معرفی و دانلود کتاب مد و فلسفه: اندیشیدن با سبک

عکس جلد کتاب مد و فلسفه: اندیشیدن با سبک
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مد و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مد و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مد و فلسفه: اندیشیدن با سبک

کتاب مد و فلسفه نوشته‌ی جسیکا ولفندیل و جنت کنت به شما کمک می‌کند تا در انتخاب لباس‌هایتان بهتر تصمیم بگیرید. نویسندگان این کتاب با ارائه‌ی جستارهایی متنوع و جالب و تأمل‌برانگیز از فیلسوفان و نویسندگان برجسته و بزرگ، دیدگاه مخاطب را به مد و پوشاک تغییر می‌دهند. از آنجایی که تمام انسان‌ها دوست دارند ظاهری آراسته، مرتب و گیرا داشته باشند، خواندن این کتاب می‌تواند نگاه آن‌ها را به حوزه‌ی مد و فشن، فلسفی کند.

درباره‌ی کتاب مد و فلسفه

جسیکا وُلفندِیل (Jessica Wolfendale) و جَنِت کِنِت (Jeanette Kennett) در کتاب مد و فلسفه به این موضوع می‌پردازند که تقریباً تمام انسان‌ها در عصر حاضر احساس ناکافی بودن می‌کنند و مدام خواهان این هستند که از سوی دیگران تأیید بشوند. همه‌ی افراد دارای هویتی منحصربه‌فرد هستند و این هویت باید از سوی دیگری نیز شناخته بشود. حال، مد و پوشاک یکی از مهم‌ترین عناصری است که در طول تاریخ به افراد یا انواع گروه‌ها – گروه‌های مذهبی، گروه‌های خوانندگی، گروه‌های اعتراضی – هویتی خاص و معین داده است. مد و پوشاک در میان مردم حتی به این درجه از اهمیت رسیده که می‌تواند بیانگر افکار و نوع نگرش اشخاص باشد.

نویسندگان در کتاب مد و فلسفه (Fashion - Thinking with Style) به این موضوع می‌پردازند که نوع لباس پوشیدن افراد می‌تواند روی مسائل بسیار زیادی اثر بگذارد. عوامل بسیاری دست به دست یکدیگر می‌دهند تا انسان‌ها بتوانند به سبک و سیاق خودشان لباس بپوشند که اغلب خوشایند نیستند؛ از کشتار احشام و آب موردنیاز برای مزرعه‌های پنبه گرفته تا استفاده‌ی برده‌گونه از زنان غالباً‌ آسیایی در شرکت‌های تولید پوشاک. حال بسیاری از افراد درمورد این موضوعات بی‌اطلاع هستند و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد ظاهر است. گرچه ممکن است بتوانیم دیگران را از روی ظاهرشان قضاوت نکنیم و به‌طور کلی به آن بی‌توجه باشیم، منش و کردار آن‌هاست که در ذهن ما نقش می‌بندد.

معرفی و دانلود کتاب مد و فلسفه

جسیکا وُلفندِیل و جَنِت کِنِت در مقدمه‌ی کتاب این سوال را مطرح می‌کنند که چه افرادی به مد اهمیت می‌دهند و در ادامه با نگرش فلسفی، با تکیه بر فیلسوفان بزرگ و خاصه با تفکر فمینیستی به موضوع مد و پوشاک می‌پردازد. هرچه نباشد، موضوع مد و پوشاک این قابلیت را دارد تا موضوعات فلسفی مثل زیبایی‌شناسی، هویت و اخلاقیات را مطرح کند. فیلسوفانی مثل سقراط و افلاطون نگرشی تحقیرکننده به پوشاک و کفش و مدل مو دارند و این موارد را بی‌اهمیت و سطحی و بی‌ارزش می‌خوانند. این نوع نگرش از سوی فلاسفه به خاطر «دوگانه‌گرایی ذهن و بدن» ‌ است. بنابراین، نقطه‌ی عطف این کتاب بحث کمال‌گرایی افلاطونی است. گرچه مد و پوشاک همیشه درحال تغییر و تحول است و هرگز یک‌جور نمی‌ماند، باعث می‌شود که انسان‌ها به مستقل بودن راغب شوند و آزادانه خیلی از گزینه‌ها را آزمایش کنند، هرچند شاید این کار آن‌چنان ایدئال نباشد ولی کاری کاملاً انسانی است.

