معرفی و دانلود کتاب احمد فیلسوف: نمایشنامه‌های کوتاه فلسفی برای جوانان، پیران و همه‌ی دیگر بیکاران

عکس جلد کتاب احمد فیلسوف: نمایشنامه‌های کوتاه فلسفی برای جوانان، پیران و همه‌ی دیگر بیکاران
قیمت:
۱۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب احمد فیلسوف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب احمد فیلسوف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب احمد فیلسوف: نمایشنامه‌های کوتاه فلسفی برای جوانان، پیران و همه‌ی دیگر بیکاران

کتاب احمد فیلسوف، مجموعه‌ای از سی و چهار نمایش کوتاه کمدی است که به تشریح و معرفی اصلی‌ترین ایده‌های فلسفی آلن بدیو می‌پردازد. اکثر مخاطبان بین‌المللی آلن بدیو را به دلیل کتاب‌های فلسفی و نظری پرفروشش می‌شناسند اما چیزی که شاید نمی‌دانستند این است که این فیلسوف فرانسوی دستی در نوشتن نمایشنامه نیز دارد. بدیو این نمایشنامه‌ها را برای خوانندگان اقشار مختلف خلق کرده و هدفش این بوده که مفاهیم و مسائل فلسفی را در قالبی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش روایت کند.

درباره‌ی کتاب احمد فیلسوف

احتمالاً با آلن بدیو (Alain Badiou)، فیلسوف محبوب معاصر فرانسوی آشنا هستید اما ممکن است از دیدن نامش روی جلد مجموعه‌ی نمایشنامه تعجب کرده باشید. اغلب مخاطبان بدیو او را با آثار تئوری و نظری جذابش به‌یاد می‌آورند اما لازم است تاکید کنیم بدیو خود را یک داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس می‌داند و آثار داستانی و نمایشی بسیاری هم به نگارش درآورده است. در وصف علاقه‌ی بدیو به نگارش آثار نمایشی همین بس که او در سال 2009 در مصاحبه‌ای گفت که در حال نگارش یک فیلمنامه بر اساس زندگی افلاطون است و می‌خواهد آن را با بازی برد پیت (Brad Pitt) به عنوان افلاطون و مریل استریپ (Meryl Streep) به عنوان همسر افلاطون روی صحنه‌های هالیوود ببرد.

کتاب احمد فیلسوف (Ahmed the Philosopher: Thirty-Four Short Plays for Children and Everyone Else) یکی از مجموعه‌های نمایشی این نویسنده است که مرد مهاجر عربی را به‌عنوان شخصیت اصلی‌اش در مرکز روایت خود قرار داده و در هر پرده‌ی کوتاه، یکی از عناصر، مفاهیم و ایده‌های اصلی فلسفه‌ی بدیو را معرفی می‌کند. بدیو در مقدمه‌ی خود بر ترجمه‌ی انگلیسی این کتاب در شرح دلیل انتخاب یک مرد عرب برای شخصیت اصلی داستانش می‌نویسد که از حملات و خشونت‌های نژادپرستانه‌ای که مهاجران خاورمیانه‌ای و رنگین‌پوست در فرانسه تجربه می‌کردند آزرده‌خاطر شده بود. به همین دلیل احمد را، که یک کارگر ساده‌ی ساختمانی بود به نمایندگی از این اقلیت در مرکز نمایش خود قرار داده و با زبان تند و تیزش طبقه‌ی افاده‌ای و ازخودراضی فرانسه را به باد انتقاد می‌گیرد.

معرفی و دانلود کتاب احمد فیلسوف

آلن بدیو در نگارش کتاب احمد فیلسوف از نمایشنامه‌ی نیرنگ‌های اسکاپن مولیر الهام گرفته و طبق سنت نمایش کمدی کلاسیک، شخصیت اصلی خود را از طبقه‌ی ضعیف و پایین جامعه انتخاب کرده است. بدیو در اصل این مجموعه را برای کودکان و نوجوانان به نگارش درآورده اما به‌دلیل جذابیت و دقت محتوای اثر، از طرف مخاطبان اقشار و گروه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. با مطالعه‌ی احمد فیلسوف، علاوه بر اینکه با عناصر و ایده‌های اصلی فلسفه‌ی بدیو آشنا می‌شوید، بسیاری از مسائل محوری فلسفه را در قالب روایتی سرگرم‌کننده و مضحک خواهید آموخت.

کتاب احمد فیلسوف با ترجمه‌ی فرحناز عطاریان و چاپ نشر کرگدن در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب احمد فیلسوف

