معرفی و دانلود کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

عکس جلد کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری نوشته‌ی مایکل وارل، یکی از مشهورترین درمانگران شناختی و رفتاری بریتانیا است. این کتاب، ویژگی‌های نظری و عملی رویکرد شناختی و رفتاری را در زوج‌درمانی به‌طور کامل توضیح می‌دهد و با مثال‌های متعدد، به ارائه‌ی راهکارهایی می‌پردازد که زوج‌های آشفته، بتوانند به‌تدریج به زندگی شاد و سالم خود بازگردند و از افسردگی رهایی یابند.

درباره‌ی کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

رویکرد شناختی و رفتاری، یکی از رویکردهای پرطرفدار و بسیار کاربردی در روان‌شناسی به‌حساب می‌آید. این رویکرد، برای رفع بسیاری از مشکلات فردی و زوجی، توسط روان‌شناسان و زوج درمانگران در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین‌طور تلفیق زوج‌درمانی شناختی و رفتاری با انواع دیگر زوج‌درمانی نظیر رویکرد هیجان‌مدار و دیالکتیکی، در بسیاری موارد می‌تواند پاسخ مناسبی برای مشکلات پیچیده‌ای که زوج‌ها با خود به اتاق درمان می‌آورند، ارائه کند. دکتر مایکل وارل (Michael Worrell)، یکی از مربیان برجسته و یکی از زوج درمانگران مشهور روش شناختی‌رفتاری است که شناخت دقیق خود از این رویکرد را با تجربه‌ی سالیان سال کار در اتاق درمان و بینش خاص خود ترکیب کرده است تا کتاب زوج‌درمانی شناختی و رفتاری (Cognitive Behavioural Couple Therapy: Distinctive Features) را برای آموزش کامل و راهنمایی دانشجویان روان‌شناسی و زوج درمانگران بنویسد.

معرفی و دانلود کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

پروفسور دان باوکام، از طراحان اصلی رویکرد شناختی رفتاری در زوج‌درمانی، در ابتدای کتاب زوج‌درمانی شناختی و رفتاری، از اهمیت این کتاب درخشان می‌گوید و از نویسنده به‌خاطر نبوغ خود در ارائه‌ی عالی این روش زوج‌درمانی قدردانی می‌کند. رویکرد شناختی و رفتاری در زوج‌درمانی، نقشه‌ی راهی دقیق به درمانگران می‌دهد تا ابتدا شرایط افراد را به‌صورت نظری بررسی کنند و به شناختی دقیق از موقعیت برسند و سپس با ارائه‌ی راهکارهای متعدد با ترتیبی خاص، به رفع تدریجی این مشکلات بپردازند.

کتاب زوج‌درمانی شناختی و رفتاری دو بخش دارد. در ابتدا، ویژگی‌های نظری رویکرد شناختی رفتاری در زوج‌درمانی را به‌طور کامل توضیح می‌دهد. این بخش 15 فصل دارد که شامل مبحث‌هایی مانند روابط زوجی و خوشبختی، پیشینه‌ی خاص زوج‌درمانی شناختی - رفتاری، عوامل رفتاری خرد، عوامل شناختی مؤثر در آشفتگی و... است. در این فصول، شما به‌صورت نظری یاد می‌گیرید که روابط بر چه اساسی رو به آشفتگی می‌گذارند و مدل‌های عملکرد زوجی به چه صورت است. در بخش دوم، شما با کاربرد این موارد نظری آشنا می‌شوید و به‌صورت عملی یاد می‌گیرید که چگونه از این نکات برای غلبه بر مشکلات زوجی استفاده کنید. توجه ویژه‌ی این کتاب بر افسردگی زوج‌ها و تأثیر آن بر روابط خانوادگی و همین‌طور تأثیر روابط زوجی بر افسردگی فرد، حائز اهمیت است.

کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری بااینکه کتابی علمی محسوب می‌شود؛ اما با فصول کوتاه، لحن صمیمانه و زبان ساده‌ی خود، می‌تواند برای افرادی که شناختی مجمل از روان‌شناسی دارند نیز مناسب و حتی شیرین باشد. این کتاب را اسماعیل سعدی‌پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و علی نعمتی مدرس دانشگاه فرهنگیان به‌خوبی و با زبانی ساده و روان ترجمه کرده‌اند. کتاب زوج‌درمانی شناختی و رفتاری را انتشارات دوران به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

  • این کتاب، بحثی استادانه است در مورد استفاده از اصول رویکرد رفتاری - شناختی که برای ایجاد روابطی صمیمانه و متعهدانه به‌خوبی توضیح داده شده‌اند. (پروفسور دونالد باوکوم، استاد دانشگاه کارولینای شمالی)
  • این کتاب فوق‌العاده، اصول و شیوه‌های اساسی زوج‌درمانی شناختی و رفتاری را به شیوه‌ای واضح، خلاصه و معنادار از نظر بالینی توصیف می‌کند. این کتاب برای درمانگران مبتدی و باتجربه‌ای که با روابط آشفته کار می‌کنند کتابی ضروری و البته لذت‌بخش است. (پروفسور رز شافران، مؤسسه‌ی بهداشت کودکان یوسی‌ال)

کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری به دانشجویان روانشناسی و مشاوره، زوج‌درمانگران و همه‌ی کسانی که در این حوزه فعال هستند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری می‌خوانیم

رفتارهای منفی نیز ممکن است بر حسب تمرکزشان بر خود فرد، طرف مقابل، رابطه زوجی و محیط توصیف شوند. همانند رفتارهای مثبت، رفتارهای منفی نیز می‌تواند یک رفتار ساده و یا طبقه‌ای از رفتارها باشند که غالباً بر اهدافی که متمرکز می‌شوند تأثیر می‌گذارند. بیشتر رفتارهای منفی که در حوزه زوج درمانی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته‌اند. رفتارهای ارتباطی (کلامی) منفی هستند. باید گفت که در یک رابطه زوجی همه رفتارهای منفی مشکل‌ساز نیستند. در واقع، یک رابطه ظاهراً آرام که هرگز بحث و مشاجره‌ای در آن رخ نمی‌دهد می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا در همه روابط زوجی تعارض‌های اجتناب‌ناپذیری بین افراد وجود دارد که زوجین باید درباره آنها با یکدیگر صحبت کنند و به حل و فصل آنها بپردازند (وایل 1993). بنابراین، سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی یک رفتار یا تعامل منفی را مشکل آفرین می‌سازد؟ اپستاین و باوکام (2002) بیان می‌کنند که رفتارهای منفی به دو طریق می‌توانند پیامدهای نامطلوب بلند مدت به‌دنبال داشته باشند:

تعاملات منفی مکرر باعث ایجاد یک جو منفی فراگیر در رابطه می‌شود که در این حالت زوجین با یکدیگر احساس راحتی و آرامش نمی‌کنند و برای آنها دشوار است که برای رفع نیازهایشان با یکدیگر همکاری کنند.

رفتارهای منفی فشارآوری مثل انتقاد، توهین و تحقیر، نفرت و عداوت، به‌ویژه باعث پایین آمدن عزت نفس یکی از زوجین یا هر دوی آنها می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
بخش 1: ویژگی‌های نظری زوج درمانی شناختی - رفتاری
فصل اول: روابط زوجی و خوشبختی
فصل دوم : پیشینه خاص زوج درمانی شناختی - رفتاری
فصل سوم: گسترش زوج درمانی شناختی- رفتاری
فصل چهارم: عوامل رفتاری خُرد
فصل پنجم: عوامل شناختی مؤثر در آشفتگی زوجی (1): توجه، اسناد (نسبت دادن) و انتظارات
فصل ششم: عوامل شناختی مؤثر در آشفتگی زوجی (2): فرض‌ها، معیارها و طرحواره‌ها
فصل هفتم: عواطف و احساسات
فصل هشتم:‌ انگیزش و شخصیت
فصل نهم : الگوهای تعامل عمیق: ثبات و تغییر
فصل دهم: تأثیرات محیطی بر عملکرد زوجی
فصل یازدهم: توجه به تفاوت‌های زمینه‌ای (تفاوت‌های بافتی یا فرهنگی - اجتماعی)
فصل دوازدهم: عوامل فردی: آسیب‌شناسی روانی
فصل سیزدهم: مسئله افسردگی
فصل چهاردهم: یک مدل تلفیقی درباره نحوه عملکرد رابطه زوجی
فصل پانزدهم: اهداف و ارزش‌های زوج درمانی شناختی - رفتاری
بخش 2: ویژگی‌های کاربردی متمایز زوج درمانی شناختی - رفتاری
فصل شانزدهم: نقش و حالت درمانگر
فصل هفدهم: تشخیص و ارزیابی
فصل هجدهم: ارائه بازخورد و تعیین هدف
فصل نوزدهم: مداخله‌های رفتاری: تغییر رفتار هدایت‌شده (هدفمند)
فصل بیستم : بهبود مهارت‌های ارتباطی: مهارت گفتن و شنیدن
فصل بیست و یکم: بهبود مهارت‌های ارتباطی: بحث و گفتگو برای تصمیم‌گیری
فصل بیست و دوم: به چالش کشاندن شناخت‌ها: توجه انتخابی و اسنادها
فصل بیست و سوم: به چالش کشاندن شناخت‌ها: معیارهای رابطه و باورها
فصل بیست و چهارم: کارکردن روی عواطف زوجین
فصل بیست و پنجم: کارکردن روی محیط زوجین
فصل بیست و ششم: رعایت ترتیب مداخله‌ها
فصل بیست و هفتم: توجه به اختلالات روانی افراد: مسئله افسردگی
فصل بیست و هشتم: خیانت و بی‌وفایی و آسیب ارتباطی
فصل بیست و نهم: خاتمه دادن به درمان
فصل سی‌ام: نتیجه‌گیری: چالش‌ها و سودمندی‌های زوج درمانی شناختی - رفتاری
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری
نویسنده
مترجماسماعیل سعدی پور، علی نعمتی
ناشر چاپیانتشارات دوران
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات178
زبانفارسی
شابک978-600-6208-75-6
موضوع کتابکتاب‌های موفقیت در زندگی زناشویی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری

برای دریافت کتاب زوج درمانی شناختی و رفتاری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.