معرفی و دانلود کتاب نسل مضطرب

عکس جلد کتاب نسل مضطرب
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نسل مضطرب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نسل مضطرب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نسل مضطرب

در آستانه‌ی هزاره‌ی اخیر، شرکت‌های فناوری محصولات سرنوشت‌سازی تولید کرد‌ه‌اند که در کنار تأثیرات مثبت، آثار منفی زیادی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان دارد. کتاب نسل مضطرب نوشته‌ی جاناتان هایت درباره‌ی آثار مخرب فضای مجازی و اینترنت بر کودکان و نوجوانان تحقیق می‌کند و برای تربیت کودکانی سالم‌تر، والدین، مدارس، شرکت‌ها و دولت‌ها را به یک کنش جمعی فرامی‌خواند. این کتاب از آثار پرفروش نیویورک تایمز بوده است.

درباره‌ی کتاب نسل مضطرب

پس از یک دهه ثبات و بهبود، در اوایل دهه‌ی 2010 میلادی، سلامت روان نوجوانان با خطر روبه‌رو شد. نرح افسردگی، اضطراب، خودآزاری و خودکشی به‌شدت افزایش یافت و در بسیاری از معیارها دو برابر شد. چرا؟ در کتاب نسل مضطرب (The Anxious Generation)، روانشناس اجتماعی، جاناتان هایت (Jonathan Haidt) حقایقی را درمورد همه‌گیری بیماری روانی نوجوانان بیان می‌کند که بسیاری از کشورها را درگیر کرده است.

جاناتان هایت در کتاب نسل مضطرب ابتدا خطر رسانه‌های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان گوشزد کرده و به این نکته اشاره می‌‎کند که هزینه‌ی رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان بیش از بزرگ‌سالان و در مقابلْ مزیت‌هایش برای آنان بسیار اندک است. سپس طبیعت دوران کودکی را می‌کاود و درباره‌ی اینکه چرا کودکان به بازی احتیاج دارند یا چگونه آن‌ها به بزرگ‌سالان توانا و خودشکوفا تبدیل می‌شوند، تحقیق می‌کند.

کتاب نسل مضطرب بر سرگذشت نسلی تمرکز کرده که پس از 1997 متولد شده است. نویسنده آن‌ها را نسل زد می‌خواند و تحول فناوری‌هایی را که آن‌ها در کودکی استفاده کرده‌اند، عامل تمایز ایشان از نسل‌های قبلی خود می‌داند. جاناتان هایت نشان می‌دهد که چگونه کودکی بازی‌محور در دهه‌ی 1980 میلادی شروع به محو شدن کرد و چگونه در اوایل دهه‌ی 2010 میلادی، کودکی گوشی‌محور جای آن را گرفت. او بیش از 12 مکانیسم را نشان می‌دهد که به وسیله‌ی آن‌ها این «سیم‌کشی مجدد بزرگ دوران کودکی» با رشد اجتماعی و عصبی کودکان تداخل داشته است و همه‌چیز را از کم‌خوابی گرفته تا حواس‌پرتی، اعتیاد، تنهایی، قیاس اجتماعی و کمال‌گرایی پوشش می‌دهد. در این کتاب فصلی مجزا به این بحث اختصاص دارد که چرا شبکه‌های اجتماعی به دخترها بیش از پسرها آسیب می‌زند و چرا پسرها از دنیای واقعی به دنیای مجازی افتاده‌اند که عواقب فاجعه‌باری برای خود، خانواده و جامعه‌شان به همراه دارد.

معرفی و دانلود کتاب نسل مضطرب

جاناتان هایت در کتاب نسل مضطرب فراخوانی روشن برای اقدام به عمل صادر می‌کند. او «مشکلات کنش جمعی» را که افراد را به دام می‌اندازد، تشخیص می‌دهد. سپس چهار قانون ساده پیشنهاد می‌دهد که ممکن است رهایی‌بخش باشد. این قوانین توصیه می‌کنند که برای استفاده‌ی کودکان از گوشی و رسانه‌های اجتماعی محدودیت‌های سنی بگذاریم و بازی‌های مستقل و بدون نظارت را در دوران کودکی بیشتر کنیم. نویسنده گام‌هایی را برمی‌شمارد که والدین، معلمان، مدارس، شرکت‌های فناوری و دولت‌ها می‌توانند بردارند تا همه‌گیری بیماری روانی را به پایان برسانند و کودکی انسانی‌تری را برای بشر رقم بزنند.

کتاب نسل مضطرب داده‌محور است و نویسنده حقایق را بر پایه‌ی آمار و نمودارهایی که ارائه کرده، شرح می‌دهد. اصولی که در این کتاب ارائه می‌شود، ما را نسبت به آسیب‌های روانی زندگی گوشی‌محور هشیار می‌کند؛ چیزی که در جهت محافظت از خودمان و فرزندانمان نمی‌توانیم نادیده بگیریم. این کتاب را انتشارات میلکان با ترجمه‌ی افسون صانعی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب نسل مضطرب

