معرفی و دانلود کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور

عکس جلد کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور
قیمت:
۶۵۰۰۰ ۴۵,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور

کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ نوشته‌ی جیمز کی. ای. اسمیت به جدایی امر متعالی و امر زمینی می‌پردازد یا به‌عبارت‌دیگر، جدایی امر دینی و امر سکولار. نویسنده اعتقاد دارد که جهان مسیحی به کمک افسون‌زدایی، تبدیل به زمینی تخت شده است و دیگر نقشه‌ی گنجی در این عصری که در آن زندگی می‌کنیم یافت نمی‌شود؛ پس پرسش اساسی این است: دین چگونه از جامعه و نهادهای آن جدا شده است؟

درباره‌ی کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟

کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ (How (Not) to Be Secular) اثر جیمز کی. ای. اسمیت (James K. A. Smith) به سرگیجه‌ی وجودی در عصر سکولار و بی‌ایمانی می‌پردازد. نویسنده تأکید دارد دین علیه سکولاریسم و باور علیه عقل شده است و در دورانی متفاوت زندگی می‌کنیم. جیمز کی. ای. اسمیت می‌گوید امر سکولار و امر دینی دچار درگیری و کشمکش شدیدی با یکدیگر شده‌اند و ما نیز برای پیدا کردن راه خودمان در این برهوت عجیب با یک نقشه‌ی اشتباه گیر افتاده‌ایم. تأکید اصلی این کتاب جهیدن از «افسون‌زدایی دنیوی» است که بسیاری از دین‌داران را غافل‌گیر کرده است.

جیمز کی. ای. اسمیت تلاش می‌کند کتاب عصر مدرن متأخر اثر چارلز تیلور را تحلیل و بررسی کند و در ادامه نظرات خودش را پیش ببرد. کتابی که با تمرکز روی جهان جدید به عصر سکولار معاصر می‌رسد، جایی که برخی از معتقدان در آن با شک و تردید مواجه شده‌اند. هر دو نویسنده با این عنوان زمانه‌ی غروب خدایان و بت‌ها را معرفی می‌کنند: عصر پریشانی. البته نمی‌شود کتمان کرد بسیاری از مردم اعتقادات خود را حفظ کرده‌اند و در برابر اندیشه‌ی گیتیانه می‌ایستند؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که در تاریخ اکنون، ایمان داشتن تبدیل به کاری پیچیده و سخت شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟

حامد قدیری مترجم کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ می‌گوید نسبت ما با دین با نسبت پدرانمان با دین متفاوت است. ما تنها انسان‌هایی هستیم که می‌توانیم در عصر حاضر و به‌راحتی از بیرون به دین نگاه کنیم. انگار نه خانی رفته و نه خانی آمده. انسان بنا بر ذات خود اگر به مضیقه بیفتد درباره‌ی وضعیت خود فکر می‌کند و دنبال راه‌حل می گردد. چارلز تیلور می‌خواهد مفاهیم جدیدی درباره‌ی زمان اکنون بیابد. او توضیح می‌دهد که چگونه از جهان سنت وارد جهان مدرن شدیم.

فصل اول به موضوع موانع پیش‌روی سکولاریسم می‌پردازد. جیمز کی. ای. اسمیت اعتقاد دارد که ما در عصر سکولار سه هستیم که چیزی جدا از دین و کاملاً عقلانی نیست. در این دوران، فقط دست برداشتن از خدایان معنا ندارد؛ بلکه باید معنایی درون چارچوب درون‌ماندگار را تصور کنیم که هیچ ربطی با ساحت متعالی ندارد. این جهان، نوعی خاص جمع فکری است. چارلز تیلور می‌گوید: «چطور از آن‌جا به این‌جا رسیدیم؟» ما چگونه از دوران کلیسایی به عصری رسیدیم که خداباوری و اعتقادات در آن دشوار شده است؟ آیا می‌شود امر دینی و امر مقدس را از زندگی کنار زد؟ حتماً می‌دانید که چنین چیزی امکان ندارد.

