معرفی و دانلود کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم

برای دانلود قانونی کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم

کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم نوشته‌ی آبراهام سیلبرشاتس، پیتر بی. گالوین و گرگ گین، کتاب معرفی‌شده توسط وزارت علوم و فناوری به‌عنوان مرجع اصلی درس سیستم عامل در دانشگاه‌های کشور است. این کتاب، با توضیحات بسیار، سؤالات متعدد، تمرین‌های زیاد و نمودارها و شکل‌های کاربردی، به دانشجویان کمک می‌کند طراحی هر نوع سیستم‌ عاملی را به صورت پایه‌ای یاد بگیرند.

درباره‌ی کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم

سیستم عامل نرم‌افزاری است که سخت‌افزار کامپیوتر را مدیریت می‌کند و از طریق یک رابط به برنامه‌های کاربردی و کاربران اجازه می‌دهد که با سخت‌افزار تعامل داشته باشند. سیستم عامل وظایف متعددی از جمله مدیریت منابع سیستم، مدیریت فایل‌ها، اجرای برنامه‌ها و ارتباط با کاربران دارد. سیستم‌های عامل نه‌تنها در کامپیوترهای رایج کاربرد دارند، بلکه در هر وسیله‌ای که یک بخش کامپیوتری درون آن وجود دارد، نیز استفاده می‌شوند. دانستن طراحی سیستم عامل مهارت بسیار ارزشمندی در دنیای فناوری امروز است و می‌تواند افق‌های جدیدی از فرصت‌های شغلی و یادگیری را برای فرد باز کند.

در دانشگاه‌ها نیز، درس طراحی سیستم‌‌های عامل، نه‌تنها برای زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر، نظیر مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، درس مهمی است، بلکه رشته‌های دیگر مانند مهندسی الکترونیک نیز، ممکن است آن را در برنامه‌ی تحصیلی خود جای ‌دهند. کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم (Operating System Concepts 10th Edition) از سوی سازمان سنجش به عنوان مرجع تدریس این درس در دانشگاه‌ها معرفی شده است، در نتیجه یکی از جامع‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌ها در این زمینه است.

معرفی و دانلود کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم

آبراهام سیلبرشاتس (Abraham Silberschatz)، پیتر بی گالوین (Peter B. Galvin) و گرگ گین (Greg Gagne)، نویسندگان کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم، همه‌ی نکاتی را که لازم است درباره‌ی طراحی سیستم‌‌های عامل بدانید، در این کتاب با شما در میان می‌گذارند. البته باید بدانید، کتاب زبان اصلی 21 فصل دارد که در ترجمه‌ی کتاب، به‌همت دکتر عین‌الله جعفرنژاد قمی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، و دکتر امیرمسعود رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، به‌شکل 12 فصل مهم‌تر و کاربردی‌تر ارائه شده است.

فصل‌های کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم از توضیحات پایه‌ای شروع می‌شود و سپس در آن به مباحث تخصصی‌تر پرداخته می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست، سیستم عامل، سیستمی با اجزای گوناگون است که هر بخش باید طراحی و ساخته شود و در هماهنگی با اجزای دیگر قرار گیرد. در نتیجه، پس از ارائه‌ی مفاهیم پایه‌ای، هر فصل درباره‌ی بخش متفاوتی از سیستم عامل و ارتباط آن با دیگر اجزا بحث می‌کند. در انتهای هر فصل، سوالات و تمرینات عملی متعددی وجود دارد، که فرصت ارزیابی آموخته‌ها را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم را انتشارات علوم رایانه به چاپ رسانده است.

کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم برای دانشجویان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و رشته‌های مرتبط و علاقه‌مندان به مباحث کامپیوتری مناسب است.

در بخشی از کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم می‌خوانیم

در سیستم‌های SMP مهم است که بار کاری بین تمام پردازنده‌ها متوازن نگه داشته شود تا از فواید وجود بیش از یک پردازنده، بهره‌ی کافی برده شود. درغیراین‌صورت، ممکن است یک یا چند پردازنده بیکار باشند؛ درحالی‌که پردازنده‌های دیگر بار کاری بالایی داشته باشند و تعدادی فرایند منتظر CPU باشند. توازن بار سعی می‌کند بار کاری به طور یکنواخت در تمام پردازنده‌ها در یک سیستم SMP توزیع شود. توجه به این نکته مهم است که توازن بار فقط در سیستم‌هایی لازم است که در آن‌ها هر پردازنده صفی اختصاصی از فرایندهای آماده‌ی اجرا دارد. در سیستمی با صف اجرای مشترک غالباً نیاز به توازن بار نیست؛ زیرا وقتی پردازنده‌ای بیکار می‌شود، فوراً یک فرایند قابل اجرا را از صف اجرای مشترک استخراج می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه
فصل دوم: ساختارهای سیستم‌عامل
فصل سوم: فرآیندها
فصل چهارم: چندنخی و همروندی
فصل پنجم: زمان‌بندی CPU
فصل ششم: ابزارهای همگام‌سازی
فصل هفتم: مثال‌های همگام‌سازی
فصل هشتم: بن‌بست‌ها
فصل نهم: حافظه‌ی اصلی
فصل دهم: حافظه‌ی مجازی
فصل یازدهم: ساختار ذخیره‌سازی انبوه
فصل دوازدهم: سیستم‌های ورودی - خروجی
واژه‌نامه انگلیسی به فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم
نویسنده، ،
مترجمعین الله جعفرنژاد قمی، امیرمسعود رحمانی
ناشر چاپیانتشارات علوم رایانه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات561
زبانفارسی
شابک978-600-205-199-8
موضوع کتابکتاب‌های سیستم عامل، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم

برای دریافت کتاب مفاهیم و اصول طراحی سیستم‌های عامل - ویراست دهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.