معرفی و دانلود کتاب رزم و بزم در هاماور: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد یازدهم

عکس جلد کتاب رزم و بزم در هاماور: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد یازدهم
قیمت:
۳۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رزم و بزم در هاماور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رزم و بزم در هاماور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رزم و بزم در هاماور: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد یازدهم

کتاب رزم و بزم در هاماور، جلد یازدهم از مجموعه‌ داستان‌های شاهنامه، نوشته‌ی محسن دامادی است. نویسنده در این کتاب داستان‌های حمله‌ی کاووس‌شاه به سرزمین هاماوران، طلب کردن سودابه دختر پادشاه هاماوران و گرفتار شدن پادشاه ایران در بند شاه هاماوران را بازنویسی و روایت کرده است. داستان نبرد هاماوران یکی از داستان‌های مهم شاهنامه است، که شخصیت بسیار ضعیف کاووس، پادشاه ایران را برای خوانندگان به روشنی به تصویر می‌کشد.

درباره‌ی کتاب رزم و بزم در هاماور

سنت بازنویسی متون ادبی، سنتی کهن است که در ادوار مختلف تاریخ زبان فارسی با هدف‌های مختلف انجام شده و متن‌های کهن را زیباتر یا ساده‌تر کرده است. دو نمونه از بازنویسی‌های تاریخ زبان فارسی، یکی بازنویسی کتاب «مرزبان‌نامه» به دست سعدالدین وراوینی است که با هدف زیبایی‌بخشی به متن اصلی که بسیار ساده و بی‌تکلف بود، انجام شده و یکی بازنویسی «کلیله و دمنه» توسط واعظ کاشفی است که با هدف ساده کردن نثر نصرالله منشی به انجام رسیده است. شاهنامه‌ی فردوسی نیز با توجه به دشواری‌های زبانی‌ای که حاصل فاصله‌ی تاریخی ما از فردوسی است، بارها به زبان ساده بازنویسی شده است. یکی از این بازنویسی‌ها، مجموعه‌ی داستان‌های شاهنامه، به قلم محسن دامادی است. جلد یازدهم این مجموعه، ماجرای جنگ هاماوران را بازنویسی و روایت کرده است.

معرفی و دانلود کتاب رزم و بزم در هاماور

کی‌کاووس یکی از پادشاهان ایران در شاهنامه است که عصر حکومتش، حجم زیادی از شاهنامه را به خود اختصاص داده. اهمیت کی‌کاووس و دوران پادشاهی‌اش در این است که او اشتباهات بسیار زیاد و بزرگی در دوران حکومتش انجام داده و تصویر آرمانی پادشاه-پیامبر در فرهنگ ایرانی را به وسیله‌ی اشتباهاتش، مخدوش کرده است.

داستان جنگ هاماوران از اینجا آغاز می‌شود که کاووس سودای حکومت بر جهان را در سر می‌پروراند و تصمیم می‌گیرد به توران و چین و شام و مصر و هاماوران حمله کند. تمام این کشورها در برابر کاووس تسلیم می‌شوند و باج دادن را می‌پذیرند. اما پس از مدتی، پادشاه هاماوران با پادشاهان مصر و شام متحد می‌شود و از تسلیم در برابر کاووس سر باز می‌زند.

کاووس دوباره به هاماوران لشکر می‌کشد، اما بدون رستم. او متوجه می‌شود که شاه هاماوران دختری به نام سودابه دارد و قصد می‌کند تا با سودابه ازدواج کند. شاه هاماوران با این ازدواج مخالف است، اما سودابه کاووس را دوست دارد. بالاخره، شاه هاماوران با حیله، کاووس و همراهانش را در دام می‌اندازد. کاووس نیز مثل همیشه برای رهایی از دام دشمن، دست به دامن رستم می‌شود.

کتاب رزم و بزم در هاماوران نوشته‌ی محسن دامادی توسط نشر کتابسرای نیک منتشر شده است.

درباره‌ی مجموعه داستان‌های شاهنامه

«مجموعه داستان‌های شاهنامه» آثاری را دربرمی‌گیرد که با قلم شیوای محسن دامادی و به قصد آشناسازی مخاطب عام با داستان‌ها و ابیات شاهنامه نگاشته شده‌اند. نویسنده در هر یک از مجلدهای سری کتاب‌های داستان‌های شاهنامه، یکی از روایت‌های این اثر سترگ را مورد بازنویسی قرار داده. نویسنده کوشیده تا در تمامی مجلدها، رسم امانت را به‌خوبی به‌جا بیاورد و در کنار ارائه‌ی شرحی از مجموعه‌ی ابیات، خود بیت‌ها را نیز در اختیار مخاطب قرار دهد. دسترسی همزمان به ابیات و شرح آن‌ها نه‌تنها در خوانش شاهنامه، بلکه در درک بهتر سایر متون کهن نیز یاری‌رسان خوانندگان خواهد بود.