کارل گوستاو یونگ و اریک فروم که هردو از شاگردان فروید بودند اعتقاد داشتند که دین‌ها و تفکرات باستانی به هیچ عنوان از بین نرفته‌اند بلکه با ظاهری جدید در زندگی امروز زیست می‌کنند. مثلاً به سقاخانه‌های تهرانی توجه کنید. فکر کنید جایی در گوشه‌ای از خیابان، شمعی روشن مانده است! این نشانه‌ای از دین‌های باستانی ایرانی است. دین‌هایی که در آن‌ها نور و آتش، نمادی از امری متعالی بودند. به‌طور کلی نبرد بین نور و تاریکی یک تفکر ایرانی و باستانی است. اگر به فیلم ارباب حلقه‌ها نگاه کنید به‌خوبی نبرد نور و تاریکی را خواهید دید.

چارلز تیلور اعتقاد دارد ما همگی سکولار شده‌ایم؛ اما نه به معنای واقعی آن. هسته‌ی نظریه‌ی جیمز کی. ای. اسمیت در کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ این است که مدرنیته جهان را افسون‌زدایی می‌کند؛ یعنی آن را از ارواح و اشباح، پالایش کرده است. دیگر بحث جن‌زدگی و تسخیر روح، تبدیل به خرافات شده است. جهان معنوی و جادویی که به قول سر جیمز فریزر در کتاب شاخه‌ی زرین، یکی از مراحل تکامل بشر است دست‌خوش اضمحلال شده است. ما پس از عصر علم و مدرنیته، در دورانی زندگی می‌کنیم که معنا، متعلق به اذهان و درون بشر شده است نه اشباح و ارواح.

«سناریوی مغز در خمره» که شهره‌ی عام و خاص شده است تنها زمانی معنا و ساختار خود را می‌یابد که به هیلاری پاتنم، خالق آن بازگردیم. جیمز کی. ای. اسمیت از قول او می‌گوید شاید کسی یا چیزی مغز ما را از سر ما خارج کرده باشد و آن را به رایانه وصل کند. در این صورت، مغز می‌تواند مبادلات خود را جدا از بدن انجام دهد و ادراکات آن، برساخته‌ی یک رایانه‌ی کذایی می‌شود. حالا می‌شود مغز انسان‌ها را دست‌کاری کرد. این‌گونه می‌توان معنای فیلم ماتریکس ساخته‌ی واچوفسکی‌ها را دریافت. آن‌ها در این فیلم نشان می‌دهند که انسان‌ها اسیر یک دنیای کامپیوتری و ویروسی شده‌اند؛ ولی اگر بیشتر دقت کنید، این اثر پر از مفاهیم دینی و مذهبی است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟

جیمز کی. ای. اسمیت در بخش پنجم به موضوع اصلی کتاب خود می‌پردازد و این بخش را با چارلز تیلور شروع می‌کند. اسمیت می‌گوید که تیلور از تبارشناسی به سوی تاریخ انتقادی حرکت کرده است. تیلور در اینجا به پیله‌ی بسته‌ی سکولاریسم حمله و به‌راحتی می‌تواند کلیت آن را مخدوش کند؛ پس سکولاریسم نیز نوعی خوانش می‌شود. اسمیت یک ساحت متعالی را در برابر یک ساحت درون‌ماندگار قرار می‌دهد. آیا متوجه‌ی منظور او از چارچوب درون‌ماندگار شدید؟ مثل همان نظریه‌ی ژاک دریدا است که می‌گوید همه‌چیز در متن است. اسمیت نیز می‌گوید سکولاریسم؛ یعنی همه چیز درون جهان واقعی است.

گویندگی کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ را علی عبدل‌پور اصل انجام داده است. این کتاب محصول همکاری نشر صوتی سماوا و ترجمان علوم انسانی است.