  • جملاتی که قلب والدین را می‌لرزاند. به لطف آقای جاناتان هایت ما می‌توانیم نگاهی اجمالی به وحشت واقعی آنچه نه‌تنها در ایالات متحده، بلکه در سایر نقاط جهان رخ داده، بیندازیم. (مگان کاکس گوردون، وال استریت ژورنال)
  • خودم را در حالی یافتم که به نشانه‌ی موافقت سر تکان می‌دهم؛ درحالی‌که از سال‌ها تحقیق درمورد اینکه چگونه گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی اعصاب را به هم می‌زنند و روحیه‌ی جوانان را تضعیف می‌کنند، بهره‌مند می‌شوم. این کتاب نه‌تنها معقول است؛ بلکه به‌صورت انکارناپذیری ضروری است. (جسیکا وینتر، نیویورکر)
  • همه‌ی پیشنهادات معقول به نظر می‌رسند. بعضی‌ها حتی سرگرم‌کننده‌اند. (اکونومیست)
  • این کتاب کتابی جدید و مهم است. هایت نشان می‌دهد تغییر توجه و انرژی کودکان از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی، به‌ویژه برای دختران فاجعه‌بار بوده است. (مایکل گلدبرگ، نیویورک تایمز)
  • آموزنده و قانع‌کننده. جاناتان هایت از کودکان می‌خواهد زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانند، با دوستانشان بازی کنند، دوچرخه‌سواری کنند و سایر کارهای متناسب با سن خود را انجام دهند. (گلن سی آلتشولر، شبکه‌ی روانشناسی امروز)

کتاب نسل مضطرب برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمام والدینی که کودک و نوجوان در خانه دارند یا معلمان و مربیانی که با کودکان و نوجوانان کار می‌کنند، مناسب است.

در بخشی از کتاب نسل مضطرب می‌خوانیم

هنگامی که با والدین نوجوانان صحبت می‌کنم، گفت‌وگو اغلب به گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی کشیده می‌شود. داستان‌هایی که والدین برایم تعریف می‌کنند، معمولاً چند الگوی مشترک دارد. یکی از آن‌ها داستان «تعارض مداوم» است: والدین می‌کوشند قوانینی وضع کنند و محدودیت‌هایی اعمال کنند؛ اما تعداد دستگاه‌ها، استدلال‌های مربوط به لزوم تلطیف این قوانین و راه‌های دورزدن آن‌ها چنان زیاد است که زندگی خانوادگی رفته‌رفته تحت‌الشعاع اختلاف‌نظرها بر سر فناوری قرار گرفته است. حفظ آداب‌ورسوم خانوادگی و ارتباطات اولیه‌ی انسانی همچون مقاومت در برابر جزرومدی همیشه‌فزاینده به نظر می‌رسد که هم والدین و هم فرزندان را در خود فرومی‌برد.

داستان‌های اکثر والدینی که با آن‌ها صبحت می‌کنم، بر هیچ بیماری روانی شناخته‌شده‌ای متمرکز نیست؛ در عوض، نگرانی نهفته‌ای دارند از اینکه اتفاقی غیرطبیعی درحال روی‌دادن است و فرزندان آن‌ها، با افزایش ساعات برخط‌بودنشان، چیزی یا در واقع تقریباً همه‌چیز را از دست می‌دهند.

اما گاهی داستان‌هایی که پدر و ‌مادرها برایم تعریف می‌کنند، تلخ‌تر از این‌هاست. والدین احساس می‌کنند فرزندشان را گم کرده‌اند. مادری که در بوستون با او صحبت می‌کردم، درباره‌ی تلاش‌های خودش و شوهرش برای دورکردن امیلی، دختر چهارده‌ساله‌شان، از اینستاگرام برایم گفت. آن‌ها تأثیرات آسیب‌زای اینستاگرام بر دخترشان را می‌دیدند. برای جلوگیری از دسترسی او به اینستاگرام، برنامه‌های مختلفی را برای نظارت و محدود‌کردن برنامه‌ها روی گوشی‌اش امتحان کردند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: بزرگ‌شدن در مریخ
بخش یکم: موج جزرومدی
فصل یکم: هجوم رنج
بخش دوم: پیش‌زمینه؛ افول کودکی بازی‌محور
فصل دوم: کودکان باید چه‌کارهایی در کودکی انجام دهند؟
فصل سوم: حالت اکتشاف و نیاز به بازی خطرناک
فصل چهارم: بلوغ و گذار مسدودشده به بزرگ‌سالی
بخش سوم: بازآرایی بزرگ؛ ظهور کودکی گوشی‌محور
فصل پنجم: چهار آسیب بنیادین
فصل ششم: چرا رسانه‌های اجتماعی به دختران بیشتر از پسران آسیب می‌زند؟
فصل هفتم: چه اتفاقی برای پسرها درحال رخ‌دادن است؟
فصل هشتم: تعالی و انحطاط معنوی
بخش چهارم: کنش جمعی برای داشتن دوران کودکی سالم‌تر
فصل نهم: مهیاشدن برای کنش جمعی
فصل دهم: اکنون چه‌کاری از دولت‌ها و شرکت‌های فناوری ساخته است؟
فصل یازدهم: اکنون چه‌کاری از مدارس ساخته است؟
فصل دوازدهم: اکنون چه‌کاری از والدین ساخته است؟
نتیجه‌گیری: بازگرداندن دوران کودکی به زمین
یادداشت‌ها
منابع
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نسل مضطرب
نویسنده
مترجمافسون صانعی
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات391
زبانفارسی
شابک978-622-254-755-4
موضوع کتابکتاب‌های تربیت کودک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نسل مضطرب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نسل مضطرب

برای دریافت کتاب نسل مضطرب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.