معرفی و دانلود بهترین کتاب‌های ادبیات نمایشی، نمایشنامه و فیلمنامه

چرا باید کتاب‌های ادبیات نمایشی بخوانیم؟

ادبیات نمایشی گستره‌ی وسیعی از آثار را دربرمی‌گیرد. اساساً ادبیات نمایشی از ترکیب دو کلمه‌ی ادبیات و نمایش یا دراما شکل گرفته است. در نگاه تئوریک، این باور وجود داشت که ادبیات ذاتاً مکتوب است، در حالی که دراما یا نمایش باید به روی صحنه‌ی تئاتر برده شود و ماهیت اجرایی دارد. ادبیات نمایشی تلفیقی از این دو را در خود دارد. می‌توان گفت اولین‌بار در یونان باستان و با آثار بزرگانی چون اوریپید، سوفوکل و آشیل بود که ادبیات نمایشی شکل گرفت و در ادامه، نویسندگان روم باستان مانند سنکا و لیویوس آندرونیکوس نیز آثار درخشانی را در این بستر به جهان عرضه کردند.

ویژگی‌های کلی نمایشنامه‌ها

در سایت و اپلیکیشن کتابراه، در بخش ادبیات نمایشی با آثار گوناگونی از نمایشنامه‌نویسان بزرگ تاریخ ادبیات از عصر باستان گرفته تا دوران سلطه‌ی پست‌مدرنیسم، آشنا می‌شوید. هنر نمایشنامه‌نویسی از آغاز تابه‌امروز تغییرات و دگرگونی‌های سبکی، فرمی، ساختاری و محتوایی گوناگونی را از سر گذرانده است. بی‌شک، به‌واسطه‌ی مطالعه و درک خود آثار ادبیات نمایشی، می‌توان به دیدگاه دقیق و مناسبی از تاریخ این گونه‌ی ادبی دست پیدا کرد.

نمایشنامه‌ یکی از زیرمجموعه‌های محبوب گونه‌ی ادبیات نمایشی است. نمایشنامه معمولاً به اثری گفته می‌شود که در آن، یک صحنه‌ی مشخص تشریح شده و شخصیت یا مجموعه شخصیت‌هایی با یکدیگر به تعامل می‌پردازند. البته این تنها ساختار نمایشنامه‌نویسی نیست و در طول تاریخ با ورود مکتب‌های ادبی مختلف، ساختارهای نمایشنامه نیز دگرگون شده است.

اکثر نمایشنامه‌ها از یک صحنه و دکور مشخص بهره‌ می‌برند که موجب افزایش آگاهی و تسلط مخاطب به مکان و زمان روایت می‌شود. آثار ادبیات نمایشی سرشار از موقعیت‌های داستانی و درگیرکننده هستند که مخاطبان را شیفته‌ی خود می‌کنند. با خواندن نمایشنامه‌های تراژدی، ما تزکیه‌ را تجربه می‌کنیم و وقتی انواع مختلف نمایشنامه‌های کمدی را می‌خوانیم، سرگرم می‌شویم و گاه با نمایشنامه‌های هجو که سرشار از انتقادات سیاسی‌اند به فکر فرو می‌رویم.

نمایشنامه‌ها یک ویژگی مهم دارند و آن فشرده بودن ساختار، جزئیات داستانی و روایی‌شان است. در نمایشنامه، مخاطب با یک صحنه‌ی عینی و همچنین روند دقیق داستان‌گویی طرف است. درست است که در طول تاریخ، نمایشنامه‌ها تحولات گوناگونی را تجربه‌ کرده‌اند، اما این ویژگی‌های مورد اشاره در اکثر آن‌ها مشترک بوده است. از آن‌جایی که نمایشنامه‌ها برای اجرا بر صحنه‌‌ و برای مدیوم تئاتر به‌نگارش درمی‌آیند، واجد عینیت و عناصری تعریف‌شده‌اند که سبب می‌شود تجربه‌ی خواندن آن‌ها با رمان و دیگر گونه‌های ادبی متمایز باشد.

