معرفی و دانلود کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار: فیل در مغز

عکس جلد کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار: فیل در مغز
قیمت:
۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار: فیل در مغز

کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار نوشته‌ی کوین سیملر و رابین هنسون، ما را به دالان‌های تاریک ناخودآگاه می‌برد تا بتوانیم انگیزه‌ها و دلایل تصمیمات و رفتارهایمان را که ما را به نخستیان هرچه شبیه‌تر می‌کند، تشخیص دهیم. این کتاب، نه‌تنها به انگیزه‌های شخصی ما می‌پردازد، بلکه درباره‌ی انگیزه‌های پشت عملکرد بسیاری از نهادهای اجتماعی مورد احترام ما نیز نگاهی انتقادی ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار

همه‌ی ما فکر می‌کنیم که می‌دانیم انگیزه‌های اصلی ما چیستند. چرا دیروز ترجیح دادیم واقعیت را به دوستمان نگوییم؟ چرا با یکی از همکارانمان بیشتر تنش داریم؟ چرا نمی‌توانیم تحمل کنیم کسی در محیط کار، از عملکرد ما ایرادی بگیرد؟ چرا ناخودآگاه با یکی از برادران و خواهران خود بهتر جور می‌شویم و با دیگری نه؟ چرا دوست داریم به فلان خیریه بیشتر کمک کنیم؟ همه‌ی ما برای این سؤالات جواب‌های منطقی و معقولی داریم که خوبی، مهربانی و صداقت ما را نشان می‌دهند. اما آیا واقعا همین‌قدر خوب، مهربان و صادقیم؟ آیا همه‌ی کارهایمان بر اساس عقل و منطق است و انگیزه‌یمان پیشرفت جامعه؟ نویسنده‌های کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار (The Elephant in the Brain: Hidden Motives in Everyday Life)، کوین سیلمر (Kevin Simler) و رابین هنسون (Robin Hanson)، خواندن این کتاب را به انتخاب قرص قرمز در فیلم ماتریکس تشبیه می‌کنند که با خوردن آن، زندگی‌مان هیچ وقت به شرایط قبلی باز نمی‌گردد. ما با خواندن این کتاب، بینشی به دست می‌آوریم و دیگر هرگز به خودمان، دیگران و جامعه، به شکل سابق نگاه نمی‌کنیم.

انسان‌ها را موجودات اجتماعی برتری‌طلب می‌دانند. ما دوست داریم که در جامعه زندگی کنیم و مدام جایگاه اجتماعی خود را ارتقا دهیم و از دیگران برتری یابیم. اما اگر مدام بر اساس منافعمان رفتار کنیم و دیگران را کنار بزنیم، احساس عذاب وجدان آزارمان می‌دهد و به نظر خود و دیگران، انسان‌های خوبی نمی‌آییم. در نتیجه، ذهن ما که همیشه جلوتر از آگاهی‌مان است، تصمیم می‌گیرد، رفتارها و عملکرد ما را بر اساس انگیزه‌هایی توجیه کند که برایمان اهمیت کمتری دارند اما ظاهر بهتری از ما به خودمان و جامعه نشان می‌دهند. در واقع، مثل فیلی که در اتاق است اما افراد او را نمی‌بینند، انگیزه‌های پنهان ما، فیلی بزرگ هستند که ما از قصد نمی‌بینیمشان و انگیزه‌های بسیار کوچکتر را دلیل اصلی رفتار خود می‌دانیم.

معرفی و دانلود کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار

کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار ابتدا به‌صورت کامل انگیزه‌های پنهان ما را بر اساس شواهد علمی بررسی می‌کند و سپس در بخش دوم، به تاثیر این انگیزه‌های پنهان، در عملکرد و رفتارهای ما می‌پردازد. این قسمت کتاب، نه فقط انگیزه‌های پنهان فردی، بلکه تصمیمات و رفتارهای اجتماعی را نیز بررسی می‌کند و درباره‌ی نهادهایی مثل مدرسه، خیریه‌ها، بیمارستان‌ها و... بحث می‌کند که چگونه بیش از انگیزه‌های آشکار خود، از انگیزه‌های پنهان تغذیه می‌کنند.

نویسندگان کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار از چهار زمینه‌ی تحقیقاتی برای بسط و گسترش بحث خود استفاده می‌کند. روانشناسی شناختی و اجتماعی، جامعه‌شناسی خرد، اقتصاد و نخستی‌شناسی، رشته‌های علمی هستند که کتاب بر اساس نظریه‌ها و حقایق علمیِ آن‌ها، موضوعات مختلف را می‌کاود. اما همه‌ی این حقایق بسیار ساده بیان شده‌اند و فهم آن‌ها به پیش‌نیاز زیادی برای درک محتوا احتیاج نخواهند داشت.

کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار که مورد توجه بسیاری از دانشمندان، منتقدان و مردم قرار گرفته است را مریم تقدیسی با زبانی ساده و روان ترجمه و انتشارات بذر خرد به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار

  • این کتاب باعث می‌شود دنیا را در نوری جدید ببینید. ( تایلر کوون، نویسنده)
  • کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار یک شاهکار است. (اسکات آرونسون، مدیر مرکز اطلاعات کوانتومی دانشگاه تگزاس)
  • عمیقاً مهم، گسترده، به زیبایی نوشته شده و اساساً درست. (برایان کاپلان، نویسنده و استاد دانشگاه جورج میسون)
  • گزارشی محرک و خواندنی درباره‌ی این که چگونه و چرا به رقبایمان، دوستانمان و خودمان دروغ می‌گوییم. (استوین لندزبورگ، استاد دانشگاه روچستر)
  • سیملر و هانسون جامع‌ترین، قوی‌ترین و یکپارچه‌ترین توضیح را از ماهیت رفتار انسان تا به امروز ایجاد کرده‌اند. (جیسون برنان، استاد دانشگاه جورج تاون)

کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار برای هر کسی که می‌خواهد نگاهی جدید و منطقی‌تر نسبت به انسان و جامعه به دست آورد جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار: فیل در مغز می‌خوانیم

انسان نوعی حیوان است. مضمون اصلی این کتاب نیز همین است ولی این واقعیت اغلب در زندگی روزمره به فراموشی سپرده می‌شود. به‌سادگی می‌توانیم خودمان را فریب بدهیم که به دلایلی مانند زبان، قدرت استدلال، موسیقی، فناوری و مذهب با سایر حیوانات متفاوتیم. و اینکه حتی با وجودی که ما موجوداتی منحصربه‌فرد هستیم، در خلقت ما از فرایندهای دخیل در رفتارهای حیوانی هم بهره گرفته شده است: گزینش طبیعی و جنسی و ضرورت مبرم حفظ بقا و تولیدمثل.

در این فصل روی هنر تمرکز می‌کنیم، یکی از خاص‌ترین و به‌نام‌ترین رفتارهای انسانی. سال‌های مدیدی است که به خلق هنر مشغولیم. انسان‌های اولیه در اروپا روی دیوارهای غار نقاشی می‌کشیدند و بین پانزده تا 35 هزار سال پیش مجسمه‌های کوچکی از ونوس الهه‌ی‌ زیبایی می‌ساختند. در آن سوی دنیا در اندونزی، قدیمی‌ترین هنر سنگی متعلق به چهل هزار سال پیش است. و در دورانی باستانی‌تر در آفریقای جنوبی قدمت حکاکی‌های قرمز اخرایی به صد هزار سال قبل برمی‌گردد و استفاده از اخرای قرمز به‌عنوان رنگی برای نقاشی روی بدن از آن هم قدیمی‌تر است. هنر پدیده‌ای همه‌گیر در میان انسان‌هاست. همه‌ی‌ فرهنگ‌های انسانی بر روی کره‌ی‌ زمین چه از طریق نقاشی، چه مدل موی سر، آراستن بدن، تزئین محل زندگی، ساختن مجسمه‌های چوبی یا خلق موسیقی و شعر هنر خلق می‌کنند.

هنر موضوعی است تأمل‌برانگیز برای متفکرانی که درزمینه‌ی‌ تکامل مطالعه می‌کنند. رفتاری است پرهزینه هم از لحاظ زمان و هم انرژی که در‌عین‌حال می‌تواند به روشی نامعقول بروز کند. هنر نه غذا به خانه‌ی‌ شما می‌آورد، نه از فرزندانتان مراقبت می‌کند، نه شب‌ها شما را گرم نگه می‌دارد، دست‌کم‌ نه به‌طور مستقیم. از‌این‌رو هنر به ظاهر فقط اتلاف وقت‌ و انرژی به نظر می‌رسد. و گزینش طبیعی هم نظر مساعدی نسبت به اتلاف ندارد. پس غریزه‌ی‌ هنر در ما چطور مسیر تکامل را طی کرده است؟

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار
مقدمه
بخش اول: چرا انگیزه‌هایمان را پنهان می‌کنیم
1: رفتار حیوانی
2: رقابت
3: هنجارها
4: تقلب
5: خودفریبی
6: استدلال‌های جعلی
بخش دوم: انگیزه‌های پنهان در زندگی روزمره
7: زبان بدن
8: خنده
9: گفت‌وگو
10: مصرف
11: هنر
12: نیکوکاری
13: تحصیلات
14: پزشکی
15: مذهب
16: سیاست
17: نتیجه‌گیری
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار: فیل در مغز
نویسنده،
مترجممریم تقدیسی
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات412
زبانفارسی
شابک978-622-7758-59-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار

برای دریافت کتاب انگیزه‌های پنهان در رفتارهای آشکار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.