  • این ترجمه‌ی بی‌نظیری از یک نمایشنامه‌ی جذاب است. بدیو در این اثر اساسی‌ترین عناصر فلسفه‌اش را، از جمله نقدش به چندپارگی فرهنگی، نظریه‌ی رخداد، و تعمقاتش در مسئله‌ی عشق، به روشن‌ترین و دراماتیک‌ترین شکل ممکن روایت می‌کند. احمد فیلسوف، مقدمه‌ی فوق‌العاده‌ای برای آشنایی با آلن بدیو است. (مارتین پوکنر، نویسنده‌ی کتاب جهان مکتوب)
  • با وجود ترجمه‌ی کتاب احمد فیلسوف آلن بدیو به زبان‌های زنده‌ی دنیا، جمعیت جدیدی چیزی که فرانسوی‌ها تا الان می‌دانستند را کشف خواهند کرد: اینکه بدیو، علاوه بر اینکه نظریه‌پرداز پیشروی تئوری سوژه و منطق هستی است، یک نمایشنامه‌نویس شگفت‌انگیز هم هست. مولیر زمانه‌ی ما که با الهام از آریستوفان زبان و لحن جدیدی برای خود ابداع کرده که اصطلاحات عامیانه و مفاهیم فلسفی را در در قالب نمایشی بدیعی ترکیب می‌کند. (Emily Apter, New York University)
  • نمایشنامه‌های بدیو نه تنها فرصت‌های نمایشی‌ای برای خلق آثار بدیو به زبان‌های مختلف فراهم آورده، (و این مخصوصاً در مورد احمد فیلسوف صدق می‌کند) بلکه ابزار تعلیمی جذابی برای وارد کردن تجربه‌ی «لذت فلسفی» به کلاس درسی دانشگاه در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. (Ethan Philbrick)

درباره‌ی مجموعه‌ی همه‌سالان

نشر کرگدن با تاکید بر اینکه مطالعه و خواندن یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های انسانی است که به سن و سال یا قشر خاصی اختصاص ندارد، اقدام به انتشار مجموعه‌ای کرده که برای تمام مخاطبان قابل دسترس و لذت‌بخش باشد. کتاب‌های مجموعه‌ی همه‌سالان شامل آثاری هستند که برای گروه خاصی نگاشته نشده و برای هر کسی، از هر سن و سال، هر جنسیت و هر پیش‌زمینه‌ای لذت‌بخش و آموزنده خواهد بود. کتاب احمد فیلسوف دومین جلد از کتاب‌های این مجموعه است.

کتاب احمد فیلسوف برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب احمد فیلسوف را به تمام مخاطبان غیرمتخصص علاقه‌مند به فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب احمد فیلسوف: نمایشنامه‌های کوتاه فلسفی برای جوانان، پیران و همه‌ی دیگر بیکاران می‌خوانیم

خب، من داشتم به نواى خوش ارگ گوش مى‌دادم، جورى که حتى احمدِ کافر هم مى‌تواند از آن لذت ببرد، که ناگهان مادام افاده را دیدم که داشت به سمت درِ خروجى شنا مى‌کرد، و تورى نازکى که او را پوشانده بود مانند بادبان کشتى جلویش تاب مى‌خورد. به خاطر نوشیدن یک قلپ بزرگ از آب مقدس در معده‌ام احساس روحانیت و فناناپذیرى خاصى مى‌کردم. وقتى خدا را درون خودت دارى، هر چیزى ممکن است. صاف بلند شدم و رفتم پیش مجدلیه و یک‌راست رفتم سرِ اصل بحث درباره‌ی خدا. گفتم: «مادام افاده، شما کلیساى جامع باشکوهى ساخته‌اید، اما آیا به خدا هم ایمان دارید؟» چیزى را که شنیده بود باور نمى‌کرد. دور شد و از آنجا خارج شد. من هم دنبالش رفتم، و البته که هنوز تحت تأثیر ناخوشایند آب مقدس بودم. سرش فریاد زدم: «اگر جوابم را ندهى به همه مى‌گویم که آدم دورو و خدانشناسى هستى».

درست همین را گفتم. او که ناگهان نگران تأثیر منفى من بر انتخابات شده بود گفت: «احمد عزیزم، من به یک مشیت برتر اعتقاد دارم». جواب دادم: «با توجه به همه‌ی اتفاقاتى که در جهان مى‌افتد، آیا باز هم به مشیتی برتر معتقدى؟ اما این که با عقل سالم جور درنمى‌آید. این چنین مشیتی یا مجنون است یا لاقید یا هیولا». داشتم تحت تأثیر آب مقدس اذیت مى‌شدم، براى همین در گوشش زمزمه کردم: «علاوه بر این، آیا خدا گاهى از چیزهایى که اتفاق مى‌افتد ناراحت نمى‌شود؟» با خشم جواب داد: «من از کجا بدانم؟ هیچ چیز نشده چه صمیمی شده‌ای!» دلیل ناراحتیش این بود که تا به حال کسى با او این‌چنین سؤال و جواب نکرده بود. حالا مى‌دیدم که دارد دل و جرئت قدیمی‌اش را به دست مى‌آورد. ادامه داد: «از طرفى، کسى نمى‌تواند به حکمت خدا پى ببرد».

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
مقدمه‌ی آلن بدیو بر ترجمه‌ی انگلیسی
هیچ
رخداد
زبان
مکان
علت و معلول
سیاست
کثرت
تصادف
شعر
سوژه (1)
بزرگ و کوچک
بى‌نهایت
زمان
حقیقت (1)
ملیت
مرگ
سوژه (2)
اخلاقیات
جامعه
خدا
حقیقت (2)
فلسفه
تصمیم
همان و دیگرى
خانواده
وحشت
هدفمندى
ریاضیات
طبیعت
ایده
پوچی
تکرار
منشأ
تضاد
پی‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب احمد فیلسوف: نمایشنامه‌های کوتاه فلسفی برای جوانان، پیران و همه‌ی دیگر بیکاران
نویسنده
مترجمفرحناز عطاریان
ناشر چاپیانتشارات کرگدن
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-600-97399-6-7
موضوع کتابنمایشنامه، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب احمد فیلسوف

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب احمد فیلسوف

برای دریافت کتاب احمد فیلسوف و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.