معرفی و دانلود کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

عکس جلد کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی
قیمت:
۱۲۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

اسلاوی ژیژک، فیلسوف و نظریه‌پرداز اسلوانیایی معاصر است که اغلب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متفکران زمانه‌ی خود و نماینده‌ی به‌حق فلسفه در عصر خود است. کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی، منبع راهنمای جامع و کاملی برای آشنایی با آرای مرکزی فلسفه‌ی ژیژک و تحلیل رابطه‌ی متقابل این فیلسوف جنجالی با متفکران پیش و پس از خودش است که توسط سارا کی، استاد دانشگاه هنر و فلسفه‌ی نیویورک به نگارش درآمده است.

درباره‌ی کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

می‌توان گفت کتاب‌های اسلاوی ژیژک به نتیجه نمی‌رسند تنها به پایان می‌رسند. هرکدام از کتاب‌های اسلاوی ژیژک را که باز کنید با حجمی از ایده‌ها، استدلال‌ها، تحلیل‌ها و شوخی‌های متنوع در زمینه‌ی فلسفه، روان‌شناسی، فرهنگ و هنر عامه‌پسند و سیاست روبرو می‌شوید. اسلاوی ژیژک یکی از جنجالی‌ترین نظریه‌پردازان زمانه‌ی ماست که از اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی توجه منتقدان و مخاطبان علوم انسانی را از سرتاسر جهان به خود جلب کرده است. سارا کی (Sarah Kay) یکی از اساتید دانشگاه نیویورک، و از پژوهشگران و آموزگاران باسابقه‌ی آمریکایی است که در کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی (Zizek: A Critical Introduction) به معرفی و تشریح آرای این فیلسوف برای مخاطبان تازه‌وارد و غیرمتخصص می‌پردازد.

معرفی و دانلود کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

ژیژک بیش از سه دهه است که با انتقادهای تند و تیز، تحلیل‌های موشکافانه و بازتعریف مفاهیم و ایده‌های کهنه، با هر اثر و سخنرانی خود جنجال‌های بسیاری به‌پا کرده است. او در استدلال و تحلیل‌های خود تحت تاثیر ایده‌ها و آرای متفکران متنوعی، از جمله مکتب فرانکفورت، ایده‌آلیسم آلمانی و مارکسیسم بوده است. اما بیش از همه‌ی این‌ها باید بر اثر ژاک لاکان و هگل بر آرای ژیژک تاکید کرد. آثار اسلاوی ژیژک سرشار از ارجاعات واضح و پنهان به ایده‌های فلاسفه‌ی پیش از خود و البته نماینده و برمحور وقایع روز دوره‌ی خود است. ژیژک، که در اوایل کار خود به‌عنوان یک «فیلسوف سلبریتی» معرفی، و گاهاً برای توجه بیش‌از اندازه‌اش به مسائل پیش‌پا افتاده مورد انتقاد قرار می‌گرفت، تا امروز آثار متعددی در زمینه‌های مختلف، از جمله خشونت، سیاست هویت، فرهنگ هالیوودی، مسیحیت، فرهنگ پاپ آمریکایی، پاندمی کرونا و آزادی و عدالت به نگارش درآورده است.

تمام ویژگی‌های معرفی شده در بالا، از جمله پراکندگی مطالب مورد تحلیل و بررسی توسط اسلاوی ژیژک، زبان استدلالی سخت و پیچیده و ارجاعات بی‌شمارش به وقایع روز، علاوه‌بر آرای فلاسفه‌ی گذشته و معاصر، از دلایلی است که فهم و مطالعه‌ی آثار دست اول ژیژک را برای مخاطبان غیرمتخصص بسیار دشوار و غیرممکن می‌سازد. این‌ها همچنین همه از دلایلی است که نگارش آثار مقدماتی برای آشنایی با ژیژک را بسیار ضروری می‌کند. کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی، از جمله‌ی همین آثار بوده و مخاطب را برای مطالعه و پژوهش عمیق‌تر در آثار دست اول این نظریه‌پرداز پست مدرن آماده می‌کند.

سارا کی در کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی ابتدا به معرفی خود اسلاوی ژیژک، سبک کار و ایده‌ی مرکزی آثارش، یعنی امر واقعی می‌پردازد. او در ادامه به تحلیل رابطه و تاثیر دیالکتیک هگلی و «واقعیت»، و رابطه‌ی تعریف این فیلسوف از امر واقعی با لکان، هگل و فرهنگ مشغول می‌شود. در فصل سوم کتاب با تعریف و تصور کلی ژیژک از مفهوم جنسیت، در سایه‌ی تعریف او از امر واقعی آشنا و در فصل بعدی با تشریح فلسفه‌ی اخلاق ژیژک همراه می‌شویم. فصل نهایی کتاب به تعاریف ژیژک از سیاست و هنر و رابطه‌ی این دو اختصاص داده شده که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فلسفه‌ی او را تشکیل می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

