معرفی و دانلود کتاب انقلاب زبانی

عکس جلد کتاب انقلاب زبانی
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب زبانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب زبانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب زبانی

«موضوعات قرن بیست‌ویکم» نام مجموعه‌ای است از دیوید کریستال، استاد زبان‌شناسی دانشگاه ریدینگ و ولز. او در کتاب انقلاب زبانی خلاصه‌ای از سه کتاب قبلی ارائه می‌دهد و آن‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کند. او عقیده دارد که آخرین دهه‌ی قرن بیستم به دلیل تبدیل زبان انگلیسی به زبان بین‌المللی، افزایش زبان‌های در خطر انقراض و ظهور پدیده‌ای به نام اینترنت، آغاز دوران انقلاب زبانی به حساب می‌آید.

درباره‌ی کتاب انقلاب زبانی

انقلاب‌ها ممکن است در هر حوزه‌ای رخ دهند: انقلاب‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و حتی زبانی. انقلاب مجموعه‌ای است از اتفاقاتی که در مدتی کوتاه، تغییراتی اساسی در جامعه ایجاد می‌کند. انقلاب زبانی از آن دسته انقلاب‌هایی بود که به‌آرامی اتفاق افتاد و نتایج آن، در این سال‌ها بیشتر از گذشته مشهود است. از نظر دیوید کریستال (David Crystal)، زبان‌شناس مطرح انگلیسی، سال‌های منتهی به قرن بیستم، از دوره‌های مهم در تاریخ زبان هستند و سه گرایش عمده را در این مدت می‌توان مشاهده کرد: تبدیل زبان انگلیسی به زبان بین‌المللی، زبان‌های در خطر نابودی و در آخر تأثیر اینترنت بر زبان‌های جهان.

دیوید کریستال در فاصله‌ی سال‌های 1997 تا 2001 سه کتاب به نگارش درآورد با نام‌های «انگلیسی به مثابه‌ی زبانی جهانی»، «مرگ زبان‌ها» و «زبان و اینترنت». هر سه اثر درباره‌ی سه گرایش عمده در قرن بیست‌ویکم بودند. کتاب انقلاب زبانی (The Language Revolution) ارتباط میان این کتاب‌ها را نشان می‌دهد و موضوعات مختلف حوزه‌ی زبان‌شناسی را در این اثر مورد بازبینی قرار می‌دهد. خوانندگان کتاب‌های دیوید کریستال عموماً مخاطبانی هسند که با زبان‌شناسی آشنایی ندارند و به‌نوعی مخاطب عام به حساب می‌آیند. سه فصل اول کتاب انقلاب زبانی خلاصه‌ای از سه کتاب پیشین کریستال آمده است.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب زبانی

کتاب انقلاب زبانی اثر دیوید کریستال به سه بخش تقسیم شده است. وی درباره‌ی تبدیل شدن زبان انگلیسی به زبان جهانی، مسئله‌ی مرگ زبان‌ها و اثرات مرگ دیجیتال بر انقلاب سخن می‌گوید و استدلال‌ها و نظرات خود را با مثال‌ها و نکات بسیار به‌وضوح بیان می‌کند. زبان ساده و استفاده‌ی او از اصطلاحات غیرمعمول باعث می‌شود هر خواننده‌ای با خواندن این کتاب متوجه شود که زندگی او با تغییرات مرتبط با انقلاب دیجیتال، به چه شکلی تغییر خواهد کرد.

دیوید کریستال معتقد است که زبان انگلیسی در حال حاضر به یک زبان جهانی بدل شده؛ اما برای زبان‌هایی که در اقلیت قرار دارند، هیچ تهدیدی به حساب نمی‌آید. درواقع افرادی که به زبان‌های درحال‌مرگ صحبت می‌کنند، باید انگلیسی یاد بگیرند؛ زیرا از طریق این زبان به جامعه‌ی جهانی متصل می‌شوند، از انزوا بیرون می‌آیند و زبان خود را به افراد بیشتری می‌آموزند. در زمانی که کتاب انقلاب زبانی نوشته‌ شد (سال 2004) اپلیکیشن‌های آموزش زبان هیچ جایگاهی در میان مردم نداشتند؛ اما با ظهور اپلیکیشن‌هایی چون دولینگو، نظریه‌‌ی دیوید کریستال به اثبات می‌رسد. بسیاری از زبان‌های در خطر انقراض از طریق زبان انگلیسی یاد داده می‌شوند. درواقع انگلیسی مانند پلی میان زبان‌ها عمل می‌کند. این زبان‌شناس برای اثبات بیشتر نظریه‌ی خود آمار و ارقام واضحی عرضه می‌کند. یکی از تکان‌دهنده‌ترین آمارهای کتاب این است که 96 درصد زبان‌های دنیا را فقط 4 درصد از جمعیت جهان صحبت می‌کنند. دیوید کریستال علاوه بر عنوان کردن مشکل، به دنبال راه‌حل نیز می‌گردد و مهم‌ترین راه چاره را پول می‌داند. او بودجه‌ی لازم برای احیای یک زبان درحال‌انقراض را معادل یک روز درآمد نفتی کشور آمریکا ارزیابی می‌کند. البته آگاه‌سازی مردم یکی از روش‌هایی است که کریستال به آن باور دارد و از مدارس و دانشگاه‌ها به‌عنوان بهترین محل برای افزایش آگاهی یاد می‌کند.

