معرفی و دانلود کتاب کتابخانه استالین: دیکتاتور و کتاب‌هایش

برای دانلود قانونی کتاب کتابخانه استالین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کتابخانه استالین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کتابخانه استالین: دیکتاتور و کتاب‌هایش

کتاب کتابخانه استالین نوشته‌ی جفری رابرتز، یک بررسی جذاب از دنیای فکری ژوزف استالین است. این کتاب نشان می‌دهد چگونه ادبیات بر عقاید، ایدئولوژی و اقدامات رهبر سوسیالیست سابق شوروی تأثیر گذاشت. رابرتز با بهره‌گیری از تحقیقات دقیق و تحلیل آن‌ها، مجموعه‌ی گسترده‌ای از کتاب‌ها را کشف می‌کند که دیدگاه استالین را شکل دادند و تحلیل مفیدی را در مورد ذهن یکی از مشهورترین شخصیت‌های قرن بیستم، به خوانندگان خود ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب کتابخانه استالین

کتاب کتابخانه استالین (Stalin's Library: A Dictator and His Books) اثری تحلیلی و خواندنی‌ست که با ورود به دوران جوانی استالین شروع می‌شود و سفر او را از یک دانشجو تا تبدیل شدن به یک رهبر بولشویک به دقت دنبال می‌کند. رابرتز اشاره می‌کند که استالین در دوران اولیه زندگی خود با ادبیات رادیکال، از جمله آثار مارکس، انگلس و لنین آشنا شد که پایه‌های تعهد او را به مارکسیسم-لنینیسم و صعودش را به قدرت در داخل سلسله مراتب شوروی پایه‌گذاری کرد.

معرفی و دانلود کتاب کتابخانه استالین

نویسنده‌ی کتاب، جفری رابرتز (Geoffrey Roberts)، یک تاریخ‌نگار برجسته است که در زمینه‌ی تاریخ شوروی و روسیه به‌ویژه در حوزه تاریخ نظامی و دیپلماتیک فعالیت دارد. او تعداد زیادی کتاب و مقاله با موضوعات مختلفی درباره‌ی تاریخ شوروی نوشته است؛ از جمله جنگ جهانی دوم، رهبری استالین و سیاست خارجی شوروی. رابرتز به دلیل سبک نوشتاری جذاب و توانایی ارائه داستان‌های تاریخی پیچیده به شیوه روشن و قابل درک، در دنیا شناخته شده و کارهای او توسط دانشمندان و دانشجویان به‌طور گسترده مورد ارجاع قرار می‌گیرند.

موضوع اصلی کتاب کتابخانه استالین، پرداختن به خود استالین، نه در جایگاه یک رهبر سیاسی دیکتاتور، بلکه به عنوان یک خواننده فعال و فرهنگی است! بر خلاف تصورات عمومی درباره استالین که اغلب دیکتاتوری خشن و بدون هیچگونه علاقه‌ای به ادبیات شناخته می‌شود رابرتز نشان می‌دهد که استالین عمیقاً با یک ردیف گسترده از آثار ادبی مبارزاتی، از جمله فلسفه، تاریخ و نظریه سیاسی، دانش خود را به صورت مداوم ارتقا می‌داد. کتابخانه‌ی شخصی استالین شامل مجموعه‌ی متنوعی از آثار و کتاب‌هابوده است که از آثار ماکیاولی گرفته تا معروف‌ترین آثار کارل مارکس در آن وجود داشته‌اند. جالب این که او با شور و شوق همه‌ی آن‌ها را مطالعه می‌کرده و از آن‌ها برای استخراج برداشت‌ها و ایده‌هایی که بعدها به استراتژی سیاسی خود اضافه کرد، بهره می‌برده است.