آثار، سخنرانی‌ها و جلساتی که ژیژک در آن‌ها به تشریح آرای خود می‌پردازد همواره سرشار از شوخی‌های رکیک، ارجاع به محتواهای رسانه‌ای عامه‌پسند و استدلال‌ها و نظریه‌پردازی‌های آشفته و پرشور و هیجانی است که اگرچه فهم آن‌ها برای مخاطب غیرمتخصص و تازه‌کار بسیار دشوار است، اما بدون شک او را سرگرم خواهد کرد. ژیژک با شخصیت عجیب، گفتار آشفته و هذیان‌وار، و لحن شوخ و سرگرم‌کننده‌اش، سال‌هاست متفکران و ایده‌پردازان حوزه‌های مختلف را شگفت‌زده کرده و رد پای عمیقی از خود به‌جا گذاشته است. درصورتی‌که به تعمیق و تحلیل در زمینه‌ی نقد و نظریه‌ی ادبی و هنری، روان‌شناسی، علوم سیاسی و فلسفه علاقه دارید، لازم است برای مطالعه و تعمق در آثار ژیژک آماده شوید. دراین‌صورت، مطالعه‌ی کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی را به‌عنوان اولین قدم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی با ترجمه‌ی عباس خورشیدنام و چاپ انتشارات آوند دانش در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

در نکوداشت کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

  • مقدمه‌ی سارا کی مطالعه‌ی بسیار کامل‌تر و دقیق‌تری است و شرح او از تاثیر ایده‌الیسم آلمانی بر تفکر ژیژک بهترین نمونه از مقدمات موجود بر آثار ژیژک است. (شون هومر، نویسنده)

کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی را به تمام علاقه‌مندان نظریه و فلسفه‌ی مدرن و دانشجویان فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی می‌خوانیم

اغلب چنین به نظر می‌رسد که شیوه‌ی ژیژک برای طرح هر استدلال، ارتباط ضعیفی با محتوای اصلی استدلال دارد. فصل اول سرکردن با امر منفی شامل مروری چالش‌برانگیز بر مفهوم سوژه از دکارت تا لکان است (سوژه اینجا در معنای فلسفی آن به کار می‌رود تا به سرشت عاملی اشاره کند که می‌گوید «من»). اما این فصل با به‌بیراهه‌رفتن ژیژک و بررسیِ به‌ظاهر عادی ارتباط بین فیلم‌های نوآر و نئونوآر شروع می‌شود. صرفاً زمانی که این بررسی به‌یک‌باره بر شباهت‌های بین دو فیلم نئونوآرِ قلب فرشته و بلِید رانر تمرکز می‌کند، سروکله‌ی نکته‌ی اصلی مدنظر پیدا می‌شود. انگار که هر دو فیلم تصادفاً «سست‌کردن ریشه‌ایِ بنیاد [اصل] این‌همانی با خود» (10:Tarrying) را به نمایش می‌گذارند.

پارادوکس بلید رانر در این است که حافظه، که معمولاً تکیه‌گاه و ضمانتی برای هویت به شمار می‌رود، دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شود هویت قهرمان (هریسون فورد) از دست برود؛ چون آنچه خاطرات «او» به نظر می‌رسد، به‌احتمال زیاد جعلی و ساختگی بوده است (احتمالاً او انسان نیست؛ بلکه انسانی شبیه‌سازی‌شده است). با وجود همه‌ی چیزهایی که رخ داده است، «من»ی که او فکر می‌کند هست، نمی‌تواند از این سوءظن و تردید اجتناب کند که او آن «من» نیست. صرفاً در بازنگری و بازاندیشی، یعنی زمانی که بخش زیادی از فصل را خوانده باشیم، خواهیم دید که نکته‌ی نهفته در این مسئله چه بوده است.

بلید رانر در حوزه‌ی فرهنگ عامه، تَرَک تروماتیک بین [دو شکل از] سوژه را توضیح می‌دهد: از سویی، سوژه‌ی دردسترس آگاهی، یعنی سوژه‌ای که قربانی و طعمه‌ی داستان‌های نظم نمادین است و از سوی دیگر، سوژه‌ی ناخودآگاه یا استعلایی؛ ترکی که (ژیژک ادعا می‌کند) به درون فلسفه‌ی پسادکارتی راه یافته و نشانه‌ی ظهور و بروز امر واقعی در این سنت فلسفی است. رابطه‌ی فیلم‌های نوآر و نئونوآر فریب یا مسیری انحرافی است که با آن ترک تقرب به امر واقعی حاصل می‌شود. غیرمستقیم‌بودن رویکرد ژیژک است که خواننده را قادر می‌سازد تا ببیند نمی‌توان مستقیم به امر واقعی نزدیک شد. همیشه به‌طور اتفاقی می‌توان با امر واقعی مواجه شد، آن‌هم به‌گونه‌ای تصادفی و درعینِ‌حال اجتناب‌ناپذیر.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
1: مقدمه: اندیشیدن و نوشتن و خواندن درباره‌ی امر واقعی
2: دیالکتیک و امر واقعی: لکان و هگل و کیمیای کنش معوق
3: «واقعیت» و امر واقعی: فرهنگ به‌مثابه‌ی ازریخت افتادگی
4: امر واقعی و تفاوت جنسی: تصور‌کردن، فکر‌کردن، بودن
5: اخلاق و امر واقعی: فضایل گناه‌آلود روان‌کاوی
6: سیاست یا هنر امر ناممکن
فرهنگ اصطلاحات ژیژکی
پی‌نوشت‌ها
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی
نویسنده
مترجمعباس خورشیدنام
ناشر چاپیانتشارات آوند دانش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-622-262-057-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی

برای دریافت کتاب ژیژک: یک معرفی انتقادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.