معرفی و دانلود کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها: چرا تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم

عکس جلد کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها: چرا تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها: چرا تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم

تاد رز در کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها، تفکر گروهی و جمعی را زیر سؤال می‌برد و نشان می‌دهد این فرض که تصمیمات جمعی قابل‌اتکا و قابل‌اعتنا هستند، کاملاً اشتباه است و باعث بروز خطاهای بزرگی می‌شود. رز دلایل روانشناختی همرنگ شدن با جماعت را توضیح می‌دهد و می‌گوید که چرا این وضعیت نوعی تله است؛ تله‌ای که باعث می‌شود هم فرد و هم جامعه در مخمصه بیفتند و نهایتاً آدم‌ها از زندگی‌شان ناراضی و ناراحت باشند.

درباره‌ی کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها

هانس کریستین اندرسون در قرن نوزدهم داستانی کودکانه نوشت که هنوز هم محل بحث است. قصه‌ی «لباس جدید پادشاه» درمورد پادشاهی بود که بدون لباس به خیابان می‌آمد و کسی جرئت نمی‌کرد این موضوع را به او گوشزد کند. جمعیت استقبال‌کننده یک‌صدا پادشاه را تشویق می‌کردند، به‌جز پسربچه‌ای که جرئت کرد و عریان بودن او را به زبان آورد. در طول حدود 200 سالی که از انتشار این قصه گذشته، تفسیرهای زیادی درمورد این داستان شده و خیلی‌ها سعی کرده‌اند به جنبه‌های پنهان آن اشاره کنند. اکثر این تفسیرها البته معطوف به رفتار پادشاه بوده و خشونت و دیکتاتوری او را دست‌مایه قرار داده است. اما احتمالاً یکی از وجوه مغفول این قصه، رفتار مردم بوده. آدم‌هایی که عریان بودن پادشاه را می‌دیدند ولی لباسی که وجود نداشت را ستایش می‌کردند. تاد رز (Todd Rose) در کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها (Collective Illusions) به همین رفتار اشاره دارد و تلاش می‌کند ازنظر روان‌شناختی آن را توضیح دهد. ایده‌ای که رز مطرح می‌کند این است که تفکر جمعی الزاماً درست و منطقی نیست. وقتی تک‌تک افراد به موضوعی اعتقاد نداشته باشند ولی در جمع آن را بپذیرند، درنهایت گروه راه به خطا می‌برد و تصمیمات اشتباهی خواهد گرفت. اما چه فعل و انفعالی رخ می‌دهد که ما در جمع به چیزی اعتقاد پیدا می‌کنیم که خودمان به آن معتقد نیستیم؟

معرفی و دانلود کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها

رفتار مردم در داستان «لباس جدید پادشاه»، همان الگویی است که ما به آن همرنگ شدن با جماعت می‌گوییم. این به این معناست که ما برای متمایز نشدن از دیگران، ترجیح می‌دهیم خودمان را شبیه بقیه کنیم و نظر دیگران را بپذیریم؛ حتی وقتی‌که مطمئنیم نظر دیگران اشتباه است و قبولش نداریم. تاد رز این وضعیت را نوعی خطای شناختی می‌داند و معتقد است ریشه در برداشت اشتباه ما از موقعیت دارد. ما نظر شخصی خودمان را به نفع نظر جمع کنار می‌گذاریم چون تصور می‌کنیم خواسته‌ی دیگران بر این است. این در حالی است که دیگران هم دقیقاً همین نگاه را دارند و مرتکب همین اشتباه می‌شوند. درنهایت وضعیتی شکل می‌گیرد که در آن تک‌تک آدم‌ها پدیده‌ای را قبول ندارند ولی وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، آن را می‌پذیرند. رز در کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها، این سیاه‌چاله یا تله را تشریح می‌کند و دلایل ذهنی و روانی آن را توضیح می‌دهد. او می‌گوید این وضعیت زمانی که تشدید شود به یک توهم جمعی منتهی می‌گردد که باعث می‌شود در مخمصه بیفتیم و زندگی را برای یکدیگر سخت کنیم.

تاد رز در کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها به راه‌های مقابله با این وضعیت می‌پردازد و راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد تا بتوان تأثیر آن را خنثی نمود یا حداقل کمتر کرد. اعتماد به خود و مستقل فکر کردن ازجمله رفتارهایی است که با کمک آن‌ها می‌توان از این توهم گروهی خلاص شد. رهایی به این معناست که می‌توانیم تصمیمات درست‌تری بگیریم و زندگی شاد و رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم.

