معرفی و دانلود کتاب توهمات جمعی: همرنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست

عکس جلد کتاب توهمات جمعی: همرنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست
قیمت:
۶۹۰۰۰ ۳۴,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب توهمات جمعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب توهمات جمعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب توهمات جمعی: همرنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست

چه می‌شود اگر بهترین تصمیمی که براساس جریان اجتماعی می‌گیریم بدترین تصمیم ممکن باشد؟ کتاب توهمات جمعی نوشته‌ی تاد رز کتابی است درباره‌ی اینکه چطور تصمیمات زندگی شخصی ما می‌تواند برگرفته از تصمیمات غلط جامعه‌ی ما باشد. اگر برای زیر و رو شدن باورهای خود، خصوصاً آن‌هایی که به تاثیرپذیری متقابل فرد و جامعه برمی‌گردد، نیاز به اثری برانگیزاننده دارید، کتاب توهمات جمعی برای شماست.

درباره‌ی کتاب توهمات جمعی

فرض کنید که چاهی عمیق روبه‌روی شما قرار دارد. شما درست در دهانه‌ی چاه قرار دارید و آشکارا می‌بینید که آدم‌ها گروه‌گروه با طوع و رغبتْ خود را به درون چاه پرتاب می‌کنند. شما چه می‌کنید؟ احتمالاً در این لحظه جوابتان این است: نمی‌پرم، فریاد می‌زنم تا شاید جمعیت را آگاه کنم. اما متاسفانه باید به اطلاعتان برسانیم که وقتی ملت یا گروهی تصمیمی جمعی می‌گیرند، تصمیم‌های فردی شما هم مستقیماً اثرپذیرفته از این تصمیم‌های جمعی خواهد بود. به عبارت ساده‌تر: شما هم به‌راحتی به چاه خواهید پرید! تاد رز (Todd Rose) کارآفرین و محقق برجسته‌ی آمریکایی در کتاب توهمات جمعی: همرنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست (Collective Illusions: Conformity, Complicity, and the Science of Why We Make Bad Decisions) ما را با حقیقتی تلخ مواجه می‌کند: الزاماً تصمیم‌های جمعی بهترین تصمیم‌ها نیستند و لزوماً خرد جمعی برای مسائل پیچیده و بغرنج عملکرد ویژه‌ای ندارد. برای درک این موضوع کافی است به سرنوشت خودمان در سده‌ی اخیر نگاه کنیم تا بفهمیم آگاهی از زیر و زبر این تصمیمات جمعی تا چه حد مهم است.

معرفی و دانلود کتاب توهمات جمعی

تاد رز در کتاب توهمات جمعی از روایت‌های اجتماعی و جنبه‌های ناگفته‌ی قراردادهای جمعی سخن می‌گوید؛ از آن دسته تصمیمات جمعی‌ای که سرنوشت ملتی را به تباهی می‌کشاند و مردم را به‌سوی ورطه‌ی نابودی به پیش می‌راند. در مسیری که تاد رز در پیش گرفته، تحقیقات علوم شناختی و روانشناسی اجتماعی نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای دارند. او با استفاده از این تحقیقات به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه ترس از طرد شدن و پذیرفته نشدن در جامعه باعث می‌شود ما تصمیم‌های اشتباه بگیریم تا بیشتر همرنگ جماعت به نظر برسیم.

رز تاد در ادامه‌ی راه، دلایل علمی نهفته در پشت توهمات جمعی را واکاوی می‌کند. به اعتقاد او، مغز ما به ارتباط اجتماعی و همرنگی با جامعه بسیار حساس است و تمایل فزاینده‌ای به پیوستن به کمپین‌ها دارد، زیرا شرکت در کمپین‌ها باعث می‌شود درک فردی از مسائل بیشترین شباهت را به درک جمعی از آن مسئله داشته باشد و مغز که تنظیم شده تا بقای ما را تضمین کند، احساس راحتی بیشتری را در این حالت تجربه خواهد کرد. ما از طرد شدن و پس‌زده شدن می‌ترسیم و ترجیح می‌دهیم در جمع باقی بمانیم، ولو ارزش‌های جمع با ارزش‌های ما همخوانی چندانی نداشته باشد. هرچه در برابر این تضاد خود با جماعت، بیشتر سکوت کنیم، توهمات جمعی را افزایش داده‌ایم و درواقع، به خود واقعی‌مان خیانت کرده‌ایم.

