معرفی و دانلود کتاب مرجع OKRها: راهنمای گام به گام برای اهداف و نتایج کلیدی رهبری عملیات

عکس جلد کتاب مرجع OKRها: راهنمای گام به گام برای اهداف و نتایج کلیدی رهبری عملیات
قیمت:
۷۵,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مرجع OKRها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مرجع OKRها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مرجع OKRها: راهنمای گام به گام برای اهداف و نتایج کلیدی رهبری عملیات

کتاب مرجع OKRها توسط بن لامورت به رشته‌ی تحریر درآمده و راهنمایی گام به گام و کاربردی برای تقویت مهارت‌های شما در زمینه‌ی پیاده‌سازی سیستم OKR است. این کتاب با ترتیب زمانی مشخص، نکات و ابزارهایی جزئی و عملی در اختیار شما می‌گذارد که تمام مطالب لازم را به شما آموزش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید OKRها را به صورت عملیاتی اجرا کنید.

درباره‌ی کتاب مرجع OKRها

همانطور که از نام کتاب مرجع OKRها (The OKRs Field Book: A Step-by-Step Guide for Objectives and Key Results Coaches) بر می‌آید، این کتاب که توسط بن لامورت (Ben Lamorte) نوشته شده است، راهنمای مرجعی است که تسلط شما را بر مراحل مختلف اجرای سیستم OKR بالا می‌برد و مهارت‌ها و تمرین‌های لازم برای انجام موفقیت‌آمیز این سیستم را به شما ارائه می‌دهد. نویسنده حاصل سال‌ها تجربه‌ی کار با سازمان‌های مختلف را در کتاب حاضر جمع‌آوری کرده است و به تمامی پرسش‌های احتمالی شما در این حوزه پاسخ می‌گوید.

کتاب مرجع OKRها به شما نشان می‌دهد چطور OKRها را در سیستم مدیریت عملکردتان ادغام کنید و آن را از سطح تیم تا سطح یک سازمان بزرگ چندصدواحدی توسعه بدهید. همچنین تفاوت میان OKRها و KPIها را برایتان تشریح می‌کند و شرایطی که OKRها ممکن است برای شما ارزش افزوده‌ای نداشته باشند را نیز تعیین می‌کند. برای مثال شاید برایتان سوال باشد که تیم‌های زیرساختی مثل بخش منابع انسانی و مالی یک شرکت نیز می‌توانند از این سیستم بهره ببرند یا برای آن‌ها ضرورتی وجود ندارد. همچنین بد نیست اشاره کنیم که ابزارهای این کتاب به صورت کاملاً جزئی و عملیاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برای مثال شامل کاربرگ‌های نمونه‌ی سازمانی و دستورکار برگزاری کارگاه‌های OKR‌ است.

معرفی و دانلود کتاب مرجع OKRها

سازماندهی کتاب مرجع OKRها در پنج فصل انجام شده است. هر فصل با آموزش مهارت‌های مشخص آغاز می‌شود و با ارائه‌ی تمریناتی برای عملی کردن محتوای مورد نظر به اتمام می‌رسد. فصل اول اساس کل کتاب را تشکیل می‌دهد و اهمیت سیستم OKRها را بازگو می‌کند. فصل دوم به انواع نقش‌های مربی OKR، مراحل و برنامه‌ی زمانی برای مربی‌گری در این زمینه می‌پردازد. این نقش‌ها عبارتند از: مربی خارجی و داخلی OKR، سرپرست پروژه، سرپرست منابع انسانی، پشتیبان اجرایی و... فصل سوم شیوه‌نامه‌ی مرحله‌ی یک را در برمی‌گیرد که با استفاده از آن پارامتر‌های استقرار این سیستم، از قبیل سطح سازمانی مورد نظر، تعداد OKRها و نحوه‌ی امتیازدهی به پیشرفت‌ها، را تعریف می‌کنید. در فصل چهارم با سه نوع کارگاه آموزشی آشنا می‌شوید که نمونه‌های واقعی این حوزه و پیش‌نویس‌های دقیقی به شما ارائه می‌دهند. فصل پنجم سه مرحله‌ی OKR، یعنی تنظیم و هماهنگی، بررسی و نظارت بر پیشرفت و بازتاب و تنظیم مجدد را به تفصیل تشریح می‌کند و با ارائه‌ی یک مطالعه‌ی موردی به نتیجه‌گیری می‌رسد. بخش آخر کتاب نیز یک مرور اجمالی بر محتوای کتاب انجام می‌دهد، سوالات رایج مربیان را پاسخ می‌گوید، داستان‌های کاربردی با شما در میان می‌گذارد و نمونه‌هایی از نتایج کلیدی موثر و غیرموثر را ذکر می‌کند.