تاریخچه‌ی ادبیات نمایشی

ادبیات نمایشی تاریخچه‌ی غنی و سرشاری دارد. تعدادی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات، نمایشنامه‌نویس بوده‌اند و بسیاری از مهم‌ترین نظریات ادبی، فلسفی و روان‌شناختی، از مطالعه‌ی نمایشنامه‌های برجسته به‌دست آمده است؛ یعنی آثاری مانند کتاب «الکترا» نوشته‌ی سوفوکل، یا کتاب «مده‌آ» اثر اوریپید، و همچنین نمایشنامه‌های تراژدی ویلیام شکسپیر مثل کتاب «اتللو» که بارها در حوزه‌های گوناگون مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. گفتنی‌ست که زیگموند فروید با خواندن نمایشنامه‌ی «اودیپ شهریار» از کتاب «افسانه‌های تبای» اثر سوفوکل، به نظریه‌ی روان‌کاوی عقده‌ی اودیپ رسید. همچنین، بسیاری از شخصیت‌های آثار ادبیات نمایشی مانند «مده‌آ»، به حوزه‌های مطالعاتی گوناگون ورود پیدا کردند و به‌مثابه‌ی یک اسطوره یا نماد، مورد مطالعه قرار گرفتند.

در طول تاریخ، فرم نمایشنامه و اجراهای تئاتر، با تحولات و دگرگونی‌های متعددی همراه بوده است. در این حوزه شما با نظریات و آثار گوناگونی مواجه می‌شوید که هرکدام تأثیرات متنوعی به‌همراه دارند. برای مثال با دانلود بهترین نمایشنامه‌های ساموئل بکت می‌توانید با تئاتر ابزورد آشنا شوید و با دانلود نمایشنامه‌‌‌های صوتی آنتون چخوف از کتابراه، با یکی از نمادهای تئاتر مدرن آشنا خواهید شد. کشور ایران نیز در حوزه‌ی ادبیات نمایشی، از تاریخ جالب‌توجهی برخوردار است و نویسندگان نام‌داری در این حوزه فعالیت کرده‌اند. با خرید و دانلود نمایشنامه‌های نویسندگانی چون بهمن فرسی و غلامحسین ساعدی، شنیدن و خواندن نمایشنامه‌های ایرانی را نیز در قالب نسخه‌های صوتی و الکترونیکی تجربه کنید.

تاریخچه ادبیات نمایشی و انواع سنتی و مدرن آن در ایران

پیشینه‌ی تاریخی این گونه‌ی ادبی در ایران، به هنر نقالی مربوط می‌شود که به دوران باستان بازمی‌گردد. در دوران باستان، نمایشنامه‌ها و تئاترهای ایرانی متکی به نقالی و شیوه‌های اجرایی مثل عروسک‌گردانی بودند. در واقع این دو شکل اجرا سبب شدند تا در ایران، اولین آثار مکتوب و اجرایی در گونه‌ی ادبیات نمایشی عرضه شوند. از سوی دیگر، بخشی عمده‌ای از تاریخ ادبیات نمایشی در ایران، به وجوه مذهبی بازمی‌گردد. نمایش تعزیه، یکی از محبوب‌ترین انواع تئاتر در ایران به‌شمار می‌آید که به بازنمایی و اجرای واقعه‌ی کربلا می‌پردازد. با سفر ناصرالدین‌شاه به غرب، فرم و ساختار نمایش‌های غربی و مدرن نیز به حوزه‌ی تئاتر ایرانی ورود پیدا کرد که تابه‌امروز تداوم داشته است.

