معرفی و دانلود کتاب سیاوش در آغوش آتش: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد چهاردهم

عکس جلد کتاب سیاوش در آغوش آتش: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد چهاردهم
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سیاوش در آغوش آتش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سیاوش در آغوش آتش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیاوش در آغوش آتش: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد چهاردهم

کتاب سیاوش در آغوش آتش چهاردهمین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه، به کوشش محسن دامادی است. داستان این جلد از جایی شروع می‌شود که سیاوش از آزمون آتش سربلند بیرون آمده و حال برای اثبات توانایی‌هایش به کاووس و دوری از سودابه، به درون آتشی دیگر قدم می‌گذارد: آتش جنگ ایران با توران. آیا او از این آتش هم به سلامت بیرون می‌آید؟

درباره‌ی کتاب سیاوش در آغوش آتش

فردوسی (Ferdowsi) در سرودن شاهنامه (Shahnameh) از جان و دل مایه می‌گذاشته و هر داستان را با وسواس خاصی به شعر درمی‌آورده است. اما بعضی از داستان‌های شاهنامه بیش از بقیه، اوج قدرت‌نمایی فردوسی را نشان می‌دهند و ایرانیان در طول تاریخ، بیشتر به آنان توجه کرده‌اند. داستان سیاوش پس از داستان «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار» بیش از دیگر روایت‌های شاهنامه مورد استقبال قرار گرفته است و محققان بسیاری درباره‌ی آن قلم زده‌اند. همه چیز در داستان سیاوش گرد هم آمده: تراژدی، عشق، نفرت، جنگ، خیانت، دورویی، انتقام و... . شخصیت‌های متعدد این داستان هر کدام چهره‌ای دیگرگون دارند و در هنگام خواندن شاهنامه، قطعاً با یکی از آن‌ها همذات‌پنداری می‌کنید.

داستان سیاوش (The Story of Siyavash) یکی از تراژدی‌های شاهنامه است که فاجعه‌ای بزرگ در آن روی می‌دهد: کشته شدن شاهزاده‌ای ایرانی به دست تورانیان. کسی که آیین سوگ سیاوش، سیاوشان یا سووشون به یاد او هنوز هم در بعضی از روستاهای ایران برگزار می‌شود و معروف است که با ریختن خونش بر زمین، گیاهی به نام پر سیاوشان رویید که روی برگ‌هایش سر بریده‌ی سیاوش دیده می‌شود. اما چرا عاقبت این شاهزاده‌ی محبوب ایرانی این‌چنین شد؟ محسن دامادی (Mohsen Damadi) در کتاب سیاوش در آغوش آتش، همه‌ی وقایع منجر به مرگ سیاوش را شرح می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب سیاوش در آغوش آتش

اگر جلد سیزدهم مجموعه داستان‌های شاهنامه را خوانده باشید، در جریان داستان سودابه و سیاوش هستید. سیاوش برای دور شدن از دربار پدر و سودابه‌ی سوداگر، با همراهی رستم عازم جنگ با افراسیاب تورانی می‌شود. سپاهیان ایران و توران در شهر بلخ رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند و ایران با تدبیر فرمانده جوانشان، سیاوش، به پیروزی می‌رسد. وقتی گرسیوز، برادر افراسیاب، خبر شکست توران را نزد شاه توران آورد، افراسیاب در کمال ناباوری دستور می‌دهد بساط بزم و می‌خواری فراهم شود! بعد از فرارسیدن شب،‌ بساط شادی برچیده می‌شود و افراسیاب به خواب می‌رود. اما کابوسی سهمگین، خواب افراسیاب را آشفته می‌گرداند؛ به طوری که تورانیان با صدای فریاد او سراسیمه به خوابگاه وی می‌شتابند. اما چه کابوسی توانست خواب را از چشمان شاه تورانی برباید؟

این است کابوس افراسیاب: در بیابانی خشک پر از مار، سپاه ایران در مقابل سپاه توران قرار می‌گیرد. لشکریان ایران با نیزه و تیر و کمان همه‌ی سربازان توران را از میان برمی‌دارند، افراسیاب را با دستان بسته نزد کاووس می‌برند. جوانی که در کنار کاووس جای دارد، از جای برمی‌خیزد و افراسیاب را به دو نیم می‌کند. وقتی خوابگزاران و ستاره‌شناسان شرح این خواب افراسیاب را می‌شنوند، به شاه می‌گویند که اگر جنگ با سیاوش ادامه پیدا کند، کشور توران از بین می‌رود و افراسیاب جان خود را از دست می‌دهد. اما پیش‌بینی دیگری از موبدان، افراسیاب را آشفته‌تر می‌کند: اگر شاه توران سیاوش را بکشد، تاج و تخت توران بر باد می‌رود و جنگی ویرانگر بر پا می‌گردد. حال افراسیاب می‌داند که جنگ با سیاوش، هیچ سودی برایش ندارد. پس چاره‌ای دیگر می‌اندیشد تا از فاجعه جلوگیری کند. در این‌جا وزیر و مشاور دانای افراسیاب، پیران ویسه، به کمک او می‌آید. ادامه‌ی این داستان را از کتاب سیاوش در آغوش آتش بخوانید.

پیشنهاد می‌شود که پس از خواندن این کتاب، مقاله‌ی «سوگ سیاوش» را از کتاب «از اسطوره تا تاریخ» دکتر مهرداد بهار مطالعه کنید. از دیگر آثار ارزشمندی که درباره‌ی این داستان شاهنامه نوشته شده است، می‌توان از کتاب «سوگ سیاوش» مرحوم شاهرخ مسکوب نام برد. ناشر متنی مجموعه داستان‌های شاهنامه، انتشارات کتابسرای نیک است.

