتی درباره‌ی اودیسه، دیگر کتاب مطرح ادبیات یونان باستان نیز پرداخته است.

نقش خدایان در ادبیات، یکی دیگر از مفاهیمی است که زانیار ابراهیمی به آن پرداخته. او، در فصل دوم کتاب که «پوئسیس فرهنگی» نام دارد، پیوند فوزیسِ هومری و پوئسیس آیسخولوسی را با در نظر گرفتن فضاهای وجودشناسانه‌ی ادویسه و اورستیا، توضیح داده است.

معرفی و دانلود کتاب خرد رنج آموخته

بررسی مفهوم‌های عدالت، انتقام، سرنوشت، آزادی، مسئولیت اخلاقی و نقش خدایان در زندگی انسان، از جمله‌ی مضامینی هستند که مؤلف کتاب خرد رنج آموخته، در این اثر به‌ آن‌ها توجه نشان داده است. ابراهیمی برای انتقال بهتر مفاهیم فلسفی این کتاب از جدول‌هایی کمک گرفته است. این جدول‌ها، دیدگاه بهتری از شرح‌های دریفوس در اختیار خواننده قرار می‌دهد. پس از مطالعه‌‌ی کتاب خرد رنج آموخته، از جایگاه اورستیا در آثار ادبی مطلع خواهید شد و آمادگی بهتری برای ورود به جهان نمایشنامه‌های آیسخولوس پیدا خواهید کرد.

نویسنده پس از طرح اطلاعات کامل درباره‌ی دیدگاه‌های دریفوس از نمایشنامه‌ی اورستیا، از فصل سوم به بعد، نمایشنامه‌های سه‌گانه‌ی آیسخولوس را شرح و بسط می‌دهد. این شرح به گونه‌ای است که در کنار آشنایی با دیدگاه هوبرت دریفوس درباره‌ی اورستیا، در جریان داستانِ این نمایشنامه نیز قرار می‌گیرید. ابراهیمی در این اثر از روش پرسشگری سقراطی برای بررسی برخی از نظرهای دریفوس درباره‌ی این نمایشنامه بهره گرفته است.

کتاب خرد رنج آموخته را انتشارات هرمس چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب خرد رنج آموخته برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی علاقه‌مندان به ادبیات یونان باستان، مخاطبان اصلی کتاب خرد رنج آموخته به حساب می‌آیند. مطالعه‌ی این کتاب برای طرفداران مطالب فلسفی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در بخشی از کتاب خرد رنج آموخته: اورستیا به روایت هیوبرت دریفوس می‌خوانیم

جهان آیسخولوس، همچنان جهان اسطوره‌ای است؛ بنابراین نباید از چشمان مدرن به داستان بنگریم و توقفِ زیاده‌ازحد در این جزیره را اراده‌باورانه تفسیر کنیم و آن را به عدم کفایت آگاممنون در جنگ منتسب سازیم، یا «خیزابه‌های خستگی‌ناپذیر ائولیس» را نوعی فَکتِ علی‌السویه علمی بینگاریم که فرازوفرودش فاقد هر ربط و مناسبتِ انسانی است. در شرح کمدی الهی گفتیم که در جهان مسیحیِ قرون وسطی فیزیک و متافیزیک از یکدیگر جدا نبودند. در نتیجه اگر از نور و انرژی و حرکت سخن می‌گوییم، معنایی هم فیزیکی و هم متافیزیکی را مراد می‌کنیم. در جهان یونانیِ هومر و نیز آیسخولوس، ‌همان‌طورکه دریفوس به‌تصریح می‌گوید، نمی‌توان از چیزی مانند متافیزیک سخن به میان آورد. با این حال، نکته‌ای که در باب جهان مسیحی گفتیم، به طریقی دیگر در باب جهان یونانی صدق می‌کند. وجه ‌مشترک این دو جهان، عدم پیدایی دوگانه سوژه و ابژه است. انسان از جهانْ بیگانه نشده است تا بدان بنگرد و معنایی بر آن بار کند یا از بی‌معنایی آن بنالد. در مقابل، جهان خود پیشاپیش سرشار از معناست و تنها شرط دریافت این معنا، گشودگی به روی آن است.

البته این گشودگی (فوزیس) در اورستیا شکلی تراژیک به خود می‌گیرد و تنها مهرپروردگی (پوئسیس) است که تراژدی را چاره می‌کند. در آستانه‌ی فروپاشی سپاه یونانیان، کاهنی نام آرتمیس را فریاد می‌زند و آگاممنون از دوراهیِ تراژیک خود آگاه می‌شود. آرتمیس او را میان دو انتخاب مخیّر کرده است: آگاممنون یا دختر خود، ایفیگنیا، را قربانی می‌کند و از این طریق راه پیشروی در دریا را به روی خود گشوده می‌یابد، یا تن به قربانی کردن جگرگوشه‌ی خود نمی‌دهد و دست از جنگ می‌کشد. آگاممنون دو انتخاب دارد که هر دو تراژیک‌اند و او به هر راهی که برود، یک دسته از خدایان را از خود ناراضی خواهد کرد. کشتن ایفیگنیا، الهگان انتقام را در پی او روان خواهد ساخت، و نکشتن او، نه فقط خیل سربازان ناراضی را بر او خواهد شوراند، بلکه نقض پیمان و سوگند او با برادرش منلائوس خواهد بود و در نتیجه آپولون را ناخرسند خواهد کرد. در اینجا دیگر سخنی از نارضایتی زئوس (زنیا به‌مثابه نوموس) نیست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: فوزیس هومری و ایضاحات
فصل دوم: پوئسیس فرهنگی
فصل سوم: آگاممنون؛ تراژدی جمعی
فصل چهارم: نیازآوران؛ عقل جنون آسا
فصل پنجم: الهگان انتقام؛ به نام آتن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خرد رنج آموخته: اورستیا به روایت هیوبرت دریفوس
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-600-456-319-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خرد رنج آموخته

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خرد رنج آموخته

برای دریافت کتاب خرد رنج آموخته و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.