در توضیح سیستم OKR باید بگوییم که این سیستم از دهه‌ی 1980 رواج پیدا کرد و برای اولین بار در شرکت اینتل پایه‌گذاری شده و سپس در شرکت‌هایی از جمله گوگل و لینکدین مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم OKR برای هدف‌گذاری، افزایش تمرکز و دستیابی به رشد پایدار در سطوح مختلف سازمانی کاربرد دارد. O مخفف کلمه‌ی Objective، به معنای هدف است و دو حرف KR مخفف کلمات Key Results به معنای نتایج کلیدی، که این اهداف به شما برای سنجش دستیابی به اهداف کمک می‌کنند.

کتاب مرجع OKRها با همکاری اصغر فرمان و کریم ابوللو به فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات نسل نواندیش در بازار کتاب ایران به انتشار رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب مرجع OKRها

  • این کتاب تأثیر آشکار و مثبتی بر نحوه‌ی ارائه آموزش OKRها در سراسر شرکت ما داشته است. ترکیبی از روش‌شناسی اثبات‌شده و درک عمیق نویسنده از ملزومات یک مربی عالی و حرفه‌ای از این کتاب منبعی ارزشمند برای مربی‌های داخلی و خارجی OKR می‌سازد. (پیتر کر، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اوکسین)
  • کتاب مرجع OKRها به من در مسیر پیشرفت کمک می‌کند تا بتوانم هدف‌گذاری خود را بر اساس نتایج مشخص و نه فقط خروجی‌ها پیاده‌سازی کنم. این کتاب دقیقاً همان چیزی است که هر وقت احساس می‌کنم راهم را در اجرای OKR گم کرده‌ام، به دادم می‌رسد. (فیل کلارک، مدیر فنی تیم‌های ورزشی)
  • این کتاب سؤالات و موانع اصلی که در فرایند پیاده‌سازی و اجرای OKR با آن مواجه می‌شوید را پیش‌بینی می‌کند و به آن پاسخ می‌گوید. مطالعه‌ی کتاب مرجع OKRها مثل این است که سه سال تجربه اجرایی داشته باشید. (رودریگو گاریب، مدیرعامل پیپل فرست)

کتاب مرجع OKRها برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران سازمانی، مربیان OKR و تمامی کسانی که به دنبال اجرای این سیستم در سطوح مختلف سازمانشان هستند، مخاطبین اصلی این کتاب به شمار می‌روند و می‌توانند از آن منتفع شوند.

در بخشی از کتاب مرجع OKRها: راهنمای گام به گام برای اهداف و نتایج کلیدی رهبری عملیات می‌خوانیم

یک‌ بار مدیرعاملی را دیدم که OKRهای تمام تیم‌های شرکت را شخصاً می‌نوشت، سپس این OKRها را ارائه می‌داد و می‌پرسید: «آیا سؤالی دارید؟» در این رویکرد افراطی از بالا به پایین برای OKRها، مدیرعامل OKRها را به‌صورت مجزا توسعه می‌دهد و سپس دستوری صادر می‌کند. در این حالت اعضای تیم احساس می‌کنند از فرایند تهیه پیش‌نویس OKR محروم هستند.

بار دیگر مدیرعاملی را ملاقات کردم که یک رویکرد صرف پایین به بالا اتخاذ کرده بود. ما یک کارگاه برای این شرکت متشکل از صدوپنجاه کارمند برگزار کردیم که در آن چندین ساعت را به تهیه پیش‌نویس OKR در سطح شرکت اختصاص دادیم. این کار، تمرین خوبی بود و همه احساس می‌کردند در اصل کار درگیر شده و درباره اهداف شرکت چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند، اما ما به‌طورکلی این رویکرد را توصیه نمی‌کنیم، زیرا توسعه OKRهای سطح بالا با چنین گروه عظیمی کارآمد نیست؛ بنابراین مشتری شما چگونه می‌تواند تعادل ایدئال خود را بین این دو وضعیت بیابد؟ تجربه عملی ما توضیح زیر است:

اهداف اغلب از بالا به پایین توسعه می‌یابند و به‌وسیله سرپرست تیم به‌عنوان زمینه برگزاری کارگاه تهیه پیش‌نویس OKR ارائه می‌شوند. رهبر تیم غالباً قبل از کارگاه تهیه پیش‌نویس، برای هدف ورودی‌های موردنیاز را از سایر اعضا درخواست می‌کند، سپس با تعیین ماهیت هدف، اعضای تیم بیشتر نتایج کلیدی را پیش‌نویس می‌کنند. برخی از سرپرستان ترجیح می‌دهند در اتاق بمانند و به اعضای تیم اجازه می‌دهند روند کار را پیش ببرند. برخی سرپرستان هم اهداف را معرفی کرده و هماهنگی‌های لازم را درباره چرایی اهمیت هدف موردنظر انجام می‌دهند، سپس اتاق را ترک می‌کنند تا به اعضای تیم اجازه دهند آزادانه فکر کنند. در این رویکرد، سرپرست تیم چند ساعت بعد یا روز بعد به اتاق بازمی‌گردد تا نتایج کلیدی کاندیدا را بررسی کند، سپس سرپرست و اعضای تیم باهم درباره OKR خود بحث می‌کنند و اصلاحات لازم را انجام می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر و تمجید از کتاب مرجع OKRها
قدردانی
مقدمه
این کتاب متعلق به چه کسی است و چه کمکی به شما می‌کند؟
نحوه سازماندهی کتاب و استفاده حداکثری از آن
داستان‌های OKRها
روندهایی که مربیان OKRها باید با آن‌ها آشنا شوند
1. مربیگری OKRها چیست؟
وضعیت فعلی OKRها و چرا اکنون زمان توسعه مهارت‌های مربیگری OKRها است
مربیگری OKRها چیست؟
گزیده‌ای از جلسات واقعی مربیگری OKRها
2. مشارکت مربیگری OKRها: مراحل، مدت‌زمان و نقش‌ها
فاز 1 مربیگری استقرار OKRها
فاز 2 آموزش OKRها
فاز 3 مربیگری چرخه OKRها
مدت مشارکت مربیگری OKRها
نقش‌های مختلف در مشارکت مربیگری OKRها
3. شیوه‌نامه فاز 1 پارامترهای استقرار
با «چرا» به‌عنوان زمینه‌ای برای استقرار OKRهای مشتری خود شروع کنید
ده پارامتر استقرار جهانی
4. شیوه‌نامه فاز 2 کارگاه‌های آموزشی
با معرفی و زمینه قبلی کار را شروع کنید
تئوری و کاربرد: دو بخش یک کارگاه OKRها
برنامه کاربردی 1: کارگاه آموزشی OKRهای سطح بالا
برنامه کاربردی 2: کارگاه تخصصی OKRها
برنامه کاربردی 3: کارگاه OKRهای سطح تیمی
سفارشی‌سازی کارگاه‌های OKRها
5. شیوه‌نامه فاز 3 مربیگری چرخه OKR
مرحله 1: تنظیم و هماهنگی OKRها
مرحله 2: بررسی و نظارت
مطالعه موردی مربیگری چرخه OKRها: تیم موفقیت شرکای کاری
سخن آخر
سؤالات مربیان OKRها
نمونه جزوه کارگاه آموزشی OKRها
نمونه‌هایی از نتایج کلیدی مؤثر و غیرمؤثر
داستان‌هایی از شبکه مربیگری OKRها
پیوست
پاسخ به سؤالات مقدمه این کتاب، شامل پاسخ‌های مختصر به ده سؤال مقدمه
نتایج مربیگری ذکرشده در این کتاب
واژه‌نامه
تعارض منافع بین دست‌اندرکاران این کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مرجع OKRها: راهنمای گام به گام برای اهداف و نتایج کلیدی رهبری عملیات
نویسنده
مترجماصغر فرمان، کریم ابوللو
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-622-220-857-8
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مرجع OKRها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مرجع OKRها

برای دریافت کتاب مرجع OKRها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.