درباره‌ی مجموعه داستان‌های شاهنامه

«مجموعه داستان‌های شاهنامه» آثاری را در بر می‌گیرد که با قلم شیوای محسن دامادی و به قصد آشناسازی مخاطب عام با داستان‌ها و ابیات شاهنامه نگاشته شده‌اند. نویسنده در هریک از مجلدهای سری کتاب‌های داستان‌های شاهنامه، یکی از روایت‌های این اثر سترگ را مورد بازنویسی قرار داده. نویسنده کوشیده تا در تمامی مجلدها، رسم امانت را به‌خوبی به‌ جا بیاورد و در کنار ارائه‌ی شرحی از مجموعه‌ی ابیات، خود بیت‌ها را نیز در اختیار مخاطب قرار دهد. دسترسی هم‌زمان به ابیات و شرح آن‌ها نه‌تنها در خوانش شاهنامه، بلکه در درک بهتر سایر متون کهن نیز یاری‌رسان خوانندگان خواهد بود. گفتنی است که از اولین جلد مجموعه با نام «هفت خان رستم» هم‌زمان با سالروز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد.

اقتباس‌های فرهنگی و سینمایی از کتاب سیاوش در آغوش آتش

با اقتباس و الهام از داستان پر از آه زندگی سیاوش، آثاری متعدد پدید آمده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کتاب سیاوش‌خوانی: فیلنامه‌ و نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی که هیچ‌گاه به نمایش درنیامد.
  • فیلم افسانه‌ی سیاوش: فیلمی محصول شوروی به کارگردانی بوریس کیمیاگرف که در آن فرهاد یوسفوف نقش سیاوش را ایفا می‌کند.
  • اپرای سیاوش: یکی از اپراهای لوریس چکناواریان که پس از دو اپرای «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار» نوشته شد و هنوز به اجرا درنیامده است.
  • نمایشنامه‌ی سیاوش: کاری از حسین جاوید که نخستین بار در سال 1934 در تئاتر درام ملی آکادمی آذربایجان به نمایش گذاشته شد.
  • نمایشنامه‌ی سوگ سیاوش: نوشته‌ی پری صابری که در سال 1382 همراه با موسیقی زنده روی صحنه رفت.
  • نمایش سوگ سیاوش: نوشته‌ی صادق هاتفی که سیاوش طهمورث سال 1388 کارگردانی و اجرای آن را بر صحنه‌ی نمایش بر عهده گرفت.

کتاب سیاوش در آغوش آتش برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به شعر کهن، اساطیر ایرانی و داستان‌های شاهنامه دل‌بستگی دارید، کتاب سیاوش در آغوش آتش را حتماً برای مطالعه انتخاب کنید.

در بخشی از کتاب سیاوش در آغوش آتش: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد چهاردهم می‌خوانیم

تا نزدیکِ شب با خوشی و بی‌خیالی بر افراسیاب گذشت. چون خورشیدِ جهانتاب رخ از زمین پنهان کرد، شاه توران (لابد مست و تلوخوران) خود را با جامه (لباس) به تختِ خواب انداخت!

بَر ایشان به شادی گُذَر کرد روز / چو از چشم شد، هورِ گیتی فروز

به خواب و به آرامش آمد شتاب / بِغَلتید بر جامه افراسیاب

پاسی از شبِ سیاه گذشت. افراسیاب در خواب مانندِ آدمی تب‌دار هذیان گفت. ناگهان او با چنان فریادی بیدار شد که خوابگاه لرزید. زنان و خدمتکاران هیاهوکنان بیدار شدند.

چو یک پاس بُگذَشت از تیره شب / چنان چون کسی بازگوید به تَب

خروشی بَرآمد از افراسیاب / بِلَرزید از آن جای آرام و خواب

پَرَستَندگان تیز برخاستند / خُروشیدن و غُلغُل آراستند

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
تورانِ پیمان‌شکن!
پیشنهادِ بزرگان
سیاوش و اندیشه‌ی فرماندهی!
درخواستِ کاوس از رستم
پیش‌درآمدِ جنگ!
کاوس خرسند از سپاه!
در سیستان چه گذشت؟
همان زمان در توران
جنگی تلخ در بلخ
نوشتنِ نامه‌ی پیروزی
پاسخ به نامه‌ی پیروزی
در توران چه گذشت؟
کابوسی هولناک!
سخنِ خوابگزاران و دانایان
چاره‌جوییِ افراسیاب
گفتگو با بزرگانِ توران
افراسیاب پیروزِ شورا
گرسیوز راهی شد!
رایزنیِ سیاوش با رستم
گفتگویی خودمانی!
پاسخ به گرسیوز
افراسیاب کنار آمد!
پس از آشتی‌کنان چه گذشت؟
نامه‌ی مِهر و آشتی
گرسیوز نزدِ افراسیاب
پرخاشِ کاوس به رستم
رستم در ستیز با خود!
کاوس کوتاه نیامد!
نامه‌ای از سرِ خشم و کین!
بر سیاوش چه گذشت؟
چاره‌جوییِ سیاوش!
دوستان و یافتنِ چاره!
زنگه و دیدار با افراسیاب
رایزنی با پیران
افراسیاب در دوراهی
نامه‌نگاری افراسیاب
بازگشت زنگه نزدِ سیاوش
نامه‌ی پُر از درد برای پدر
سپردن سپاه به بهرام
سیاوش در تدارکِ سفر
سفرِ آغاز شد!
بر کاوس چه گذشت؟
سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سیاوش در آغوش آتش: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد چهاردهم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات151
زبانفارسی
شابک978-622-350-065-7
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سیاوش در آغوش آتش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سیاوش در آغوش آتش

برای دریافت کتاب سیاوش در آغوش آتش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.