یکی دیگر از موضوعات کلیدی کتاب نقش ادبیات در شکل‌دهی به ایدئولوژی حکومت استالین به عنوان یک حکومت استبدادی است. رابرتز از طریق استفاده از منابع آرشیوی و اسناد اولیه، نشان می‌دهد که استالین چگونه متون ادبی را با انتخاب دقیق تفسیر و از آن‌ها استفاده کرد تا سیاست‌های خود را توجیه کرده و قدرت خود را تثبیت کند. برای استالین، ادبیات نه‌تنها یک منبع دانش بلکه ابزاری قوی برای تبلیغات و دستکاری بود که برای کنترل دیدگاه عمومی و سرکوب اعتراضات در داخل شوروی استفاده می‌شد.

معرفی و دانلود کتاب کتابخانه استالین

رابرتز همچنین نگاه متفاوتی به رابطه پیچیده استالین با نویسندگان و اندیشمندان ارائه می‌کند. او نشان می‌دهد که استالین چگونه تلاش کرد نویسندگانی را که استعداد هنری داشتند تحسین کند، اما به سرعت کسانی را که جرئت کردند با او مخالفت کنند یا از خط حزب رسمی منحرف شوند، ساکت کرد. رابرتز مورد مشهوری مانند محکوم کردن بوریس پاسترناک و سرکوب جریان آوانگارد روس را بررسی می‌کند که تاثیر حکومت استالین را بر آزادی هنری و آزادی بیان اندیشه‌های ادبی، به خوبی نشان می‌دهد.

علاوه بر این، رابرتز در کتاب کتابخانه استالین با بررسی عادات خواندن استالین با توجه مفهوم عمومی فرهنگ جامعه شوروی نشان می‌دهد که ادبیات چگونه به‌عنوان یک نماینده و یک عامل مهم برای تغییرات سیاسی عمیق در این کشور عمل کرده است. نویسنده با بررسی عادات خواندن استالین در ارتباط با روندهای تاریخی گسترده‌تر، توضیحاتی جزئی را از زندگی و تفکر در دوران حکومت استالین ارائه می‌دهد و خوانندگان را به درک بهتری از تعامل پیچیده بین ادبیات، قدرت و ایدئولوژی در اتحاد جماهیر شوروی می‌رساند.

کتاب کتابخانه استالین تصویر جذابی از ژوزف استالین را به عنوان یک خواننده و مخاطب جدی ادبیات و یک تفسیرگر باهوش از متون ادبی ارائه می‌دهد! نویسنده از طریق تحقیقات دقیق و تحلیل پویا، درک عمیق‌تری را از جهان فکری یکی از شخصیت‌های معروف تاریخ برای خوانندگان فراهم می‌کند و نور جدیدی را بر روابط پیچیده بین ادبیات، ایدئولوژی و قدرت در اتحاد جماهیر شوروی می‌تاباند.

حمید هاشمی کهندانی این اثر را ترجمه کرده و چاپ و نشر آن را انتشارات کتاب کوله‌پشتی برعهده داشته است.

نکوداشت‌های کتاب کتابخانه استالین

  • یک مطالعه واقعاً جذاب که هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که استالین ایده‌ها را به اندازه خود قدرت سیاسی جدی می‌گرفت. (تونی باربر، فایننشال تایمز)
  • کتابی بسیار جذاب... یکی از بزرگترین بینش‌هایی که مجموعه کتاب‌های استالین ارائه می‌دهند این است که استالین یک خواننده دقیق بوده. (آملیا جنتلمن، گاردین)
  • یک مطالعه جدید و جذاب. (مایکل اودانل، وال استریت ژورنال)
  • آیا می‌توان زندگی را از یک کتابخانه شخصی تعریف کرد؟ چنین تحیلی از سوی جفری رابرتز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا استالین نه دفتر خاطراتی نگه داشته و نه خاطراتی نوشته است. (کالین استیل، کانبرا تایمز)

کتاب کتابخانه استالین برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان کتب زندگینامه و سیاسی بسیار مناسب است.

