معرفی و دانلود کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه

عکس جلد کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه

مارک بیور در فصل اول کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه، در تعریف حکمرانی می‌نویسد که این اصطلاح می‌تواند در رابطه با سازمان‌ها و گروه‌های کوچک و بزرگ اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد. حکمرانی اصطلاحی نسبتاً بدیع است که وضع و سیستم نظارتی و مدیریتی حاکم بر عصر حاضر را در معنای خود تعریف می‌کند. بیور با تاکید بر اینکه امروزه مفهوم حکمرانی به گسترده‌ترین و مبهم‌ترین شکل خود مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این کتاب تلاش می‌کند تعریف جامع و کاملی از این مفهوم ارائه دهد و عناصری که باعث تولد یک حکمرانی خوب می‌شوند را شناسایی و معرفی کند.

درباره‌ی کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه

معنای واژه‌ی حکمرانی ممکن است در نگاه اول ساده و بدیهی به‌نظر برسد. حکمرانی را در ساده‌ترین و کلی‌ترین شکلش می‌توان به‌معنای مجموعه‌ای از قوانین و چارچوب‌های نظارتی و اجرایی تعریف کرد که در جهت تحقق یک هدف واحد حرکت می‌کنند. با این حال تعریف تخصصی و جزئی‌تر این مفهوم تا حدی پیچیده است که مارک بیور (Mark Bevir) فصل اول کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه (Governance: A Very Short Introduction) را به تشریح و معرفی این مفهوم اختصاص داده است. او در این فصل در تعریف این مفهوم می‌نویسد که «حکمرانی می‌تواند به‌طور انتزاعی به تمام فرایندهای اداره اطلاق شود که تمرکز بر نهادهای رسمی دولت را کم‌رنگ‌تر می‌کند.»

مارک بیور در کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه ادعا می‌کند که مفهوم حکمرانی از دهه‌ی هشتاد میلادی و پس از تغییر برخی از سیاست‌های عمومی و اجرایی دولت‌ها اهمیت پیدا کرد. در جهان نئولیبرالیستی امروز به‌سادگی می‌توان دید که بسیاری از وظایف و نقش‌های دولت‌ها، مانند تامین امنیت، امکانات آموزشی و بهداشتی، و نظارت بر کیفیت خدمات، میان بخش‌های خصوصی تقسیم شده است. این را می‌توان ساده‌ترین و کلی‌ترین تعریف از حکمرانی جدید معرفی کرد.

معرفی و دانلود کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه

بیور در مقایسه‌ی حکمرانی جدید و سنتی در کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه، سه جنبه‌ی تمایز کلی را برمی‌شمارد. اول اینکه حکمرانی جدید، نظم و آرایش اداری و بروکراتیک سنتی را با فعالیت بازار ترکیب می‌کند. دوم اینکه حکمرانی جدید جنبه‌ی فراملی و جهانی دارد؛ به این معنا که حکمرانی دیگر محدود به مرز و ناحیه‌ی جغرافیایی به‌خصوصی نیست بلکه در سطوح مختلف بین‌المللی تا محلی به اجرا در می‌آید. سومین جنبه‌ی حکمرانی جدید از منظر بیور، افزایش روزافزون تعداد شرکت‌کنندگان و افراد فعال در فرآیند نظارت حکمرانی است. در واقع در چند دهه‌ی اخیر، دولت‌ها با گسترش هرچه بیشتر و تقسیم وظایف خود میان بخش‌های خصوصی، هم از قدرت خود کاسته‌اند و هم بار مسئولیتی که پیش از این به‌تنهایی به دوش می‌کشیدند را کم کرده‌اند.

