معرفی و دانلود کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

عکس جلد کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند
قیمت:
۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند به‌قلم دکتر احمد پدرام درباره‌ی یکی از مشکلات و چالش‌های شایع در میان کودکان و نوجوانان صحبت می‌کند. عده‌ی زیادی از بچه‌ها در سنین پایین نمی‌دانند کجا و برای چه کاری لازم است که «خجالت بکشند» و بالعکس برای کدام کار و کجا نباید «خجالت‌زده شوند». کودکان به‌طور ذاتی مهارت‌های خاصی برای تعامل با محیط خارج از خانه و ایجاد ارتباطات دوستانه با هم‌سالان خود دارند، اما تعدادی از آن‌ها نیز در سنین پایین‌تر به‌دلیل ضعف شیوه‌های تربیتی و ضعف در شناخت موقعیت و توانمندی‌هایشان، دچار خجالت بیش از حد لزوم و در موارد جدی‌تر کمبود اعتمادبه‌نفس می‌شوند.

درباره‌ی کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره‌ی کم‌رویی فرزند خود بدانند

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرزندتان در خلوت خود، کاری مخالف با انتظارات شما انجام داده و او را سرزنش کرده‌اید که «خجالت بکش! این چه کاری‌ست که انجام می‌دهی؟» و بعدتر از او می‌خواهید که همان رفتار را در جمع خانواده و فامیل نشان دهد و از این‌که او امتناع می‌کند آشفته می‌شوید و به او دستور می‌دهید که: «خجالت نکش!» این کودک درنهایت چه باید بکند؟ اگر شما جای فرزند خود بودید، گیج و سردرگم نمی‌شدید؟

با چنین رویه‌ای فرزند شما طی مدت‌زمان کوتاهی تبدیل به کودک و بعدتر نوجوانی می‌شود که نمی‌داند کجا و برای چه کاری باید «خجالت بکشد» و برای کدام کار و کجا «خجالت نکشد». به چنین پیامدی ر در اصطلاح کم‌رویی گفته می‌شود و این «کم‌رویی طبیعی» می‌تواند از فرزند شما، نوجوانی بسازد که به خود اعتماد ندارد یا در جوانی از رویارویی جدی با جامعه می‌ترسد. همین فرد در بزرگسالی نیز به‌شدت ناشاد خواهد بود و در دوست‌یابی، حفظ‌کردن روابطش با دوستان و به‌دست‌آوردن شغل مناسب، مشکلات فراوانی خواهد داشت.

معرفی و دانلود کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

دکتر احمد پدرام در کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره‌ی کم‌رویی فرزند خود بدانند قصد دارد راهکارهایی را در اختیار والدین بگذارد تا با این احساس فرزند خود بهتر آشنا شوند و در کنترل آن به او یاری برسانند. احساس ناخوشایند کم‌رویی می‌تواند در سنین مختلف بروز کند، علت‌های متفاوت و حتی نمودهای بیرونی گوناگونی داشته باشد. برای مثال در کودکان با ردی‌ی سنی پایین‌تر و پیش از دبستان، کم‌رویی و شرم احتمالاً ناشی از درست انجام‌ ندادن کاری‌ست که از او خواسته شده یا خودش به‌صورت سرخود به انجام‌ آن اقدام کرده و در آن موفق نبوده. اما در سنین بالاتر مثلاً سال‌های دبستان، احساس خجالت و کم‌رویی بیشتر از تصوری‌ که افراد نسبت‌به بدن خود دارند و براساس الگوهای ذهنی اولیه‌ای که از محیط اطراف می‌گیرند نشات می‌گیرد. مثلاً نوجوانان در موارد زیادی از قد کوتاه یا بلند خود و چاقی یا لاغری‌شان شرمگین می‌شوند. در این دوره‌ی حساس، ترس از طرد شدن یا تنها ماندن در جمع نیز می‌توانند علت‌هایی برای خجالتی‌ بودن و کم‌رویی باشند.

دکتر پدرام در کتاب راهنمای پیشِ رو متذکر می‌شود که البته جدای از بحث ارزش‌های فرهنگی و تفاوت‌های تربیتی، خجالتی‌بودن همیشه و الزاماً هم ویژگی بد و نامطلوبی نیست و در کنار معایبش باید ویژگی‌های مثبت آن را نیز در نظر گرفت. اینکه بتوانید تفاوت موقعیت‌ها را تشخیص داده و به‌شکل درست و اصولی در مواجهه با کم‌رویی فرزندان خود اقدام کنید، نکته‌ای‌ست که در کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره‌ی کم‌رویی فرزند خود بدانند آن را خواهید آموخت.

کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره‌ی کم‌رویی فرزند خود بدانند در پنج فصل به رشته‌ی تحریر درآمده و عناوین آن شامل موارد مقابل است: «کم‌رویی چیست؟»، «عوامل ایجادکننده و تشدیدکننده‌ی کم‌رویی»، «فریادهای بی‌صدای یک کودک یا نوجوان کم‌رو یا خجالتی»، «راهکارهایی برای کاستن از کم‌رویی و افزایش جرئت ابراز وجود» و «نوجوان با کم‌رویی خود چه کند و نقش خانواده چیست؟». واضح است که یک کتاب کوچک پاسخگوی همه‌ی نیاز‌های والدین در مورد آموزش مهارت‌های تربیتی به فرزندانشان نخواهد بود، اما قطعاً می‌تواند هشدارهایی را در بر داشته باشد و به شما کمک کند تا در این راه، حدّالامکان از غفلت دوری کرده و تمام رفتارهای نادرست فرزند خود را به ژن، ذات و سرنوشت نسبت ندهید.

انتشارات ترانه پدرام کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره‌ی کم‌رویی فرزند خود بدانند را ذیل مجموعه‌ی کتاب‌های تربیتی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره‌ی کم‌رویی فرزند خود بدانند برای چه کسانی مناسب است؟

اگر فرزند شما نیز علائمی را مبنی بر خجالتی یا کم‌رو بودن از خود نشان می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم برای کمک به او حتماً کتاب پیش رو را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند می‌خوانیم

کم‌رویی پدر و مادر

وقتی پدری جرئت ابراز وجود ندارد یا مادری از رویارویی با دیگران شرم دارد، فرزند آن خانه در ابراز وجود مشکل خواهد داشت. به‌همین‌ترتیب نیز کم‌رویی کودک و نوجوان در خانه‌ای که پدر و مادر کم‌رو هستند تقویت می‌شود. روان‌شناسان تأکید دارند که کم‌رویی فقط جنبه‌ی ارثی ندارد و کودک کم‌رو باید این مسئله را بداند، زیرا در غیر این صورت هیچ‌گونه سعی و کوششی برای برطرف‌کردن کم‌رویی خود نمی‌کند و با باور این تفکر، نوعی عدم تلاش یا «درماندگی آموخته‌شده» را تجربه خواهد نمود.

قبول داریم که ویژگی‌های شخصیتی اغلب وراثتی هستند و کم‌رویی نیز به گفته‌ی برخی محققان، ریشه‌ی ژنتیکی دارد. بر اساس تحقیقات محققان در دانشگاه هاروارد، پانزده تا بیست درصد نوزادان تازه به دنیا آمده در محیط‌شان ساکت و آرام هستند. اما از همین افراد تنها بیست‌و‌پنج درصد در نوجوانی خجالتی باقی می‌مانند و در دوران کودکی بقیه‌ی آن‌ها پرشور و نشاط می‌شوند. چنین تحقیقاتی در مورد وراثتی‌بودن کم‌رویی، نباید باعث شود که نقش محیط را نادیده بگیریم. مدل‌های تربیت فرزند می‌تواند بر بچه‌های خجالتی اثر مثبت بگذارد. تحقیقات نشان داده است که بیشتر بچه‌های کم‌رو با قرارگرفتن در محیط پرنشاط می‌توانند الگوبرداری و همانندسازی کنند و از طریق مشاهده‌ی رفتار و ارتباط دیگران، از خجالتی‌بودن آن‌ها کاسته شود و به تعامل بیشتر بپردازند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: کم‌رویی چیست؟
فصل دوم: عوامل ایجادکننده و تشدیدکننده‌ی کم‌رویی
فصل سوم: فریادهای بی‌صدای یک کودک یا نوجوان کم‌رو یا خجالتی
فصل چهارم: راهکارهایی برای کاستن از کم‌رویی و افزایش جرئت ابراز وجود
فصل پنجم: نوجوان با کم‌رویی خود چه کند و نقش خانواده چیست؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ترانه پدرام
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات62
زبانفارسی
شابک978-622-7567-51-9
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

برای دریافت کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.