معرفی و دانلود کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها

کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها از پرفروش‌ترین آثار چند سال اخیر آمریکا بوده و منتقدین آن را ستوده‌اند. این کتاب را فرخ بافنده برای انتشارات بذر خرد ترجمه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها

  • پرفروش‌ترین کتاب نشریه‌ی وال‌استریت ژورنال؛
  • در لیست کتاب‌های پرفروش پابلیشرز ویکلی؛
  • در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی سیاتل تایمز؛
  • کتاب منتخب سردبیران وب‌سایت آمازون در بخش غیرداستانی؛
  • کتاب پرفروش ملی؛
  • بهترین کتاب سال سایت آمازون.

نکوداشت‌های کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها

  • تحلیلی آموزنده درباره‌ی اینکه چرا گروه‌ها به چیزهایی اعتقاد دارند که اعضایش به آن معتقد نیستند و اینکه چطور می‌توان با تفکر جمعی مبارزه کرد. (آدام گرنت)
  • کتابی چشمگیر و تأمل‌برانگیز که وادارمان می‌کند نگاهی بهتر و عمیق‌تر به خودمان بیندازیم. (بوک‌لیست)
  • خوانندگان کتاب سعی می‌کنند تا دوباره پیش‌داوری‌هایشان را بررسی کنند، پیش‌داوری‌هایی چنان ریشه‌دار که عموماً ناپیدا هستند و باید در آن‌ها تجدیدنظر کرد. (نیویورک‌تایمز)

کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به روانشناسی علاقه دارید و به دنبال کتابی در زمینه‌ی موفقیت و رشد فردی هستید، این اثر به شما توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها: چرا تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم می‌خوانیم

در آلمان سال 1965، هواداران حزب سوسیال دموکرات متوجه نبودند که سکوت آن‌ها به توهم برنده‌شدنِ اتحادیه‌ی دموکرات مسیحی دامن می‌زند. مارپیچ سکوتِ حاصل، الهام‌بخش نوئل نیومن شد تا درمورد هم‌دستی خطرناک پنهان در ساکت‌ماندن تحقیق کند.

در حقیقت، هرچه بیشتر فکر کنیم که ایده‌هایمان ممکن است ما را در مقابل مدافعان وضع موجود قرار دهند - به‌ویژه درمقابل خانواده، دوستان و همسایه‌هایمان - برداشت‌های مشترک ما منحرف‌تر می‌شوند. آن‌گاه حقیقت به رازی عظیم و فاسدشدنی تبدیل می‌شود، درست مثل برهنگی پادشاه. با‌این‌حال، بسیاری از مواقع، ‌هیچ‌کس آن‌قدر شجاع نیست که این راز را با صدای بلند بگوید، درنتیجه هیچ‌کس هیچ‌چیزی نمی‌گوید. ما، با انتخاب سکوت، این را محتمل‌تر می‌کنیم که آدم‌های چاپلوس تیره‌دل اطراف پادشاه (یک اقلیت) به اکثریتِ مسلم تبدیل شوند.

همه‌ی ما در موقعیت‌هایی بوده‌ایم که ترجیح داده‌ایم از سؤال‌کردن و درگیری ناگزیری که به دنبالش می‌آید، بپرهیزیم و ساکت بمانیم. اغلب به بهانه‌ی اینکه مسئله به ما مربوط نیست یا نمی‌خواهیم خود را به دردسر بیندازیم، سکوت می‌کنیم؛ ولی این کارِ ما در واقع نیروی کمکی برای زورگویان در همه‌جاست. تذکرندادن به عمو بیل بابت پشتیبانی‌اش از باورهای نژادپرستانه در عید شکرگزاری، زیر سؤال‌نبردن رفتار نامنصفانه‌ی رئیس با همکارتان، یا پرهیز از اعتراض علنی علیه تصمیم‌گیری‌های بدِ شهردار یا نمایندگان کنگره‌، همگی انتخاب‌های کوچکی هستند که به خلق خیال اتحاد محدود کمک می‌کنند که چیزی به‌مراتب بزرگ‌تر و شوم‌تر را تغذیه می‌کند - یعنی، توهم‌های عظیم پردامنه.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار: راز الم هالو
بخش اول: تله‌های «هم‌رنگی با جماعت»
فصل 1: پادشاهان لخت
فصل 2: دروغ‌گفتن برای تعلق‌داشتن به جمع
فصل 3: صدای سکوت
بخش دوم: مخمصه‌ی اجتماعی ما
فصل 4: آفتاب‌پرست‌های کوچولو
فصل 5: دنبال‌کردن ارواح
فصل 6: حکمرانی خطا
بخش سوم: پس‌گرفتن قدرتمان
فصل 7: فضیلت هم‌خوانی با خود واقعی
فصل 8: اعتماد کردن به غریبه‌ها
فصل 9: راست‌ودرست زندگی‌کردن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها: چرا تصمیم‌های اشتباه می‌گیریم
نویسنده
مترجمفرخ بافنده
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-622-5353-61-9
موضوع کتابکتاب‌های خودسازی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها

برای دریافت کتاب توهم‌های جمعی و پیروی از آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.