نویسندگان کتاب مد و فلسفه به این نکته اشاره می‌کنند که برخی افراد با افلاطون هم‌نظر نیستند و نظر ضدمادی‌گرایی او را رد می‌کنند. این افراد معتقدند که مد و پوشاک می‌تواند نمایانگر شخصیت فرد و یک انتخاب ارزشمند و رضایت‌بخش برای او باشد. جسیکا وُلفندِیل و جَنِت کِنِت همچنین به خوانندگانش خاطرنشان می‌شوند این موضوع که «چه کسی» و «چه چیزی» انتخاب‌های شخصی ما را در زمینه‌ی مد و پوشاک کنترل می‌کنند، موضوعی مسئله‌ساز است. جنیفر باومگاردنر، از فعالان موج سوم فمینیسم، در مقدمه‌ی کتاب نگرشی پسافمینیستی را نسبت به مد و پوشاک بیان می‌کند. نظریه‌ی فمینیستیِ امروزی عنوان می‌کند که علاقه‌مندی به داشتن ظاهری شیک، به معنی احترام قائل شدن برای بدن و رهاکردن خود از هرگونه فشار است. جنیفر باومگاردنر طبق همین نظریه روی این موضوع تأکید می‌کند که فرد می‌تواند در کنار جدی بودن، شخصی خوش‌پوش و مطابق روز باشد.

ریحانه صارمی مترجم کتاب مد و فلسفه به یاری انتشارات نگارستان اندیشه این اثر را چاپ و منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب مد و فلسفه

  • این کتاب در کل اثری ارزشمند است، آن هم نه فقط به خاطر تلفیق مباحث فلسفی با مشکلات روزانه بلکه به این خاطر که به معضلات گوناگون هم می‌پردازد. این اثر حاصل کوشش بسیار است و حتی کسی که علاقه‌ی چندانی هم به مد ندارد، موضوع جدیدی در متن کتاب خواهد دید. (The Licentiate)
  • این کتاب به دانشجویان مقطع لیسنانس، ارشد و مخاطبان عادی به شدت توصیه می‌شود. (Choice)

کتاب مد و فلسفه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ظاهرتان اهمیت زیادی می‌دهید و می‌خواهید آراسته باشید، و همچنین اگر علاقه دارید که موضوع مد و پوشاک را از دیدگان فلسفه و فیلسوفان بیاموزید، این کتاب مخصوص شماست.

در بخشی از کتاب مد و فلسفه: اندیشیدن با سبک می‌خوانیم

همچنان‌که زنان آمریکایی در مجتمع‌های تجاری با دمای کنترل‌شده زحمت می‌کشند تا لباس مناسبشان را انتخاب کنند، برخی زنان در جنوب جهانی در شرایط بیگارگاهی کار می‌کنند تا بتوانند آن کالاهای مصرفی را تولید کنند. خریدارانِ «اینجا» در مورد کارگران بیگارگاه‌های «آنجا» شگفت‌زده می‌شوند. با وجود اینکه واقعیت‌ها مبهم‌اند اما هر مصرف‌کننده آمریکاییِ منطقی و آگاهی دلیلی دارد تا لااقل مشکوک شود که لباس‌ها یا کفش‌هایی که می‌خرد در شرایطی غیر انسانی تولید شده‌اند.

