معرفی و دانلود کتاب هنر تئاتر

عکس جلد کتاب هنر تئاتر
قیمت:
۵۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنر تئاتر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنر تئاتر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنر تئاتر

کتاب هنر تئاتر به قلم عبدالحسین نوشین حاصل سال‌ها تجربه‌ی این چهره‌ی تأثیرگذار تئاتر ایران است که در قالب این کتاب جمع‌آوری شده و در اختیار هنرجویان فارسی زبان قرار گرفته است. عبدالحسین نوشین در معرفی تئاتر می‌نویسد که تئاتر در واقع ترکیب تمام جنبه‌های هنر یعنی، ادبیات، نقاشی، حرکت بدن و دیگر فنون هنر است که در قالب اجرای یک نمایش شکوفا می‌شود. او در این کتاب با هدف آموزش بازیگری به خوانندگان در سه بخش مختلف، مهارت‌های لازم برای بازی تئاتر را به خوانندگان معرفی می‌کند: بخش اول شامل سخن و حالت، بخش دوم شامل جنبش و حرکت و بخش سوم شامل معرفی و تشریح اصول میزانسن است.

درباره‌ی کتاب هنر تئاتر

عبدالحسین نوشین، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و از جمله‌ی اولین چهره‌های تئاتر ایران بود که سبک و اصول غربی اجرای تئاتر را به نمایش‌های ایرانی وارد کرد. او را در واقع می‌توان از جمله پدران تئاتر مدرن ایران نام برد. نوشین سفرهای متعددی به کشورهای اروپایی داشت و تحصیلات خود را در رشته‌ی تئاتر و ادبیات نمایشی در کشور فرانسه ادامه داد. در همین احوال بود که به عضویت احزاب مخالف سلطنت درآمد و شروع به همکاری در فعالیت‌های اعتراضی و سیاسی علیه پهلوی کرد که همین فعالیت‌ها در نهایت منجر به زندانی و فراری شدن این هنرمند از کشور شدند. کتاب هنر تئاتر حاصل زمان اسارت این نویسنده در زندان قصر است. این اثر که نتیجه‌ و عصاره‌ی سال‌ها تجربه‌ی موفق این هنرمند بزرگ در اجرای نمایش را جمع‌آوری کرده، سال‌هاست منبع تعلیم و الهام هنرمندان و هنرجویان فارسی‌زبان بوده است. امید است که مطالعه‌ی این اثر شما را قدمی به آرزوی دیرین عبدالحسین نوشین، یعنی غنا بخشیدن هرچه بیشتر به هنر و فرهنگ ایران نزدیک‌تر کند.

عبدالحسین نوشین در معرفی هنر بازیگری و وظایف اکتور یا بازیگر می‌نویسد که کار بازیگر در واقع از سه مؤلفه‌ی مجزا شکل گرفته که ترکیب آن‌ها یک بازی موفق را شکل می‌دهد: سخن، حالت و جنبش. نوشین معتقد است که یک بازیگر موفق لازم است که با تمرین و تعلیم اصولی به تقویت و پرورش این مهارت‌ها اقدام کند. در همین راستا، کتاب هنر تئاتر در سه بخش مجزا نگاشته شده است: بخش اول به معرفی اصول، مفاهیم و تمرین‌های عملی برای پرورش مهارت‌های سخن و حالت در بازیگر اختصاص یافته؛ بخش دوم کتاب اصول، عناصر و تمرین‌های عملی برای تقویت مهارت‌های جنبش و حرکت را شرح می‌دهد؛ و در بخش سوم مفاهیم و عناصر میزانسن به آموزش‌های کتاب پیوست شده است.

معرفی و دانلود کتاب هنر تئاتر

بخش اول کتاب هنر تئاتر به معرفی و تشریح مفاهیم بیان و حالت و نقش آن‌ها در بازی یک نقش پرداخته است. نویسنده در این بخش به کمک آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی، اهمیت بیان، نگارش، کلمات و حالت اجرا در بازی موفق را تشریح می‌کند و در ادامه اصطلاحات، عناصر و اصول تأثیرگذار در این زمینه‌ها، مانند ریتم، آهنگ و تنفس را معرفی می‌کند. در بخش دوم کتاب تحت عنوان ژست و جنبش، عناصر و اصول این جنبه‌ی حیاتی در اجرای بازیگری آموزش داده می‌شود و به کمک تمرین‌های عملی متعددی که در این فصل معرفی شده، بازیگر قادر خواهد بود به تقویت و پرورش مهارت‌های حرکتی خود بپردازد. بخش سوم کتاب تحت عنوان میزانسن نگاشته شده و با دو فصل پیشین از این نظر تفاوت دارد که در حین آموزش اصول بازیگری، متورانسن را خطاب قرار داده و اصول و عناصر پراهمیت در خلق میزانسن را آموزش می‌دهد. متورانسن که وظیفه‌ی انتخاب بازیگر، انتخاب محل قرارگیری بازیگرها در هر نقطه‌ی صحنه در هر زمان، و صحنه‌بندی کلی نمایش را بر عهده دارد، لازم است که از تمام اصول و مفاهیم حیاتی اجرای تئاتر، از جمله اصول بازیگری اطلاع داشته باشد و آن‌ها را درک کند. یادگیری اصول میزانسن در عین حال که برای کارگردانان و متورانسن‌های تئاتر ضروری است، می‌تواند درک بهتری از معیارها و عوامل اثرگذار در انتخاب بازی و بازیگر را در اختیار اکتورها قرار بدهد.