دو موضوع زبان انگلیسی به مثابه‌ی زبان بین‌المللی و مرگ زبان‌ها، این‌چنین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. دیوید کریستال در سومین فصل کتاب به سراغ مبحث مهم زبان در اینترنت می‌رود و استدلال می‌کند که اینترنت با وجود همه‌ی کاستی‌هایش، به گسترش زبان‌های گوناگون کمکی شایان توجه خواهد کرد و زبان‌های درحال‌انقراص را به ثبت خواهد رساند. اینترنت یک وسیله‌ی ارتباطی جدید و هیجان‌انگیز است که بسیار به کار زبان‌شناسان خواهد آمد. درواقع کریستال به آینده‌ی انقلاب زبانی امیدوار است و اینترنت و زبان انگلیسی را دو راه نجات زبان‌های در خطر مرگ می‌بیند.

کتاب انقلاب زبانی را انتشارات ققنوس با ترجمه‌ی شهرام نقش‌تبریزی به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب انقلاب زبانی

  • گزارش دیوید کریستال از انقلاب زبانی بسیار واضح و جذاب بود. (مجله‌ی Moderna Sprak)
  • کتابی خواندنی، جذاب و پر از ایده. (مجله‌ی Linguist List)
  • کتاب انقلاب زبانی اولین کتابی است که به سؤال مهم «در آینده چه باید کرد؟» پاسخی درخور می‌دهد. پس از ظهور زبان انگلیسی، به خطر افتادن زبان‌های دراقلیت و تمایل مردم به اینترنت، چنین پژوهشی لازم به نظر می‌رسید. دیوید کریستال استاد ساده‌سازی مفاهیم دشوار و مشارکت خواننده در ارائه‌ی راه‌حل‌هاست. (جاشوا ا. فیشمن، استاد دانشگاه یشیوا، استنفورد و نیویورک)
  • مروری مختصر، فشرده و مفید از روند زبان‌های جهانی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر. (ژان آیچیسون، استاد دانشگاه آکسفورد)
  • نظر کریستال نسبت به زبان‌ها در حال حاضر بسیار ارزش دارد، دیدگاه او درباره‌ی تغییرات انقلابی آموزنده و کامل است و استدلال‌هایش روشن و واضح هستند. (Yemen Observer Newspaper)

کتاب انقلاب زبانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از علاقه‌مندان زبان‌شناسی به شمار می‌روید ولی تابه‌حال هیچ کتابی در این حوزه نخوانده‌اید، کتاب انقلاب زبانی برای شروع برنامه‌ی مطالعاتی زبان‌شناسی مناسب خواهد بود.

در بخشی از کتاب انقلاب زبانی می‌خوانیم

حال پرسش این است که چرا انگلیسى به این منظور برگزیده شد؟ البته زبان انگلیسى داراى هیچ ویژگى ذاتى که این‌گونه موجب رشد و گسترش آن شود نیست. تلفظ واژه‌هاى آن آسان‌تر از بسیارى از زبان‌هاى دیگر نیست، گرامر آن نیز ساده‌تر نیست اگر ساخت‌واژه‌ی آن به لحاظ حالت و جنس بى‌پیرایه‌تر از برخى زبان‌هاست، این بى‌پیرایگى در نحو (یا الگوى ترتیب واژگان) جبران مى‌شود املاى واژگان انگلیسى نیز بى‌شک آسان‌تر از بقیه‌ی زبان‌ها نیست. زبان‌ها فقط به یک دلیل مى‌توانند تبدیل به زبانى بین‌المللى شوند و آن، چیزى نیست جز قدرت مردمى که به آن زبان سخن مى‌گویند. قدرت، جنبه‌هاى گوناگونى دارد: گاه منظور، قدرت سیاسى (نظامى) است، گاه جنبه‌ی تکنولوژیک قدرت مدّ نظر است و گاهى قدرت اقتصادى و زمانى نیز قدرت فرهنگى.

رشد و گسترش زبان انگلیسى در مقاطع مختلف زمانى مرهون هر یک از این انواع قدرت است. قدرت سیاسى در شکل کشورهاى مستعمره به منصه‌ی ظهور رسید و انگلیسى را از قرن شانزدهم به اکناف جهان گستراند به گونه‌اى که تا قرن نوزدهم، زبان انگلیسى تبدیل به زبان امپراتورى‌اى شده بود که «خورشید در آن هیچ‌گاه غروب نمى‌کند». قدرت تکنولوژیک نیز با پدیده‌ی انقلاب صنعتى در قرون هجدهم و نوزدهم به ظهور رسید. در این دوره بیش از نیمى از دانشمندان و متخصصانى که این انقلاب را به ثمر رساندند با واسطه‌ی زبان انگلیسى با یکدیگر سخن مى‌گفتند و کسانى که براى فراگیرى این فناورى‌هاى جدید به انگلستان (و بعدها به آمریکا) سفر مى‌کردند براى ایجاد ارتباط با دیگران، ناگزیر به زبان انگلیسى توسل مى‌جستند. قرن نوزدهم شاهد رشد قدرت اقتصادى ایالات متحده بود که با رشد بى‌امان جمعیتش، به سرعت بریتانیا را پشت سر مى‌گذاشت و بر شمار انگلیسى‌زبانان دنیا به شدت مى‌افزود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
دنیایى با ویژگى‌هاى زبانى جدید
1: آینده‌ی زبان‌هاى انگلیسى
2: آینده‌ی زبان‌ها
3: نقش اینترنت
4: پس از انقلاب
5: موضوعات مربوط به زبان در قرن بیست‌ویکم
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب زبانی
نویسنده
مترجمشهرام نقش تبریزی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۸۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک964-311-641-7
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب زبانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب زبانی

برای دریافت کتاب انقلاب زبانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.