معرفی و دانلود کتاب نسل مضطرب

عکس جلد کتاب نسل مضطرب
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نسل مضطرب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نسل مضطرب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نسل مضطرب

گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در کنار امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌دهند، می‌توانند اثرات مخربی چون افسردگی و اضطراب را به همراه آورند. در کتاب نسل مضطرب، جاناتان هایت اذعان می‌کند که تأثیر مخرب شبکه‎‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان دوچندان و بر دختران بیش از پسران است. این کتاب که در گروه کتاب‌های تربیتی کودک قرار دارد و از پرفروش‌های نیویورک تایمز بوده ‌است،‌ توصیه‌هایی برای والدین و مربیان دارد تا فرزندان را از آسیب‌های مخرب فضای مجازی دور کنند.

درباره‌ی کتاب نسل مضطرب

گوشی‌های هوشمند همانند چاقوهای سوئیسی هستند که می‌توانیم ابزار مورد نیازمان را از آن‌ها بیرون بکشیم؛ اما از اوایل دهه‌ی 2010 این گوشی‌ها به عرصه‌ی رقابت شرکت‌ها تبدیل‌ شدند تا زمان طولانی‌تری کاربران را مشغول نگه دارند. این رقابت بیش از همه به کودکان و نوجوانانی ضربه می‌زند که کمترین اراده و بیشترین آسیب‌پذیری را دارند و هنوز قشر پیشانی مغزشان به رشد کامل نرسیده است. جاناتان هایت (Jonathan Haidt) در کتاب نسل مضطرب (The anxious generation) بر آسیب گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان مطالعه می‌کند و با ارائه‌ی راهکارها و توصیه‌هایی تلاش می‌کند تا این آسیب و خطر را از نسل آینده دور کند.

نویسنده در کتاب نسل مضطرب بر نسلی که پس از 1995 به دنیا آمده و موسوم به نسل زد است، دست می‌گذارد. اعضای این نسل زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، ویدئوهای اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند و کمتر به بازی کردن، برقراری تماس‌های چشمی با دوستان و خانواده و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌گذرانند. وی این روند غیرعادی را سیم‌کشی مجدد عظیم دوران کودکی می‌نامد. همچنین دو اصطلاح کودکی مبتنی بر بازی و کودکی مبتنی بر تلفن را از هم متمایز می‌کند و نقطه‌ی شروع کودکی مبتنی بر تلفن را از دهه‌ی 1980 می‌داند.

معرفی و دانلود کتاب نسل مضطرب

جاناتان هایت کتاب نسل مضطرب را در چهار بخش نگاشته است. او در بخش نخست روند سلامت روانی نوجوانان را از سال 2010 شرح و نشان می‌دهد تغییر سریع به دوران کودکی مبتنی بر تلفن تا چه حد ویرانگر بوده است. افسردگی، اضطراب و خودزنی افزایش داشته و بر دختران بیشتر آسیب وارد آمده است. وی در بخش دوم، به ماهیت دوران کودکی می‌پردازد و نشان می‌دهد که تلفن‌های هوشمند همراه با محافظت مفرط والدین، به‌سان مسدودکننده‌های تجارب عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کودکان و نوجوانان تجارب اجتماعی عینی کسب کنند و از بازی‌های مخاطره‌آمیز و کارآموزی‌های فرهنگی گرفته تا دلبستگی‌های عاشقانه را بیازمایند.

بخش سوم کتاب نسل مضطرب بر زیان‌های ناشی از دوران کودکیِ جدیدِ مبتنی بر تلفن متمرکز است. نویسنده در این قسمت چهار آسیب بنیادین را شامل محرومیت از خواب، محرومیت اجتماعی، پراکندگی توجه و اعتیاد را شرح می‌دهد. او در این بخش توضیح می‌دهد که چرا دختران بیش از پسران از رسانه‌های اجتماعی آسیب می‌بینند. این مبحث که یکی از موضوعات جالب این کتاب است نشان می‌دهد که سلامت روانی دختران ضعیف‌تر است و آن‌ها بیشتر از مقایسه شدن در فضای مجازی ضربه می‌خورند.

سرانجام جاناتان هایت در بخش چهارم کتاب نسل مضطرب به اقداماتی می‌پردازد که اکنون باید انجام دهیم تا به کمک آن‌ها بتوانیم روند آسیب‌های موجود در خانواده‌ها، مدارس و جوامعمان را وارونه سازیم. وی همراهی دولت‌ها و شرکت‌های تولیدکننده‌ی فناوری‌های نوین را برای کاهش آسیب‌ شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان لازم می‌داند. این کتاب را انتشارات نوین با ترجمه‌ی میثم همدمی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های نسل مضطرب

  • یک مطالعه‌ی ضروری. این کتاب باید به متنی اساسی برای جنبشی رو به رشد تبدیل شود که گوشی‌های هوشمند را از مدارس و کودکان خردسال را از رسانه‌های اجتماعی دور نگه می‌دارد. (سوفی مک‌بین، روزنامه‌ی گاردین)
  • متقاعدکننده، خواندنی و فوق‌العاده مهیج. (لوسی دنیر، روزنامه تلگراف)
  • استدلالی متقاعدکننده و برانگیزاننده. (آنا دیویس، ایونینگ استاندارد)
  • اگر این کتاب مهم هشدار کافی دهد تا سیاستمداران را مجبور کند برای استفاده‌ی کودکان از رسانه‌های اجتماعی ممنوعیت اعمال کنند، قطعاً بسیاری از والدین خوشحال و بسیاری از نوجوانان خوشحال‌تر خواهند شد. (الن رامبلو، تایمز)
  • جاناتان هایت شواهد انکارناپذیری ارائه می‌کند که تلفن‌های هوشمند به یک اپیدمی اضطراب در بین نوجوانان دامن می‌زنند و فناوری باید برای معکوس کردن این روند بیشتر تلاش کند. (استلا اومالی، آیریش ایندیپندنت)