در بخشی از کتاب کتابخانه استالین: دیکتاتور و کتاب‌هایش می‌خوانیم

روش مارکسیسم در فلسفه دیالکتیکی و نظریه‌ی او ماتریالیستی است. دیالکتیک می‌گوید تغییر در زندگی عنصری ثابت است. ماتریالیسم مارکسیستی می‌گوید وقتی شرایط مادی زندگی انسان تغییر می‌کند، آگاهی انسان نیز، البته شاید پس از تأخیر زمانی، تغییر می‌کند. انجام برخی اقدامات حساب‌شده‌ی سیاسی در خلال این تأخیر زمانی، می‌تواند تغییرات لازم برای دستیابی به دگرگونی انقلابی در زندگی مادی و نیز آگاهی بشر را سرعت ببخشد. در جهان مارکسیستی استالین، تاریخ لاجرم در مسیر سوسیالیسم حرکت می‌کند، چون سوسیالیسم تنها نظامی است که نیروهای توسعه‌ی اقتصادی در آن می‌توانند قوه‌ی خود را به فعل تبدیل کنند. مبارزات مارکسیستی برای تحقق سوسیالیسم، در پی تأسیس آرمان‌شهر نیست، بلکه در پی کشف پویایی عینی توسعه‌ی اجتماعی است. استالین در این زمینه نوشته است: «سوسیالیسم پرولتری نتیجه‌ی منطقی ماتریالیسم دیالکتیکی است، در واقع به همین دلیل این نوع از سوسیالیسم حالت علمی دارد.»

استالین مخالف نظر آنارشیست‌هایی بود که می‌گفتند دیالکتیک مارکسیستی روش علمی نیست، بلکه متافیزیک است. واقعیت این است که نظر آنارشیست‌ها تا حد زیادی درست است؛ چون آنچه خود استالین نیز مطرح می‌کرد، در درجه‌ی اول هستی‌شناسی بود، یعنی نظریه‌ای کلی درمورد واقعیت و بررسی چیستی وچگونگی جهان. استالین در کتاب دوره‌ی کوتاه تاریخ حزب کمونیست شوروی، مبانی هستی‌شناختی ماتریالیسم دیالکتیکی و تاریخی را توضیح می‌دهد و می‌گوید واقعیت، حالت مادی دارد، قابل‌شناخت است و از قوانین مشخصی تبعیت می‌کند. طبیعت و جهان اجتماعی انسان نیز همین‌طور است. دیالکتیک نشان داده است که واقعیت چه واقعیت انسانی چه واقعیت فیزیکی، یک کلیت به‌هم‌پیوسته و یکپارچه است که پیوسته در حال حرکت و تغییر است. استالین با هستی‌شناسی خود در پی آن بود که ماتریالیسم تاریخی را به علمی تبدیل کند که تاریخ را بر اساس مطالعه‌ی قوانین تکامل اجتماعی تعریف می‌کند. مهم‌ترین عنصر در عملکرد حزب نیز تلاش برای کسب آگاهی از قوانین تکامل اجتماعی بود: «وظیفه‌ی اصلی علم تاریخ مطالعه و کشف قوانین تولید، توسعه‌ی نیروهای مولد و روابط تولید و نیز قوانین توسعه‌ی اقتصادی جامعه است.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: محقق کرملین
فصل یکم: ستمگر خون‌ریز عاشق مطالعه
فصل دوم: در جست‌وجوی مراد اصلی زندگینامه‌نویسان استالین
فصل سوم: خواندن، نوشتن و انقلاب
فصل چهارم: سرنوشت کتابخانه‌ی دیکتاتور
فصل پنجم: امان از حاشیه‌نویسی‌های استالین
فصل ششم: مهندسی معکوس: استالین و ادبیات شوروی
فصل هفتم: سردبیر شوروی
نتیجه‌گیری: دیکتاتوری که عاشق کتاب بود

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کتابخانه استالین: دیکتاتور و کتاب‌هایش
نویسنده
مترجمحمید هاشمی کهندانی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات401
زبانفارسی
شابک978-600-461-605-8
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کتابخانه استالین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کتابخانه استالین

برای دریافت کتاب کتابخانه استالین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.