معرفی و دانلود کتاب صدق به چه کار می‌آید؟: مناظره ریچارد رورتی و پاسکال آنژل، همراه چهار جستار دیگر در باب صدق

عکس جلد کتاب صدق به چه کار می‌آید؟: مناظره ریچارد رورتی و پاسکال آنژل، همراه چهار جستار دیگر در باب صدق
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟: مناظره ریچارد رورتی و پاسکال آنژل، همراه چهار جستار دیگر در باب صدق

مسئله‌ی صدق و حقیقت یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که تمام فیلسوفان را در طول تاریخ درگیر خود کرده است. کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ به مناظره و مباحثه‌ی دو تن از بزرگ‌ترین چهره‌های فلسفه‌ی معاصر، یعنی ریچارد رورتی و پاسکال آنژل در باب همین مسئله پرداخته است. رورتی به نمایندگی مکتب پراگماتیسم و پاسکال، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نمایندگان فلسفه تحلیلی، یکی از جنجالی‌ترین مناظره‌های ممکن را در این زمینه به اجرا درآورده‌اند و در عین تصدیق نقش و جایگاه این مسئله در فلسفه‌ی معاصر، با به‌چالش کشیدن دیدگاه‌های یکدیگر، ما را به تعمق در باب این پدیده دعوت می‌کنند.

درباره‌ی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟

نیچه در مقدمه‌ی کتاب حکمت شادان خود، در باب مسئله‌ی حقیقت و صدق نوشت که «این میل به حقیقت، حقیقت به هر قیمتی، این دیوانگی خام ناشی از عشق به حقیقت، جذابیتش را برای ما از دست داده؛ چراکه ما باتجربه‌تر، جدی‌تر، سرخوش‌تر و عمیق‌تر از آن هستیم که به این موضوع بپردازیم. ما دیگر باور نداریم که حقیقت، پس از فرو افتادن پرده‌ها نیز حقیقت باقی می‌ماند.» اینجا نیچه با جذابیت و اغراق مخصوص خودش، به سوال و چالش فلاسفه با مسئله‌ی حقیقت پاسخ می‌دهد و مانند اغلب ایده‌هایش، ادعا می‌کند ما خود معنای دقیق کلمه‌ی حقیقت را هنوز درک نکرده‌ایم. منظور اصلی او همین بود که این مسئله دیگر هیچ اهمیتی ندارد و ما فلاسفه دیگر از این سوال و بحث بیهوده گذر کرده‌ایم.

البته که نیچه اشتباه می‌کرد. در میان هزاران سوالی که فلاسفه‌ی قرن بیستم را درگیر خود کرده بود، شاید سوال «حقیقت چیست؟» اساسی‌ترین آن‌ها بود. هرچند به مذاق نیچه خوش نیاید، اما موج جدیدی از کتاب‌ها و مقالات فلسفی در راه است که بر محور مسئله‌ی صدق و حقیقت نگاشته شده‌اند، و کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ (?What's the Use of Truth) یکی از آن‌هاست. ریچارد رورتی (Richard Rorty) و پاسکال آنژل (Pascal Engel) در سال 2002 در دانشگاه سوربن فرانسه برای مناظره‌ای در باب حقیقت و صدق روبه‌روی هم قرار گرفتند و کتاب پیش رو حاصل پژوهشی تحلیلی در باب همین مناظره و دربردارنده‌ی دیدگاه‌های هر کدام از این فیلسوفان است.

معرفی و دانلود کتاب صدق به چه کار می‌آید؟

در مقدمه‌ی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ می‌خوانیم که ریچارد رورتی به‌عنوان فیلسوف نئوپراگماتیست، و از دیدگاهی که در تعارض با فلسفه‌ی تحلیلی قرار دارد، در مقابل یکی از نمایندگان سرسخت فلسفه‌ی تحلیلی قرار می‌گیرد. رورتی از دیدگاهی که چندان هم با نیچه مخالف نیست، ادعا می‌کند مسئله‌ی حقیقت، در کل لوس و عاری از معنا شده شده است. به‌زعم رورتی «این وفاداری تمام و کمال به رئالیسم صرفاً جایگزینی است که عصر روشنگری برای اشتیاق دینی به تعظیم در برابر قدرتی غیرانسانی دست‌وپا کرد.» او وسواس فلاسفه‌ی مدرن نسبت به صدق را نتیجه‌ی نقاهت انسان از قرن‌ها درگیری عمیق و پیچیده‌اش با خدا و دین می‌داند. در مقابل او پاسکال آنژل قرار گرفته که مانند بسیاری از فلاسفه و علاقه‌مندان فلسفه، تلاش می‌کند درباره‌ی خطر انکار سنت‌ها و عناصر اساسی تاریخ فلسفه هشدار بدهد.

کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ ابتدا به معرفی هریک از این فلاسفه و سابقه‌ی فکری هرکدام از ایشان پرداخته و سپس مسئله‌ی حقیقت را به‌خوبی برای مخاطب شکافته است. پس از طرح مناظره‌ی آنژل و رورتی، مقالات و جستارهایی در باب تصور و ایده‌ی هر یک از ایشان در باب معرفت و صدق توسط برخی از اساتید فلسفه، از جمله مایکل ویلیامز و گری گاتینگ ارائه شده و در نهایت مطالب کتاب با جستارها و تحلیل‌های آنژل و رورتی در باب مسئله‌ی صدق، به پایان رسیده است. برای درک بهتر این درگیری و دیدگاه هریک از این فلاسفه شما را به مطالعه‌ی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ دعوت می‌کنیم.

کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ با ترجمه‌ی روح‌الله محمودی و چاپ نشر کرگدن در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب صدق به چه کار می‌آید؟

  • کتابی ضروری برای مجموعه‌های فلسفی جدی. (بوک لیست)
  • پاسخ‌هایی قابل ستایش و دقیق به سوالاتی که مستقیماً بر دیدگاهم از هستی و زندگی تاثیر می‌گذارند. (The Voice Magazine)

کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ را به تمام دانشجویان و علاقه‌مندان فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صدق به چه کار می‌آید؟: مناظره ریچارد رورتی و پاسکال آنژل، همراه چهار جستار دیگر در باب صدق می‌خوانیم

مخالفان تندخوی پست‌مدرنیسم، اغلب، ریچارد رورتی را به چشم آدمی ناکس دیده‌اند، عمدتاً به این دلیل که او با سادگی و وضوحی که مشخصه‌ی نثرش است ایده‌هایی را بیان کرده است که نویسندگانی مانند فوکو، دلوز، دریدا و لاتور (اگر بخواهیم صرفاً از فرانسوی‌ها مثال بیاوریم) با نثری پیچیده‌تر و غامض‌تر بیان کرده‌اند، و به‌صراحت از آثار و ایده‌های مفهومی آنان در مقابل نفرت و دشمنی فیلسوفان تحلیلی دفاع کرده است. زمانی این تلقی شکل گرفت که رورتی نقش فیلسوف رسمی حقیقت‌هراسان را ایفا مى‌کند، و تبدیل به تجسم قاعده‌ی آلفرد هیچکاک در عالم فلسفه شده است که «ضدقهرمان هرچه ناکس‌تر، فیلم بهتر». اما اگر به رورتی صرفاً به چشم پست‌مدرن نسبی‌اندیش تمام و کمالی نگاه کنیم، در مورد کارش و گیرایی تحلیل‌هایش دچار سوءتفاهم عمیقی شده‌ایم. موضع او در این منازعات کاملاً متمایز و اصیل است. مثلاً می‌توان به نکته‌ای اشاره کرد: دیرزمانی است که او دیگر خود را فیلسوف تحلیلی نمی‌داند، اما او زمانی در آغاز دوران کاری‌اش به این سنت [فلسفه‌ی تحلیلی] تعلق داشت و اکنون نیز به روش فیلسوفان این سنت با آنان منازعه می‌کند: استدلال در برابر استدلال. زمانی که رورتی درباره‌ی آموزه‌های فیلسوفان تحلیلی بحث می‌کند، دقیقاً می‌داند که از چه حرف می‌زند. در مقابل، می‌توان به فیلسوفانی همچون دریدا اشاره کرد که چنین القا می‌کنند که گویی کاملاً با فلسفۀ تحلیلی بیگانه‌اند. دیگر اینکه، رورتی خود را فرزند پراگماتیسم آمریکایی می‌داند، و تحلیل‌هایش از مفهوم صدق مشخصاً به سنت فکری [ویلیام] جیمز و [جان] دیویی تبار می‌برد. بسیاری از استدلال‌های او از کواین، دیویدسون و سلارز اخذ شده است (هرچند او این فیلسوفان را به شیوه‌ی خود تفسیر می‌کند). بر خلاف پست‌مدرنیست‌های نسبی‌اندیش [که ضرورتی برای استدلال‌ورزی نمی‌بینند]، او استدلال‌هایی عرضه می‌کند که نشان دهد صدق از آن اهمیتی برخوردار نیست که معمولاً به آن نسبت داده می‌شود. این استدلال‌ها بسیار خواندنی است. اما بگذارید نشان دهم چرا مرا قانع نمی‌کند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیرمجموعه
مقدمه‌ی مترجم
مقدمه (پاتریک ساویدان)
گفتار اصلى‌ (مناظره‌ی رورتی و آنژل)
بحث
نقد رورتی بر معرفت‌شناسی (گری گاتینگ)
خاستگاه‌های مدرن معرفت‌شناسی
توجیه و رفتارگرایی معرفت‌شناختی
توجیه به‌عنوان کنشی اجتماعی
مسئله‌ی صدق
دیدگاه ریچارد رورتی در باب معرفت و صدق (مایکل ویلیامز)
ستیز با سنت
پراگماتیسم و صدق
چرخش هیومی رورتی
از خطاپذیری به شک‌گرایی
آیا صدق گم شده است؟ (پاسکال آنژل)
پاسکال آنژل: صدق (ریچارد رورتی)
یادداشت‌ها
کتاب‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صدق به چه کار می‌آید؟: مناظره ریچارد رورتی و پاسکال آنژل، همراه چهار جستار دیگر در باب صدق
نویسنده،
مترجمروح الله محمودی
ناشر چاپیانتشارات کرگدن
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات149
زبانفارسی
شابک978-600-96452-0-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صدق به چه کار می‌آید؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صدق به چه کار می‌آید؟

برای دریافت کتاب صدق به چه کار می‌آید؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.