کتاب نسل مضطرب برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب نه‌تنها برای والدینی که کودک و نوجوان دارند، مناسب است؛ بلکه به همه‌ی کسانی که فکر می‌کنند تحت فشار تکنولوژی هستند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب نسل مضطرب می‌خوانیم

همان‌طور که در فصل قبل گفتم، رسانه‌های اجتماعی امکان به‌اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده توسط کاربران را به‌نحوی وسیع و ماهیتاً ناهمگام فراهم می‌آورند. در متداول‌ترینِ این رسانه‌ها، مثل اینستاگرام، کاربران محتوایی را -اغلب در مورد خودشان- منتشر می‌کنند و بعد، به انتظار قضاوت‌ها و نظرات دیگران می‌نشینند. تأثیرات این روند انتشار محتوا و به انتظار نشستن همراه با مقایسۀ اجتماعی بر دختران و زنان جوان بیشتر است تا پسران و مردان جوان. این تفاوت در مطالعات همبستگی پرشماری به‌طور مداوم آشکار شده است. در این قبیل مطالعات، معمولاً از نوجوانان دربارۀ استفاده از فناوری‌ها و نیز در باب سلامت روانی‌ آنان سؤالاتی پرسیده می‌شود و سپس، بررسی می‌شود که آیا کسانی که از نوعی فناوری خاص بیشتر استفاده می‌کنند درنهایت سلامت روان بدتری دارند یا خیر.

باید توجه داشته باشیم که برخی مطالعات نتوانسته‌اند شواهدی مبنی بر وجود آسیب بیابند؛ مثلاً پژوهشی مشهور گزارش داد که رابطۀ میان استفاده از رسانه‌های دیجیتال و پیامدهای روان‌شناختیِ زیان‌بار نزدیک به صفر است. این پژوهش چنین ارتباطی را تقریباً معادل رابطۀ "خوردن سیب‌زمینی" با زیان‌های روان‌شناختی توصیف کرده است. ‌بااین‌همه، وقتی من و جین تونج همان مجموعه داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردیم و طی این بررسی، بر رابطۀ رسانه‌های اجتماعی (و نه فناوری‌های دیجیتالی چون تماشای تلویزیون و داشتن رایانه) با سلامت روانی ضعیف دختران (و نه پسران) تمرکز کردیم، به نرخ همبستگی بسیار بزرگ‌تری رسیدیم. ‌این بار معادلِ تشبیهیِ مناسبْ دیگر خوردن سیب‌زمینی نبود، بلکه می‌نوشی‌های فراوان یا مصرف ماری‌جوآنا بود. بین استفادۀ زیاد از رسانه‌های اجتماعی و بیماری‌های روانی در دختران، رابطه‌ای واضح، ثابت و قابل‌توجه برقرار است، ‌اما در مطالعات و پژوهش‌های مروری که تمامی فعالیت‌های دیجیتال هر دو جنس را بررسی کرده‌اند، این رابطه نادیده گرفته می‌شود. آن دسته از افرادی که به ناچیز بودن شواهدی مبنی بر وجود آسیب‌ها اشاره می‌کنند معمولاً به چنین مطالعاتی اتکا دارند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمد: بزرگ شدن در مریخ
بخش اول) سونامی
فصل 1. امواج رنج
بخش دوم) پیش‌زمینه؛ کم‌رنگ شدن کودکی مبتنی بر بازی
فصل 2. آنچه کودکان باید طی کودکی‌شان انجام دهند
فصل 3. حالت اکتشاف و نیاز به بازی‌های مخاطره‌آمیز
فصل 4. بلوغ و مسیر بن‌بست به بزرگ‌سالی
بخش سوم) سیم‌کشی مجدد عظیم؛ ظهور دوران کودکیِ مبتنی بر تلفن
فصل 5. چهار زیان بنیادین: محرومیت اجتماعی، محرومیت از خواب، پراکندگی توجه و اعتیاد
فصل 6. چرا رسانه‌های اجتماعی به دختران بیش از پسران آسیب می‌رسانند؟
فصل 7. برای پسران چه اتفاقی می‌افتد؟
فصل 8. اعتلا و انحطاط معنوی
بخش چهارم) اقداماتی جمعی برای سالم‌تر کردن دوران کودکی
فصل 9. مهیا شدن برای اقدامی جمعی
فصل 10. کاری که هم‌اکنون از دست دولت‌ها و شرکت‌های فناوری برمی‌آید
فصل 11. کاری که هم‌اکنون از دست مدارس برمی‌آید
فصل 12. کاری که هم‌اکنون از دست والدین برمی‌آید
جمع‌بندی: بازگرداندن دوران کودکی به روی زمین
منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر
قدردانی
دربارۀ نویسنده
پی‌نوشت‌ها و منابع
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نسل مضطرب
نویسنده
مترجممیثم همدمی
ناشر چاپی نشر نوین
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات344
زبانفارسی
شابک978-622-5213-62-3
موضوع کتابکتاب‌های تربیت کودک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نسل مضطرب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نسل مضطرب

برای دریافت کتاب نسل مضطرب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.