کتاب توهمات جمعی به شما جرئت و جسارت می‌دهد تا تفکر نقاد داشته باشید، به‌راحتی فرهنگ جمعی را نپذیرید و به‌جای تمرکز بر پذیرفته شدن در جمع و جامعه، بر روی پرورش استعدادها و توانایی‌های خود سرمایه‌گذاری کنید. اگر به جایی رسیده‌اید که اشتیاقی برای هیچ کاری ندارید چون کارهای موردعلاقه‌تان همه شبیه شنا کردن خلاف جریان آب هستند، بهتر است همین حالا خواندن کتاب تاد رز را شروع کنید تا شجاعت شیرجه زدن را به دست آورید!

معرفی و دانلود کتاب توهمات جمعی

کتاب توهمات جمعی در سه بخش و نه فصل به رشته‌ی تحریر در آمده است. تاد رز مخاطب را از شناخت «تله‌های انطباق» تا ترسیم الگوهای جدید برای «بازیابی قدرت» همراهی می‌کند. در خلال خواندن این کتاب برخی از مثال‌ها ممکن است کمال‌گرایانه و بسیار ایدئال به نظر برسند. درواقع هدف تاد رز از آوردن این مثال‌ها نشان دادن دنیایی است که توهمات جمعی در آن تا سر حد امکان تقلیل یافته‌اند. در نتیجه، ممکن است آن دنیای ایدئال هرگز محقق نشود اما هر فرد می‌تواند با خواندن این کتاب سهم خود را در تغییر این دنیا بپردازد. اگر با خواندن این کتاب هنوز احساس می‌کنید لبه‌ی چاه هستید و مردم گروه گروه به درون آن سقوط می‌کنند، قطعا خواهید توانست که استوار در بالای چاه بایستید و چه بسا معدود آدم‌هایی را نیز از سقوط منصرف کنید!

ترجمه‌ی فارسی این کتاب به قلم سوگل قشقایی، به همت نشر میلکان به چاپ رسیده است.

جوایز و افتخارات کتاب توهمات جمعی

  • پرفروش‌ترین کتاب نشریه‌ی وال‌استریت ژورنال؛
  • در لیست کتاب‌های پرفروش پابلیشرز ویکلی؛
  • در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی سیاتل تایمز؛
  • کتاب منتخب سردبیران وب‌سایت آمازون در بخش غیرداستانی؛
  • کتاب پرفروش ملی؛
  • نامزد کتاب سال آمازون در دسته‌ی تجارت، رهبری و علم.

نکوداشت‌های کتاب توهمات جمعی

  • تاد رز راه‌هایی را می‌کاود که ما معمولاً در آن‌ها تمایل داریم به‌علت انتخاب‌های جمعی، انتخاب‌های اشتباه داشته باشیم. این کتاب راهگشا و تامل‌برانگیز است و باعث می‌شود نگاهی عمیق، دقیق و خوب به خودمان بیاندازیم. (بوک‌لیست)
  • تاد رز به یک شاهکار تمام‌عیار و نادر دست یافته است. حرف‌های او هم برانگیزاننده است و هم عین واقعیت! او نگاه ما را نسبت به درک عمومی و بنیادین از استعداد تغییر می‌دهد و راهی قدرت‌افزا را پیش پایمان می‌گذارد تا درباره‌ی جهان دوباره بیندیشیم. (آدام گرنت، استاد دانشگاه و نویسنده)
  • تحلیلی آموزنده درباره‌ی اینکه چرا گروه‌ها به چیزهایی اعتقاد دارند که اعضایش به آن معتقد نیستند و اینکه چطور می‌توان با تفکر جمعی مبارزه کرد. (آدام گرنت)
  • خوانندگان کتاب سعی می‌کنند تا دوباره پیش‌داوری‌هایشان را بررسی کنند، پیش‌داوری‌هایی چنان ریشه‌دار که عموماً ناپیدا هستند و باید در آن‌ها تجدیدنظر کرد. (نیویورک‌تایمز)