کتاب هنر تئاتر به قلم عبدالحسین نوشین و با چاپ نشر ارس در اختیار مخاطبان فارسی‌زبان قرار گرفته است.

کتاب هنر تئاتر برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب هنر تئاتر به تمام علاقه‌مندان هنرهای نمایشی و هنرجویان تازه‌کاری که به یادگیری اصول بازی تئاتر علاقه دارند توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب هنر تئاتر می‌خوانیم

بسیاری اشخاص پرمایه و حساس هستند که عشق و علاقه‌ی زیاد به ادبیات، نقاشی، موسیقی و سایر هنرهای زیبا دارند آن‌ها را خوب می‌فهمند و درک می‌کنند. هر وقت در برابر زیبایی طبیعت و یا منظره‌ی غم‌انگیز یا شادی‌آوری قرار می‌گیرند احساساتشان به‌ حد اعلا تهییج و تحریک می‌گردد و مدت‌ها تحت تأثیر آن زیبایی یا غم و شادی هستند. اما اگر این هوس خام به سرشان بیفتد که احساسات خود را به نظم یا به نثر یا روی پرده‌ی نقاشی یا به وسیله‌ی موسیقی بیان نمایند و یا حتی برای دوستان خود نقل کنند، دیر یا زود خود پی می‌برند و یا دیگران آن‌ها را متوجه می‌سازند که قدرت توصیف و یا به عبارت دیگر استعداد و نیروی شاعری، نویسندگی، نقاشی و نقالی در آن‌ها نیست.

بنابراین فقط عشق و علاقه برای کسب هنرهای زیبا کافی نیست و هر استعداد خاصی لازم دارد آن‌چه که دوست ما به وجود آن در خود پی برده عشق و علاقه به تئاتر است نه استعداد. اما از طرف دیگر نمی‌توان بدون مدتی آزمایش چنین پیش‌بینی کرد که در او استعداد یافت نمی‌شود. ممکن است دارای کم و بیش استعداد باشد و یا نیز به کلی از آن بی‌بهره باشد. این موضوعی است که در نتیجه‌ی مدتی تمرین و کار آشکار می‌گردد.

اشتباه دیگر دوست ما در اظهار این مطلب است که «رل‌های تئاتر یا فیلم را به تقلید بازی‌کنندگان به طوری بازی می‌کند که باعث تعجب می‌شود» اشتباه او در این است که تفاوت تقلید و ابداع و ابتکار هنری را نمی‌داند.

بارها اشخاص مختلف به من گفته‌اند: «فلان دوست من، فرزند من، اکتور معرکه‌ای است! به‌ قدری خوب تقلید این و آن را در می‌آورد که ما از خنده روده‌بر می‌شویم. صدای اشخاص و حیوانات را به طوری تقلید می‌کند که با اصل هیچ تفاوت ندارد.»

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: استعداد شرط اصلی کسب هنر است
بین استعداد و عشق و میل تفاوت بسیار است
سخن
ریتم
میزان تندی و کندی ریتم
تنوع ریتم
آهنگ
حالت
حالات و ادا و اطوار
شیوه‌ی کار
بازی در هنگام سکوت
اهمیت عنوان
تنفس
ادبیات فارسی و ادبیات دراماتیک
چرا تا به حال تنها آثار منظوم را برای تمرین انتخاب کردیم؟
ایجاد هنر ملی
طلب آمرزش
حروف و کلمات را نجوید!
کشش کلمات
یک حرف ساکن
گیرایی داشتن
اصطلاحات و انواع پییس
تقسیم‌بندی پییس
وحدت‌ها
انواع پییس
پرسناژ سمپاتیک و پرسناژ آنتی پاتیک
بخش دوم: ژست و جنبش
تسلط بر بدن
تمرین‌های عملی کمدیین
بالا رفتن و پایین آمدن از پلکان
فصاحت بدن
سلسله‌ی دوم تمرین‌ها
خواندن پییس
بخش سوم: میزانسن
انتخاب پییس
تقسیم رل‌ها
سلطه و حاکمیت صوری و معنوی
کار دور میز
دامنه‌ی کار متورانسن
ایجاد پرسناژ
تمرین در سن
رابطه‌ی متورانس و اکتور
طرح میزانسن‌
دنباله‌ی تمرین در سن
کار اصلی متورانسن
نخستین شب
شیوه‌ی کار در هنگام نمایش
پرورش نیروی تصور و تخیل
چند سفارش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنر تئاتر
نویسنده
ناشر چاپینشر ارس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات212
زبانفارسی
شابک978-622-5489-10-3
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنر تئاتر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هنر تئاتر

برای دریافت کتاب هنر تئاتر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.