معرفی و دانلود کتاب از وجود به موجود

عکس جلد کتاب از وجود به موجود
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از وجود به موجود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از وجود به موجود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از وجود به موجود

کتاب از وجود به موجود از آثار شناخته‌شده‌ی امانوئل لویناس و دومین کتاب ترجمه‌‌شده‌ی این فیلسوف فرانسوی‌تبار به فارسی‌ست. این کتاب نمایی کلی از سیر بلوغ فکری نویسنده‌ست و مجموعه‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌های فلسفی او در دوره‌های مختلف زندگی‌ را در بر دارد. لویناس در کنار بررسی مباحث متنوعی در حوزه‌ی فلسفه‌ی هستی‌شناسی، تمرکز خود را بر موضوع گذر از وجود به موجود اختصاص می‌دهد و در این باب، جهت متفاوتی از هایدگر، همتای آلمانی خود پیش می‌گیرد.

درباره‌‌ی کتاب از وجود به موجود

اکنون سال‌های زیادی‌ست که اندیشمندان و متفکران فلسفه در باب هستی‌شناسی و چیستی وجود، قلم‌فرسایی می‌کنند. یکی از نظریات ناب و خواندنی در این مبحث را نیز می‌توان در کتاب از وجود به موجود (Existence and Existents) نوشته‌ی فیلسوف قرن بیستم امانوئل لویناس (Emmanuel Levinas) مطالعه کرد. سرفصل‌های این کتاب از چهار عنوان کلی تشکیل شده است و نویسنده پس از بررسی کلی هر عنوان، به شرح دقیق مباحث و موضوعات پیرامون بحث می‌پردازد.

امانوئل لویناس، بعد از مقدمه و پیشگفتاری در باب سیر کلی کتاب، موضوع «رابطه با وجود و لحظه» را آغاز می‌کند و در فصل‌های بعد یعنی «جهان» و «وجود بدون جهان» نظریات خود را بسط و شرح می‌دهد. عنوان فصل پایانی کتاب «اقنوم» است و نویسنده با بخش «خاتمه» کلام خود را به پایان می‌رساند. موضوع کلی کتاب از وجود به موجود، تمایز میان آنچه که وجود دارد و هستی‌ به‌ماهو هستی است. به عبارتی نویسنده درباره‌ی جدایی هستی و هستنده و یا تمییز میان سوژه از وجود سخن می‌گوید. امانوئل لویناس برای بیان بهتر نظر خود، سخن را با مفهوم هستی در وجه عام آن آغاز می‌کند؛ سپس مفهوم زمان و رابطه‌ی آن با هستی را پیش می‌کشد و در مرحله‌ی بعد از حرکت هستی و ظهور آن به‌صورت سوژه و موجود سخن می‌گوید.

معرفی و دانلود کتاب از وجود به موجود

کتاب از وجود به موجود، به گفته‌ی خود نویسنده «مطالعه‌‌ای مقدماتی در بحث هستی‌شناسی‌ست»، با‌این‌حال از جهت زبان و محتوا، اثری تخصصی محسوب می‌شود و ظرایف و پیچیدگی‌های آثار فسلفی را در خود دارد. امانوئل لویناس از اندیشمندان شناخته‌شده‌ی دنیا در شاخه‌ی فلسفه‌ی اخلاق و همچنین فلسفه‌ی متافیزیک است. کتاب از وجود به موجود حاصل تلاش‌های او در سال‌های حبس در زندان در دوران جنگ‌جهانی‌ دوم است. این کتاب اولین‌بار در سال 1947 یا 1948 به چاپ رسید و همچنان از آثار شاخص این فیلسوف فرانسوی به‌شمار می‌آید، و به‌طور خلاصه سویه‌های فکری نویسنده درباره‌ی جدایی سوبژکتیویته از وجود بی‌نام‌ونشان، نسبت زمان با سوبژکتیویته و غیریت، رویارویی با غیر و استعلا به ساحت غیریت و چندین و چند نظر دیگر او در باب پدیدارشناسی، هستی‌شناسی و فراهستی‌شناسی را برای علاقه‌مندان روشن می‌کند.