ارزش و اهمیت کتاب‌های ادبیات نمایشی

خواندن آثار ادبیات نمایشی سبب می‌شود تا احساسات، اندیشه‌ها و دغدغه‌های جهان‌شمول بشر در طول تاریخ را تجربه کنیم. همان‌طور که در نوشته‌های ارسطو می‌خوانیم، با نمایشنامه‌‌های تراژدی ما تزکیه و تطهیر را تجربه می‌کنیم. نمایشنامه‌ها باعث می‌شوند ما انسان را بهتر بشناسیم و در ارتباط با سرگذشت‌ شخصیت‌ها در آثار تراژدی، کمدی و دراماتیک تعمق کنیم. به‌عنوان مثال با دانلود، خرید و گوش سپردن به کتاب صوتی «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر در کتابراه، شنونده‌ی داستانی بر پایه‌ی امیال و هوس‌های انسانی خواهید بود که در انتهای آن، شخصیت اصلی نمی‌تواند از تقدیر سیاه خود بگریزد.

خواندن آثار گوناگون ادبیات نمایشی باعث می‌شود تا شما درکی ظریف و دقیق از ساختارها و اهداف این گونه‌ی ادبی کسب کنید. وقتی به نسخه‌ی صوتی کتاب‌های نمایشی گوش می‌سپارید و هر گوینده به‌جای یکی از شخصیت‌ها صحبت می‌کند، شما درگیر یک مکالمه‌ی دراماتیک می‌شوید که از آن لذت خواهید برد. یا وقتی نسخه‌ی PDF نمایشنامه‌ی «خرده جنایت‌های زناشویی» از اریک امانوئل اشمیت را می‌خوانید، با جملات و دیالوگ‌هایی مواجه می‌شوید که چیزهای زیادی به شما اضافه می‌کنند و در حافظه‌ی شما حک می‌شوند.

علاوه‌بر نمایشنامه‌ها که بخش مهمی از آثار متعلق به حوزه‌ی ادبیات نمایشی را در بر می‌گیرند، فیلمنامه‌ها نیز در این میان جایگاه مهمی را به خود اختصاص می‌دهند. همان‌طور که نمایشنامه منبعی برای اجرای تئاتر است، فیلمنامه نیز متنی‌ست که به‌واسطه‌ی آن یک فیلم‌ سینمایی ساخته می‌شود. در سایت و اپلیکیشن کتابراه با دانلود رایگان کتاب الکترونیک «فیلمنامه کامل بینوایان»، متوجه می‌شوید که ساختار فیلمنامه‌نویسی و شیوه‌ی نوشتن اشعار یک اثر موزیکال، به چه شکل انجام می‌شود؛ یا با دانلود رایگان کتاب الکترونیک «فیلمنامه کامل همه چیز درباره ایو» نوشته‌ی جوزف منکیه، با یکی از مشهورترین و پرآوازه‌ترین فیلمنامه‌های تاریخ سینما آشنا می‌شوید و همچنین به بهترین شکل ممکن، با ساختار روایت کلاسیک و قواعد مربوط به آن آشنا می‌شوید.

دسته‌بندی کتاب‌های ادبیات نمایشی در کتابراه

در سایت و اپلیکیشن کتابراه، آثار ادبیات نمایشی در قالب سه دسته‌ی «فیلمنامه»، «نمایشنامه» و «نمایشنامه‌ ایرانی» در اختیار شما قرار گرفته‌اند. در این بخش، کتاب‌ها در قالب نسخه‌های صوتی، الکترونیک یا PDF عرضه شده‌اند که می‌توانید با خرید و دانلود فایل آن‌ها، از آثار گوناگونی که ذیل این گونه‌ی ادبی منتشر شده‌اند لذت ببرید. همچنین کتابراه تعدادی از کتاب‌های ادبیات نمایشی را به‌صورت رایگان به مخاطبان خود هدیه داده است.

خواندن کتاب‌های ادبیات نمایشی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن و گوش سپردن به این آثار برای کسانی مناسب است که به دیالوگ‌های متعدد میان شخصیت‌ها و بحث‌های فلسفی و اجتماعی علاقه دارند. اگر می‌خواهید در مورد شاه‌پیرنگ‌ها، اسطوره‌ها و نمادهای روان‌شناختی، روایی و تاریخی بدانید، لازم است آثار ادبیات نمایشی را مطالعه کنید.

