معرفی و دانلود کتاب مسند عقاب

عکس جلد کتاب مسند عقاب
قیمت:
۱۱۵۰۰۰ ۸۰,۵۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مسند عقاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مسند عقاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مسند عقاب

کتاب مسند عقاب نوشته‌ی کارلوس فوئنتس درباه‌ی تنهایی مکزیک و محدود شدن امکانات این کشور به دست آمریکا است. داستانی که دموکراسی را ارج می‌نهد و نابودی تاریخ و فرهنگ را نکوهش می‌کند. این کتاب تصویری از شروع یک جنگ است؛ جنگی که به نابودی فرهنگ و تاریخ می‌انجامد.

درباره‌ی کتاب مسند عقاب

از زمان جنگ میان هابیل و قابیل تا امروز که مردان سیاست در سودای به دست آوردن قدرت و سلطنت بر جهان همه کار می‌کنند، داستان قدرت‌طلبی انسان ادامه دارد. اگرچه اسناد تاریخی نشان می‌دهد که شمار زیادی از کشورگشایی‌ها با هدف کسب منابع و ثروت صورت گرفته، اما در این میان پادشاهان خون‌خواه زیادی بوده‌اند که در آرزوی تصاحب فرهنگ و تاریخ کشورها ستیزه‌جویی کرده‌اند. کتاب مسند عقاب (La silla del águila) نوشته‌ی کارلوس فوئنتس (Carlos Fuentes) تصویری از قدرت‌طلبی مردانی است که برای کسب جایگاهی فراتر، رفاه اجتماعی را از دیگران سلب می‌کنند.

معرفی و دانلود کتاب مسند عقاب

سال‌ها طول می‌کشد تا فرهنگ و تاریخ یک کشور شکل بگیرد. مراسم، آیین‌ها و رویدادهای گوناگونی که آینه‌ی قرن‌ها زندگی در بستر یک موطن است، با گذر زمان و ته‌نشین شدن در تاریخ، تبدیل به هویت فرهنگی کشورها می‌شود. اما لشکرکشی‌ها و جنگ‌های داخلی این هویت تاریخی و فرهنگی را نابود ساخته و چیزی برای یادآوری آیندگان باقی نمی‌گذارد. کتاب مسند عقاب (The Eagle's Throne) درباره‌ی مداخله‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در امور سیاسی و اجتماعی مکزیک است. رئیس جمهور مکزیک به دخالت آمریکا در جریانات داخی کلمبیا اعتراض می‌کند و این امر باعث ایجاد دردسرهایی برای او می‌شود.

در دورانی که ایالات متحده‌ی آمریکا با کشور مکزیک دچار تنش‌های داخلی می‌شود، به غیر از آسایش عمومی مردم مکزیک، منابع فرهنگی این کشور نیز متاثر از زیاده‌خواهی مردان سیاست، آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌بیند. کارلوس فوئنتس چنین دورانی را برای مکزیک در سال 2020 پیش‌بینی می‌کند؛ درحالی‌که کتاب مسند عقاب را در سال 2003 نوشته است. او از یک‌سو نگرانی خود را نسبت به فرهنگ و تاریخ مکزیک بازگو می‌کند و از سوی دیگر با طراحی یک کمدی سیاه به قدرت‌طلبی وزیران و شخصیت‌های سیاسی مکزیک می‌تازد. در آثار مختلف این نویسنده‌ی خوش‌نام، همواره دغدغه‌ی پرداختن به وقایع حاصل از انقلاب مکزیک دیده می‌شود. حوادثی که هم شخصیت‌های داستانی را به دل تاریکی می‌برد و هم نیروی آن‌ها برای ایستادگی را فزونی می‌بخشد.

کارلوس فوئنتس در کتاب مسند عقاب فرم ادبی را در اختیار نامه‌نگاری و تبادل اندیشه‌های مختلف قرار می‌دهد. داستان این کتاب از پیچیدگی های مرسوم دور است و پیداست که کارلوس فوئننتس خط داستانی ساده‌ای را برای شکل دادن موقعیت‌های تامل‌برانگیز در نظر گرفته است. البته این سادگی با ظرافت های جذابی همراه است که خوانندگان کتاب‌های کارلوس فوئنتس را با تجربه‌ی تازه‌ای مواجهه می‌کند. یکی از جذابیت‌های کتاب مسند عقاب این است که شخصیت‌های داستانی از طریق نگارش نامه‌ها توصیف می‌شوند. گویی مخاطب با نوشته‌های پراکنده‌ای مواجه می‌شود که به تدریج در آن‌ها شخصیت‌های داستانی نمود می‌یابند.

موضوع اصلی کتاب مسند عقاب احاطه‌ی کشور مکزیک با تنگ نظری‌های داخلی و مهم‌تر از آن محدود شدن دسترسی‌های این کشور به امکانات خارجی و رسانه‌های ارتباطی است. کارلوس فوئنتس این وضعیت را نکوهش می‌کند و داستان را با لحنی کنایه‌آمیز پیش می‌برد. او با اشاره به مسدود شدن راه‌های ارتباطی در سال‌ 2020، شخصیت‌ها را در حال نامه‌نگاری به یکدیگر برای حل مشکل موجود، نشان می‌دهد و طرح داستانی کتاب مسند عقاب را حول محور همین موقعیت پیش می‌برد. از این طریق آرزوی همیشگی نویسنده که برقراری دموکراسی است، در این کتاب نیز از طریق شنیدن صداهای چندگانه تحقق می‌یابد.

