معرفی و دانلود کتاب رمزنگاری اطلاعات

عکس جلد کتاب رمزنگاری اطلاعات
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رمزنگاری اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رمزنگاری اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رمزنگاری اطلاعات

کتاب رمزنگاری اطلاعات نوشته‌ی شادی شرفی‌فر ارجاعی است جامع به امنیت اطلاعات که از علل لازم و ضروری برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد در این عصر دیجیتال کنونی که سیل حملات سایبری زیاد است، چطور باید با روش‌هایی از آن‌ها حفاظت کرد چراکه نگهداری از اطلاعات عنصر اصلی در تبادلات به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب رمزنگاری اطلاعات

کتاب رمزنگاری اطلاعات با اشاره به پیشینه‌ی علم رمزنگاری به این مقوله‌ی مهم می‌پردازد، خصوصاً در عصر حاضر که جابه‌جایی اطلاعات از هر زمان دیگری خطیرتر است. گرچه این امر از زمان باستان وجود داشته، می‌توان گفت که یادگیری این علم ضروری است. شادی شرفی‌فر در کتابش آورده که فوت‌وفن رمزنگاری به مصر باستان و بین‌النهرین بازمی‌گردد و اولین نمونه‌های دیده شده از این نوع رمزنگاری در مقبره‌ی یکی از اشراف یافت شده که حدوداً 3900 سال پیش زندگی می‌کرده است. اما هدف او از این رمزنگاری یا به قول نویسنده «نمادگزینی» نه برای پنهان کردن اطلاعات که برای هرچه جذاب‌تر کردن زبان بوده است.

تقریباً 3500 سال پیش بود که یک کاتب اهل بین‌النهرین از رمزنگاری استفاده کرد تا فرمول لعابی روی لوح‌های گِلی را پنهان کند. شادی شرفی‌فر در ادامه از استفاده‌ی رمزنگاری در عصر کامپیوتر می‌گوید که از دوران آنالوگ پیشرفته‌تر و قوی‌تر شد تا این‌که آلن تورینگ در جنگ جهانی دوم، رهبری گروهی را برعهده گرفت تا با دستگاهی کدهای ارسالی آلمانی‌ها را رمزگشایی کنند و ازاین‌رو توانست بسیاری از نقشه‌ها و عملیات آلمانی‌ها را خنثی کند. شادی شرفی‌فر در کتابش، رمزنگاری اطلاعات، صحبتی از سیستم‌های متقارن و نامتقارن هم به میان می‌آورد. او می‌نویسد، سیستم متقارن به سیستمی اطلاق می‌شود که استنباط کلید رمزگشایی از کلید رمزکننده ساده باشد. عملاً این دو کلید در سیستم‌های متقارن یکسان هستند و ازاین‌رو، این‌گونه سیستم‌ها را اغلب اوقات سیستم‌های تک‌کلید یا کلید-مخفی می‌نامند. اگر فهمیدن کلید رمزگشایی از روی کلید رمزکننده ممکن نباشد، به آن سیستم نامتقارن یا کلید عمومی می‌گویند. یکی دیگر از عناوینی که در کتاب رمزنگاری اطلاعات می‌خوانیم، بحث رمزهای چند الفبایی است که زمانی استفاده می‌شود که یک رمز هم‌نوا، نمودار فراوانی متن رمز شده به‌وسیله‌ی افزایش اندازه‌ی الفبا مسطح‌تر می‌شود.

کتاب رمزنگاری اطلاعات برای چه کسانی مناسب است؟

می‌توان این کتاب را به تمامی افراد توصیه کرد چراکه حفظ و نگهداری از اطلاعات، به‌ویژه در عصر حاضر که آماج حملات سایبری سرسام‌آور است، امری ضروری محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب رمزنگاری اطلاعات می‌خوانیم

در جنگ جهانی دوم، آلمانی‌ها از دستگاه الکترومکانیکی معمایی برای رمزگذاری پیام‌ها استفاده کردند. آلن تورینگ تیمی را در بریتانیا رهبری کرد که ماشین مشابهی برای شکستن کد آن‌ها را توسعه دهد و در این فرآیند برخی از پایه‌های اولیه برای اولین کامپیوترهای مدرن ایجاد شد. رمزنگاری با پیشرفت رایانه‌ها به شدت پیچیده‌تر شد و در دهه 1960به‌صورت اساسی شروع به تغییر کرد. در این بخش از پروژه آموزش رمزنگاری مروری بر تاریخچه رمزنگاری انجام شد، بخش بعدی به تاریخچه و مفاهیم رمزنگاری در امنیت شبکه اختصاص داده شده است.

هدف سیستم رمزکننده، تغییر قیافه اطلاعات محرمانه به روشی است که برای یک شخص غیرمجاز نامفهوم باشد. دو تا از بیشترین استفاده‌های آن به این صورت است؛ برای ذخیره با امنیت داده‌ها در یک فایل کامپیوتری و یا برای انتقال آن از طریق یک کانال ناامن مثل اینترنت. در هر دو صورت این نکته را باید مورد توجه قرار داد که نمی‌خواهیم که شخص غیرمجاز بتواند به آن دسترسی داشته باشد بلکه می‌خواهیم که بتواند آن را بخواند ولی از آن چیزی متوجه نشود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: رمزنگاری اطلاعات چیست؟
رمزنگاری چیست؟
تاریخچه‌ی رمزنگاری اطلاعات
ریشه‌های باستانی رمزنگاری
رشد رمزنگاری در قرون وسط و رنسانس
رشد و پیشرفت در قرون اخیر رمزنگاری
رمزنگاری در عصر کامپیوتر
رمزنگاری در جنگ جهانی دوم
هدف از رمزگذاری چیست؟
سیستم‌های رمزکننده
متقارن و نامتقارن
سیستم‌های کلید متقارن
سیستم‌های کلید نامتقارن
فصل دوم: الگوریتم‌های کلاسیک
مقدمه
رمز سزار
رمزهای جانشینی ساده
آمار زبان انگلیسی
رمز Play Fair
کدگذاری هم‌نوا
رمزهای چند الفبایی
رمزهای ویگنر
رمزهای ترانهشی
رمزگذاری سطح بالا
اعداد دودوئی
حساب پیمانه‌ای
فصل سوم: الگوریتم‌های مدرن
مقدمه
رشته‌های بیتی
رمزهای جریانی
رمزهای بلاکی (روش ECB)
توابع در همسازی
سیستم‌های کلید عمومی
نتایج و جمع‌بندی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رمزنگاری اطلاعات
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اهورا قلم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات84
زبانفارسی
شابک978-600-426-514-0
موضوع کتابکتاب‌های هک و امنیت
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رمزنگاری اطلاعات

Behnam
۱۴۰۳/۶/۱۹
بنظرم کتاب خیلی خوبی هست حتما مطالعه کنید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب رمزنگاری اطلاعات

برای دریافت کتاب رمزنگاری اطلاعات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.