پرطرف‌دارترین کتاب‌های ادبیات نمایشی در کتابراه

شما می‌توانید تعدادی از تحسین‌شده‌ترین، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌هایی که در گونه‌ی ادبیات نمایشی نوشته شده‌اند، همچون «نمایش صوتی در انتظار گودو» نوشته‌ی ساموئل بکت، کتاب «باغ وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز و کتاب «مرغ دریایی» نوشته‌ی آنتون چخوف را در سایت و اپلیکیشن کتابراه بیابید و به‌راحتی آن‌ها را تهیه و دانلود کنید. بی‌شک آثار بزرگ منتشرشده در این گونه‌ی ادبی پرتعدادند و این‌ها تنها چند نمونه و بخش کوچکی از تنوع آثار ادبیات نمایشی در کتابراه را پوشش می‌دهند.

پیشنهاد برای دانلود کتاب‌های رایگان ادبیات نمایشی در کتابراه

برای آنکه مخاطبان بهتر بتوانند با آثار ادبیات نمایشی آشنایی پیدا کنند، کتابراه تصمیم گرفته است تا تعدادی از برترین و محبوب‌ترین عناوینی که در این گونه‌ی ادبی منتشر شده‌اند را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهد. با خواندن این آثار رایگان، مخاطبان قادرند به برآورد دقیق‌تری از آثار ادبیات نمایشی دست یابند و سپس بر اساس سلیقه‌ی خود کتاب‌های مورد نظرشان را دانلود و تهیه کنند؛ آثاری همچون «نمایش صوتی پلیکان» به قلم آگوست استریندبرگ و کتاب صوتی «ماجرای عینک دور طلایی» اثر سر آرتور کانن دویل.

چه کسی سهراب را کشت؟

چه کسی سهراب را کشت؟
نمایشنامه‌ای الهام‌گرفته از داستان مشهور رستم و سهراب. شهرام کرمی در کتاب «چه کسی سهراب را کشت؟» از خانواده‌ای می‌گوید که پس از مرگ پسرشان تصمیم دارند به خانه‌ای جدید نقل مکان کنند و این در حالی است که پدر خانواده با سهل‌انگاری خود در مرگ پسرش مقصر بوده است.
۱۶۹۰۰ تومان
دریافت کتاب

واتسلاو

واتسلاو
نمایشنامه‌ای تأمل‌برانگیز از اسلاومیر مروژک، درام‌نویس برجسته‌ی لهستانی. کتاب «واتسلاو» داستان شخصیتی به همین نام را روایت می‌کند که در گذشته برده بوده، اما حالا در جزیره‌ای متروک گرفتار شده است و باید بکوشد تا زندگی تازه‌ای را در میان افرادی ناشناس آغاز کند.
۶۲۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

سه بیلبورد خارج
از ابینگ، میزوری
اثر مارتین مک دونا

دریافت کتاب

در منطقه جنگی و دو نمایشنامه دیگر

در منطقه جنگی و دو نمایشنامه دیگر
سه شاهکار دیگر از برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و پولیتزر، یوجین اونیل! در سه نمایشنامه‌ی «منطقه‌ی جنگی»، «ماه دریای کارائیب» و «به سوی شرق در راه کاردیف»، بر پهنه‌ی بی‌کران دریاها سفر کنید و به تماشای زندگی مردان دریا بنشینید. بحران انسانی حاصل از جنگ جهانی اول، عدالت و دیگر موضوعات اجتماعی درون‌مایه‌های اصلی این اثر جذاب‌اند.
۴۰۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

لیرناشاه: براساس اثر فناناپذیر ویلیام شکسپیر لیرشاه

لیرناشاه: براساس اثر فناناپذیر ویلیام شکسپیر لیرشاه
با داستان لیرشاه اثر ویلیام شکسپیر آشنایی دارید؟ حالا کتابی بخوانید با نام «لیرناشاه» نوشته‌ی رضا فیاضی! کتاب حاضر داستان پدری ثروتمند است که قصد دارد وصیت‌نامه‌ی خود را تنظیم کند، او لیرشاه را الگوی خود قرار می‌دهد و برای تقسیم ارثیه، از سه فرزندش پرسشی می‌کند: از شما سه برادر، کدام‌یک مرا بیشتر دوست دارید؟
۱۹۹۰۰ تومان
دریافت کتاب