معرفی و دانلود کتاب مسند عقاب

از طرفی در کتاب مسند عقاب اثری از قهرمانان شناخته‌شده‌ی ادبیات داستانی نیست. کارلوس فوئنتس در این کتاب بیش از هر چیز تلاش می‌کند مکزیک را به شخصیت اصلی تبدیل کند؛ در واقع ناکامی در دست‌یابی به رفاه اجتماعی جایی برای حضور قهرمانامه‌ی شخصیت‌ها نمی‌گذارد. مکزیک کشوری پرحادثه است که توسعه‌طلبی آمریکای لاتین تاریخ سیاسی این کشور را با چالش‌های عمیقی همراه ساخته است. فوئنتس به‌عنوان نویسنده‌ای دلسوز همیشه در آرزوی استقلال مکزیک است و در کتاب مسند عقاب به خوبی نشان می‌دهد که منظور او از این استقلال وارد شدن به جنگ‌های داخلی نیست. او کشوری را ترسیم می‌کند که در مسیر رشد و بالندگی نیاز به رهایی از خواسته‌های قدرت‌طلبان و بازیابی عناصر فرهنگی دارد.

کتاب مسند عقاب با ترجمه‌ی مهدی سرائی توسط نشر افق منتشر شده است.

جوایز و افتخارات کتاب مسند عقاب

  • برنده‌ی جایزه‌ی میگل دو سروانتس؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی سان کلمنته.

نکوداشت‌های کتاب مسند عقاب

  • کارلوس فوئنتس می‌گوید نوشتن هر کتابی مثل عمل جن‌گیری است. معمولا جن‌گیری به پیش‌گویی ختم می‌شود و شروع رمان مسند عقاب یک پیشگویی کامل است. (روزنامه‌ی گاردین)
  • وقتی شروع به خواندن مسند عقاب می‌کنید، شاید حس گیجی و سرگشتگی در زمان را تجربه کنید. شما در آینده‌ای خیالی به سر می‌برید که به‌طرز وحشتناکی شبیه به زمان حال است. (نیویورک تایمز)

کتاب مسند عقاب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به داستان‌های سیاسی و تاریخ مکزیک علاقه‌مندید، این کتاب انتخاب خوبی برای مطالعه است.

در بخشی از کتاب مسند عقاب می‌خوانیم

از پانزده تا بیست‌و‌پنج‌سالگی چه اتفاقاتی در زندگی‌اش افتاده است؟ از وزیر دفاع فعلی، فون برترب، در‌خواست اطلاعات کردم. خندید. چه‌کسی از زندگی نوجوان یتیمی خبر دارد که به‌اجبار بار زندگی بر دوشش افتاده است؟

فون برترب موجب تسکینم شد. در‌صورتی‌که به تصدیق گفته‌هایم تمایل داری، با او صحبت کن. نیکولاس در دریا و خشکی خانه‌به‌دوش بود و با کشتی‌های باربری هلندی سفر می‌کرد و بیشتر در بندر تامپیکو سوار و پیاده می‌شد. بسیار می‌خواند، افتان‌و‌خیزان تحصیلاتش را ادامه ‌می‌داد، مطالب درسی را برای کسب مدرک می‌گذراند تا اینکه به‌لطف توصیه‌نامه‌ی ژنرال، ‌همراه مستنداتی که تحصیلات سخت نیکولاس را تأیید می‌کردند، توانست با عزم راسخ و دود چراغ خوردن مجوز ورود به دانش‌سرای ملی علوم اداری پاریس را به ‌دست آورد. چه کار شاقی! روزگار جوانی‌اش شبیه جک لندن و ارنست همینگوی است...

برنال، توصیه‌نامه‌ی بهتری می‌خواهی؟ شاید چند شیطنت هم در زندگی این‌چنینی وجود داشته باشد. به حس زنانه‌ام اعتماد کن (البته بار دیگر). نیکولاس والدیویا به چشم فرشته نگاهم می‌کند. خاطر‌خواهم شده. اجازه می‌دهم عاشقم باشد، اما می‌دانم چطور آن چهره‌ی زیرکانه‌ را کشف کنم. درست وقتی گمان می‌کند نگاهم به او نیست، مراقبم است. شبیه آن نگاهِ «حریص و گرسنه» ‌ای که شکسپیر در نمایشنامه‌ی ژولیوس سزار توصیفش کرده است. این همان نگاه جاه‌طلبانه است. آیا ابلیس کوچکی است با نقابِ فرشته؟ دوست عزیزم، آیا فردی غیر از او برای شکست دادن تاسیتو دِ لا کانال نیاز داریم؟ اجازه بده نیکولاس والدیویا همه‌چیزش را مدیون ما باشد و برایمان دست به هر کاری بزند. احساسی درونی می‌گوید که مهره‌ی ایدئال ماست.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مسند عقاب
نویسنده
مترجممهدی سرائی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات480
زبانفارسی
شابک978-622-7902-00-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۵۰۰۰ ۸۰,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مسند عقاب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مسند عقاب

برای دریافت کتاب مسند عقاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.