کتاب توهمات جمعی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در حیطه‌ی توسعه‌ی فردی به‌ دنبال کتابی راهگشا برای تصمیم‌گیری مستقل و دوری از اشتباه‌های جمعی رایج می‌گردید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب توهمات جمعی: همرنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست می‌خوانیم

همان‌طور که ماهی‌ها غریزی به‌سمت گروه خود شنا می‌کنند تا شکار نشوند، ما نیز برای بقا به اکثریت نزدیک می‌شویم تا از خطر در امان بمانیم. در واقع، ناهماهنگی با چیزی که فکر می‌کنیم نظر جمعیت است، حتی اگر مانند مطالعه‌ی زیبایی کاملاً تخیلی باشد، باعث می‌شود به‌شدت احساس کنیم آسیب‌پذیریم. این تعصب به اکثریت در سنین بسیار کم در انسان ظاهر می‌شود. در واقع، مطالعات روی نوزادان نشان می‌دهند نوزادانی که تجربه‌ی بازی با هیچ اسباب‌بازی‌ خاصی ندارند، در نوزده‌ماهگی، به اکثریت بزرگ‌سالان نگاه می‌کنند تا بدانند کدام اسباب‌بازی‌ها را بیشتر دوست داشته باشند. حتی در غیاب فشار یا مشوق‌های عمدی، ما دوست داریم با نظر اکثریت همراهی کنیم، چون به‌سادگی ازنظر بیولوژیک برای انجام این کار آماده‌ایم.

همان‌طور که نگرانی عمیقی در خصوص طردشدن داریم، ترس بیولوژیک از انزوای اجتماعی هم داریم. انزوا بسیار ظریف‌تر و موذیانه‌تر از طردشدن است. انزوا برای انسان واقعاً هم ضرر روانی دارد و هم ضرر جسمانی. ازجمله، انزوای اجتماعی ممکن است به عملکرد شناختی ضعیف و زوال عقل و همچنین افزایش استرس، خواب پریشان، افسردگی و افزایش هوشیاری پیرامون تهدیدات احتمالی منجر شود.

در مقابل، وقتی عضوی از گروهی بزرگ هستیم، احساس می‌کنیم به شبکه‌ای قوی‌تر از هر فرد دیگری متصلیم. این ترتیب دوجانبه سودمندی است: قدرت اکثریت از ما محافظت می‌کند و بیشتر حس می‌کنیم متعلق به خودمان است، درحالی‌که انگیزه‌ی ما برای سازگاری با گذشت زمان افزایش می‌یابد و نفوذ و دسترسی گروه را تقویت می‌کند. بنابراین عضویت در جمع اکثریت باعث ایجاد حس کنترل می‌شود که با قدرت گروه رشد می‌کند. به‌دلیل اعتقادات و هنجارهای مشترک، تمایل دارید فکر کنید «اگر آن‌ها کنترل دارند، پس من هم دارم.» ازآنجاکه این احساس قدرت سیستم پاداش ما را تحریک می‌کند، مغز ما با عطش به آن می‌چسبد، مانند نوزاد به پستانک خود. مزیت عددی اکثریت نیز به ما احساس رضایت از برتری و نفوذ ظاهری می‌دهد. قلعه‌ی ما مستحکم است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: راز اِلم هالو
بخش یکم: تله‌های انطباق
فصل یکم: امپراتوران برهنه
فصل دوم: دروغ‌گفتن برای تعلق پیداکردن
فصل سوم: صدای سکوت
بخش دوم: معضل اجتماعی
فصل چهارم: آفتاب‌پرست‌های کوچک
فصل پنجم: تعقیب ارواح
فصل ششم: سلطنت خطا
بخش سوم: بازیابی قدرتمان
فصل هفتم: فضیلت هم‌سویی
فصل هشتم: اعتماد به غریبه‌ها
فصل نهم: زندگی در سایه‌ی حقیقت
سپاسگزاری
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب توهمات جمعی: همرنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست
نویسنده
مترجمسوگل قشقایی
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات263
زبانفارسی
شابک978-622-254-624-3
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
۶۹۰۰۰ ۳۴,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب توهمات جمعی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب توهمات جمعی

برای دریافت کتاب توهمات جمعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.