صندلی‌ها

صندلی‌ها
نمایشنامه‌ای تک‌پرده‌ای از اوژن یونسکو، چهره‌ی شاخص تئاتر ابزورد! کتاب «صندلی‌ها» داستان پیرزن و پیرمردی است که با وجود ضعف حافظه، بنا دارند تجربه‌های خود و درس‌هایی را که در طول زندگی‌شان فراگرفته‌اند به دیگران منتقل کنند. کتاب حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین آثار یونسکو است.
۲۵۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

شاه می‌میرد

شاه می‌میرد
پادشاهی محتضر و شخصیت‌هایی که هر یک به نحوی با مرگ پادشاه کنار می‌آیند. اوژن یونسکو، نمایشنامه‌نویس بنام، در کتاب «شاه می‌میرد» روایتی متفاوت از مرگ را به تصویر می‌کشد که در عین طنزآمیز بودن، انسان را به تأمل وامی‌دارد.
۴۸۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

انجمن شاعران مرده

انجمن شاعران مرده
همیشه کسانی که خارج از چارچوب فکر می‌کنند محبوبیت چندانی در جامعه ندارند و توسط افراد سنتی طرد می‌شوند. اما به راستی اگر این افراد نبودند هیچوقت استعدادهای درخشان کشف نمی‌شدند و دنیا به این روشنی نبود. اگر ما نتوانیم به راحتی احساساتمان را بیان کنیم و در جهان خودمان آزاد باشیم، چه کسی دنیا را به چالش بکشد و آن را به جای متفاوتی تبدیل کند؟ کتاب «انجمن شاعران مرده» داستان زیبای معلمی را تعریف می‌کند که خارج از چارچوب عمل کرد و شاگردانش را تشویق کرد تا طور دیگری به جهان نگاه کنند.
۳۰۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

آناکارنینا: بازخوانی رمان آناکارنینا نوشته لئو تولستوی

آناکارنینا: بازخوانی رمان آناکارنینا نوشته لئو تولستوی
رمان مشهور «آناکارنینا‌» به قدری در دنیای ادبیات اهمیت دارد که بارها مورد اقتباس و بازخوانی قرار گرفته است. این بار نیز مهدی میرباقری با نمایشنامه‌ای جذاب و خواندنی به سراغ این اثر ماندگار تولستوی می‌رود و با اضافه کردن شخصیت‌هایی جدید جذابیت‌های آناکارنینا را افزایش می‌دهد.
۴۰۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

فرشته تاریخ

فرشته تاریخ
نمایشنامه‌ی «فرشته تاریخ» آخرین شب زندگی فیلسوفی آلمانی به نام والتر بنیامین را به تصویر می‌کشد و شما را با افکار و اندیشه‌های این شخصیت آشنا می‌سازد. محمد رضایی راد اثری متفاوت ارائه می‌دهد و مطمئن باشید اگر از دوستداران ادبیات نمایشی هستید، از خواندن «فرشته تاریخ» لذت خواهید برد.
۴۹۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

اتاق روشنی که روزش می‌خوانند

اتاق روشنی که روزش می‌خوانند
نمایشنامه‌ی «اتاق روشنی که روزش می‌خوانند» روایتی از بیم‌ و امیدهای مردم آلمان هنگام قدرت گرفتن فاشیسم در این کشور است و تونی کوشنر داستانِ گروهی از هنرمندان آن ایام را به تصویر می‌کشد. آن‌ها شب سال نو در یک میهمانی حضور دارند و نظرات سیاسی خود را مطرح می‌کنند و از میان همین دیالوگ‌ها می‌توان نابودی امید مردم آن روزگار را با قدرت گرفتن هیتلر مشاهده کرد.
۸۸۰۰۰ تومان
دریافت کتاب