«هفت خوان رستم»، «قیام کاوه سرنگونی ضحاک»، «پسران فریدون» و «زال و رودابه» به‌ترتیب، مجلدهای نخست، چهارم، پنجم و سوم این مجموعه به شمار می‌آیند. انتشارات کتابسرای نیک به چاپ و انتشار این مجموعه کتاب‌های ارزشمند همت گماشته.

کتاب رزم و بزم در هاماور برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای کسانی که به داستان‌های شاهنامه علاقه‌مند هستند، اما خواندن متن شاهنامه برایشان دشوار است، مناسب است. هم‌چنین کسانی که می‌خواهند در کنار بهره بردن از زیبایی‌های ادبی شاهنامه، متن داستان‌ها را نیز به صورت روان در دست داشته باشند، می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

در بخشی از کتاب رزم و بزم در هاماور: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد یازدهم می‌خوانیم

به فرمانِ شاه هاماوران، لشکریانِ هاماور و بربر به سراپرده‌ی کاوس یورش بردند تا هرچه بود به تاراج ببرند. چه بسیار کیسه‌های زر و درجه‌ی افسریِ بالاتر، پاداش فرماندهان لشکر هاماور و بربر شد.

سراپرده‌ی او به تاراج برد
به پُرمایگان بَدرِه و تاج داد

شاه هاماوران فرمان داد دو گروه سواره و پیاده از لشکریان و زنان (روی پوشیدگان) با کجاوه‌ای شکوهمند برای بازگرداندن سودابه به سرای کاوس بروند، آن جا را با خاک یکسان کنند - خواست هیچ نشانی از حجله‌گاه دخترش نباشد- و سودابه را به کاخِ پدر بیاورند.

بِرَفتند پوشیده‌رویان دو خیل
عَماری یکی در میانِ جَلیل
که سودابه را باز جای آوردند
سراپرده را زیرِ پای آورند

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
منم کاوس!
جنگ بزرگ با بربرها
پذیرش شکست
راهِ جنگ ادامه یافت!
در مهمانیِ رستم چه گذشت؟
شریک برای پادشاهی
جنگِ بَربَرستان
نبرد در نبرد
تاوانی سنگین برای شکستی سخت
پیشکشِ شاه هاماوران
فرستاده‌ی چاپلوس
آتش عشق در جان شاه
خواستگاری چرب‌زبان!
دردِ دلِ پدر با سودابه
پاسخ به خواستگار!
دیدارِ دلداده و سودابه
تدبیرِ شاه هاماوَران
هُشدارِ سودابه!
مهمانی در ساهه
پس از مهمانی چه گذشت؟
شاه ایران در زندانِ هاماوران!
زندانِ هاماوران
تاراجِ سراپرده‌ی شاه!
سودابه در برابرِ پدر
دختر در زندانِ پدر
بازگشت سربازان، اندوه ایرانیان
رسیدن خبر به دشمنِ دیرین!
جنگِ تورانیان با تازیان
پیامِ بزرگان برای رستم!
رستم گریست!
آماده باش از سیستان
نامه به شاه هاماوران
خشمِ شاه هاماوران
رستم و سفرِ جنگ!
آماده باش در هاماور
جنگ با لشکرِ هاماور
نامه‌های شاه هاماوران به همتایان
پیامِ رستم به کاوس
پاسخِ کاوس به رستم
رستم در آوردگاهِ سه شاه
جنگ با سه لشکر!
شکستِ بزرگ
رستم و سازِ سازش!
کاوس، سپاسگزارِ سودابه
نامه‌ی کاوس برای شاه روم
هشدارِ کاوس به تازیان
نامه‌ی دلیران ایران به کاوس
نامه‌ی کاوس به افراسیاب
خشمِ افراسیاب از نامه‌ی کاوس
آهنگِ جنگ!
فرارِ بی‌تابِ افراسیاب
بازگشتِ کاوس به پارس
سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رزم و بزم در هاماور: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد یازدهم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات122
زبانفارسی
شابک978-622-350-030-5
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رزم و بزم در هاماور

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رزم و بزم در هاماور

برای دریافت کتاب رزم و بزم در هاماور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.