مسعود علیا مترجم این کتاب، برگردان متن را از زبان اصلی یعنی فرانسوی انجام داده است. او درکنار تلاش برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی گویا و روان، به لحن و پیچیدگی‌های فکری نویسنده نیز وفادار مانده و سعی کرده تا تصویر شفاف و صادقانه‌ای از جهان ذهنی امانوئل لویناس ارائه دهد. گفتنی‌ست که این اثر با تلاش یکی از ناشرین خوب در زمینه‌ی کتاب‌های فلسفی یعنی انتشارت ققنوس به دست شما می‌رسد.

کتاب از وجود به موجود برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مطالعه‌ی آراء اندیشمندان قرن بیستم و تحولات اندیشه‌ی فلسفی در سده‌ی اخیر از خواندن این کتاب استفاده می‌برند.

در بخشی از کتاب از وجود به موجود می‌خوانیم

فلسفه مدرن لحظه را خوار مى‌شمارد، و در آن تنها پندار زمان علمى را مى‌بیند که از هرگونه پویایى، از هرگونه شدن، تهى است. از منظر فلسفه مدرن چنین به نظر مى‌رسد که لحظه تنها در حدومرز میان دو زمان، به صورت انتزاع محض، وجود دارد. واقعیت برساخته جوشش انضمامى دیرند یا مدت است که همواره روى به آینده دارد و به آینده چنگ مى‌اندازد. ملاحظه بنیادینى که به این خوارشمارى لحظه مجال مى‌دهد ناشى از این واقعیت است که لحظه بنفسه مقدار و مدتى ندارد و مدت نیست. این ملاحظه موجه مى‌بود اگر حقیقت مى‌داشت که لحظه را باید تابع زمان دانست و نسبت میان زمان و وجود، بنفسه روشن است.

درواقع، فلسفه در سراسر سیر تاریخش لحظه را از مبدأ زمان فهم کرده است. [البته] نه این که به شیوه‌اى پیش‌پاافتاده زمان را مرکب از لحظه‌ها تصور کرده باشد. نه افلاطون نه ارسطو و - صد البته - نه هاملَن، برگسون یا هایدگر هیچ‌کدام مرتکب این خطا نشده‌اند. اما خواه لحظه مکمل دیالکتیکى فاصله [یا وقفه]، خواه نمایى جانبى از مدت یا دیرند، و خواه سر برآورنده در جوشش و جهش به سوى آینده، که زیر بار گذشته خم مى‌شود، تلقى شده باشد، در هر حال لحظه در کل فلسفه مدرن معنایش را از دیالکتیک زمان مى‌گیرد؛ لحظه دیالکتیکى از آن خودش ندارد. لحظه نقش هستى‌شناختى‌اى جز آنچه، مطابق نظریه‌هاى گوناگون، به زمان داده مى‌شود ندارد.

از طرف دیگر، نسبت میان زمان و وجود نیز در کل فلسفه به همان اندازه بدیهى و ساده به نظر مى‌رسد (به استثناى هایدگر که دقیقاً از همین نسبت، مسئله‌اى مى‌سازد). امتداد زمان عیناً همان امتداد وجود به نظر مى‌رسد. بقا شکل برتر وجود است. این درست است که ابدیت، که زمان آن را نمى‌فرساید، حتى فراسوى بقا جاى دارد. اما این برترى ابدیت دقیقاً از آن روست که زمان آن را نمى‌فرساید. قدرت ابدیت با مقاومت آن در برابر ویرانى‌اى که زمان به بار مى‌آورد تعریف مى‌شود.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه
از وجود به موجود
پیشگفتار
درآمد
1. رابطه با وجود و لحظه
1. رابطه با وجود
2. خستگى و لحظه
2. جهان
1. قصدها
2. نور
3. وجود بدون جهان
1. غرابت
2. وجود بدون موجود
4. اقنوم
1. بى‌خوابى
2. نهشت
3. در راه زمان
خاتمه
واژه‌نامه فرانسه به فارسى
واژه‌نامه فارسى به فرانسه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از وجود به موجود
نویسنده
مترجممسعود علیا
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-278-069-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از وجود به موجود

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب از وجود به موجود

برای دریافت کتاب از وجود به موجود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.