نکوداشت‌های کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟

  • اگر از سنت کلیسایی باشید یا خیر، به‌هرحال می‌توانید از خواندن کتاب پرهیجان و قابل‌فهم اسمیت استفاده کنید. (کنراد گربل ریویو)
  • این کتاب (اگر خوانده شود) به‌طور گسترده‌ای می‌تواند بر سطح رهبری الهیات کلیسای معاصر ما تأثیر داشته باشد، همچنین می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت ارتباطات و موعظه‌های ما داشته باشد. (کلیسای پروتستان رستگاری نیویورک)
  • این کتابی درخشان و زیبا در مورد معضل ایمان در عصر سکولار مدرن است. (تی ام لورمن از دانشگاه استنفورد)
  • جیمی اسمیت... با پاسخ‌هایی ساده و روشن در برابر «افسون زدایی» مدرنیته، به هم‌کیشان خود هشدار می‌دهد. او اصرار می‌ورزد که ایمان مسیحی ممکن است بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که خیلی‌ها تشخیص می‌دهند. (هانس بورزما از کالج ریجنت)
  • کتاب اسمیت را به‌شدت توصیه می‌کنم، این مقدمه‌ای کوتاه و واضح بر عصر سکولار تیلور است و پس از بررسی کتاب او، فکر می‌کنم که کتاب اسمیت به‌خوبی با ما ارتباط برقرار می‌کند، برخلاف مک اینتایر، تحلیل و مهارت خارق‌العاده‌ی تیلور... درخشان و روشن‌گر است. (ریویوی متافیزیک)
  • مقدمه‌ای کاملاً خواندنی، جذاب و کوتاه بر کتاب حجیم تیلور. (بوکز و کالچر)

کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را به تمام کسانی پیشنهاد می‌دهیم که مخالف ادعاهای سکولار مدرنیته هستند. کسانی که علاقه‌ی چندانی به جهان غرب ندارند و با کلیسا یا مسجد یا به‌طور کلی با سنت انس دارند. این کتاب بسیار مناسب روحانیون دانشگاهی است تا بتوانند دولت‌های سکولار غرب را نقد کنند.

در بخشی از کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور می‌شنویم

می‌توان گفت که به یک معنا تیلور تا پایان بخش سه ما را به اکنون می‌رساند. تا اینجا بخش عمده‌ای از تاریخ نقد شده است. رسیدن به قرن نوزدهم کمابیش همان تبارشناسی‌ای است که اکنون‌مان را قابل‌فهم می‌سازد. تیلور غالباً عادت دارد از معاصران ویکتوریایی مان سخت بگوید؛ بنابراین با ورود به بخش چهار، از تاریخ به تحلیل می‌رسیم. هرچند که در اثر تیلور این دو صرفاً در مقام تعریف از هم منفک‌اند. قصه‌ی تراز مسیر منتهی به اکنون‌مان همواره نسخه‌ای از قصه‌های تفریق است اما قصه‌ای که تلیور از تاریخ برای‌مان تعریف می‌کند با قصه‌ی تراز فرق دارد. ازاین‌رو تیلور در بخش چهار تقریری از افول دین‌ورزی در غرب را مطرح می‌کند و ازاین‌رهگذر به سراغ مضامین و موضوعاتی می‌رود که با آن‌ها بر اساس دستورالعمل سکولاریزاسیون رفتار شده است چنانکه در پایان فصل یازده کتابش اذعان کرده مشخصاً دلبسته‌ی این موضوع است که دین چگونه از جامعه و نهادهای آن جدا شده است؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
69 دقیقه
درآمد: اکنونِ تحتِ فشارِ قیچی وار: سکونت در عصرِ سکولار
6 دقیقه
مقدمه‌ی مترجم
20 دقیقه
پیشگفتار
70 دقیقه
یک: اصلاح اعتقاد: امر سکولار به مثابه‌ی دستاوردِ مدرن
39 دقیقه
دو: مسیر دینی به سوی اومانیسم انحصاری: از دئیسم به الحاد
64 دقیقه
سه: رخوت ساحت درون ماندگار: «حس» عصر سکولار
41 دقیقه
چهار: مناقشه در برنهاد سکولاریزاسیون دو
79 دقیقه
چگونه (ن)زیستن در عصر سکولار
50 دقیقه
در باب خشونت
23 دقیقه
نتیجه گیری: گروش‌ها

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور
نویسنده
مترجمحامد قدیری
راویعلی عبدل پور اصل
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
ناشر صوتی گروه فرهنگی سماوا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۴۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
۶۵۰۰۰ ۴۵,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟

برای دریافت کتاب صوتی چگونه سکولار (ن)باشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.