قابل ذکر است که حکمرانی همچنان پدیده‌ای نسبتاً جدید است و درک و شرح کامل آن ارجاعات و توضیحاتی بیشتر با استفاده از مثال‌ها و استدلال‌های متنوع می‌طلبد؛ کاری که مارک بیور به‌خوبی در کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه انجام داده است. بیور، یکی از اساتید و نظریه‌پردازان برجسته‌ی فلسفه و علوم سیاسی است که در سال‌های اخیر آثار نگارشی بسیاری از خود به جا گذاشته. ایده‌ی حکمرانی یکی از اساسی‌ترین ایده‌های معرفی شده به وسیله‌ی بیور است که به تحلیل و مقایسه‌ی تاریخی و علمی وضعیت حکمرانی و قانون‌گذاری در سطح جهان می‌پردازد. برای آشنایی با نظریه‌ی حکمرانی بیور و درک دقیق تحلیل او از وضعیت سیاسی امروز شما را به مطالعه‌ی کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه دعوت می‌کنیم.

کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه با ترجمه‌ی عرفان مصلح و زهره کریم میان و چاپ نشر کرگدن در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه را به تمام دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه‌های علوم سیاسی و فلسفه سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه می‌خوانیم

دولت، از دیدگاه سیاسی، جامعه‌ای سازمان‌دهی‌شده ذیل یک حکومت است؛ نهادی سیاسی که انحصار استفاده‌ی مشروع از قدرت در محدوده‌ی سرزمینش را دارد. این دیدگاه درباره‌ی حکومت ابتدای عصر مدرن شکل گرفت. نظریه‌پردازان اولیه‌ی حکومتِ مقتدر آن را به صورت چیزی که اکنون وجود دارد توصیف نکرده‌اند. بر عکس، آنان معتقد بودند مردم باید به حکومت رنگ واقعیت ببخشند یا چنان رفتار کنند که گویی واقعی است. آنان استدلال‌هایی اخلاقی و قانونی در طرفداری از حکومت مطرح کردند. برای نمونه، توماس هابز تصور می‌کرد وجود قدرتی مقتدر و منفرد در یک سرزمین از جنگ داخلی جلوگیری خواهد کرد. همچنین، استدلال حقوق‌دانان بین‌الملل این بود که رسمیت بخشیدن به اقتدار حکومت از تعارض‌ها می‌کاهد و به روابط بین‌المللی هماهنگ‌تر منجر می‌شود.

در قرن هجدهم، حکومت مدرن امری بدیهی به شمار می‌رفت. مردم به جای بحث، آن را به صورت حقیقتی در جهان پذیرفتند. این پذیرشِ حکومت بازتاب تغییراتی در نظر و عمل بود. در واقع، بسیاری از حکومت‌های اروپایی بیش از پیش متمرکز و قدرتمند شده بودند. در قرن پیش از آن، سرزمین‌ها روند تثبیت گام‌به‌گام ذیل اقتداری منفرد را سپری کرده بودند. سلطنت‌های اروپایی قدرت خود را بر اربابان محلی اعمال کرده کنترل بخش بیشتری از اموال عمومی را به دست گرفته و دفاتر اداری متنوعی تأسیس کرده بودند. ا‌فزون بر این، ارتباطات بهتر نیز توانایی پادشاهان را در استفاده از ارتش و کنترل‌های غیررسمی بر مناطق نسبتاً دور افزایش داده بود. همچنین، جوامع تجاری کوچک‌تر نیز در پی فرایندهایی مشابه یکپارچه شدند. دموکرات‌ها ایده‌ی حکومت به عنوان قدرتی مقتدر و منفرد را پذیرفتند، هر چند بیان می‌کردند که که اقتدار بیشتر میان مردم وجود دارد تا در پادشاهی منفرد. در نهایت، وقتی حکومت‌های مدرن قدرتمندتر شدند، زبان‌ها و نمادهای ملی را با هدف تلاش برای ترویج همگونی اجتماعی گسترش دادند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجمان
فصل یکم: حکمرانی چیست؟
فصل دوم: حکمرانی سازمانی
فصل سوم: حکمرانی شرکتی
فصل چهارم: حکمرانی عمومی
فصل پنجم: حکمرانی جهانی
فصل ششم: حکمرانی شایسته
منابع
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه
نویسنده
مترجمعرفان مصلح، زهره کریم میان
ناشر چاپیانتشارات کرگدن
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-99961-3-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه

برای دریافت کتاب حکمرانی: مقدمه‌ای بسیار کوتاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.