این وضعیت مصرف‌کننده را در یک دوراهی اخلاقی پیچیده قرار می‌دهد: آیا خرید یک جفت کفش مهمانی تفریحی بی‌ضرر است، یا آنکه عملی در راستای امپریالیسم سرمایه‌داری است؟ آیا من با خرید این کفش‌ها درواقع به کسی در یک گوشه دورافتاده‌ای از جهان آسیب وارد می‌کنم؟ آیا باید درخصوص تک‌تک پوشاکی که خرید می‌کنم تحقیق کنم تا آگاهی واضحی نسبت به آن به‌دست بیاورم؟ آیا اگر من به طور فردی نام‌های تجاری یا مغازه‌هایی که گمان می‌کنم ممکن است از بیگارگاه استفاده کنند را تحریم کنم، پاسخی اثربخش به این مسئله ارائه کرده‌ام؟ آیا باید ول‌خرجی کنم و سراغ نام‌های تجاری اکو_ لوکس بروم چون «ضمانت» معامله عادلانه یا بدون بیگاری دارند؟ اما اگر همه افراد با هم دیگر از مجتمع‌های تجاری محلی خرید نکنند آیا زنان جنوب جهانی درواقع وضعیتشان بدتر از چیزی که الآن هست نمی‌شود، چراکه احتمالاً دستمزدهایشان ناچیزتر نیز بشود؟

این مقاله نخست نظرات پیتر سینگر و توماس پاگِ فیلسوف را درخصوص مسئولیت افرادی که در کشورهای ثروتمند زندگی می‌کنند مرور می‌کند. سپس، طبق نظر ساموئل شفلر و لورا کنون فیلسوف، توجهش معطوف به مسئولیت فردی در قبال مصرف‌گرایی در عصر جهانی، می‌شود. استدلال شخصی من این خواهد بود که مسئولیت فردی در قبال مصرف‌گرایی زمانی بهتر فهمیده می‌شود که به سه معنای متفاوتِ اصطلاح «مسئولیت» بپردازیم. همچنین در یک مونولوگ، «مونولوگ درونی خریدار»، تعمّقی در خصوص مصرف‌گرایی انجام خواهد شد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
پیش‌گفتار
قدردانی
مقدمه: چه کسی به مد اهمیت می‌دهد؟ - جسیکا وُلفِندِیل و جَنِت کِنِت
بخش اول: مدگرایانه بودن و باحال بودن
فصل اول: ‌ چه چیزی یک شیء را مدگرایانه می‌کند؟ - آنیا فارنیکووا و جسی پرینز
فصل دوم: مد، توهم و از خود بیگانگی؛ مدگرایانه بودن به چه معناست؟ - نیک زانگویل
فصل سوم: سخت‌کوشان، قربانیان مد و خود‌به‌خود باحال‌ها - لوک راسل
بخش دوم: مد، سبک و طراحی
فصل چهارم: زیبایی‌شناسی طراحی - آندی همیلتون
فصل پنجم: در این خیال سهیم شوید؛ تبلیغ عطر و مد - سینتیا اِی. فریلند
فصل ششم: مد کامپیوتری؛ از سایبورگ‌ها تا سوپرمدل‌ها - آدا برونشتاین
بخش سوم: مد، هویت و آزادی
فصل هفتم: پوشیدن ارزش‌ها بر روی آستین‌هایتان - دانیل ییم
فصل هشتم: بردگان مد؟ - لورن آشوِل و رای لانگتون
فصل نهم: عروسکان مد و فمینیسم؛ مسئله‌ای چون عروسکان باربی را چگونه حل می‌کنید؟ - لوئیس کولینز
بخش چهارم: آیا می‌توانیم هم‌زمان اخلاقی و مدگرا باشیم؟
فصل دهم: بیگارگاه‌ها و کلبی‌مسلکی - متیو اف. پیرلوت
فصل یازدهم: خرید زنان و بیگارگاه‌های زنان؛ مسئولیت فردی در قبال مصرف‌گرایی - لیزا کَسِدی
فصل دوازدهم: ذوقی برای مد - مارگارت لا کِیز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مد و فلسفه: اندیشیدن با سبک
نویسنده،
مترجمریحانه صارمی
ناشر چاپیانتشارات نگارستان اندیشه
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات323
زبانفارسی
شابک978-622-6607-10-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های مد و پوشاک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مد و فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مد و فلسفه

برای دریافت کتاب مد و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.